Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2521 ggr
-cindy-
2012-08-14 11:18
0

Ögonbrynspiercing

Hej alla där ute! Jag är en tjej på 13 år, ska fylla 14 om en månad.

och jag vill jätte gärna pierca mig i ögonbrynet innan skolan börjar, alltså inom 7 dagar, men jag är jätte nervös eftersom jag hatar nålar och sånt. hur ont gör de att ta? kommer de bli ett stort ärr?

Tacksam för svar!

MatVeronica
2012-08-14 11:23
0

Men oj!

Ska du inte vänta tills du blir äldre med att pierca dig? Du är ju bara ett barn. Vad säger dina föräldrar?

Jag har ingen aning om hur ont det gör då jag inte har en enda piercing

Hanna
2012-08-14 11:25
4

Kika in på http://bodyart.ifokus.se/

Dock kommer nog de flesta där, och även jag, tycka att du är lite för ung för piercing. Men du lär få bättre tips där. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

-cindy-
2012-08-14 11:25
1

Jag vill göra nu, tycker att de så snyggt!

Jag fick tillåtelse att göra.

Karmatarerskanise
2012-08-14 11:47
0

Som #2 skriver passar den här frågan bättre in på bodyart.ifokus.

Men jag kan skriva att seriösa studios piercar ingen under 15.
För övrigt går det inte att tala om för dig hur ont det kommer göra på dig då smärta är oerhört individuell.

Ärr blir det, ibland bara små ärr, men eftersom det är en ytlig piercing är det inte alls ovanligt att den vandrar ut och då kan det bli ett stort ärr.

-cindy-
2012-08-14 11:50
0

Okej, tack ändå. Men de finns en piercingstudio i närheten som jag bor, och det är ingen åldergräns alls, bara dom diskuterar med föräldrarna så får man göra.

Karmatarerskanise
2012-08-14 11:53
2

Låter inte seriöst alls. Hade aldrig piercat mig där.

ru4real
2012-08-14 13:38
1

Håller med #6 Hera där, en studio utan åldersgräns och som piercar barn under 15 skulle jag aldrig rekommendera till ngn. Man undrar ju hur seriösa de är med hygien och annat…

Henrika85
2012-08-14 17:19
0

#6 & 7 Menar ni piercingar på andra ställen än öronen? Jag piercade mina när jag var 6 år, och jag vet många som gjort det i den åldern.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[gräshoppa]
2012-08-14 17:21
0

Det är väl percing i näsan man behöver vara 15 år för, resten 18?

-cindy-
2012-08-14 18:02
0

Alltså okej, men jag tror att JAG ska göra det. Ska först prata med dom och SE hur det blir.  Nej, det finns 12 åringar som piercar näsan de ingen åldergräns på de,men därimot kan man bli förlamad.

Karmatarerskanise
2012-08-14 19:39
1

#8 Jag anser itne att det är rätt att pierca barn i öronen heller. Tycker alla borde falla under 15 års gränsen. Oftast är det ju inga studios man går till vi dden åldern utan tex guldaffären eller frisör som gör det med pistol, och mer oseriöst än så kan det verkligen inte bli.

#9 Nej, det är iftast bara intimpiercingar som det är 18års gräns på, kanske bröstvårtorna också.

#10 Haha förlamad var då?

LitenPyssling
2012-08-14 20:09
3

Jag skulle inte påstå att en studio som piercar de under 15år är seriös, snarare tvärtom. Otroligt oseriöst, sedan tycker jag faktiskt det är dåligt gjort av föräldrarna som godkänner att deras under 15år gamla son/dotter piercar sig någon annanstans än i det vanliga örsnibben.
Jag tycker man ska ha en regel att personen ifråga minst ska vara 16 för att pierca sig då man i den åldern inte vet lika säkert som man gör vid högre ålder. Dessutom så om man skulle ångra sig så kan det lämna efter riktigt fula ärr, samt att ytliga piercingar kan börja vandra och detta lämnar efter ännu större och fulare ärr. Det är väldigt vanligt att piercingar börjar vandra så tänk igenom noga.

Angående övrigt piercing.
Helix eller liknande (broskpiercing och därmed INTE i örsnibb) kan orsaka otrolig och långvaren smärta, bidra till huvudvärk som sitter i och det finns dessutom mängder med blodkärl som bokstavligen sprutar ur blod om man punkterar de (personlig erfarenhet).
Ögonbryn samt näsa (tror läpp också men är inte säker) kan orsaka förlamning i ansiktet då det sitter enormt med nerver där som vid en fel stucken kanyl kan orsaka stora skador. 

Därför är det otroligt viktigt att man går till studio när man piercar sig och då också en seriös och den studio som TS pratar om är inte seriös. 
Dessutom låter det lite som att TS önskemål om ögonbrynet har kommit i all hast och detta bör verkligen tänkas om ORDENTLIGT enligt mig. 

Dessutom bör man kolla igenom hudrörande ting innan.
Hur är din hud?
Läker den bra?
Lätt att få blåmärken?
Infektioner?
Inflamationer?
Mjuk/sträv?
Rörlig eller fast?

MYCKET spelar in om man ska lyckas med sin piercing, det är liksom inte att bara sticka iväg och pierca utan man ska ha koll på hur ens hud är och hur den är hos syskon och liknande. 
Även om en seriös studio använder smycken av kirurgiskt stål så är det inte säkert att det fungerar, kroppen kanske accepterar materialet men då återkommer vi till detta hur din hud är. Är den verkligen passande till en piercing? Vill du riskera att kasta 450kr (som en sådan piercing ska kosta runt hos en seriös studio)  OM den inte fungerar och dessutom få fula ärr på köpet?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Karmatarerskanise
2012-08-14 20:12
0

#12 Tvärt om så finns det lite blod i brosk, vilket är anledningen till aatt de ofta läker väldigt dåligt, om alls.

Och det är en myt att man kan bli förlamad i ansiktet av att man piercar sig i näsan eller läppen. Ett ytterst litet område kan man tappa känseln i.

LitenPyssling
2012-08-14 20:20
0

#13 I huden kring brosket är det blodkärl, punkterar man något av dessa så är det inte roligt kan jag säga då jag själv fått uppleva det och det rinner verkligen, sedan bör jag nog tillägga att piercing i brosket gör (rent ut sagt) förbannat ont de första dagarna och precis som du säger så kan det vara ett himla jobb att få det och läka - jag har själv 3st i brosket och två av de har läkt otroligt fint medan de 3e bråkade lite även om det inte var några större komplikationer.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Karmatarerskanise
2012-08-14 20:26
0

Har själv haft i brosket. Blev infekterade och uttagna.
Jo, i huden sitter det några blodkärl, och de är ju olika stora hos olika personer.

oliiver
2012-08-14 23:18
1

Jag har pircing i ögonbrynet. För mig gjorde det inte ont när jag tog hålet men när jag skulle tvätta den gjorde det lite ont. Men det gjorde inte så mycket, det sved bara. Det där med ärret stämmer nog inte, enligt mig.

/Kram Betul ♡

pinku
2012-08-15 05:21
2

Piercade mig när jag var tretton, aldrig ångrat det, aldrig en komplikation. Varför är alla så rädda för ärr? Ger bara ett mer intressant utseende enligt mig, inte så smooth och babylike. Men det är bara jag.

-cindy-
2012-08-15 08:57
0

Ok, men dom som jobbar som piercar folk dom vet säkert om huden även fast det är under 15 årsgräns, alla piercare måste veta om huden osv annars skulle dom inte pierca folk under 15. Och man kan inte alls bli förlamad när man tar hål i ögonbrynet, utan det är näsan man kan bli de.

Karmatarerskanise
2012-08-15 14:36
0

#18 Nej, du kan fortfarande inte bli förlamad av en piercing.

"alla piercare måste veta om huden osv annars skulle dom inte pierca folk under 15"

Det visar att du verkligen inte vet vad du pratar om. Vilken klåpare som helst kan kalla sig piercare, det betyder absolut INTE att dom är utbildade eller vet vad dom gör.

En person som piercar barn är inte seriös någonstans.

-cindy-
2012-08-15 17:41
0

Vet jag inte vad jag pratar om? Snälla asså, ta de lugnt nu. Min kompis gjorde DÄR och hon har haft den ganska länge nu, hon har INGEN infektion eller nåt. De MITT val. Jag bestämmer om jag ska göra eller inte, plus jag har fått tillåtelse av mina föräldrar, de mitt val. Jag behöver INGA tips från dig mer ''Hera'' Kommentera EJ tack!

Karmatarerskanise
2012-08-15 18:19
1

Har du valt att skriva här inne får du tips även från mig ;)
Självklart gör du vad du vill, ingen har väl påstått att vi kan bestämma åt dig?

Att du väljer att skita i våra tips kan vi inte göra mycket åt.

-cindy-
2012-08-15 19:15
2

Ja jag har valt att skriva här. Och jag vill inte att du smutsar ner min sida, jag skiter inte i andras tips men jag skiter i dina tips :) Ha de bra!

Henrika85
2012-08-15 19:22
4

#22 Du har valt att skriva på Heras sida (ja, det är hennes sajt), så du kan knappast beskylla henne för att "smutsa ner din sida"! Dessutom så håller jag med Hera om att du inte verkar veta vad du snackar om.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer