tröttsamt!!
Alltså vad ska jag göra!?
Min sambo är arbetslös/söker jobb och går hemma på dagarna när jag jobbar 8-17. när jag kommer hem har han inte gjort mer än kanske diskat 2 av 8 tallrikar tex och inte tvättat elle vikt tvätt eller någonting!
och inte nog med det ikväll när jag sa att "jag gör mig iordning" när han skulle ta sin kvällspromenad så säger han det finns ju tvätt att vika som du kan ta om du inte har något att göra.. (är ledig imorgon så har inte bråttom i säng men jag har jobbat hela dagen ska jag då ens behöva ta sånt när han ändå går hemma!!!) jag försöker få han att ändra sig, jag skäller, förklarar lugnt att han måste skärpa sig och allt. jag är inte sån som "bara gör slut" men jag orkar snart inte längre!
sen vilket jag inte kan förstå mig på varförjag är,men när jag är sugen på lite sex och ibland säger det rakt ut att vill du mysa och ha lite sex typ på ett skämtsamt sätt så får jag bara som svar nej jag har inte lust. och så fortsätter han titta på datan eller tv.n. Och härom dagen så började jag smeka han och pussa och fråga om han ville smeka mig sa han först nej. och sen såg han väl att jag blev "besviken" så då började vi mysa. han fick mig att komma och jag han, och när jag sa"vilken tur att du ändrade dig vad skönt det var" så svarar han jag får väl ställa upp så du blir nöjd.Hur kul var det att höra då????
Känns som han vill att jag ska slänga ut han?
Jag vet att alla kommer skriva släng ut han! Men finns det några tips på vad jag kan göra eller säga som får han att inse, att han måste skärpa sig.??
Låter som om han är i en deppression. Det skulle knappast hjälpa att kasta ut honom. Dock så om han är självdestruktiv kan han faktiskt försöka göra så att han blir utslängd.
Annars får ni pratar, söka par terapi och liknande för att lösa era problem.
Men seriöst nu om sex delen, han är väl helt enkelt inte på humör? Jag menar, man är inte det konstant. Inget fel med att han säger nej.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Om du slänger ur dig att du vill ha sex på ett skämtsamt sätt tror du han ska ta det på allvar då?
Jag håller med Geru om att ni måste prata med varandra. Klarar ni det inte själva så går det att få hälp.
Att gå hemma kan göra vem som helst apatisk. Det är tröttsamt på ett annat sätt.
Varför skulle alla skriva att du ska slänga ut honom?
/Maria
Tycker nog du ska tala klarspråk killar förstår inte små hintar. Att man inte tar tag i saker och ex. lagar mat tills den personen kommer hem när man varit hemma hela dagen tyder på dålig uppfostran tycker jag.
Om han inte förstår att han ska göra mer hemma strunta i att dadda honom tvätta helt enkelt bara dina egna kläder, laga bara mat åt dig själv, plocka bara bort och städa efter dig själv. Och se ifall han reagerar.
+Ingen människa mår bra av att gå hemma hela dagarna, är arbetslös jag med men brukar försöka komma ut flera dar i veckan just för att inte bli apatisk ex. har jag skaffat mig ett volontärsjobb via volontärbyrån, man får inget betalt mer än lunch (jobbar på en sopplunch i kyrkan) men man kommer ut och träffar "arbetskamrater" kunder mm. Går även på rekryteringsträffar mm. Kanske du kan försöka stötta honom i aktiviteter där han kommer ut och träffar folk.
(OBS! om man tar volontärjobb bör man kolla med AF och A-kassa att det är OK, för det mesta brukar det vara ok ifall man visar att man aktivt söker jobb och att volontärsjobbet inte hindrar en att ta ett jobb)

Fråga honom om han verkligen tycker att det är rättvist att du ska göra hushållssysslor+arbete när han är hemma på heltid. Ställ en öppen fråga utan att anklaga.
Tycker han det, ja då har ni ett stort problem och du måste fundera på om det är värt att bo ihop med någon som bara vill bli uppassad. Då får du oxå fråga honom vad som är viktigast för honom, att få bo ihop med dig eller att få slappa hela dagarna, sen är det nog dessvärre bara att packa dina eller hans väskor om han inte vill hjälpa till och du inte vill göra allt.
Större chans är väl att han inser att det är orättvist och att ni gör upp en fördelning. T.ex han diskar, lagar mat, tvättar, håller undan stöket osv men ni storstädar ihop på helgerna eller något sådant.
Jag hade oxå sådana problem när vi först flyttade ihop. Det tog tyvärr ett bra tag innan han började göra sin del men man ger ju inte upp någon man älskar i första taget.
Vad har han för förklaring till att han inte hunnit fixa hushållssysslorna medan du jobbar heltid? Det är fullkomligt självklart att den som är arbetslös och frisk sköter hushållssysslorna helt själv när den andra jobbar tycker jag.
Tycker ni ska prata om att dela upp sysslorna om ni inte redan gjort det.
Här hemma är det jag som går hemma mer eller mindre hela dagarna, men inte vill jag göra allt för det bara för att min sambo har jobb.
Visst gör jag mer än han, och det har jag alltid gjort även när jag också varit borta hela dagarna. Men jag tänker inte städa efter 2 personer hela tiden bara för att jag går hemma.
Sen mår man inte bra av att gå hemma heller, och det kan faktiskt påverka sexlusten också. Vissa påverkas säkert mer än andra.
Hur som helst, ta ett lugnt snack med varandra :)
Nog tycker jag att den som går hemma arbetslös ska kunna sköta alla hushållssysslor. Så har då vi gjort. När jag var arbetslös i 4 månader behövde han aldrig städa tvätta laga mat och sådant. Sen var han arbetslös i några månader, då skötte han allt sånt.
Och nu jobbar vi båda och hjälps åt när vi kommer hem - ganska naturligt
Ja jag får ta ett lugnt snack med han. självklart förstår jag att man inte mår bra av att vara hemma hela tiden och jag har med funderat på om han har kommit i en deprission.
och det med sex delen vi har knappt sex 1 gång i månaden längre och om det väl blir det är det jag som måste börja. och nej självklart är man inte på humör för det jämt. men att jag kan runka eller suga han det vill han gärna. bara han slipper jobba för det verkar det som. vet att jag inte skrev det på första inlägget.
känns som folk i allmänhet reagerar med att om inte killen sköter saker i hemmet rättvist så ska man slänga ut dom. har pratat med mina vänner om hans sätt om hushållssysslorna och alla svarade utan att ens blinka "släng ut skiten" eller "släng ut mansgrisen" därför jag skrev så.
Gäller det ren lathet så vet jag inte vad jag hade gjort om han inte lyssnade efter ett allvarligt snack. Har en känsla av att detta problemet många gånger är tändstickan till uppbrott.
Gäller det en depression så måste han söka hjälp. Det viktiga är att ni pratar om det i lugn och ro, och att han inser att det verkligen är ett problem för dig.
Jag håller verkligen inte med om att det är den arbetslösas uppgift att ta alla hushållsuppgifter. Jag är arbetslös och hemma hos oss hjälper båda till! Visst ser jag till att maten är färdig när han kommer hem, eller så gott som iaf. Men disken får han ta, likadant viker han tvätt och jag tvättar. Plockar i ordning och dammsuger gör vi båda. Att vara arbetslös är ibland lika jobbigt som att jobba, dock på ett annat sätt. Man blir inte jättepepp på att göra en massa eller ha sex för den delen när man får nej efter nej efter nej från arbetsgivare. Så jag förstår din sambo helt och hållet.
Jag förstår inte alls ni som menar på att om en är arbetslös så ska man ändå hjälpas åt med hushållsarbetet. Varför liksom? Om den andra jobbar heltid.
Ni säger ju själv att man mår dåligt av att bara gå hemma. Varför inte då sysselsätta sig (fixa allt med tvätt städ disk osv) Är det bättre att göra ingenting och ligga på sofflocket? Då om något blir man väl deprimerad.
Jag är arbetslös just nu och sköter 100% av hushållsarbetet och tomten, bilarna och djuren. Man vill ju göra något
#10 Fast om man inte orkar ha sex så orkar man väl inte bli tillfredsställd alls? Eller tycker du det är rätt att man inte orkar ge sin tjej något men att man gärna tar emot själv?
Jag anser inte att den som går hemma ska göra precis allt. Men eftersom man faktiskt har mer tid så ska man göra något!
Om man är arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen ska man väl söka jobb på heltid? Då kan man ju vara upptagen 8 timmar om dagen även som arbetslös.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#13 Tyvärr finns det inte så många jobb att man kan spendera 8h om dagen med att söka jobb. Jag har aldrig varit med om det i alla fall.
#14 Menar bara att bara för att man är arbetslös betyder inte det att man nödvändigtvis sitter på rumpan och gör ingenting hela dagarna och därmed kan sköta allt i hemmet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Njae man är ju inte riktigt det, jag är arbetslös jag med. Går man upp kl 7 och äter frukost och sånt kan man hinna söka rätt många jobb innan kl 12 och sen kan man vara ledig, ibland åker man på rekryteringsträffar, jobbintervjuer mm. Men inte ens om man söker väldigt aktivt jobbar man 40tim i veckan med att söka jobb, det finns tid till att tvätta, handla, laga mat, städa etc.
För mig verkar ett aktivt jobbsökande i 6v ha gett utslag fick ett telefonsamtal för nån timme sen och jag fick jobbet jag var på jobbintervju för förra veckan, känns som jobbet kanske är något över min kompetens men kommer göra mitt bästa och något kommer jag nog lära mig. Mest nervös är jag över att jag måste ta mig genom rusningen på stockholms central, jag är ju van jobba på landet.
#11 för att man ändå är 2 som stökar ner i hemmet osv. Jag tycker inte det blir bra i ett förhållande att en ska gå och städa efter den andra hela tiden. Och som i det här förhållandet där vi måste få rutin eftersom min sambo inte ser när det blir stökigt osv. Då tycker jag det blir bättre och lättare om man har samma rutin hela tiden istället för att han i månader inte behöver lyfta ett finger och sen ska börja göra 50 %. Men det är hur det är i mitt förhållande. Jag skulle bli galen om jag hela tiden måste gå och plocka upp efter båda. Det skulle jag må dåligt av, och det skulle påverka mitt förhållande. Jag gör gärna mer ändå, och föredrar att plocka undan saker, dammtorka, putsa fönster och sånt själv. Men då får sambon dammsuga. Jag hänger gärna tvätten, men han får bära den åt och fram till tvättstugan. På sätt och vis gör jag det mesta, men det lilla han hjälper till med gör mycket för hur jag mår i det här förhållandet. Beroende vilka tider han jobbar så tycker jag en av de roligaste stunderna på dagarna är när vi båda står i köket och lagar mat tillsammans. Sen har vi alla olika metoder för att komma ut i arbete. Vissa med svårigheter man måste jobba med. Samt att man ska söka jobb. Och just ja, vi har ett gäng djur här hemma som jag umgås med och aktiverar på dagarna. Städar alltid deras burar. Så med allt detta, varför ska vi inte dela på våra sysslor bara för att jag är arbetslös?
Tycker man det är trevligt laga mat ihop städa och sånt ihop kan man ju göra det även om nån är arbetslös.
Jag tänker mera som så att är allt fixat när den som jobbar kommer hem kan man se till att ha trevliga stunder ihop kanske göra nått tillsammans som man inte hinner vanligtvis då båda jobbar och man måste sätta av tid till matlagning, städning mm. när man kommer hem från jobbet = se till att utnyttja kvalitetstid med varann istället för att behöva göra vardagssysslor när båda är lediga.
Jag behöver iaf inte 8 hela timmar för att söka jobb. Låt säga att jag ägnar 4 timmar utan avbrott till jobbsökande varje dag. Då hinner jag ändå, starta en tvättmaskin, städa, laga mat, hänga tvätten, gå ut med hundarna ett par gånger, och sedan vika tvätten.
#17 självklart ska ni dela på sysslorna då det funkar bäst för er.
#18 Ja exakt så tänker jag med. Om jag fixat alla vardagssysslorna så har vi all tid för varann sen när han kommer hem vid 17, och kan göra andra roligare saker än att fixa tvätten och städa :)
Inte läst alla inlägg men tycker definitivt att den som inte har jobb kan göra lite mer sysslor än den som arbetar, men definitivt inte allt. Att aktivt söka arbete kan vara mycket tuffare än att arbeta heltid och man kan lugnt söka jobb mer än en vanlig 8h dag och det brukar definitivt bli mer än 40h av att söka arbete när man är arbetslös - man söker ju inte bara jobb som annonseras då det inte brukar ge så mycket.
Dessutom kan man tappa lusten då man får väldigt många nej och kan bli lite låg i hågen av att söka arbete, så att han inte känner för sex så ofta får man acceptera även om det kan vara jobbigt och frustrerande. Den biten löser sig säkert efterhand, du kan ju ta hand om dig själv sålänge.
Söker han inte så mkt jobb utan bara är lat får ni ta en disskution och försöka hjälpa honom att bli motiverad, hjälper inte det är han inget att ha.
Skulle han vara deprimerad däremot bör ni nog söka hjälp så att han får hjälp att må bättre, ja du med såklart, inte lätt att vara och bo med en deprimerad person.
Ge mer än du förväntar dig att få.
#20 Håller inte alls med om att man kan söka arbete mer än 8h timmar per dag. Kanske då om du gör det en eller två dagar i veckan. Att göra det var dag varje månad går inte. Så mycket jobb finns det inte att söka, inte ens om man söker sådant som inte annonseras ut.
Nu begär inte jag överhuvudtaget att han ska göra allt!!!! men just nu är det JAG som gör ALLT och jobbar heltid. och nej han söker inte alls effektivt jobb. alla jobb jag säger att han kan söka är det si eller så med bara fel på. Och nej sex är inte alls allt,men det är frustrerande ibland då jag känner mig "utnyttjad" lixom "duger" till att få in pengar, städa,laga mat och tillfredställa han när han vill. varje gång han vill att jag ska greja på han så hoppas jag ju att ja nu blir det sex eller mys men nej när jag frågar eller ska tex börja rida eller något säger han snälla inte idag men du kan gärna få mig att komma.
Jag tycker självklart att vi ska dela upp sysslorna vi är ändå två som skitnar ner men det är inte så alls,jag tar allt!!!
Jag har för ett tag sen frågat hur han mår om han behöver prata med någon om han mår dåligt och då blev han jätte arg.
Det är så tråkigt för jag tycker om honom och bryr mig om honom.
#22 Då måste du prata med honom igen, ett allvarligt snack.
Självklart ska inte du göra allt, självklart ska det inte vara så att enbart du tillfredsställer honom. Är man deprimerad har man inte sexlust alls, eller ibland slår det över på andra håller att man har överdriven sexlust. Detta låter mest som han bara är lat.
Han måste inse att du ser detta som ett stort problem och att han är egoistisk.
Ja jag får göra det!
får hoppas det hjälper!!!
Nä det funkar ju inte att du ska jobba och sen hem och "jobba" och göra allt där.
#21 Konstigt, sökte själv så mycket när jag var arbetslös ett par år och hade ändå tid att vara social och känner flera som gjort desamma, så visst går det om man har viljan och inte förväntar sig att arbeten ska komma till en. Man får lära sig att tänka annorlunda i den sitsen om man vill komma ur den.
#26 Inte ens när jag gick jobbsökarkurs kunde vi söka så många jobb. Då hade vi dessutom arbetsförmedlare närvarande. Så jag finner det mycket underligt att du med flera sökt jobb mer än 8 timmar per dag under en längre tid.
Vad ditt sociala liv har med det att göra förstår jag inte.
#26 Arbetsförmedlare brukar överlag inte ha mycket med ens jobbsökande att göra enligt mig, om du bara söker arbete i en, två städer kan du naturligtvis inte lägga ner så mycket tid. Men ska man ha arbete kan man inte vara så kräsen på ort i dagsläget.
#28 Här hade dom det, det var dom som höll i kursen nämligen.
Jag förstår inte riktigt varför många verkar tro att man går hemma och skrotar som arbetslös? Att vara arbetslös innebär, åtminstonde för mig, att man gör vad man kan för att hitta ett nytt arbete, man skriver CV, söker de annonser man hittar, åker ut till platser och presenterar sig mm.
Det finns ingen period i mitt liv som jag varit så slut som när jag var arbetslös, det tog en enorm tid att skriva nya CV:n till olika arbetsplatser och det var en enorm stress, trötthet och snudd på depression att inte få något arbete.
Självklart kan jag tycka att den som är arbetslös ska göra lite mer hemma än vanligt, men jag tycker man ska hjälpas åt. Det är ju inget roligt eller önskvärt att ofrivilligt vara utan arbete och det är iprincip ett heltidsjobb man måste lägga ner för att få ett nytt jobb.
Att fundera på att kasta ut någon för det tycker jag är naivt och visar på oförståelse och brist på respekt för andra. Däremot tycker jag naturligtvis att ni måste prata om detta och göra upp något som passar er båda. Han måste ju på ett eller annat sätt förklara hur han mår och hjälpa till i hemmet. Men man kan inte förvänta sig att bo som på ett hotell för att den andra är arbetslös och utskällningar kommer inte lösa problemet.
Vem har sagt att jag begär att det ska vara som att jag bor på ett hotell? Han gör INGET!!! han söker inte ens jobb! han sitter vid datan hela dagarna eller åker till vänner. han gör inget för att försöka hjälpa till. han har gått hemma hela dagen inte sökt ett ända jobb ens och säger till mig när jag säger att jag ska göra mig iordning för att sova att det finns tvätt att vika som du kan ta. Just nu ser min dag ut såhär : jag åker till jobbet där jag börjar 8.00 kommer hem lite efter 17.00. ställler mig och lagar mat eventuellt måste jag diska innan för att kunna fixa mat då han under dagen har fyllt diskhon. sen diskar jag efter maten, jag plockar och pysslar eventuellt tvättar och viker tvätt. går runt och plockar sockar, handdukar, glas och sånt lite här och där i lägenheten som han bara slängt eller lagt någon stans m.m. är det rätt bara för att det är så synd om han för att han är arbetslös då eller???? sen kan jag när jag står och lagar mat säga "kan inte du duka fram medans jag lagar maten" då får jag ett mmmhhh som svar, men inget händer tiden går och maten blir färdig men han har inte dukat fram det sluta 9 av 10 gånger att jag får duka fram. dom som är arbetslösa och verkligen anstänger sig att hitta jobb förstår jag att det är tidskrävande och tjötigt för men det var inte det detta gällde. han skiter i att söka jobb!!
Om han inte ens söker jobb skulle jag sätta ner foten rejält han kan ju bli av med A-kassa och andra bidrag ifall han inte söker jobb man får ju en handlingsplan och vid olika tillfällen ska man ju visa upp vilka jobb man sökt och hur många + de tar telefonnummer till företagen och ringer och kollar ifall de börjar tro man inte är så aktiv. Och de är rätt snabba anmäla till A-kassan. Har han kanske tänkt du ska ta ett till jobb för att ni ska kunna klara er när bidragen dras in? Tror kanske han behöver vakna upp ur sin drömvärld, man får inget gratis i världen utan det man vill ha måste man arbeta för även i ett förhållande måste man arbeta det är inte gratis ens det.
Han går inte på A kassa eller något. inget bidrag alls. han lever på sina sparpengar nu som jag inte fattar alls hur han kan göra och att dom aldrig tar slut. Men jag har slutat fråga och tjöta om jobb för det kändes ett tag som han var omogen och inte sökte just för att jag var på han om det hela tiden. Men han söker inte ändå. tröttsamt!
Håller med fullständigt man måste jobba på alla sätt vare sig man vill eller inte!!