Ex
Har suttit och funderat och tittat runt i olika trådar gällandes just "ex".
Och hur ska man på bästa sätt hantera att ens partner umgås mycket med sitt ex?
Själv så har jag väldigt svårt för min nuvarandes ex, i början utav förhållandet så hade jag inga som helst problem med att han ringde och umgicks med henne men man kan väl säga att han "förstörde" det hos mig.
De hade varit tillsammans i 9 år då de gjorde slut- vilket i sig är en väldans lång tid enligt mig och honom själv, redan i början så pratade han minst 1 gång om dagen med henne och umgicks med henne minst 1 gång i veckan, vilket inte alls störde mig.
Men när vi flyttade ihop och om han mådde dåligt eller ville prata ut / ha tröst så ringde han till henne istället för att prata med mig som var hans partner- också det hade jag överseende i början med då jag förstod att hon kände honom bättre än vad jag gjorde, det som senare kröp sig in i skallen då vi varit tsm i några månader var ju frågan varför han aldrig kom till mig? För hur ska jag kunna visa att jag också kan trösta honom om han aldrig gav mig chansen?
Man kan väl säga att vid den tiden så gick det allt med utför och jag störde mig något enormt på deras relation.
Jag vet att en del av er nu förmodligen kommer skrika ut vilken svartsjuk och idiotisk flickvän jag är men jag tycker det har gått lite för långt då pojkvännen ringer sitt ex för att beklaga sig och diskutera mina föräldrars beteende och dyl istället för att sätta sig och göra det med mig.
Så efter ytterligare någon månad så orkade jag inte med det längre, jag hade ett flertal gånger förklarat för honom hur jag kände runt dem och att jag behövde en paus emellan dem, alltså att de umgicks lite mer sällan men absolut inte att de sa upp kontakten helt.
Anledningen till detta var mycket pg av det som står ovan men också pga att han jämförde mig med henne, fick ofta höra att hon gjorde si och hon gjorde så och hur dem haft det och att hon var en sådan underbar människa.
Så då tog det slut emellan oss någon månad, under den tiden så fick både han och jag chansen att fundera mycket kring oss, det blev många samtal och sms, många gånger brast vi nog båda ut i tårar, för trotts allt så älskade vi varandra.
Men iaf vi blev tillsammans igen och han umgicks inte lika mycket med sitt ex och visade att han var villig att kämpa för oss och att han skulle sköta det hela bättre, vilket han också gjort.
Nu är vi inne på 2'a året och han har inte längre kontakt med sitt ex, pg av en rad händelser bla att det framkommit att de inte skickat varken så fina mail eller sms till varandra - vilket han själv förstod att det var bäst om han avslutade det hela.
Det jag undrar är hur har jag handlat egentligen? Var det fel utav mig att begära att de skulle skära ner på att umgås så mycket med varandra och hur har han varit i era ögon?
(Det hela är löst mellan honom och mig men är som sagt fundersam om det var fel utav mig att göra som jag gjorde?)
Ursäkta den långa texten.
Jag tyckte du gjorde helt rätt!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#1 Tack, käns skönt att få höra det utav en utomstående
Jag tycker också du gjorde helt rätt.
Även om du accepterade att han hade kontakt med sitt ex, så kan han ju inte prata med henne om allt som rör er. Han måste kunna prata med dig i första hand tycker jag.
Min kille jämförde mig någon gång med andra tjejer i början och jag sa då tydligt att jag varken accepterar eller vill höra sånt. Han jämför mig inte längre.
#3 Tack, nä jag tyckte samma sak och förklarade det för honom men som sagt, det tog ett tag för honom att inse en del saker.
Skönt att din kille slutat med att jämföra dig, sådant är aldrig kul, min slutade med det efter vår så kallade "paus", och nu finns det ingen som jag hellre skulle vara med, vilket är väldans skönt :)

Alltså det beror ju helt på faktiskt.
Man behöver prata av sig ibland med andra människor, men man kan inte lösa problem i ett förhållande utan att prata med sin partner.
Pratade han bara med henne så var det rätt av dig att säga ifrån.
Att sitta och jämföra är aldrig ok, det kan vara otroligt sårande.
Qui dormit, non peccat
Alla relationer är olika och även ex-relationer, därför tycker jag det är svårt att svara på. T.ex. finns det ex-relationer där kärleksrelationen varit död länge och grundligt men vänskapen består. I ett sånt fall tycker jag det vore orimligt och dumt att ställa krav om mindre kontakt. Att upprepade gångar bli jämfört med ett ex skulle jag bli sur över och säga ifrån.
#5 Problemet var just det att han bara pratade med henne och inte med mig.
#6 Jo visst är det så, men om jag säger så här- hon var otrogen med honom emot sin nuvarande och de slutade ha "ex-sex" med varandra då han träffade mig.. så jag kan ju säga att det var inte bara på "kompis nivå" direkt…
Om min partner hellre hade pratat med sitt ex än mig om han mår dåligt, och dessutom jämfört mig med henne, då hade jag sagt ifrån! Tycker du verkar ha gjort rätt!
#8 tack hera :)
Tycker också att du gjort rätt. Det låter inte som att du mått bra i det hela och det låter inte som att han haft en speciellt sund relation med sitt ex. Det räcker med att man själv lätt jämför sig med exet, man behöver knappast höra det av någon annan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

För mig är ett ex ett ex, jag bryter helt när det tar slut. Som tur är har jag inga barn med dem så det är inte särskilt svårt.
#10 Tycker inte heller att han haft en sund relation med henne, speciellt inte då man har partner så att säga, ja det är ju det och inte slutar man jämföra sig med exet hanses precis om han själv sitter och gör det :/
Och nej innan "pausen" så mådde jag inte bra just för att man satt och grubblade på om de fortfarande höll på med varandra och om han skulle gå tillbaka till henne. Vilket gjorde att man själv slöt sig och kunde inte riktigt leva ut "partnerskapet" så att säga.
Men efter att jag lämnade honom då så insåg han väl att hon inte var lika viktigt som jag hade blivit - vilket verkligen var skönt att både höra och se då jag ibörjan utav vårat förhållande hade ställt honom emot väggen och bad honom välja mellan henne och mig (just därför att jag själv inte stod ut med att dem fortfarande var så "uppe i varandra" och inte alls verkade ha kommit över den andre) Och den gången valde han henne, sa det rätt upp i ansiktet på mig.. Det har ju gått ett tag sedan det hände men det sitter fortfarande i :/
Men tack :)
#11 Samma här, visst att man kan skiljas som vänner och behåller just "vänner relationen" utan att man sedan börjar leka kk… Tycker själv att om man blir kk med ett ex så kan man inte riktigt ha släppt varandra, då kan man ju lika gärna kalla det att dem är särbos.
Har alltid som sagt avslutat helt med ex'en och förstår väl inte helt och fullt hur man kan fortsätta vara vänner, med tanke på att det alltid (förmodligen- om förhållandet varit långt) kommer finnas en dragning till den personen- annars skulle man ju inte bli tsm från början.. Eller? .. (rätta mig om jag har fel någon :))
Jag tycker iof att man kan ha haft ett långt förhållande och ändå vara vänner. Ofta kan det handla om att relationen för längesedan gått över till vänskap, men då måste man kunna skilja på de saker som endast hör vänskap till och de "förmåner" man har när man är vänner men fortfarande tillsammans. För mig har inget uppbrott varit helt ömsesidigt vilket har gjort att man definitivt inte har hamnat i något "mer än vänskap" efter uppbrottet. Har ett ett ex som jag är vän med som jag aldrig ringer och pratar med och träffar ganska sällan och sambon har ett ex som han pratar med ganska ofta men träffar väldigt sällan. Han har även tjejkompisar som han haft ett kort förhållande med men där de insåg snabbt att de bara skulle vara vänner.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 jo man kan säkert bli vänner med ett ex men just som du säger, man måste kunna skilja på förmåner och "vänner" om det ska funka.
Okej, ja han har en hel del tjejkompisar och så men har inga som helst problem med dem, just för att jag vet att det är just vänner- vilket är en väldans trrygghet.
Men det är skillnad på att kunna acceptera en väldigt nära relation med ett ex som tom, varit otrogen emot hennes nuvarande med honom… Och det innom samma månad som vi blev tsm.
hade det däremot varit så att dem bara haft en vänner relation och han kunnat pressentera henne för en och visa vem han umgås så mycket med och man inte var tvungen att åka iväg varje gång de skulle vara med varandra (antingen det eller så åkte de iväg)- Det skulle varit en helt annan sak och de skulle förmodligen då fortfarande kunna ha haft bra kontakt idag.
Men men, det blir ju också det man gör det till, han hade kunnat sköta det hela mycket snyggare än vad han gjorde.
Men som tur är så trivs vi båda med hur det är just nu, vilket är väldans skönt =)