Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1904 ggr
LitenPyssling
0

Är du homofobisk?

Eller något åt det hållet?
Vad är det som gör att du upplever homo/bisexuella människor som något störande eller rent ut sagt äckliga?

Nu kommer "killsynen" upp då det är bara killar jag konfronterat då de tjejer jag träffat varit helt OK vare sig det gäller tjejer med tjejer eller killar med killar - summerat av de killar jag pratat med:

De killar jag konfronterat med detta har svarat att det är inte manligt att hålla på med en annan kille, männen anses som fjantar och som heller inte kan ta reda på sig själv. En man ska anses vara kvinnans beskyddare (ursäkta!?) och kan genom att vara bög/bi inte beskydda vare sig själv eller någon annan - denne blir automatiskt svag och klen både fysiskt och psykiskt. Det är också "rätt" att trycka ner denna både inför och/eller bakom ryggen (eller?).
Då undrar ju jag, vad anses manligt egentligen
Ni killar/tjejer som har denna uppfattning om manliga bi/homo personer får väldigt gärna svara på denna frågan.

Exempel.
Är en kille som sitter vid datan manlig bara för att han inte håller på med en annan kille, är han kapabel att ta hand om sig själv bara för det? Eller han som är på gymmet 5 dagar i veckan, är han så mycket mer man och kan ta vara på sig själv?

Inget säger att dessa två är det, jag har stött på både datakillar och gymkillar som inte ens vet hur man sätter igång en diskmaskin och då är de ändå i 18års ålder och uppåt - manligt? Nej, verkligen inte. 
Och ja, jag har stött på bögar/bi som är betydligt mer man än många andra killar jag känner.

Summering av frågorna:
* Har Du har problem med homos/bis - varför/varför inte?

* Vad är egentligen manligt, enligt dig? 

* Vad gör att det är mer OK för två tjejer att hålla på än två killar?

* Kan en bög/bi vara manlig, enligt Dig - varför/varför inte?

* Eftersom en manlig bisexuell/homosexuell "inte är" manlig, då bör ju heller inte en bisexuell/homosexuell kvinna vara kvinnlig - hur ställer Du dig till detta? 

* Vad är egentligen kvinnligt, enligt dig?

Svara gärna med långa svar om Du har möjlighet, både tjejer och killar svarar på alla frågor med ärliga svar, kom ihåg att hålla tråden fri från otrevligheter och att diskussioner sker på ett neutralt och lugnt sätt! 
Även om någon har/inte har problem så är det viktigt att detta respekteras - alla tycker inte lika! Återigen, håll diskussionen trevlig.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

ru4real
3

Jag har personligen inga problem med homosexuella. Däremot är jag lite konfunderad över varför de oftast måste vara så "fjolliga", överdrivet så ibland.

Vad som är manligt har jag ingen aning om, det är nog från person t person.

Sen är det väl porren som gett oss den synen på att det är mer ok m 2 tjejer än 2 killar, iaf i standard porr riktat mot heteromän.

[Devya]
0

Jag har aldrig haft något emot homosexuella men däremot har min mamma alltid sagt att de är äckliga medans jag växte upp. Då jag var 14 år gammal konfronterade jag henne om saken och sedan dess har vi haft en hel del diskussioner om ämnet och idag har hon lyckligtvis ändrat åsikt.

Med min bror är det värre. Fick igår höra att min pojkvän hade diskuterat med honom och då hade min bror jämfört homosexuella med pedofiler och våldtäktsman. Enligt honom borde homosexuella vara i fängelset. Ja, ni må ju tro att min pojkvän blev upprörd då han fick höra det men insåg att det inte gick att diskutera med honom. Jag blev verkligen chockad då jag fick höra det här. Jag hade ju vetat att han inte gillar homosexuella men trodde inte det var så pass allvarligt.

Varför han har sådana problem med homosexuella vet jag inte. Jag ser inget problem med dem och dessutom det de gör i sovrummet har väl inte utomstående något med att göra.

Manligt. Det beror väl på vilka definitioner man går efter. Det finns ju väldigt klara normer som samhället har satt upp men jag tycker det är löjligt. Borde inte två män som är tillsammans vara extra manligt?

Vad som gör att det är mer ok för två Kvinnor att vara tillsammans är väl pga hur de framställs i media. Det anses vara sexigt och kvinnligt. Två Kvinnor - extra kvinnligt. Det är sällan de framstår som humoristiska fjantiga typer som är bra på att dekorera och matcha kläder. Däremot kan den ena kvinnan i förhållandet anses som mer manlig - den klär sig lite mer tufft och beter sig lite mer macho. Det här är då enligt vad jag har sett på tv.

Kvinnligt - svag, mjuk, känslosam, känslig
Manligt - stark, hård, svårt för att visa sina känslor, okänslig

De här orden hoppar fram i min hjärna då jag hör de där orden. Sen är det ju inte så att jag håller med det som hoppar fram i huvudet.

Fridaaaa
1

Nej aldrig. Man ska inte gå på personens sexuella läggning, det är galet fel!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LitenPyssling
0

#1 Jag är lik dig där, jag har inga problem med homosexuella, dock har jag problem med människor i överlag som är fjolliga då jag tycker de är jobbiga och i vissa fall barnsliga men detta oavsett sexuell läggning.
Funderar dock lite också på detsamma som dig, vad är det som gör det?

Och vänder man på det så upplever jag många bi/homo tjejer som att de ska vara "hårda" av sig, en kompis till mig som är bi är både och men i överlag ses hon som en pojkflicka och kan vissa gånger bete sig väldigt överlägset. Åh andra sidan så min andra bisexuella bektanta, hon är som en helt "vanlig" tjej och inte ett dugg fjantigare eller "hårdare" än andra. Det kan vara klädmässigt, beteende eller rent allmänt.
Tycker det är lite fascinerande på sätt och vis.

Vad som är manligt? Ja, i huvudsak att denne tar vara på sig själv, vet vad som är rätt och fel, kan bete sig och inte överdriver på något plan - mogen rent ut sagt. Sen varierar de manliga egenskaperna från person till person men i huvudsak anser jag att detta kännetecknar en man liksom att det också kännetecknar en kvinna och även där är det från person till person vad de kvinnliga egenskaperna är.

#2 Oj, jag undrar vad som grundar sig i din brors tycke. Skulle vara intressant att höra, med förutsättning att det är diskuterbart också.

#3 Tycker detsamma som dig, man ska inte gå efter personerns sexuella läggning.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Uncle Thomas
0

Jag är inte ett dugg homofob. De, som är det, är ofta osäkra på sin egen sexuella läggning. (Många procent är bisexuella. Jag är 100 % hetero.)

Ingen  bland de allra närmaste kompisarna, men jag har några gay och även några som har bytt kön bland kompisarna.

Man får skilja på homofob och ogilla fjollighet. Det senare gillar jag inte, men det är inte så konstigt, för jag gillar inte Kvinnor, som är så heller.

F ö finns det även mycket kraftfulla gay (t ex en del "läderbögar").

Många - men inte alla - gay/lesbiska är mer som motsatta könet. I ett elitlag i damfotboll på 80-talet, vilket jag tittade mycket på för jag tyckte de spelade bra fotboll, sa ryktet att nästan alla var lesbiska. Vet inte, men min "gayradar" säger att många av dem var det.

T ex Pia Sundhage är mer som en man. Henne gillar jag inte som kvinna av naturliga skäl Glad (=jag är man och hetero) men gillar henne mycket som person.

Karmatarerskanise
0

Nej, så länge de respekterar min läggning så har jag inga problem med det.

Det är svårt att svara på. Tycker min pojkvän är väldigt manlig ;)

Inget.

För mig har jag alltid känt att manligt har med män bland Kvinnor att göra. Men har tänkt om. Självklart kan man vara manlig även om man gillar andra män. Sedan finns det ju självklart män som är allt annat än manliga. Tex de fega eller de som beter sig som Kvinnor.

* Eftersom en manlig bisexuell/homosexuell "inte är" manlig, då bör ju heller inte en bisexuell/homosexuell kvinna vara kvinnlig - hur ställer Du dig till detta?  Även här finns det kvinnliga Kvinnor och manliga Kvinnor.

Kan inte riktigt svara på det heller.

[vaniljen]
2

Nej, jag har absolut inget emot homosexuella. Alla ska ha lika rättigheter och inte bli utsatta pga sexuell läggning.

Miiiz
0

har inga problem med homosexuella.

Manligt och inte manligt, känner en homosexuell brandman och han är väldigt eftertraktad bland Kvinnor.

Charmig, vältränad, räddar människors liv, lyssnar osv..

När hans läggning kom fram bland de andra killarna (som dom redan hade räknat ut) Så var det endel som "lämnade honom" men dom flesta stannade kvar eftersom han ändrade inte ett dugg fast de fick reda på officiellt hans läggning.

Vissa trodde väl att han skulle börja tafsa när det visste hans läggning eller nått i den stilen :)

Jag känner också ett lesbiskt par som ena tjejen nu är en karl men det var för att hon har alltid kännt att hon är en man född i en kvinnas kropp, men paret var ändå ihop när det båda var tjejer så är dom nu då hetero för att dom fortfarande e ihop? Personligen så tycker jag att det är ett bevis på att kärleken är inte annosluda vare sig du är hetero, lesbisk eller bög.

Skillnaden mellan manligt och kvinniligt i dagens sammhälle tycker inte jag finns så mycket mera. Ja menar oftas när man ser på skillnaden så ser man ofa tillbaka i tiden då som mannen jobbade och skaffede mat och pengar till huset medans kvinnans uppgift var att sköta hushållet, föda barn och tillfredställa mannen. Så jag kan inte heller svara på vad som är kvinniligt eller vad som är manligt.

men vet att vissa anser det som omanligt om man "inte kan" få barn tillsammans. Vet i heteroföhållande också att mannen "mistar" sitt värde om han inte kan göra sin kvinhna gravid, men tror också att det kommer från någon idiotisk teori från bak i tiderna.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

MatVeronica
0

Jag har homosexuella vänner av båda kön och jag har inga problem med dem.

Men tänker jag mig själv i en sexuell situation med en tjej, ja då måste jag erkänna att jag blir äcklad, då jag ju inte tänder på tjejer.

I porrfilmer vill jag inte heller se 2 tjejer "hålla på" Då spolar jag förbi. Likaså om det var 2 killar som hade sex

Summa summarum: jag har inga problem att vara kompis med homo/bisexuella men jag vill inte se dem ha sex

Geru
3

Jag ser inte hur en homosexuell skulle vara = fjollig. Visst, det finns homosexuella som är det, men manligt för mig är inte riktigt samma sak som "skogshuggar attityden" som funnits(och som monty pyton gjort världens bästa sketch om).

Manligt för mig är att man står för sig själv och vad man tycker. Men gnäller inte om folk inte håller med, man står för det ändå. Och att vara "kvinnlig" är samma sak.

Alla människor lever olika liv, du är inte mindre man för att du jobbar framför datorn eller för att du är en brandman. Det är attityden som i avgör, om något.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Algotgardens
0

Nix, inte alls. Min mamma är gay, har flera vänner som är gay/bi och jag själv vill inte sättas i något fack över huvudtaget, jag är en sådan som gillar personer, inte en specifik sorts könsorgan.

[Emma--]
0

Nej men jag ska erkänna att jag pinsamt nog hängde med i snacket när jag var yngre och sa att jag inte tyckte om det. Varför vet jag inte, för att passa in kanske? Men fick mig en rejäl tankeställare när jag var på en fest där diskussionen kom upp och en tjej där var lesbisk.
Och jag tänkte att jag har ju faktiskt inget emot det alls. Kärlek är kärlek.

Vet inte. Inte funderat så mycket på den saken. Förutom snygga skådespelare med mycket muskler så brukar jag säga att han är så manlig haha.

Det är det inte. Och varför det allmänt verkar vara mer okej förstår jag heller inte.

Ja varför inte?

* Eftersom en manlig bisexuell/homosexuell "inte är" manlig, då bör ju heller inte en bisexuell/homosexuell kvinna vara kvinnlig - hur ställer Du dig till detta? Se svar ovan. Alla är vi olika.

Vet inte.

Jag vet ärligt inte om man ska börja fundera vilka som är kvinnliga och manliga. Bättre att vi bara är som vi är och att det är accepterat oavsett :)

Henrika85
1

Homofobi (och även andra saker som främlingsfientlighet) bottnar i en rädsla och osäkerhet för sådant man inte riktigt förstår, rädslan blir sedan till hat som personen använder för att "hävda sig själv". Gemensamt för dessa individer är att de lider av dåligt självförtroende och överkompenserar genom att ge sig på utsatta grupper.

Det finns en bok som tar upp hatbrott mot homosexuella i Sverige, No Tears for Queers, heter den. Ganska intressant att de allra flesta "bögknackningar" sker i små bruks- och industriorter av män som blivit av med jobben och därmed upplever att deras "mansroll" som familjeförsörjare blivit hotad.

Intressant att det i dessa orter även röstas en del på SD. Glad

Men för att svara på frågan om vad som anses som traditionellt manligt och kvinnligt, här kommer vissa vedertagna exempel på inbitna könsrollsstereotyper:

Manligt: Styrka, ledarskap, initiativtagande, dominans, vara familjeförsörjare, uppvakta, inte visa känslor, rationellt tänkande

Kvinnligt: Följsamhet, bli uppvaktad, underdånig, emotionell, ha ansvar för hemmet

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

hus-musen
0

Har inget emot folk med annan läggning, vad de gör i sängen är deras ensak.
Däremot har jag allvarliga problem med fjolliga fåntrattar oavsett kön och läggning.

Qui dormit, non peccat

pinku
0

#10 Jag håller med dig där. Jag vet att det finns "fjolliga" och/eller "fåniga" homosexuella personer, men jag har träffat minst lika många heterosexuella personer som jag upplever ha det beteendet.

Jag har flera homosexuella vänner och ingen av dem är vare sig "fjollig" eller "läderbög", de är helt vanliga människor. Jag har jättesvårt att urskilja vad som är manligt eller kvinnligt, kanske för att jag verkligen inte bryr mig. Man är som man är, det är känns för mig helt oviktigt att kategorisera på det sättet.

homosexuell
0

Är inte homofobisk. Alla får ha den läggning de vill för mig.

Både jag och min flickvän är väldigt kvinnliga och väldigt lika varann utséendemässigt. En del som inte känner oss har trott att vi varit syskon

pyromanen
0

Har flera nära vänner med olika läggning och sålänge det är människor som inte jag tänkt mig ha nån sexuell relation med så förstår jag inte hur det skulle påverka mig hur deras sexuella preferenser ser ut!

Anser att det finns mer eller mindre kvinnliga Kvinnor och mer eller mindre manliga män oavsett sexuell läggning också.

mikkan01
0

*** Har Du har problem med homos/bis - varför/varför inte?
**Nej, kärlek är kärlek vem det än är emellan. Jag kan inte styra över hur någon ska tycka om någon annan.

*** Vad är egentligen manligt, enligt dig?
**Smakfråga antar jag, dom med snopp ;) haha…jag gillar händiga män. Ser jag en som jobbar och är duktig på det han gör så gillar jag =) ser jag en kille i min ålder som inte vågar smutsa ner sig, klär sig som en modeguru och är allmänt dryg så gillar jag inte, kan inte se en man i det…

Har jag ALLTID undrat också! frågade min tidigare pojkvän och fick som svar att det är själva fantasin att man som kille får dubbla skönheter. Förståeligt, men!!!!! en lesbisk skulle inte tända på en kille så varför tänder killen på en lesbisk? jag finner som heterosexuell inget attraktivt i två killar som håller på med varandra…knepigt det där.

Ja! Det finns ju bögar och bisexuella som ser sig själva som mer feminima och uttrycker sig vara en feminim kille - alltså dom man ser direkt är bög/bi. Men man får absolut inte glömma dom som gör allt som andra män gör och inte finner något intresse i de feminimare delarna men som gillar män.

*** Eftersom en manlig bisexuell/homosexuell "inte är" manlig, då bör ju heller inte en bisexuell/homosexuell kvinna vara kvinnlig - hur ställer Du dig till detta?
**Finns väl både Kvinnor som ser sig som mer manliga och finns män som ser sig som kvinnliga. En man är en man tills han motvisar det, trots läggning. Samma sak med en kvinna.

Smakfråga det med, har inget exempel då alla är så olika. Kan inte säga att en kvinna är shoppinggalen för då hade dom Kvinnor som inte var det, inte alls varit Kvinnor.

~mikkan

Henrika85
2

#18 jag finner som heterosexuell inget attraktivt i två killar som håller på med varandra…knepigt det där.

Jag kan informera dig om att det fins vääääldigt många heterosexuella Kvinnor som tycker att två killar som "håller på med varandra" är det sexigaste som finns! :)

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[WickedAlly]
0

"men!!!!! en lesbisk skulle inte tända på en kille så varför tänder killen på en lesbisk? jag finner som heterosexuell inget attraktivt i två killar som håller på med varandra…knepigt det där"

Men att en lesbisk inte tänder på en kille och att en kille tänder på en lesbisk kan man ju inte jämföra? Jag kanske missförstår hur du menar dock.

En lesbisk tänder inte på en kille för att hon är just lesbisk, alltså gillar hon tjejer. En heterokille tänder på tjejer och en lesbisk tjej är ju faktiskt en vanlig tjej hon med :P Jag som homosexuell tjej finner även hetrotjejer attraktiva, trots att de har en annan läggning :)

Sen om man som hetero tänder på ett gaypar av motsatt kön är nog väldigt olika och som Henrika säger så är det inte alls ovanligt :)

mikkan01
0

#19 självklart, men nu menade jag ju hur jag upplever det =) 

#20 Kanske formulerade mig lite dåligt. För att jag ska kunna tända på någon så vill jag också att killen ska tända på mig. (Är inte så på just för one night stands och porr osv just av den anledningen). Kan inte direkt se framför mig att man blir sexuellt attraherad av någon som inte ger samma känsla tillbaks, det är ju något man delar.

Alltså att killen tänder på något han inte kan få. Just eftersom att tjejen är lesbisk och inte tänder på honom.
Men det är ju också hur just jag upplever det. =)

~mikkan

Karmatarerskanise
0

#21 Jag känner mer till att tjejer ofta försöker omvanla homosexuella män, antagligen eftersom dom inte kan få dom ;)

[WickedAlly]
0

#21 Aha, ja då blir det ju något annat :)

Henrika85
4

#21 Vi kanske ska tänka lite på hur "lesbiska" Kvinnor framställs inom porren, alltså porr producerat av heterosexuella män för heterosexuella män.

Kvinnorna som "håller på" med varandra framställs som ständigt kåta varelser som helt enkelt inte kan hålla händerna borta från varandra, men som mycket hellre skulle föredra en manlig partner, om en fanns tillgänglig. Oftast slutar dessa "lesbiska" scener i en trekant med en man, som direkt när han visar sig, får båda kvinnornas fulla uppmärksamhet.

Jag tror absolut att den här "fantasibilden" av lesbiska Kvinnor sett ur porrfilmproducenters perspektiv påverkar många unga män, som sedan blir besvikna när dom upptäcker att den riktiga världens lesbiska Kvinnor inte alls beter sig som i porren. :P

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

mikkan01
0

#24 Haha ja precis. Fantasin är ju en helt annan bild i verkligheten…tycker att just homosexuella ska FÅ större plats för att visa hur det egentligen ser ut…porrfilmerna stör ju nästan hela utvecklingen för homosexuella. Man blir ju sedd på ett annat sätt än vad som bordes.

~mikkan

Geru
0

#25 Jag tror och hoppas att dom flesta män förstår att verkligheten inte är porr:p För mig är dom inte alls relaterade till varandra, men det är som sagt någonting som gäller mig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

hippieflickan
1

Absolut inte, jag är ju inte rädd för mig själv Skrattande

Jag tycker dock att hela konceptet homofobi är missvisande då man inte är "rädd" för homosexuella. Hörde ett fint citat häromdagen, har glömt vem som sa det tyvärr "I hate the word homophobia. You're not scared, you're an asshole" Tycker det ligger mycket i det. Mycket handlar om oförståelse och självhat i många fall.

Nej, då jag är "en av dem" själv och jag är av åsikten att all kärlek är bra kärlek. Så länge den inte skadar någon.

Det finns det stereotypa manligt som dominerar idag, sedan finns det min drömversion av manlighet (och kvinnlighet) som innefattar; Ödmjukhet, visdom, styrka och kärlek.

Det finns ingen skillnad egentligen. Jag tror att genom bl.a. inom porren som #24 skriver så i lesbiska porrfilmer ses tjejerna som superkåta hela tiden som har sex konstant med varandra i väntan på att en kille äääntligen dyker upp så de kan ha trekant. Som redan skrivits så riktar sig porren mest mot heterosexuella män, och det är också denna grupp som övergripande oftast har problem med homosexualitet. De pumpas dagligen med fantasin om att lesbiska egentligen inte är lesbiska, utan att vad de egentligen vill ha en man. Detta upplever jag i princip varje gång jag och min flickvän är ute tillsammans, varesig på krogen eller i mataffären (!) så har det kommit fram killar, mer eller mindre diskret och frågat typ "får man vara med eller?" Det känns riktigt kränkande, som om vårt förhållande bara är där för att tillfredställa deras fantasier? Attityden sprider sig vidare såklart. Jag upplever det som att det är svårt att bli tagen på allvar som lesbisk, det är "bara en fas" har man hört mer än en gång under sina 5 år som helt ute. Att komma ut som bög känns mer seriöst, som att det bara är så, ingen återvändo är möjlig. Detta är också ett okänt fenomen för alla dessa porrsurfande killar, det är nytt territorium för dem när de hör att någon är bög. Med grupptryck och fördomar resulterar det i den attityd vi har idag. Okunskap.

Absolut! Jag växte upp i ett litet samhälle, det fanns en kille som aaallla tjejer var kära i. Han var lika populär under hela vår uppväxt. Han gick bygglinjen på gymnasiet och var stereotypiskt manlig. När vi gick i trean såg jag honom på qx listad som homosexuell, jag frågade honom och det var sant. Snacka om att minst 50 små flickhjärtan krossades där Tungan ute

mikkan01
0

#26 tror det är mest småkillar som tror att det är verkligheten. Män har nog förstånd nog att fatta att det inte ligger så mycket sanning bakom porren.  =)

~mikkan

hippieflickan
3

Haha lite väl långt kanske, men glömde en sak!

Detta med att bögar anses som "fjolliga", detta är oftast medias bild. Det är inte roligt att visa helt vanliga män som har ett vanligt familjeliv med en annan man, det är då mycket roligare att visa en man som har rosa plajetter och gör en piruett varje gång han lämnar ett rum.

Just eftersom detta är medias bild är det klart att det blir en roll att anta. Du är bög och förväntas vara på ett visst sätt, då blir du sån också.

Henrika85
1

#28 Av personlig erfarenhet kan jag säga att det inte bara är småkillar som har den attityden/föreställningen. I alla fall inte åldersmässigt, sen att dom är "småkillar" mentalt är ju en annan sak. :P

#29 Du har så rätt så, bilden av bögen med rosa fjäderboa och paljetter är den som dominerar i media. De andra får knappt något utrymme, eftersom de inte är lika intressanta att visa. Men visst ger det en skev bild av hur homosexuella verkligen är. Jag tror definitivt att en mer nyanserad mediabild skulle utrota många av dom vanligaste fördomarna.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Geru
0

#30 Jo -_- Vissa killar verkar ju fastna i tonåren…

-Stephen Hawking

markusen
0

Inte homofobisk men jag tog avstånd från en kompis efter att han sa att han var kär i mig. Det kändes bara som en väldigt tryckt stämning att umgås med honom efter det. Var det fler personer med funkade det bättre. Men vi har ingen kontakt idag