Kan inte säga nej
Detta kanske egentligen inte hör till detta forum men jag har JÄTTEsvårt för att säga nej/säga ifrån. Ofta blir jag utnyttjad i skolan för mina färdigheter eller får agera extralärare åt andra för att jag inte vågar säga nej till dem. Jag får också ofta inta en roll som jag inte vill ha eller känner ett tvång/ett måste att umgås med människor som jag inte vill umgås för att jag inte kan säga nej. För första gången i livet är det nu så att jag har börjat se efter mina egna behov och har istället för att säga nej börjat ljuga. Detta ger mig dock ganska dåligt samvete. Hur lär man sig att säga nej egentligen? Idag har jag blivit medbjuden till att träffa släktingar som är VÄLDIGT ytliga och pedanta, jag känner att jag inte passar in med dessa människor och att jag måste vara någon jag inte är och ställa upp på massa krav som jag inte vill. Jag vill mycket hellre vara hemma och göra som jag vill, det jag mår bra av. MEN. Jag kan inte säga NEJ, det är så svårt! Jag ljuger hellre och säger att jag är sjuk istället för att bli ifrågasatt för mitt "nej". Jag vill liksom bara vara ifred, vara själv men jag tror inte att det godtas som förklaring om jag blir ifrågasatt när jag säger "nej" och därför ser jag det som en enklare utväg att ljuga istället. Är detta fel väg att gå? Hur ska jag kunna säga nej? Jag tror att min ena släkting bara kommer sucka och tycka att jag är löjlig om jag vill vara hemma istället.. :/
Någon som känner igen sig?
jag känner igen mig från förr.. Numera är jag 46 år o vuxen
Jag kände mig rejält hunsad när jag var yngre och omöjgligt att säga nej, omgivningen ifrågasatte då mitt nej tills jag gav med mig.. oavsett vad det handlade om..
Börja öva framför spegeln., Sätt dig med ett papper och tänk olika situationer där du VILL säga nej, skriv ner varför och hur du känner dig, sen ställer du dig framför spegeln igen och med olika tonfall går igenom dina ord, bestämt och lugnt.
sen är det bra att föregå, prata om att du känner dig stressad inför vänner/familj, säg att olika situationer skapar oro/ångest - och om dom då frågar så berättar du ärligt om speciell situation och hur det får dig att må. Tala oxå om att du vill bli kavatare och starkare, är det äkta vänner så ställer dom upp direkt på det.
Lycka till
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Känner också igen mig från förr. Numera går det riktigt bra att säga nej.
Första steget är att se problemet och det gör du ju. Bra!
För mig har det hjälpt att tänka att jag är egentligen inte skyldig någon förklaring. jag behöver inte berätta varför jag inte kan komma på en tillställning t.ex. Det räcker att säga: "jag kommer inte". eller "Tack för inbjudan men tyvärr kan jag inte komma".
Kommer det följdfrågor då räcker det med "Det passar inte så bra på lördag" eller "jag har lite mycket just nu och orkar tyvärr inte hänga med på allt även om det skulle vara trevligt". Om det är personer man inte är så jättenära då behöver man inte vara superärlig. Det skulle bara skapa dålig stämning om du sa: jag tycker ni är pedanta och har ingen lust att umgås med er. Det vore onödigt.
Såna man känner lite mer och faktiskt vill vara ärlig med kan man berätta ärligt för att "Tack för inbjudan, men jag känner att jag behöver vara hemma och ensam idag".
Ju nfler gångar det går bra, desto bättre blir du på det. Var ärlig mot dig själv!
Hej!
Tack så mycket för att ni skrev! Jag ska öva mig på att säga nej, som du skrev "Mooniq" så har jag dock problem med just ifrågasättandet, liksom att bli ifrågasatt om VARFÖR jag säger nej, det känns som att min pappa bara skulle förlöjliga mig om jag sa att jag ville vara ensam och ifrågasätta det ännu mer. Han är toppen på att "trycka ner en" tyvärr. Men jag ska försöka hålla mig kort och inte förklara mig så mycket, för det borde jag inte behöva :) Jag har ju faktiskt rätt att säga nej…
Kramar!