Relationer iFokus

Relationer

Etikettbarn
Läst 5107 ggr
Karmatarerskanise
2012-08-29 15:32
0

Är dagis viktigt?

Tror du det är viktigt att barnen får gå på dagis innan skolan? Är det bra för deras sociala kompetens och utveckling, eller fungerar det även om barnen går hemma och får leka med barn i parken?

Om du tycker att dagis är bra, vid vilken ålder anser du att det är lagom att börja?

hus-musen
2012-08-29 15:38
0

Nej det är inte viktigt att barn får gå på dagis, det som är viktigt är att de får kontakt med andra människor.
Om det är på ett dagis eller något annat ställe har ingen betydelse.

Qui dormit, non peccat

annainorrland
2012-08-29 15:41
0

Jag har aldrig gått på dagis och har klarat mig bra så jag tror inte det är viktigt

Namiko
2012-08-29 15:52
0

Det är viktigt att barn får umgås med andra barn. Om det är på dagis eller inte spelar ingen roll. Själv avskydde jag det mesta som hade med dagis att göra och är glad att jag bara behövde vara där ett halvår. Resten av tiden var jag hemma med mamma som var dagmamma. Fanns även många barn i min ålder på mitt kvarter så jag fick den sociala biten ändå.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
2012-08-29 16:11
0

Jag var hemma med min son i 5 år. Jag hade under tiden dagbarn för att han slulle få träffa andra barn. Sedan kom han in ett år i förtid vid 5 på förskola för att det fanns platser över. Där var han 4 timmar om dagen och jag började jobba deltid.

Så Nej, Dagis är inte viktigt tycker jag utan som andra skriver här så är det viktigt att de får träffa andra barn.

/Maria

viktoria91
2012-08-29 16:13
0

Förskola, inte dagis. ;) Nej, det viktigaste är att barnet får intregera med andra barn och lära sig rätta sig efter fler vuxna än bara mamma och pappa.

Praefatio
2012-08-29 16:50
0

Jag tror att en blandning är bäst, i alla fall för mig. Personligen så vill jag gärna ha mina barn på dagis tre-fyra timmar per dag så att de får leka med andra barn, umgås på dagisvis. Det går garanterat att få ut samma sak om man som förälder gärna sitter i lekparken och ser till att barnen får träffa barn och andra vuxna, men jag gillar inte sånt så då tycker jag att det är suveränt med dagis. Sedan är det fruktansvärt med barn som är på dagis 9-10 timmar per dygn för att föräldrarna prioriterar karriären. Det kan inget barn må bra av tror jag.

Det viktiga är väl att barnet får lagom tid att vara med sina föräldrar, leka med andra barn, lära sig att uppföra sig samt leka själva.

pyromanen
2012-08-29 16:54
0

Nej, Dagis/förskola är inte viktigt. men det är viktigt att barn har andra barn att vara med i vardagen på något sätt. Beroende på hur man bor kan det vara mer eller mindre lätt att ordna detta utan dagis.  Om alla andra barn är på dagis..

Idealet tror jag är att vara med lite färre barn än man är med på dagis, det är för stora grupper. jag tror också det är bättre att blanda åldrarna lite mer. Det är inte naturligt att vara ihop med 20 st 3-åringar t.ex.

ru4real
2012-08-29 16:55
8

Jag tror många missar lite här. Dagis finns inte längre, utan nuförtiden heter det förskola. Och de har ett pedagogiskt ansvar, de har utvecklingsplaner för barnen och liknande.

Så det är inte bara lek och förvaring där, som det var tidigare, utan barnen lär sig faktiskt saker, även om det kan vara svårt för oss vuxna att inse det. Det är inte bara den sociala kontakten (som är viktig den med) barnen lär sig att arbeta i grupp, att det finns mer barn än just det barnet, att de måste dela osv.

Sen finns det säkerligen mer eller mindre bra förskolor, där de arbetar mer eller mindre med de läroplaner som finns.

Ni som undrar och har barn, spendera ngn dag där så får ni se.

hus-musen
2012-08-29 16:59
1

Jag har jobbat på dagis och är utbildad barnskötare. Man kallar det nu för förskola, men inget har ändrats. Det är fortfarande samma sak, men med ett nytt namn. Barnförvaring i de flesta fall.

Qui dormit, non peccat

[Devya]
2012-08-29 17:00
0

#8 Här i Finland har vi åtminstone daghem/dagvård för barn som inte är tillräckligt gamla för att gå i förskolan. Jag trodde det var likadant i Sverige.

Sen har vi även förskola men det är just vad det låter som - förskola och något som alla barn brukar delta i (6-7-års åldern). Om det är det som det är frågan om så anser jag verkligen att det är en viktig förberedelse innan skolan sätter igång på riktigt.

hus-musen
2012-08-29 17:04
0

#10 Nope, skiljer sig mellan på vad man kallar det :) http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rskola

Qui dormit, non peccat

pyromanen
2012-08-29 17:08
0

#8 Jodå, har haft barn både under "dagis"-perioden och i"förskolan". Det är samma byggnad, samma personal, samma mat, samma leksaker. föräldersamtalen som var regelbundet innan kalldes sedan "utvecklingssamtal" och visst, det strukturerades kring en "plan", som innehöll det man förr bara hade pratat om utan att kalla det en planSkrattande.

Det var mycket bra ska jag tillägga! jättefin personal och barnen trivdes super. Kanske märke vi så lite skillnad för att personalen på vårat dagis redan innan var så ambitiösa, jag vet inte, för jag känner inte till andra dagis.

ru4real
2012-08-29 17:13
0

#9 Jag tror (vet) att det är stor skillnad, har haft mina barn på 2 olika förskolor, den en med unga tjejer som var jävligt bra, engagerade och arbetade mycket pedagogiskt och så. Sen hade jag dem på en annan förskola, som mer var ett dagis, mycket lek och sång, men väldigt lite pedagogik. Så det spelar stor roll på personalen, hur pass engagerade de är.

[Devya]
2012-08-29 17:16
0

#11 Intressant. Så det som vi kallar för förskolan i Finland är förskoleklass i Sverige. Aha, okej! Det visste jag inte. Trodde inte att det fanns några större skillnader där.

Shit, blir alltför komplicerat för mig att ge mig in i den här diskussionen i sådana fall. Jag skulle blanda alltför mycket mellan de där begreppen så det skulle definitivt bli missförstånd!:)

hus-musen
2012-08-29 17:18
1

#13 Vet? Att det skiljer sig på två förskolor är inte särskilt konstigt, alla förskolor har egna individuella planer och synsätt, och arbetar på olika sätt. Finns mer än en pedagogisk inriktning och förhållandesätt till barn och vuxna.

Qui dormit, non peccat

Fridaaaa
2012-08-29 18:44
1

Dagis eller dagmamma tror jag är viktigt ja.
Dem lär sig mer än vad många kanske tror på dagis eller hos dagmamma :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uncle Thomas
2012-08-29 20:22
2

O-dagis är viktigt  Glad =Det är viktigt att barn får vara hemma mycket mer än vad som är vanligt nu.

Småbarn, som stressas upp på morgonen för att hinna till dagis och sedan har "arbetsdagar" på 10-11 timmar är åt helsike.

Då jag började skolan själv, gissade jag rätt på alla utom en om de hade gått på dagis eller inte, för jag kände igen dagisbarn på att de var mycket bråkigare och stirriga…

Fast barn passar olika bra/dåligt på dagis, en del vill ju ha mycket fart och de tål det bättre än de som vill ha mest lugn och ro och pyssla. Och det är stor skillnad på olika dagis, men det är ju s g s omöjligt att få det riktigt bra med många ungar per vuxen… (Ena syrran tycker ganska like, fastän hon jobbar på dagis.)

Men det är, som flera sagt, även viktigt att de får träffa barn s g s dagligen, men alltså inte så länge per dag och ofta färre barn.

#16 "Dagis eller dagmamma tror jag är viktigt ja.
Dem lär sig mer än vad många kanske tror på dagis eller hos dagmamma :) "

Va?! (Utöver umgås med andra.) Visst lär de sig en del ÄVEN på dagis  Glad MEN de kan ju lära sig mycket mer hemma, eftersom där är det normalt inte så många per vuxen.

(Ungar är nyfikna, så får de bara chansen så lär de sig en massa. Mina föräldrar undervisade mig inte, men svarade då jag frågade, så jag hittade på egna namn på bokstäverna efter hur de ser ut* men kunde skriva innan jag började skolan. Och matte, en del historia och geografi också. Så jag fick väldigt lätt i skolan, det var först i 6:an som jag behövde anstränga mig något.)

* T ex F = halv kratta.   S  = orm  Glad

Fridaaaa
2012-08-29 20:26
2

#17 Jag är själv vikarie på förskolor och ska läsa till förskolelärare.
Alla barn lär sig inte mer hemma. Beror helt på hemmasituationen.
Visst jag tycker inte det är ok att lämna sitt barn på dagis halv 7 på morgonen och sedan hämta kl 4-5 på eftermiddagen, absolut inte, men några timmar/dag är bara nyttigt för dem anser jag.

Karmatarerskanise
2012-08-29 20:46
1

Jag tror det är bra med dagis några timmar om dagen när de kommer upp i den åldern då de börjar leka med andra barn. 3-4 timmar är väl det jag ser som bäst.

Jag gick på ett monterssoridagis, och vi fick lära oss saker samtidigt som vi lekte, superbra.

Uncle Thomas
2012-08-29 20:53
1

#18 "Alla barn lär sig inte mer hemma. Beror helt på hemmasituationen."

Ja, det finns även kassa föräldrar  Glad

"hämta kl 4-5 på eftermiddagen"

Optimist!  Glad Det är väl inte många heltidsarbetande som hinner hämta så tidigt, i alla fall inte i storstäder där resorna till och från jobbet ofta tar över en timme.

"men några timmar/dag är bara nyttigt för dem anser jag."

Ja. Många av de lugna "icke-dagisungarna" hade gått på "Fritis" (eller vad det hette) ett par timmar per dag i Lekparken.

--

Förutsatt att båda föräldrarna passar att ta hand om småbarn, så skulle en ideallösning kunna se ut så här om arbetstiderna anpassades för småbarnsföräldrar:

Beroende på restider till arbetsplatsen, men en del kortare arbetstid för småbarnsföräldrar.

1. Den mest morgonpigga föräldern börjar jobba tidigt t ex 7. Resten av familjen går upp när de vill och har ingen brådska.

2. Någon gång mitt på dagen lämnas barnen till fritis och den andra föräldern sticker och jobbar.

3. Efter ett par timmar blir barnen hämtade av den morgonpigga föräldern.

4. P g a arbetstidsförkortningen kommer den andra föräldern hem innan det är sovdags för småbarnen.

Arbetstidsförkortningen kompenseras av ersättning från pengar som det offentliga spar på att det inte behövs dagis så mycket. Och senare blir det ytterligare besparingar på att de barnen inte blir så stirriga Glad

Fridaaaa
2012-08-29 21:01
2

#20 Inte ens lönt att diskutera med dig. Du ifrågersätter precis allt. Bara lägg ner.

viktoria91
2012-08-30 08:50
1

#20 Båda mina föräldrar jobbade mycket och jag och min bror var alltid av dem sista barnen hem. Lämnades vid halv åtta tiden och hämtades vid halv sju har jag för mig. Vi var inte stirriga, och blev väldigt bra uppfostrade både där och hemma. Bar för att man är på förskola mycket behöver man inte bli stirrig, snarare tvärtom då man för göra av sig med sin energi ute i barngrupper och leka.

Uncle Thomas
2012-08-30 12:30
0

#22 " Bar för att man är på förskola mycket behöver man inte bli stirrig, snarare tvärtom då man för göra av sig med sin energi ute i barngrupper och leka."

Inte "behöver", men de flesta blev det. Inte så konstigt med stressen på morgonen och inte tillräcklig chans till lugnt på dagarna (på de flesta dagis.)

Och jag pratade om dagisungarnas stirrighet och bråkighet i skolan då vi började den.

Vet inte, men jag har en teori att den kraftigt ökade mängden ADHD-diagnoser beror på att så många tvingas leva så stressat redan i småbarnsåldern då stora delar av grunderna i personligheten formas. Det betyder INTE att alla i sådana situationer behöver få det, men att det ökar risken betydligt. För om dagis inte spelar in gällande stirrigheten, hur kunde jag då säga vilka som hade gått på dagis (utom en fel)? Glad (På den tiden var det långt ifrån så många som nu som gick på dagis.)

Fridaaaa
2012-08-30 12:34
3

#23 Hur vet du att de flesta blir det?
De flesta barn idag går just på dagis, fler och fler väljer dagmammor också men dagis är det många barn som går på.
Det stämmer verkligen inte att de flesta barn som går på dagis blir stirriga.

ru4real
2012-08-30 13:09
5

Håller med #24. Förskolan är ett alldeles utmärkt ställe för barnen att göra av med energi. Det man kan se som en baksida är att barn idag tenderar vara väldigt högljudda, eftersom de känner att de måste höras och försöker överrösta alla andra som också försöker höras.

Att säga att adhd har ngt med om barnen har vistats på förskola eller inte att göra är renda dumheter, det är en medicinsk\neurologisk kondition, inte ngt som kommer från yttre påverkan. Adhd är vad man vet idag ärftligt, kan bero på om mamman rökte el drack under graviditeten eller annat t ex bly samt ev direkta skador (fall och liknande). Att inte ta reda på mer fakta innan man formulerar teorier är inte speciellt bra.

Jag tycker att föräldrar skall göra det som känns bra, men jag tror barnen har en stor nytta av förskolan när de börjar den riktiga skolan när det gäller socialt umgänge och sådant. Men att kläcka ur sig att det kan ge barn adhd tycker jag verkligen är oförsvarbart.

Karmatarerskanise
2012-08-30 14:35
2

#23 Och du vet tydligen inte vad ADHD är.

Fridaaaa
2012-08-30 14:54
2

#23 Märks att du inte vet någonting om ADHD

viktoria91
2012-08-30 15:06
1

#23 ADHD handlar inte bara om stirrighet, finns dem med ADHD som inte alls är stirriga. Idag har man fler metoder att upptäcka diagonser på och därför hittas och behandlas det tidigare idag än förr, som tur är!

Hur du kunnat veta det vet jag inte. Men jag känner barn som varit väldigt högljudda, okoncentrerade och egoistiska INNAN dem började förskolan.

En bra förskola är oväderligt! Föräldrarna kan lugnt jobba medens barnen har det bra och utvecklas. Jag lärde mig inte skriva mitt namn hemma, räkna, om djur och natur m.m utan det lärde jag mig på förskolan.

Uncle Thomas
2012-08-30 15:56
0

#25 "Förskolan är ett alldeles utmärkt ställe för barnen att göra av med energi. Det man kan se som en baksida är att barn idag tenderar vara väldigt högljudda, eftersom de känner att de måste höras och försöker överrösta alla andra som också försöker höras."

Inte för barn, som vill ha det lugnt för det mesta,

och inga barn vill stressa för att hinna dit…

Högljudda, som rusar omkring länge, räknar jag som stirriga   Glad

"det är en medicinsk\neurologisk kondition, inte ngt som kommer från yttre påverkan. Adhd är vad man vet idag ärftligt, kan bero på om mamman rökte el drack under graviditeten eller annat t ex bly samt ev direkta skador (fall och liknande)."

Miljögifterna har ökat krafigt sedan dess, men rökningen har väl minskat? Har inte kollat på länge, men förrut hade det minskat mycket.

Så sent som i vintras sa de på TV att mycket inom ADHD är oklart, så vad är det som säger att inte leva stökigt, som på dagis, inte är en viktig faktor?  Glad

Iofs inget stort statistiskt underlag, men hur kom det sig att jag kunde pricka rätt på alla utom en om inte dagis var en faktor?

#28 "En bra förskola är oväderligt! Föräldrarna kan lugnt jobba medens barnen har det bra och utvecklas."

Men de har det ju inte bra. Det kan ju inte vara bra att stressas upp på mornarna och ha så långa dagar. Och det är (s g s) omöjligt för personalen att få det bra i nästan alla dagis, eftersom det är så stora grupper, och många ungar per vuxen…

Karmatarerskanise
2012-08-30 16:03
0

#29 Förstår inte riktigt hur du skriver. Menar du på fullaste allvar att alla barn som ska till dagis stressar på mornarna? Det finns faktist MÅNGA bra familjer, som tar det lugnt på morgonen. Det finns faktiskt många bra dagis där barnen har det riktigt bra. HAr själv jobbat på ett par.

Var du får dina påståenden från vet jag inte. Angående långa dagar så var det ett fåtal barn på de dagis jag varit på som kom tidig morgon och stannade till dagiset stängde.

Självklart finns det de som stressar innan dagis, dagis som har dålig personal och dålig atmosfär, men baserat på mina erfarenheter så är det inte de som är flest. Så varför tjöta om enbart dom?

"men hur kom det sig att jag kunde pricka rätt på alla utom en om inte dagis var en faktor?" Ren tur skulle jag vilja påstå :) Eller påhitt ;)

ru4real
2012-08-30 16:42
0

#29 Har du barn?

Jag har 2, och visst, ibland är det stress på morgonen, beror på om man försov sig eller inte. Men vissa dagar är det gott om tid, har haft jobb där jag kunnat flexa rätt bra och varken jag el min exfru har hämtat barnen senare än 17 ngn gång, oftast hämtar vi runt 16 (och gör det fortfarande fast de går på fritids efter skolan nu).

Ibland har jag lite svårt att förstå dig, du skriver lite rörigt då det blir svårt att hänga med i dina tankegångar. Och rökningen kanske har minskat, men det finns fortfarande många mammor som röker under graviditeten, tyvärr. Den informationen går inte fram till alla.

Men, fortfarande, förskolan ger inte ADHD. Det är verkligen medicinskt belagt. Lär mer här: http://www.myadhd.com/causesofadhd.html eller här: http://www.nimh.nih.gov/health/publications/attention-deficit-hyperactivity-disorder/what-causes-adhd.shtml

elouise
2012-08-30 17:03
0

Jag tror inte dagis är viktigt, men att barnen får lära sig umgås med andra barn är viktigt

viktoria91
2012-08-30 17:23
2

#29 Jag känner inget barn som stressades upp på morgonen när jag jobbade på fsk. Otroligt pedagogisk och bra personal med mindre grupper i olika avdelningar. Där var aldrig stirriga, bråkiga eller högljudda barn! Och det är ju knappast förskolans fel att föräldrarna är usla på att planera dagen och stressar iväg barn.

Uncle Thomas
2012-08-30 19:31
0

Som även jag själv sa så finns det undantag, men om ni hävdar att det inte finns många stirriga dagisbarn, så måste ni ha underliga mått på var gränsen går till stirrig…  Glad

Kommer inte ihåg siffrorna, men det var t o m på nyheterna förrut. Föräldrarna var mycket missnöjda med att grupperna ökats till ännu större. Antar att det var Stockholm, eftersom det var på nyheterna  Glad

Annan kommun - På eftermiddagar 20 ungar på 2 personal…

#31 "Har du barn?"

Inte än, men jag har fått "fixa till" en hel del med problem då de är i mellanstadieåldern.

ru4real
2012-08-30 19:32
0

#34 hur kan du ha barn i mellanstadieåldern men inte än??? Där hänger jag inte med alls.

Karmatarerskanise
2012-08-30 20:35
0

#34 Jag tror snarare det är undantag att barn skulle blir stirriga av att gå på dagis. Mina vänner som gick på dagis är inte stirrigare än andra och har inte fått ADHD diagnos ;)

JossanH
2012-08-30 22:12
0

Var hemma hela min barndom då mamma var dagmamma. Älskade det :) fick sovmorgon, leka med kompisar och alltid ha mamma hemma.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
2012-08-30 22:15
0

Kan vem som helst bli dagmamma? Vad krävs?

Fridaaaa
2012-08-30 22:19
2

#29 Du resonerar helt galet fel!

#38 Nej vem som helst kan inte bli det. Tror man måste ha någon utbildning inom det plus godkännande osv

ru4real
2012-08-30 22:24
0

Du behöver iaf en barnskötareutbildning, samt kommunens godkännande.

Karmatarerskanise
2012-08-30 22:29
1

Okey. Det var ju bra :)

JossanH
2012-08-30 23:04
0

Mamma hade ingen barnskötarutbildning på tidigt 80tal, och arbetade först privat men blev sedan kommunal dagmamma. Då krävdes vad jag vet ingen utbildning. Hon var dock en populär och respekterad dagmamma i området :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Uncle Thomas
2012-08-31 12:05
2

#35 "hur kan du ha barn i mellanstadieåldern men inte än??? Där hänger jag inte med alls."

Jag har "fixat till" endel ANDRAS barn, som blivit mycket tillstrulade.

(T ex försökte en hel skola få bort en kille i 6:an. Honom fick jag ordning på redan till eftermiddagen. Han hade tråkigt, för han var alldeles för smart jämfört med övriga klassen.

En annan tog några månader att få ordning på. "Experterna" hade satt in allt de kunde… sedan han var liten, men som 12-åring var han helförbannad på alla, vilket inte var ett dugg konstigt efter att ha flyttats runt mellan 8 fosterhem redan. Han hade massor av energi, men använde den mycket destruktivt. Efter ett tag fick jag honom att använda den till vettiga saker istället. Snart skötte han skolan bra, blev distriktsmästare i schack i sin åldersgrupp, på gymnasiet jobbade han parallellt med att han skötte studierna bra, och direkt efter gymnasiet fick han jobb som produktionschef i ett dataföretag…)

Karmatarerskanise
2012-08-31 12:13
1

#43 Och dessa barn hade problem för att de hade gått på dagis menar du?

Zofia89
2012-08-31 17:33
0

Jag tycker det är viktigt! Både för social kompetens, utveckling och att lära sig vara ifrån föräldrarna…

Jag tycker det passar bra att barnet börjar i familjedagvård vid 1års ålder och dagis när de är kring 3år =)

Nu talar jag inte om 8h/dag punkt slut… utan det kan ju vara bara ett par timmar om dagen när barnen är lite yngre…

Dessutom tror jag det gör gott för föräldrarna också att få lite egen tid =)

jennypennny
2012-08-31 18:09
0

Jag tycker det är hemskt med barn som är på dagis väldigt många timmar varje dag.

Dom tillbringar ju nästan mer tid med personalen och barnen där än med sina egna föräldrar.

Några timmar är väl bara nyttigt kanske men hur många föräldrar har råd att jobba mindre än heltid då dom har barn?

ru4real
2012-08-31 18:14
4

#43 När du skriver "fixa till" får jag lite obehagliga associationer, kanske förstår vad du menar, men välj andra ord nästa gång.

#46 Tyvärr blir det så ibland, dagens samhälle ser lite så ut.  Å andra sidan har det funnits ammor och annat, så det har nog blivit bättre också (även om en del engelska fotbollsfruar gärna vill ha dem tillbaka).

Givetvis är en mix av föräldrarna och förskola det bästa, men ibland funkar det tyvärr inte så. Man behöver jobba för att klara av "livet".

Fridaaaa
2012-08-31 19:33
0

#42 Nu förtiden måste man det? Det sa en som jag vet är dagmamma i alla fall :)

Maria
2012-08-31 19:36
3

Det finns olika barn och det finns olika föräldrar.

Barn som går hemma med en förälder som helst av allt vill jobba mår med all säkerhet bättre på dagis.

Sedan finns det barn som mår bra av att vara hemma förutsatt att de givetvis får umgås med andra barn också.

/Maria

Ria74
2012-08-31 20:19
3

Jag har jobbat både på förskolor och på fritidshem. Det är inte ovanligt att barn på förskolan får vistas där från halv sju på morgonen till fem på kvällen. Ganska långa dagar för ett litet barn.

Vissa barn mår bättre av att vara hemma med en förälder, medan andra barn mår bättre av förskole och fritidsmiljön. Man får helt enkelt se till barnets individuella behov.

Sen har jag full förståelse för att föräldern/föräldrarna måste jobba. Men finns det ett val så är det kanske i vissa fall mer optimalt att barnet bara är några timmar på förskolan och inte hela dagar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Uncle Thomas
2012-08-31 20:44
0

#50 "Jag har jobbat både på förskolor och på fritidshem. Det är inte ovanligt att barn på förskolan får vistas där från halv sju på morgonen till fem på kvällen. Ganska långa dagar för ett litet barn.

Vissa barn mår bättre av att vara hemma med en förälder, medan andra barn mår bättre av förskole och fritidsmiljön."

Ja. Men då menar du inte långa dagar va?  Glad

#44 "Och dessa barn hade problem för att de hade gått på dagis menar du?"

I alla fall att det inte blev bra av det  Glad

Ria74
2012-08-31 21:25
3

#51  Du hoppade över det sista stycket i mitt inlägg. Där finns svaret på din fråga.

"Sen har jag full förståelse för att föräldern/föräldrarna måste jobba. Men finns det ett val så är det kanske i vissa fall mer optimalt att barnet bara är några timmar på förskolan och inte hela dagar."

Alla föräldrar har inte något val dock utan för att få det att gå ihop måste dom jobba och då med konsekvensen att barnet/barnen behöver tillsyn på förskola/fritidshem.

Uncle Thomas
2012-09-01 14:22
0

#52  "Du hoppade över det sista stycket i mitt inlägg. Där finns svaret på din fråga."

Jag hoppade över det, för det är "bara" orsaken till problemet med för långa dagar. Problemet finns ju oberoende av orsak  Glad

Ria74
2012-09-01 14:45
4

#53 Om det är bokstavssjukdomar t.ex ADHD du menar så kan man inte säga att barn som går på förskola löper större risk att få dom oavsett hur långa dagar dom spenderar där.

Fridaaaa
2012-09-01 16:59
3

#53 ADHD föds man med, inget man utvecklar pga dagis osv.

Uncle Thomas
2012-09-03 12:43
0

#54 Om du menar under senare delen av tråden (liksom under större delen av tråden) så har jag bara pratat om stirrighet oberoende av vad den beror på.

#55 Vet de verkligen säkert vilka som är ALLA faktorer?

Då jag hörde lite på TV om det för något år sedan, verkade de fortfarande vara långt ifrån säkra på vad det beror på.

Ria74
2012-09-03 13:00
1

#56 Jag kan inte se ett samband med stirrighet och förskola. Det finns barn som är otroligt lugna även om dom spenderar långa dagar på förskolan och det finns barn som är uppe i varv hela tiden. Precis detsamma som hos barn som varit hemma större delen.

Sen kan jag hålla med om att ofta är förskola och fritids en stimmigare miljö.

Uncle Thomas
2012-09-04 12:14
0

#57  "Sen kan jag hålla med om att ofta är förskola och fritids en stimmigare miljö."

Ja. På de flesta dagis finns inte någon chans att ett "pysslarbarn", som jag var, kan göra det så mycket som de vill.

Visst finns det stirriga barn, som inte går på dagis, och dagisbarn, som är lugna, MEN det är inte samma proportioner, för hur kunde jag annars se rätt på alla utom en?   Glad

-

> Alla ni som inte tror på det.

Varför skulle inte dagismiljön och ta sig dit på mornarna göra att många barn blir stressade??!!

Det vore ju väldigt konstigt om det INTE gjorde det…

Karmatarerskanise
2012-09-04 12:17
2

#58 Varför skulle att ta sig dit på morgonen och att vara där betyda stress är då min motfråga. En familj som inte stressar och ett dagis med bra personal är inte stressigt. Däremot kan det tillgodose barnens behov av lek och sällskap samt så lär dig barnen ofta saker på dagis.

Så nej, jag tycker inte det är konstigt att ett barn kan gå på dagis utan att blir stirriga eller stressade.

Uncle Thomas
2012-09-05 13:40
0

#59 Vad har du varit på för ovanligt dagis?  Glad

Även hon som jobbar där, skrev ju att det är stimmigt. Hur ska ett lugnt "pysslarbarn" kunna passa in där?…

(=Visst finns det lugna dagis, men det är ovanligt.)

Det räcker INTE med bra personal då grupperna är för stora och kommuner brukar göra för stora grupper, för många barn per anställd, av ekonomiska skäl. Jag skrev ju om 10 barn per anställd i 20-grupper där syrran jobbar. (ca = varrierar lite olika år.) Om det ska kunna gå hyffsat vid sådana situationer, krävs att det är passande ålderssammansättning OCH alla är lugna trygga barn i grunden.)

regskylt
2012-09-05 15:34
0

Är det någon i denna tråd som reflekterat över att FÖRSKOLAN inte är samma sak som när ni var barn? lpfö kom 1998 och reviderades 2010. dvs har förskolan en läroplan.
En förskollärare som jobbar på förskolan har för övrigt ca 3,5 års högeskole/universitetsutbildning.

I förskolan lär sig barnen om matematik och naturkunskap, konfliktlösning och personalen låter barnen utvecklas i sin egen takt. Baren blir stimulerade på förskolan på ett helt annat sätt än i hemmet och även barn som är understimulerade i hemmet och barn med exempelvis ADHD blir mer stimulerade av att vara i förskolan än vad de är i hemmet. Där finns kompetent personal som hjälper föräldrarna med att få utredning vid olika eventuella diagnoser såsom autism och ADHD.

Barn med exempelvis ADHD mår bättre av att gå på förskolan än att inte göra det. Där har de fasta rutiner och blir som sagt stimulerade på ett helt annat sätt än i hemmet. (givetvis finns det undantag, men i de allra flesta fall mår de bättre av förskola)

Men givetvis så ska barnen inte behöva vara upp till 20 timmar på förskolan som det finns barn som går. Däremot så måst ejag förtydliga att det är väldigt FÅ barn som går dessa groteska tider på daglig basis. Oftast så har de flesta barnen gått hem innan 16.
Sen när föräldrarna är föräldralediga med syskon, samt arbetssökande så får barnen bara gå 15 timmar per vecka, fördelat vanligtvis på tisdag till torsdag 9-14.

ru4real
2012-09-05 15:47
0

#61 Jag har ju försökt, redan i post #8, men tydligen inte lyckats speciellt bra, att förmedla att gamla tiders dagis var långt ifrån dagens förskola.

regskylt
2012-09-05 16:00
1

#62 det läste jag för flera dagar sedan så det hade jag inte direkt i bakhuvudet när jag skrve mitt inlägg. Sen så kan det ju vara bra att fler skriver i tråden eftersom att det är oerhört mycket vanliga fördomar om förskolan i denna tråd.

[SallysPigge]
2012-09-05 16:19
1

Har inte orkat läsa exakt allt som skrivits men efter att själv ha jobbat på Dagis i 10 år för  visserligen ca 10 år sedan  så har jag aldrig varit med om att barnen blir stirriga och fått ADHD för att dom har gått på dom daghemmen.

Mina 3 egna barn har gått på daghem och dom är inte skadade av det.

Sedan är det bra att daghemmen/Förskolan finns för alla föräldrar kan inte vara hemma och sköta sina barn själva utan måste jobba.

Sedan finns det dom som behöver förskolan mer än andra. som jag själv när jag hade fått mitt 3:e barn, jag mådde själv väldigt dåligt och var i en djup depression och det bästa för min son då var att få börja på dagis då han aldrig kom ut då jag inte orkade. Han fick gå före i kön och dagis var det bästa för honom.

Och detta med dagmamma känner jag mig själv inte trygg med, då jag själv gick till en dagmamma när jag var liten. Och jag avskydde henne men hon var den enda vuxna.

Så på en förskola så finns ju flera vuxna för barnen att ty sig till och inte bara en enda vuxen som dom kanske inte ens gillar. Med flera vuxna så finns det oftast någon vuxen barnen gillar mer.

Jag har aldrig sett dagis/Förskolan som förvaring då vi alltid gjort en massa med barnen. Men barn som har haft oturen att vara där från dom öppnar till dom stänger är det synd om, men många föräldrar har inte haft något val.

Jag har jobbat på flera ställen och sett både bra och dåliga ställen. Mina två äldsta barn började på ett daghem som aldrig gjorde något med barnen. Som tur var stängdes det och dom fick flytta till ett annat där dom gjorde betydligt mer saker med barnen.

Båda dessa daghemmen var inom samma komun med samma chefer osv. Så det är mycket upp till varje ställe hur mycket dom orkar och vill göra med barnen.

Alla barn passar inte för att gå på Förskolan.

För en del behövs förskolan.

MEN inga barn har fått ADHD av att ha gått där, eller ens blivit STIRRIGA.

Karmatarerskanise
2012-09-05 16:25
1

#60 Har gått på ett själv, sedan jobbat på tre. Ett av dem hade lite större grupper, men det var inte stimmigt ändå. Kanske berodde på att personalen var väldigt bra?

Så ovanligt är det knappast eftersom jag lyckats hitta rätt 3 gånger i rad.

Ria74
2012-09-05 16:26
5

#60 En bra förskola ser till att även "pysselbarnens" behov tillgodoses. Där jag jobbar ser vi mycket till individen och ser till att barnen både lär sig något och får utlopp för sina individuella behov. Vi har inte 10 barn per vuxen, beror förmodligen helt på vilken kommun man arbetar i.

Att jag håller med om att det kan vara en stimmig miljö på förskolan betyder inte att det alltid är stimmigt. En hemmiljö kan vara precis lika stimmig.

Fridaaaa
2012-09-05 16:32
1

#60 Alltså blir så sur och less på dina inlägg, för dem stämmer inte. Du har helt fel bild hur det går till på en förskola och det märks!
Satt senast på en föreläsning idag ang det, folks bild på förskolor ibland.

Uncle Thomas
2012-09-05 18:19
0

#65  "Så ovanligt är det knappast eftersom jag lyckats hitta rätt 3 gånger i rad."

Det kanske beror på att ni, som talar för att det skulle vara bra, har helt andra mått på vad som är bra respektive stirrigt…  Glad

(En helt annan åldersgrupp än vad vi pratar om nu. Vuxna. Många tror* på allvar att "nu mår jag bra" fastän de uppenbarligen på sin höjd mår hyffsat. De vet inte ens hur det är att må bra i vardagslivet…

* I samband med mental träning på väldigt låg nivå. Då slutar de träna, fastän de knappt börjat och skulle behöva mycket mer för att må bra efter mina mått…

#67  " Alltså blir så sur och less på dina inlägg, för dem stämmer inte. Du har helt fel bild hur det går till på en förskola och det märks!"

Jasså! Syrran jobbar på förskola NU (två olika under senaste året för de flyttade ett tag p g a mögelsanering) har utbildning och hon säger* ganska lika, som jag gör…

(Det var från henne (och TV) jag fick uppgifterna om hur många ungar det är ofta per personal.)

Och det hör till saken att vi som sagt har mycket LÄTTARE än snittpersoner att få bra kontakt med barn, vi har ju fått ordning på flera barn där "samhället" misslyckats…

*Där gick det någorlunda i våras då det var många äldre barn i gruppen, men nu är det mest småbarn, som alla vill ha uppmärksamhet av någon vuxen, och det är ju omöjligt att göra tillräckligt med 9-10 ungar samtidigt per vuxen…

Fridaaaa
2012-09-05 18:34
2

#68 Ja jag har väl med jobbat (som vikarie dock men det är ju sak samma) på förskolor, plus pluggar till det nu.
Och sluta citera folk hela tiden, inte konstigt folk tröttnar…

Karmatarerskanise
2012-09-05 19:54
1

#68 Som synes i tråden är vi ganska många som inte har samma åsikt som dig och din syster. Orkar inte dividera mer om det.

Du anser att barn blir stirriga och "får ADHD" av dagis, jag vet att det finns många dagis som INTE gör barnen stirriga eller "ger ADHD". Längre kommer vi inte komma eftersom du anser att du och din syster har rätt.

Min egen erfarenhet väger tyngst för mig i detta fallet.

"Det kanske beror på att ni, som talar för att det skulle vara bra, har helt andra mått på vad som är bra respektive stirrigt.." Kanske det, men med tanke på att du dragit upp ADHD så är det ganska troligt att vi menar samma sak med stirrig.

Uncle Thomas
2012-09-05 21:37
0

#69 "Och sluta citera folk hela tiden, inte konstigt folk tröttnar…"

Goddag yxskaft. Det gör jag ju för att visa vilken del jag kommenterar, f ö ett vanligt sätt att skriva på även om det inte är det här…''

#70 "är det ganska troligt att vi menar samma sak med stirrig."

Inte ett dugg troligt att vi har samma mått, eftersom ni hävdar att det inte är något problem, fastän det är VANLIGT…

Fridaaaa
2012-09-05 21:40
1

#71 Det märker man ju ändå, eftersom du skriver siffran på inlägget? Blir bara jobbigare att läsa.
Och sluta skriva "goddag yxskaft" till mig tack

Karmatarerskanise
2012-09-05 21:54
0

#71 Så var vi där igen. Enligt dig är det vanligt, trots att vi är flera stycken som säger motsatsen. Jag tror det är troligt och att du helt enkelt bara har fel :)

Men eftersom jag inte jobbat på alla dagis i Sverige och inte jobbar med statistisk så vet jag om att jag aldrig kan säga att jag har 100% rätt. Jag tror dock att du har fel.

Fridaaaa
2012-09-05 21:55
0

#71 Kan du bara inte inse att du har fel?!
Du skulle varit med på våra föreläsningar så hade du tänkt i rätt banor…

vallhund
2012-09-06 03:53
4

# 68

"Och det hör till saken att vi som sagt har mycket LÄTTARE än snittpersoner att få bra kontakt med barn, vi har ju fått ordning på flera barn där "samhället" misslyckats…"

Med tanke på dina övriga inlägg som uppenbarligen saknar verklighetsförankring så gör förmodligen detta det med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.