Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 2142 ggr
MyTwiggs
2012-09-28 11:24
0

Seperationsproblem!

Jag och min flickvän hade varit tillsammans i två år, förlovade sedan 1,5 år tillbaka och vi har bott ihop i ett år.

Nu har vi separerat. Det har varit jobbigt länge och jag har känt mig väldigt liten och svag. Jag har lite konflikträdsla och hon har nog utnyttjat det omedvetet. Det var inte menat att hålla. Jag har bett om parterapi, men hon har sagt nej.

Hon hade två bostäder på grund av att hon pluggar på annan ort.

Hon vägrade låta mig få hyreskontraktet på den lägenheten jag bor i. Hon ville att vi skulle säga upp den båda två, men jag behöver ju ha någon stans att bo och har min sysselsättning här. Jag ville inte säga upp den, så jag mutade henne med att hon fick min bil om hon skrev på pappren, bara för att jag behövde känna att jag hade ett hem mitt i allt detta.

Hon har skrivit på pappren och lägenheten är min, men hon säger att hon inte tänker lämna in nyckeln innan hon hämtat alla sina saker. Hon har räknat upp saker hon tänker hämta som känns helt konstiga. Min nya bokhylla, vår gemensamma dubbelsäng (hon tänker ta en ensam 80-säng och lämna kvar en 80-säng och en 160-bäddmadrass. Hon ska ha en massa saker nu, och jag har redan gett henne min bil, som dessutom bara var min. Jag är ett vrak och kan inte sova på nätterna.

Vet inte vad jag har rätt att kräva!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

ettlitetalias
2012-09-28 11:47
0

Saker som du har köpt ska du definitivt ha kvar!

Lagar och regler gäller väl även om man "bara" är sambo? Ingen jurist du kan höra dig för med?

MyTwiggs
2012-09-28 12:49
0

Jo, men det är det sista jag vill… just nu känns det ju som att det behövs. Om man tänker sig att vi skulle göra en regelrätt bodelning på juridisk väg så tror jag att det hade varit väldigt ofördelaktigt för henne… Jag vill bara att det här ska vara över… Gråter

www.mytwiggs.com

Åsa S
2012-09-28 13:02
3

Stå på dig, saker som är dina är fortsatt dina, det enda man delar på när man varit sambo ifall man inte skrivit papper är gemensamma inköpta egendomar. Man har inte samma rätt till hälften av sakerna som man har ifall man varit gifta det kan vara dags för henne inse det. Anmäl henne för stöld ifall hon tar saker som inte är hennes tyvärr måste man ofta gå så långt för att giriga människor ska förstå vad de håller på med.

Karmatarerskanise
2012-09-28 13:44
2

Hon ska ju självklart bara ta de saker som är hennes. Står lägeneheten på dig nu så kan du kräva tillbaka nyckeln.

MyTwiggs
2012-09-28 14:00
7

Tack för era svar! Jag ska göra mitt bästa och stå på mig! Det är egentligen bara ett fåtal saker vi köpt tillsammans. Det mesta kommer från min tidigare lägenhet som jag bodde i innan jag träffade henne. Jag SKA stå på mig!

www.mytwiggs.com

Maria
2012-09-28 14:55
10

Byt låsFlört

/Maria

Fridaaaa
2012-09-28 15:46
2

Stå på dig och säg ifrån! Enda sättet tror jag.
Jag hade inte gett upp saker jag köpt och speciellt inte bilen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[WickedAlly]
2012-09-28 18:44
0

Tänkte också säga att du skulle byta lås ;)

Genom hyresvärden kan du få hjälp med det, berätta att du inte fått alla nycklar så tar de kontakt med henne eftersom hon inte längre står på kontraktet. Lämnar hon inte nyckeln så byter de lås och skickar henne räkningen. Bör vara så även vid separationer, såvitt jag förstått så är det så i alla fall.

Kalli
2012-09-28 22:06
0

Allt du hade innan är som sagt ditt samt allt som inte inskaffats för gemensamt bruk. Såg ex. att du köpt ett par nya golfklubbor så räknas dessa inte till bohaget.

Hälften av sängen är dock i princip hennes eftersom du skrev er gemensamma antar jag att den är inköpt för gemensamt bruk? Din bokhylla förutsatt att den är inköpt efter att ni separerat är såklart din.

När det gäller lägenheten har du ju redan "fixat" det men annars beror det lite på hur upplägget sett ut, om du flyttade in hos henne, hon flyttade in hos dig, om ni skaffat den tillsammans. I det sista fallet tror jag att lägenheten gått till den som bäst behövt bostaden vilket borde varit du.

[vaniljen]
2012-09-29 00:02
0

Håller med de andra.

Och stå på dig! Hoppas det går bra.

thildatessie
2012-09-29 11:36
0

Stå på dig och lycka till. Vi hoppas att det är över snart..

MyTwiggs
2012-10-02 12:22
3

Nu vill jag bara att det ska vara över. hon kommer och hämtar en halv dubbelsäng (80) och lämnar en 80 och en 160-bäddmadrass nu till helgen. Jag såg till att vi skrev papper på att allt hon lämnar kvar i lägenheten övergår i min ägo oavsett, så det är upp till henne nu. Hon kommer inte att kunna komma och gå med egen nyckel och hämta grejer. Jag har redan ringt röda korset och bett dem komma och hämta hennes gamla soffa, och det verkade hon gaktiskt nöjd med Skrattande Med lite tur slipper vi jobbiga processer. Bilen har hon dock kvar.

www.mytwiggs.com