EKONOMI
Vad är vanligt vid samboförhållanden - har fått lite funderingar över ekonomin………………..
Flyttar in till man, som redan har eget hus sedan 1969, i stort sett betalt vad gäller lån m m.
Jag gör inga anspråk på hans hus, rent ekonomiskt vid en separation. Själver äger jag en större, lite dyrare motorbåt, i vilken han inte har någon del (men sköter servning, reparationer m m då han är mycket kunnig på sådant) Jag sköter hemmet, mannens och egna hundar, köper i princip all mat och sköter all annan handling, betalar tv-licenser och satellit mottagning, försäkringar för husdjuren, sköter städning, tvättning, gräsklippning, blomsterskötsel m m, m m. Han egen företagare, jag har jobb utanför hemmet, heltid.
Ska jag betala HYRA??? Är "mitt jobb" i hemmet inte värt något?
Hur brukar man göra? Någon som har erfarenhet, för detta börjar bli ett tvistefrö som kommer upp med jämna mellanrum, mellan reds ut ordentligt. Snälla hjälp.
Han vill alltså att du betalar en hyra för att du bor där som är högre än vad halva beloppet är på det som han betalar till banken?
Om det är så så tycker jag att det är helt fel.
Om han bara vill ha hälften av vad han betalar till banken varje månad så kan jag förstå det men givetvis måste man se till hur ni fördelar kostnaderna i övrigt.
Egentligen har aldrig något specifikt belopp diskuterats - bara principen. När jag räknar för mig själv - 1/2 av matkostnaden, hälften av alla andra gemensamma utgifter (gardiner, dukar, mattor, lakan m m som jag alltid köper) så blir det minst lika mycket som hans räntekostnader (dock inte övriga kostnader i form av renhållning, el, uppvärmning m m). Och då frågar jag mig inge - är ALLT hushållsarbete inte värt något????? Är det gratis? Om inte jag vore där finge han förmodligen köpa tjänsterna externt.

Jag tycker som så att om man är sambo så ska man dela lika på dom gemensamma kostnaderna, boende kostnad, el, tv, mat, försäkringar, hyra/huslån osv.
Klart att ditt arbete i hushållet är värt mkt men det kosta att leva och jag anser att även hushålls arbetet bör delas lika.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hushållsarbetet delas inte lika i detta fall! Jag står för "rubbet" och jag tycker min "fritid" oxå borde vara värd något, är det fel?

nej du har inte fel i det fallet
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag försöker tänka att man bidrar med det man har i ett förhållande. Har jag mer pengar än min partner bidrar jag med det. Har jag mer tid än min partner kan jag bidra med att diska mer (eller vad man nu behöver göra hemma).
Jag tycker min och sambons gemensamma ekonomi underlättats enormt av att skaffa ett gemensamt konto med varsitt kort som bägge håller koll på. Där sätter vi in pengar till de löpande utgifterna (boende, mat etcetera). Lätt att se hur mycket som går åt och vem som satt in vad. Jätteskönt.
//Pernilla
Mitt tips är att ni kontaktar banken för en ekonomisk rådgivning. Väl där får ni lägga fram fakta och be om hjälp att fördela allting rätt.

Problemet är nog det att ni har delad ekonomi, lägg slantarna i en pott betala räkningar o lån o dela på resten, det fungerar det vet jag
.

Håller med SharpMissy, ta hjälp av ett proffs på banken. När vi blev sambos gick vi dessutom till en jurist som hjälpte oss med fördelning av insats i lägenhet, testamenten mm. Jättebra.

Det bästa vore väll egentligen om ni gemensat kunde ta en pratstund och diskutera villka kostnader som ni lägger ut! Ta det svart på vitt på ett papper vad du betalar och vad han betalar. Så bordet det ju gå att lösa. Har märkt att det ofta blir att man skriker och bråkar om pengar och då blir det kaos!! Försök ta en kväll där ni går igenom hur det ser ut nu. Och hur ni vill att de ska se ut. Om ni ej kommer fram till ngt då så kanske ni får gå till banken.
Hur som helst, lycka till!!

Rent generellt skulle jag bli irriterad om den man jag lever med skulle kräva mig på hyra. Det innebär i så fall att han betraktar sig som min hyresvärd och i så fall får han ju också ta det totala ansvaret för sin "hyresfastighet".
Sätt en prislapp på det arbete du utför! Notera antal timmar, begär hyfsat timarvode och ställ det mot hans kostnader. Ibland måste man/män få saker tydligt förklarade för sig…
Att ni däremot hjälps åt och fördelar kostnader för att leva och bo är ju självklart. Var och en efter sin förmåga - det kan ju vara så att den ena parten av en eller annan anledning inte kan bidra till hushållets försörjning i lika stor utsträckning som den andra i perioder.
#11# Hej Mamma Ru, du är helt klart inne på samma spår som jag själv - sätta en prislapp på det man gör. Problemet är bara att en fyrtiotalist inte alltid är så lätt att övertyga om att en kvinnas främsta uppgift inte är att serva en man i tid och otid(ibland mest i otid, känns det som). Men jag har faktiskt gjort precis som du föreslår - senaste månaden. Jag har skrivit upp allt jag gör hemma, dag för dag och satt "timpenning" på det. Jag kan lova att han går back, även om jag halverar timpenningen p g a jag samtidigt gör "jobb" åt mig själv. Och precis som Sharp Missy säger, jag tänker ta med mig alltihop till min bankman och se vad de "penningkloka" har för funderingar.