Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 3280 ggr
ettlitetalias
2012-10-08 10:46
0

Problem på arbetsplatsen

Usch, jag blir så trött på allt!

För 4 månader sedan så slutade äntligen butikschefen och den assisterande butikschefen på jobbet. Det tog slut på nära ett år av konstanta diciplin-möten efter att den assisterande chefen klagade på precis allt jag gjorde som "hämnd" för att jag tagit upp problemet med hennes konstanta mobil-användande vilket hade en definitiv negativ effekt på arbetsplatsen.

Så jag trodde att allt skulle bli frid och fröjd med nya chefer - men tji fick jag!

Min nya chef började för två månader sedan och jag fick direkt dåliga vibbar från honom. Han blev direkt "bästis" med tjejen som är längst ner på stegen med sitt 16h-kontrakt. Mig och min andra kollega har han knappt brytt sig om att lära sig namnen på.

Så för ett par veckor sedan så fick vi besked om att de vill flytta om folk mellan våran butik och syster-butiken. De vill ta en team leader (vilket vi alla är i min butik) och byta mot en 0h-kontraktare i den andra butiken.
Eftersom ingen vill flytta så tackade vi alla nej och vi blev då varnade att vi alla kanske skulle få några färre timmar i veckan då vi tydligen är "överbemannade" helt plötsligt - trots att vi haft precis samma timmar och antal anställda i ca 6 månader utan problem (vi har faktiskt haft fler anställda i omgångar till och med).

Och det hade faktiskt inte varit några problem att ha t.ex. 2h mindre i veckan - om det inte varit så att chefen tagit 13h från mitt 30h-kontrakt, gett tjejen med 16h-kontraktet 6h extra, och min andra kollega 4h extra och den nya assisterande chefen 4h extra. Och allt detta utan att ens berätta det för mig (fick reda på det genom att kolla schemat för nästa vecka), och utan den tid jag har enligt mitt kontrakt att antingen acceptera ändringar i mina timmar eller avböja och lämna min position - i skrift! Och om vi nu är så "överbemannade", varför får mina kollegor med färre timmars-kontrakt fler timmar medans mina dras ner med 13?? Jag trodde alla skulle få nedskärningar på sitt kontrakt, inte bara jag så att de kan få fler timmar!

Jag blir så trött… Jag fungerar jättebra i gruppen, sköter mitt jobb exemplariskt och ändå är det alltid jag som blir hackad på. Som tur är så har jag iaf den nya assisterande chefen på min sida. Hon är rasande och har försett mig med mycket bra information om mina rättigheter. Oturligt nog så är hon fortfarande under upplärning, så hon har inga möjligheter att ta tag i det i som en auktoritetsperson. Usch, har bara lust att dra täcket över huvudet och låta bli att gå till jobbet.

Sarah
2012-10-08 11:43
5

Låter som ett fall för facket… om du haft ett visst antal timmar de senaste två åren har du rätt till att ha kvar de timmarna.

ettlitetalias
2012-10-08 11:50
0

Är inte med i något fack, och jag vet faktiskt inte ens vart jag ska vända mig.. I Sverige hade det varit enklare, då jag är mer insatt i hur saker och ting fungerar, men här i UK så har jag sämre koll..

Jag har enligt mitt kontrakt rätt till mina timmar om de inte med mycket goda själ måste dra ner på mina timmar för att gå runt. Och då måste jag få det skriftligt en viss tid i förväg, och jag kan då välja att antingen acceptera mina nya timmar (som jag sen ska få tillbaka så snart som möjligt) eller lämna in min uppsägning - med min vanliga uppsägningstid…

Uncle Thomas
2012-10-08 13:15
1

#2 Om det står så på kontraktet, så kan det inte bli så mycket tydligare. Om jag var du skulle jag ta med kontraktet - en kopia Glad . markera det och bara peka på det till chefen…

LaSadie
2012-10-08 13:20
0

Som sagt; facket. Tror du kan kontakta det fack som du "skulle" tillhöra för att få hjälp för det låter inte riktigt okej i mina öron.

LaSadie
2012-10-08 13:21
0

Iofs om du bor i UK så kanske de har andra rättigheter än vad det finns i Sverige.

[Emma--]
2012-10-08 15:36
0

Låter ju inte okej, men vet inte vad för regler som gäller där.

Karmatarerskanise
2012-10-08 15:39
3

Gå och prata med en jurist eller liknande, borde finnas sådana som man kan få hjälp av gratis också.

ettlitetalias
2012-10-08 19:48
1

Har fatt tips om Citizen Advice som ska kunna hjalpa med sana har problem nu! Sa ska dit pa onsdag tankte jag om chefen inte ger mig mina timmar innan dess.

Men for att lagga gradde pa moset sa har de nu bestamt att inte betala min semesterlon for september trots att de insisterade att jag tog semester da jag hade dagar kvar som var tvugna att anvandas! Jag orkar verkligen inte halla pa och braka for mina mest basala rattigheter hela tiden.. :(