Förbjuden kärlek
Det är som så att jag fått starka känslor för min bästa polares flickvän som han också bor ihop med. Dom har varit ihop i 4 år men det är sista året jag känt såhär.
Hade det bara varit så så hade jag såklart inte alls funderat på att göra något mer med mina känslor.
Och jag har absolut inte gjort något heller!
Men jag har känt på mig att dom inte haft det så bra. Min polare har gjort väldigt mycket utan sin flickvän, inget fel med det men förut var hon nästan alltid med på allt möjligt
Men jag fick ett sms av henne i torsdags där det stod
Vill bara säga att jag tycker du är hur gullig som helst. Jag och X har det inte så jävla bra som du säkert gissat. Jag tror att du känner en del för mig också eller har jag fel? Du kan väl höra av dig. Kram Y
Jag har inte vågat svara något på det och jag har undvikit min polare. Jag sa till honom att jag åkt på nån magsjuka och nu ligger jag hemma i helgen och vet inte vad jag ska göra.
Det är tveksamt - beror då på situationen - ÄVEN om polares/syskons gjort slut
men nu har de ju inte ens gjort slut…
Så jag anser absolut förbjudet att göra något för att bli ihop med henne, så länge de är ihop. Beroende på varför par gjorde slut, kan det kanske BLI OK OM de var överens om att göra slut.
Hmmm, det där låter lite farligt. Inte det att du har fått känslor för henne utan att hon verkar ju även ha fått känslor för dig enligt sms:et.
Mitt råd till dig är att vara väldigt försiktig nu så det inte blir en soppa av det hela. Svårt att säga vad exakt som du ska göra då bollen ligger hos henne. Hon borde ta itu med sitt förhållande och antingen jobba på det eller göra slut.
Önskar att jag hade ett bättre råd att ge dig. Jag har varit/är i en liknande situation men bara det att jag inte känner något för den personen. I mitt fall så pratade vi ut om saken och kunde ändå förbli vänner. Jag sa dock åt honom att det aldrig kunde bli något mellan oss två och att vi lägger allt det han har sagt till mig bakom oss och det kunde han acceptera.
Skriv ett svar
Har du ett så dåligt förhållande så red ut det med din partner och blanda inte in mig
Även om dom en dag gör slut så skulle inte jag inleda något med min bästa kompis ex
#3 Men om dom gör slut gör han ju inget fel att bli ihop med tjejen??
markusen. Jag tycker du ska avvakta och se vad som händer. Om dom gör slut kan du ju helt klart börja dejta henne. Men inte sålänge dom är ihop
#4 Jaha det tycker du men det tycker inte jag
Jag tycker att du ska ta dig en funderare över om du är beredd på att förlora din bäste vän över den här tjejen. För den risken finns absolut, även om ni inte inleder något förrän dom avslutat sitt förhållande.
Personligen så tycker jag att det är lite dålig stil att överta en nära väns ex, men jag kan såklart inte svara för din kompis och hur han känner.
Gå försiktigt fram. Det är mitt råd till dig.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Har varit i situationen, och valde att inte odla kontakten med kompisens ex. Vilket jag faktiskt ångrar idag. De hade träffats och blivit ihop på en rätt kort tid, och kände inte varandra särskilt bra. Som det visade sig hade de rätt olika mål i livet, och framförallt inte samma humor. Hon och jag hade däremot väldigt mycket gemensamt, och kunde ofta sitta och garva åt livets tokigheter ihop. När det började knaka så hamnade jag i samma situation som trådskaparen, och valde att styra efter det som kändes som den lätta och socialt accepterade vägen. Men jag har ångrat mig många gånger. Jag gillade henne skarpt, och tror att vi hade varit bra för varandra. Idag har jag ingen kontakt med någon av dem. Kontentan är nog att även om kompisar ska kunna lita på varandra, så är inte vänförhållanden alltid för evigt. Och att ofta i livet ställs man inför situationer som är väldigt svåra. Men ifall det är slut mellan två personer, så ska ingen av dem sedan komma och ställa krav på vem de senare träffar. Och likadant så ska man inte ställa krav på vilka ens kompisar bestämmer sig för att ha förhållanden med.
Nej jag skulle absolut inte kunna inleda något medan dom är ihop. Det skulle ju vara riktigt illa. Jag blev bara lite ställd nu sedan jag fick sms:et av henne och bekräftat att hon verkar intresserad av mig vad jag kan förstå.
Det känns liksom jobbigt nu framöver, hur jag ska vara mot honom och henne också förstås. Om jag bara ska låtsas som ingenting. Jag vill inte förstöra nåt mellan dom och det är förstås inte mitt fel att dom har det tufft nu men att dom inte har det bra det syns lång väg och andra av våra gemensamma vänner har också pratat om det, att det verkar risigt där.
Därför "sjukskrev" jag mig i helgen för att få betänketid efter hennes mess till mig. Hon lär undra varför jag aldrig svarar också antagligen
Du inser att smset kanske inte ens är från henne utan från din vän. Att han kännt av dina känslor för henne och vill testa dig (med eller utan hennes vetskap).
Oavsett om det är hon som skrivit eller ej så är det inte okej att se vart det kan leda när de är tillsammans..Kan sluta med att du förlorar båda två plus andra vänners respekt.
Tänk även efter om du vill ge dig in i en ev. relation med en tjej som verkar överväga att vara otrogen eller har behov av att ha ett nytt förhållande innan hon lämnar det hon är i. Bekräftelsesökare säger jag bara.
Tar deras förhållande slut så kan du ju börja funder på om det är värt att se om det leder någonvart, men då hade iaf jag väntat några månader innan jag hade sattsat på tjejen.. lite respekt mot vännen.
Hoppas du kommer fram till en lösning som känns rätt.
Ge mer än du förväntar dig att få.
Tror på att vara så öppen och ärlig som möjlig även om det är svårt och kan göra ont och är något av en utmanande balansgång.
Jag skulle svara på SMSer typ att "tråkigt att höra att ni inte har det bra. xx är min bästa kompis och jag vill inte blandas in i eran relation oavset om jag skulle ha känslor för dig eller inte.
Sen skulle jag även ta en prat med min bästa vän och visa honom SMSét. Berätta att du inte tänker ragga på hans tjej men att du faktiskt gillar henne och ifall hon var singel kanske skulle vara intresserad.
Om du känner att det verkligen skulle kunna bli något med den här tjejen tycker jag du först ska be henne prata allvar med sin kille, om de sedan gör slut tycke rjag du ska köra på! Försök vara så ärlig mot din vän som möjligt under processen bara och hoppas på det bästa.
Jag tycker även det beror på hur länge du och din vän har varit vänner..
Får känslan av att kärleken är förbjuden då rubriken säger så?? Men finns den där så vad göra. Jag hade låtit det vara om det inte ser "rent ut".I ett förhållande ska man väl kunna lita på varandra…
Jag skrev ett svar igårkväll att hon måste reda ut sitt förhållande med killen och att jag inte vill komma emellan dem.
Hon ringde upp nästan på en gång och grät i telefonen. Hon sa att deras förhållande varit dött länge. Dom gör inget gemensamt längre och samlivet är dött sa hon. Ja hon pratade jättelänge det gick nästan inte att få stopp på henne.
Hon sa att första tiden av förhållandet så var hon så kär så då gjorde hon allt för honom, städade tvättade lagade mat passade upp på honom, ja allt verkligen. Sen började hon ställa lite mer krav på honom att när de båda jobbar så ska de hjälpas åt med hushållssysslor osv sedan men han ville inte ändra sig så hon fortsatte sköta allt. Han behövde bara komma hem från jobbet, komma hem till dukat bord, och sen sätta sig vid datorn eller tv,n eller gå ut med polarna.
Så var det tills för ett år sen sa hon då hon fick mer ansvar på sitt jobb, blev mer stressad och kände att hon inte orkade med hemsituationen mer så hon bestämde att ta ett riktigt snack med honom då för ett år sen.
Och då hade han blivit vansinnig av att plötsligt måsta hjälpa till med att städa, diska osv.. så det gjorde han inte mer än ett taffligt försök som höll i två dagar. Men sen struntade han i det vilket gjorde att allt blev kaos där. Städa var hon ju "tvungen" att fortsätta med för folk hälsade ju på ibland och hon ville inte skämma ögonen ur sig med ett skitigt hem, men hon började med att bara tvätta sina kläder (hans skitiga kläder ligger i 2 stora sopsäckar!!) och han köper nya för han kan inte med tvättmaskinen sa hon.
Hon lagar bara mat till sig själv utom när dom har gäster. Han äter ute (vilket jag även reagerat på, han köper pizza el kebab i princip varje dag) Han har sovit på soffan varje natt i 9 månader. Han hämtar täcke och kudde varje kväll i sovrummet och lägger tillbaka på morgonen så inte det ska synas om folk kommer på besök sa hon
Men.. han är verkligen en bra kompis, omtänksam, ställer upp, har hjälp mig med bilen när den krånglat osv
Att han behandlar sin tjej så i förhållandet hade jag verkligen inte kunnat tänka mig.
Jag har svårt att tänka mig att hon inte var ärlig mot mig, som sagt så grät hon och ett flertal gånger hade jag svårt att höra vad hon sa så hon fick ta om.
Någon frågade hur länge jag och kompisen känt varann och det är 9 år. Vi är båda 31, tjejen är 28
#14 Ush vilken jobbig situation. Allt är ju upp till dig egentligen, hon verkar ju inte vilja vara med honom mer. Du och han har ju vart vänner så länge så du måste fundera på om du vill vara vän med honom.. för han kommer antagligen inte bli överlycklig… Sen får du fundera över om du vill vara med henne för när du väl valt så kommer nog vännen inte tillbaka.. Prata med din kompis annars och säg att dem måste prata och reda ut sin situation
#14 Men istället för att gå och flirta med dig borde hon ta itu med sin relation först. Antingen borde hon göra slut eller jobba mer på sitt förhållande om hon så vill. Det hjälper ju inte att hon klagar hos dig om det där.
Fall inte i fällan. Det kan vara lätt att göra det då du har fått höra att deras relation är i princip redan förstörd. Du kan inte veta med säkerhet att allt hon säger är sanning, t.ex. att deras samliv är dött.
Du kan endast veta med säkerhet att deras relation är helt färdig då de inte lever tillsammans längre. Då kan du kanske först ta ett beslut om du vill ha henne, då hon är fri.
Kanske man får jobba på sig själv och sitt liv innan man hittar partners. Livet är ju långt så varför skulle allt vara slut för en sådan sak? Om man är fri i sig själv tror jag man inte blir så ledsen för vad som sker mellan två personer.
#14 via 16 "Men istället för att gå och flirta med dig borde hon ta itu med sin relation först. Antingen borde hon göra slut eller jobba mer på sitt förhållande om hon så vill. Det hjälper ju inte att hon klagar hos dig om det där.
Fall inte i fällan. Det kan vara lätt att göra det då du har fått höra att deras relation är i princip redan förstörd."
Just det. "I princip redan förstört" räcker inte för att det ska kunna vara ett OK alternativ. Hon SKA göra slut FÖRST för att det ens ska kunna vara något att tänka på, tycker jag.
Först måste de göra slut innan du kan börja välja. Sedan får du överväga om du vill ha kvar din vän eller ta hans tjej som det kanske kan fungera med, kanske inte.
Det som oroar är väl ändå att hon hör av sig till dig och har sagt att hon är intresserad av dig för att deras förhållande är dött. Om du väljer ett förhållande med henne och ni någongång får en svacka, vem vänder hon sig då till? För mig låter det som hon är beredd att vara otrogen med dig för att deras förhållande är ändå "så dåligt".
Om jag var i din situation skulle jag inte vilja hamna emellan dem, men jag skulle pratat med kompisen och berättat vad hon har sagt och skrivit.
Men var är övergångsfasen? Nej, ta det lugnt i stället om det känns konstigt. Hade blivit lite förstörd om någon kom och tog min partner även om jag inte der rätten att "öronmärka" någon. Ingen hade klarat på det sätt det kan gå fel och åt skogen tidigare vän eller inte.Jag har haft flera vänner som nu är någonannanstans pga. kontakt vid fel tillfällen.::
Lyckan till
Jag hade berättat det här för min bästa vän. Inte haft smskontakt och samtal bakom ryggen på honom.
Frågan är kanske om det är bäste vännen eller vän allsom något sånt här uppstår från början.
Vill inte vara negativ men det håller ändå inte om det går så snabbt, och vad spelar det för roll om man berättar det för vännen..?
#22 "vad spelar det för roll om man berättar det för vännen..?"
Då det är sådant vännen vill/behöver veta, så är man ju ingen vän om man inte berättar det…
Sedan kan man diskutera hur man berättar det.
#23 Med all respekt blir jag osäker på om man vill veta allt. Men OK klart man bör diskutera sake annars blir det ju ingen kontakt. :P
#22 Vet inte hur dina vänrelationer är, men i mina är man ärliga mot varandra och vill varandras bästa. Då berättar man om kompisens flickvän söker fel typ av kontakt med en.
Nu har inte jag läst alla inlägg - men det jag spontant känner är att du borde prata med din vän, berätta om smskontakten, samt säga till tjejen att du sagt det till din vän. Sedan säga samma sak till dem båda, att de själva måste reda ut sitt förhållande. Då kommer du inte ha behandlat dem olika, och om du vill vara tillsammans med tjejen i framtiden har du inte kommit dem emellan under deras förhållande.
Jag har pratat med min kompis nu, visat sms:et och vad jag svarade och berättat att hon ringde upp och att hon inte verkade må så bra i deras förhållande. Vet inte om jag ställt till med än värre saker nu men han blev rasande. Inte på mig men på henne och han kallade henne allt hemskt som jag inte vill nämna här.
Vi har som sagt känt varann några år men jag har aldrig sett att han har sånt humör. Aldrig faktiskt..
Jag har fan ont i magen nu och undrar vad som sker hemma hos dem.
#27 Jag tycker det var starkt gjort och alldeles rätt från din sida. Vara öppen och ärlig och inte gå bakom någons rygg det kommer man längst med. Deras problem kan du inte lösa och du har inget ansvar för det heller.
#27 Bra gjort.
Självklart blev han rasande, det hade jag också blivit om min partner gick bakom ryggen på mig och flörtade med min bästa vän.
#27 Vem vet, kanske han blev arg för att hon hade sagt saker som inte riktigt stämde överens med hur han upplevde situationen. Svårt att säga.
Men modigt gjort av dig att berätta som det var till din kompis. Kanske hon lär sig att bete sig ordentligt i fortsättningen.

Tänk så olika folk är. Jag skulle vilja säga att jag tycker det var rätt tarvligt att visa sms:et. Ville du inte veta mer av henne, så hade det väl bara varit att säga det till henne, och sedan låta dem reda ut sina problem. Visst, det är väl upp till var och en, men de där starka känslorna du hade för henne i inlägg 1 kan ju inte ha betytt så mycket om du handlar så här idag.
#31 Så du anser att vänskapen inte är värd något?

Håller med #31… skulle ha lämnat dem ifred att lösa sina egna problem. Spec då man sagt det till tjejen. Visst, hon har gått utanför vad som kanske är ok, men samtidigt behövde hon ngn att prata med. TS satt mellan de två med ett förtroende om en dålig relation. Att sen gå bakom ryggen på henne och visa, istället för att ge henne chansen att reda ut problemen med sin kille själv tycker inte jag är ok.
Visst hon gick lite långt med sitt första sms, men tillräckligt för att ngn annan ska gå till hennes kille med det tycker jag inte att det är. Spec inte då man fått höra om hur han är i relationen. Hade varit långt mycket snällare att säga till henne att man backar, inte vill ha kontakt nu och att hon måste ta sig ur sin relation på egen hand. Nu har TS förmodligen gjort det åt henne.
#33 Att berätta om sina problem och att flörta är helt olika saker. Här var det mer än prata om sina problem.

Klart att vänskapen är värd mycket, men i det här fallet är han ju vän med båda/ kär i den ena och vän med den andre.
Postade nog samtidigt, så läs #34 :)

Har jag inte sagt. Men vänskap betyder inte att man ska bryta förtroenden heller. Om det nu är så att deras förhållande är på bommen, vad är det som hjälper i att visa honom sms:et? Och räknas inte vänskapen till henne för något? Eller känslorna som det pratades om? Om man nu vill berätta något för sin kompis, varför inte i så fall skicka länken till den här tråden? Nu får ju hon bära hela skulden, för något som även trådskaparen har varit del i. Senaste året har han haft känslor för kompisens tjej. Nu biktar man sig genom att blåsa i visslan. För mig är det rätt lågt.

Ja ett flirtigt mess, har man sen sagt att man inte vill komma mellan så har man satt stopp för det redan. Att sen gå ett steg längre och mer eller mindre skynda på ett uppbrott (om det nu trar slut) utan att ge henne chansen att själv ta den med sin kille och berätta vad hon vill och hur hon känner tycker jag är illa.
Ett flirtigt mess från en död reation tycker jag inte är så jäkla mycket att bli överdriver moralistisk över. Hade jag vetat att min bästa väns kille var otrogen mot henne hade jag även då sagt att det var upp till honom att ta det med henne och gör han det inte så går jag in. Men, inte såhär, direkt utan en chans för henne att ta det med sin kille. Det tycker jag bara är elakt.

#37 håller med precis!
#37 Det framgår inte vad TS berättat för sin kompis angående hans känslor i det hela.Det enda låga i detta är tjejen anser jag.
#38 Anser nog att hon haft chansen eftersom jag uppfattar det som de haft det dåligt ett tag.
Det jag ser som elakt här är det flickvännen har gjort. Flörtat med sin pojkväns kompis. Det gör man inte ens efter ett uppbrott. Och definitivt INTE innan man rett ut saker med sin partner.
Jag hade berättat för en kompis om dennes partner gjort som den här tjejen. Anser inte att det är överdrivet moraliskt, utan bara något så enkelt som ärlighet och det rätta.
Hon har haft alla chanser i världen att ta det själv med sin kille. Enligt henne själv har ju förhållandet varit dåligt länge.
Jag säger bara att om min pojkvän hade skickat det där sms:et till en av mina vänner, och hon underlät att berätta det för mig… Det tycker jag är lågt. Fick jag reda på det vette tusan om jag ens skulle vilja vara kompis med henne längre.

Hon har inte haft chansen att berätta om de här samtalen… en bekännelse kan ta några dagar att klara av att få ur sig. Tycker nog att TS hade kunnat säga till henne "jag vill inte komma mellan och han är min bästa vän, så om inte du tar tag i det här nu så kommer jag berätta, du får chansen att själv ta det här med honom och antingen lösa problemet, eller göra slut, men jag kommer att gå in om du inte gör det". Allt måste inte ske samma dag och man kan ge människor chansen att själv ta beslut som är rätta. Inte te dem åt dem utan vidare. Tycker inte att hon fått chansen att själv berätta om sitt "brott".
Ja hon har gjort fel, hon var svag och ledsen och har säkert stort behov av att prata med ngn och få bekräftelse. Men, det är ingen direkt otrohet som förtjänar att ngn annan gör det man själv borde och tar ett stort beslut åt en. TS har inte handlat för att göra ngn illa, men jag tycker att det var fruktansvärt fel. Ärlighet kan vänta några dagar till folk själva har fått chansen att bygga upp ett mod, ärlighet behöver inte komma på sekunden.
#42 Jag håller med dig på ett sätt, men… Hon skickade ändå sms:et i torsdags. Och blev avvisad i lördags. Det här är ju en otroligt jobbig situation för TS också, som mot sin vilja blivit indragen i det här dramat "ljuga för kompisen eller ej". TS fejkade ju tom sjukdom för att slippa vara med de inblandade personerna.
Jag förstår att hon är ledsen och uppriven och behövde tröst, men är det verkligen hennes killes kompis som ska behöva erbjuda henne den? Hon måste väl på något sätt ha varit medveten om att den här risken fanns?
#42 Hon får väl helt enkelt stå för det hon har gjort och ta itu med konsekvenserna om hon var så pass dum att hon stötte på sin killes kompis.
Jag skulle definitivt ha sagt åt min kompis i en sådan här situation. Jag skulle tänkt efter vad jag värderar mest, vänskapen eller ett eventuellt förhållande med en kvinna som överväger att vara otrogen.
Nä, jag har svårt att tycka synd om en sådan människa. Hon har själv försatt sig i den här situationen.

Ja det är lågt att skicka ngt sådant till sin killes kompis, men jag kan ärligt säga att skulle min kille skicka ngt sådant till en av mina bästa vänner och han själv berättade det efter några daqar (och att min vän har gett honom det ultimatumet) så skulle jag bli mer tacksam. Jag skulle inte bli ledsen på henne OM hon sagt till killen att hon skulle ta det om han inte gjorde det. Det är en diskussion jag många gånger hellre har direkt med min kille än med en vän.
Hur vet du (#44) att hon överväger att vara otrogen? Det är fullt möjligt att hon har en spärr som säger nej till en fysisk otrohet. Ett sms är inte det samma som att ligga med ngn annan.
#45 Smset kan ju verkligen ses som ett försök till ett första steg. Varför annars tala om känslorna mellan dom? KAnske för att kolla om det finns någon annan om hon gör slut? Inte bättre det heller.

Ett första steg och säkerligen en koll om ngn finns efter det tar slut ja. visst är det tragiskt om folk inte vågar göra slut utan att ha ngn ny som väntar, men det är tragik inte otrohet. TS har ju dessutom uppenbarligen gjort sina känslor mer eller mindre kända för henne, annars skulle hon inte fråga om det, inte så fint det heller.
Jag var 24 första gången jag gjorde slut utan att veta att det fanns ngn annan och det var sjukt tragiskt innan (eller fram tills jag var 21 då jag gjorde slut sista gången med en ersättare som väntade) men att vara rädd för att vara ensam är inget brott. Det är bara sorgligt att man är så svag i sig själv. Jag dömmer ingen för det.

Alltså, av vad som framkommit i tråden, så har hon inte varit otrogen, eller antytt att hon vill vara det. Det hon har gjort är att hon har råkat inse att mannen hon lever med är en fårskalle, men att hans kompis verkade vara en trevlig man. Under ett år har han antagligen var lätt att läsa som löpet på kvällstidningarna, och nu innan hon gör slut med syltehoet, och blir utmålad av sambon som värsta satkärringen, så skickar hon ett sms till sambons kompis som trånat efter henne. Responsen blir först tystnad, sedan ett svar, ett uttömmande telefonsamtal, och sedan kniven i ryggen från den gullige kompisen som man precis har öppnat sig för. Om något, så kan man kanske skylla henne för att vilja hålla dörren öppen för ett framtida förhållande. Måste säga att jag aldrig fattat vad som är så tabu med förhållanden med kompisars ex? Som att sura över att någon använder saker man har kastat bort. Har själv aldrig känt minsta lilla svartsjuka gentemot någon av mina exflickvänners nya killar. Vad är meningen? Är det slut, så är det slut. Är inte ens sur på den av dem som antagligen träffade sin blivande man under sista halvåret av vårt åttaåriga förhållande. Trivs de ihop, så är det väl bra för dem? Vi gjorde det ju i alla fall inte.
#47 Otrohet eller inte så är det baakom ryggen och det säger allt för mig.
Feghet.

#48 håller med igen.
Att vara feg är inte heller ett brott, ja man borde gjort slut innan, ja man borde ja man borde, men människor är människor och därmed felbara.
Vi har ett par i vår bekantskapskrets där tjejen tidigare var tillsammans med killens storebror i många år. Alla är lyckliga och ingen är sårad. Lite märkligt på de första släktfesterna bara…
#48 Vi vet ju faktiskt ingenting om hur hennes pojkvän är, eller hon i förhållandet mer än att hon skickat detta sms. Så hurvida hennes pojkvän är en fårskalle eller inte vet vi ju faktiskt inte.
Kan inte se det som kniven i ryggen, hon satte den snarare i sig själv.
#50 Ingen har väl snackat om brott??
Felbara ja, men felen har konsekvenser. Så man gär bäst i att tänka på dom.
När jag läser tråden får jag intrycket av att hon sökte uppskattning, något hon inte fick av hennes partner. Sen kan man ju diskutera hursomhelst men människor(de flesta?) är inte ofelbara och det verkar ju inte direkt som att han respekterat henne något vidare i relationen heller. Hon gjorde ju fortfarande fel, men för Guds skull, hennes situation låter ju inte direkt rolig. Jag undrar hur ouppskattad och ensam hon känt sig i sin relation.
~ Ysmn
Att vara feg är naturligtvis inte ett brott, men jag får inte känslan av att TS visade sms:et för att straffa tjejen, TS försökte bara göra det rätta i en obehaglig siutation. Allt hade varit jobbigt och folk hade blivit sårade oavsett vad TS gjorde, så jag tycker han gjorde helt rätt med att helt enkelt vara ärlig. Jag tycker inte att han har någon moralisk obligation att hålla tjejen om ryggen, speciellt inte när hon försatt honom i en situation som han inte bett om, och på något sätt bara utgår ifrån att han är redo att bedra sin vän. Jag tycker att det är fult gjort. Och jag vill inte döma henne, alla har förstås fel och svagheter, men jag ser inte hur TS hade kunnat behandla det här bättre. Och att säga att det är något mellan henne och hennes kille köper jag inte riktigt, eftersom det är hon som dragit in TS från första början.
Sedan måste man ju kunna stå för det man gjort, även när man gjort något fel. Att fela innebär naturligtvis inte att man är en överlag dålig människa.
#52 Om en relation är så dålig, så är det väl bättre att avsluta den mycket tidigare än att gå bakom ryggen på sin partner för att man inte får det man vill ha ut av relationen?
För övrigt så kan jag tillägga att jag inte heller tycker synd om tjejen. Jag vet inte om hon medvetet försöke sabotera sin killes och TS vänskapsrelation, men hon måste ju ha fattat att den risken fanns när hon "sökte tröst" hos honom.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Klart att det, enligt mig, hade varit det optimala. Men de hade varit tillsammans rätt länge väl, inte alltid man lämnar en sån relation i ett nafs. Det är oftast väldigt omtumlande att bryta upp, hon kanske försökte ge sig själv fler skäl? Det är logiskt riktigt att lämna först, men det är rätt så lätt att göra fel om man är känslomässigt involverad. Och förmodligen rätt förvirrad över sina känslor. Hon har ju förmodligen känslor för TS men kanske är osäker på om det är för att hennes partner betett sig illa eller om det är riktiga känslor. Svårt att säga men jag tror sällan det är så svart eller vitt i huvudet på en person. Sen anser jag kanske att det är lite egoistiskt "ha kakan och äta upp den"-tänk hon har för sig, men.
~ Ysmn

#53 jag tror inte heller att ngt gjordes för att straffa henne, jag ser mer på hur folk i tråden verkar se på henne. Som en brottsling. Det är här hon döms.
#56 Där håller jag med dig. Men det är så lätt att döma folk man inte känner eller ens har sett. Jag hoppas att alla som dömer henne här, inte är så dömande i sina verkliga relationer. Däremot vidhåller jag att TS har gjort helt rätt.
#57 Jag har samma åsikter IRL som här när det gäller sak.

#57 vi skiljer oss på ett litet plan :)
#58 Jag har också samma åsikter, principer och moral. Men bara för att man tycker någon gör fel dömer man väl inte ut hela personen?
Jag menar bara att på ett forum där man får en historia berättad för sig är det bra mycket enklare att se saker svart på vitt och ha ett nyktert synsätt. Om den här tjejen hade varit min vän, skulle jag fortfarande tycka att hon gjort fel, men jag skulle ändå ha sympatier med henne, eftersom hon är min vän och jag gillar henne. Den här tjejen är för mig helt anonym, jag känner inte till hennes personlighet, alltså kan jag, utan känslomässig inblandning bara nöja mig med att hon har gjort fel.
Vet inte om jag helt klart kan formulera vad jag menar…
#60 Jag dömer bara hennes handling, eftersom jag inte känner henne.
Tycker inte synd om henne men det hade jag inte gjort med en vän heller om denne gick bakom ryggen på en av mina andra vänner.
#33 o 38 "Hade jag vetat att min bästa väns kille var otrogen mot henne hade jag även då sagt att det var upp till honom att ta det med henne och gör han det inte så går jag in. "
Lite svårt för pojkvännen att få reda på att hon gjort det, om ingen talar om det för honom.
Det är ju ett talesätt att den svikna i otrohetsaffärer brukar vara den som får reda på det sist…
" Visst, hon har gått utanför vad som kanske är ok"
Vadå "kanske"?! Hon flirtade ju med pojkvännens kompis.
Vad har du för underlig inställning?! Har för mig att du skrev i en annan tråd att du varit otrogen, och nu det här, vilket också är en slags otrogenhet,
parallelt som du har tjatat (i annan tråd) om att jag inte har skrivit en källa till vad jag läste för över 10 år sedan!!! 

#62 Det finns ingen anledning till att dra upp den diskussionen i en tråd om något helt annat.
#62 Har det verkligen betydelse att en person vill ha källor på faktapåståenden och samtidigt har varit otrogen i en tidigare relation?!
Där är väl lite som att säga att jag gillar popcorn men jag tittar även på fotboll ibland?

#62 Vad är det du inte förstår? Jag tycker att det är upp till den otrogne att berätta och gör den inte det skulle jag gå in och berätta. Jag märker väl väldigt väl på min bästa vän om hennes kille berättat om otrohet eller inte. Har han inte gjort det inom en viss kort tid så skulle jag berätta för henne. Vad är konstigt med det?
Jag tycker inte att det är speciellt farligt med flirtar. Jag och min kille tycker båda att det är helt ok om den andre flirtar lite då och då. Jag ser det som ngt som är lite roligt och jag skiter i om min kille får känna sig lite bekräftad av andra tjejer ibland. Jag litar på honom fullkomligt och jag vet att jag inte kommer vara otrogen, så flirta på säger jag.
Jaha, du är igen på om att en tonåring som blev våldtagen av sin kille var otrogen då hon inte vågade göra slut? Lågt av dig riktigt riktigt lågt. Säger samma sak som jag gjorde i förra tråden, du borde skämmas.
Och, vad har det här med att hänvisa till källor att göra? Jag berättar här vad jag känner om en situation och jag säger inget om fakta. Föröker du ställa åsikter som inte har med varandra att göra, emot varandra? Det är ngt av det konstigast du sagt hittills. För övrigt vill jag inte diskutera källor i den här tråden, utan håll den diskussionen till den tråden där det redan pågår.
#65 Tycker du inte att det är liiiiite skillnad på att "skojflirta" med någon random, och att göra det med partnerns bäste vän? Det här var dessutom ingen skojflirt, hon ringde ju honom till och med för att mer eller mindre baktala partnern?
Jag tycker att det faktiskt var allvarligare än flirten. Vill man "ventilera" så bör man göra det med någon utomstående, inte med någon som står den andre så nära. Det skapar bara en massa problem och sätter "vännen" i ett knepigt läge.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Ja att det är killens bästa vän är det jag tycker är illa, men samtalet tycker jag inte alls är illa. Det kan vara jätteskönt att prata med ngn som känner personen ifråga. Man kan få nya perspektiv och har lättare att förstå sin partner. En mellanhand som känner båda är ibland ngt av det bästa i mina ögon. Då det kommer till relationer som är dåliga och man inte vet vart man ska ta vägen vill säga. Att prata med sina egna vänner bara kan bli lite väl ensidigt, man säger att killen är dum, de håller med och man får vatten på sin kvarn. Pratar man med ngn som känner båda så säger de kanske, men har du tänkt på det här, han reagerar på det här osv. Visst är det ultimata att man pratar med varanadra, men i en dysfunktionell relation funkar det inte alltid.
#68 Problemet med att "prata ut" hos partnerns bäste vän är att man sätter vännen i en väldigt svår sits, som jag inte finner acceptabel. Han ska inte behöva må dåligt p.g.a. deras dysfunktionella förhållande bara för att hon vill ha en axel att gråta mot. Det är inte rättvist.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Absolut, men det var hans eget val att fortsätta samtalet… han hade kunnat lägga på, men nej, samtalet fick fortsätta och han satt kvar i sitsen som hon förvisso skapat, men som han hade kunnat kliva ur när som helst.
#69 Det är nog väldigt få som faktiskt kan med att slänga luren i örat på folk. :/
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Man behöver inte slänga på i örat, men man kan säga STOP! Jag är fel person för dig att prata om det här med. Jag vill inte vara del i det här. Jag vill inte höra de här sakerna, Jag tycker inte att det är mig du ska prata med… osv osv osv, Det finns hundratals saker man kan säga för att avbryta ett sådant samtal. Valet blev att inte avbryta och därmed godta platsen mitt emellan dem.
#71 Jo förvisso. Men konstigt att hon inte respekterade hans beslut efter att han svarat på sms:et där han sa att han inte ville komme emellan dem.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Hon hade säkert sin anledning som vi inte vet ngt om och det hade inte varit svårt att hålla vid sitt beslut om att inte komma emellan, men det tog några minuter så var det beslutet glömt.
#73 Fast jag kan absolut förstå att det är svårt att avsluta ett samtal med en person som gråter ohejdat, speciellt om man dessutom tycker om personen. Jag skulle iaf ha jätteproblem med det.
#66 (Till 65) "Tycker du inte att det är liiiiite skillnad på att "skojflirta" med någon random, och att göra det med partnerns bäste vän? Det här var dessutom ingen skojflirt, hon ringde ju honom till och med för att mer eller mindre baktala partnern?"
just det.
#65 "Jaha, du är igen på om att en tonåring som blev våldtagen av sin kille var otrogen då hon inte vågade göra slut? Lågt av dig riktigt riktigt lågt."
Lika mycket dillande som förra gången du skrev det. Går inte alls ihop med det jag SKREV varken där eller här…
#63 "Det finns ingen anledning till att dra upp den diskussionen i en tråd om något helt annat."
#64 "Har det verkligen betydelse att en person vill ha källor på faktapåståenden och samtidigt har varit otrogen i en tidigare relation?!"
Hon "vill" inte bara, hon har TJATAT om det, fastän jag har svarat att jag inte har lust att leta igenom "arkiv-rummet" bland en massa annat.
Det är visst relevant, för det pekar på skribentens skruvade prioriteringar och värderingar Hon verkar inte tycka att otrohet är särskilt allvarligt, men hon tycker att utelämnande av källa är det!!! 

Jag blir helt matt av att läsa era svar om feghet, elakhet och knivar i ryggen, men jag vill bara säga att jag gjorde verkligen inget för att vara elak eller förstöra för någon. Jag gjorde det jag trodde var rätt.
Och Sarah Du har ingen aning om vad jag sa under telefonsamtalet, men ta inte bara för givet att jag satt snällt och lyssnade. Jag mådde skitdåligt då hon sa allt det där om honom och jag sa ett flertal gånger att, snälla du, ta det där med honom inte med mig och flytta isär om du inte är lycklig
Snälla lägg inte på, mera gråt och snyftningar och nej jag kunde inte lägga på då hon grät, bad mig stanna, det var dumt, jag skulle sagt hejdå och lagt på men jag gjorde det inte.
Något jag däremot började känna under samtalet var att mina känslor för henne inte alls vara lika starka längre. Och efteråt har jag tänkt en hel del. Om jag någon gång blir tillsammans med henne och vi någon gång får det dåligt, ja vad händer då? Går hon och pratar om mig då för sina vänner? Så vill jag inte ha det. Jag har alltid varit 100% lojal mot mina flickvänner och de problem som uppstått har vi inte delgett andra. Inte ens min bästa kompis har fått veta vilka problem jag haft i mina kärleksrelationer.
Jag tror inte att jag förstört min vänskap till honom. Han var tacksam att jag var ärlig och inte fortsatte konversationen med henne utan hans vetskap
Sen förstår jag inte det ni skriver om våldtäkt. Jag har inte tagit upp något sånt?
Har inte läst alla inlägg men, tycker inte du ska göra något så länge dom är ihop och beroende på hur det ser ut efteråt.
Jag har varit ihop med en kompis ex men jag pratade med min kompis och förklarade hur jag kände innan jag ens tog upp kontakten med killen. Hade hon inte sagt att det var ok hade jag låtit bli.
Kan du tänka dig att bryta med din bästa vän för en tjej?
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

#76 ber om ursäkt! Jag blev så frustrerad över att hon målades ut som en brottsling i tråden.
#75 Nu får du ge dig. Kommer inte säga till dig fler gånger. Blanda inte in orelevanta saker från andra trådar!
Dessutom är det fult att kalla skribentens värderingar för skruvade bara för att de inte stämmer överens med dina.
Detta är en varning. Bättrar du inte dig och håller dig till aktuella ämnen i de trådar du skriver i och du inte bättrar på din attityd så kommer du stängas av. Du har upprepade gånger nu betett dig illa mot andra medlemmar.
Har bara en fråga till dig markusen. Hur gärna vill du ha kvar din kompis? Det är nämligen bara det det handlar om. Gör det inget att ni inte längre är vänner, bli ihop med henne då. Vill du ha kvar honom som vän föreslår jag att du backar, inte bara ett steg utan två. ;)
TS #27 o #76 Mycket bra gjort! :)
Du har ju inget att förlora på att vara ärlig mot din kompis, på så sätt bör ju han känna att du är en riktigt bra vän, vad som sedan händer är deras problem att lösa, inget du har ansvar för. (Om du däremot hade varit tyst och din kompis fick veta det, så skulle han kanske brutit er vänskap). Du har gjort det rätta = varit ärlig, hoppas det finns fler som är som dig.
Kan nästan hålla med #81 här. Det är ju fler mäniskor än de som för närvarande har en relation.Man måste väl få ha kompisar och bekanta utan att det räknas som otroghen het.
Var går gränsen?? Kan man inte se på någon? Ta någon i hand?
Varför så känsliga?
Jag är känslig men har lärt mig att lämna folk som de är och vara i mig själv.
Vilket betyder för mig orubblighet!
Vad som än sker!