Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 11921 ggr
pimmi
8

Gift och särbo?

Om jag och min särbo gifter oss men fortsätter bo var för sig, hur funkar det försörjnings mässigt? Vi har båda dålig ekonomi, jag sjukskriven, han sjukpensionär. Om någon av oss måste söka försörjnings stöd? Eller den ena har lån? Bostadstillägg?

Att flytta ihop är inget alternativ. Glad

Har googlat lite men finner motsägelsefulla svar.

Karmatarerskanise
3

Tycker det är bäst att ringa till socialförvaltningen.

Får man fråga av vilken anledning ni ska gifta er om ni inte ska bo ihop?

pimmi
0

Tack.

Vi vill gifta oss för att vi älskar varandra Flört men vi vill inte bo ihop.

Vi har båda rejäla livs ryggsäckar och vill vårda vår kärlek med omständigheter som ger oss största chansen att få ett lyckligt och långt förhållande. Vi är båda i 50 års åldern så vi ska inte bilda familj.

Karmatarerskanise
0

Okey.

Men jag tror det är så att ens partner blir försörjningsskyldig om den ena skulle behöva pengar från socialen. Men det beror också på hur mycket pengar partnern får per månad.

Tror inte boende spelar in om man är gifta. Men som sagt, bäst är att fråga som själva :)

regskylt
4

Är ni gifta så är ni försörjningspliktiga varandra, så glöm hjälp om den ena behöver gå till soc, den andre ska försörja en och då kommer de att kräva att ni ska flytta ihop efterssom att ni är gifta.
Om ni inte tänker bo ihop så gift er inte, det kommer troligtvis ge er mer besvär än nytta.
Och om ni är rädda för hur det blir om den ena går bort utan att ni är gifta, skriv testamente.

pimmi
0

Tack # 4

Toxics
1

Jag tror att ni kan visa er kärlek till varandra på annat sätt än att gifta er =)

Finns massor av saker ni kan göra. Och jag tror att om eran kärlek är äkta (vilket den troligtvis är) så spelar det ingen roll om ni är gifta eller inte. =)

Ni kanske ska förlova er istället för att känna att ni hör ihop? Att ha varandras namn i sin ring btyder mycket för mig, lika mycket som om jag skulle gifta mig.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

pimmi
0

Du har givetvis rätt, så har våra tankar gått också.

Ingen av oss har varit gifta förut så det skulle kännas extra roligt.

Att vi är "gamla" sjuka och har pga detta dålig ekonomi borde inte diskvalificera oss för att få göra detta nu när vi änligen funnit " den rätta"

Alla är vi ju olika Glad

Att vi skulle förlova oss bestämdes för ca en vecka sen, det var först då jag började fundera, Giftemål??

pyromanen
2

Jag skulle nog kolla upp med nåt proffs änddå. det finns ju skaer man kan skriva mellan sig "äktenskapsöfrord" eller vad det heter. Min kusin och hennes man gjorde det för att han skulle slippa få något med hennes gamal skulder att göra… men jag är inte så insatt att jag förstår om det skulle hjälpa i erat fall. Tråkigt om ekonomi ska avgöra om man kan gifta sig eller inte!

EmelieGustavsson
0

så länge en utav er har pengar/får pengar så är den andre skyldig att försörja båda två, så var det när jag och min sambo flyyta ihop och jag gick i skolan. :O

pimmi
0

#9, vi har inte tänkt att flytta ihop.

Jag vet att om man är sambo och/eller gifta ska man försörja varandra.

Så länge ingen av oss får ekonomiska problem är den ju ingen som har med att göra att vi är gifta och inte bor ihop.

Men om det händer något oförutsett i livet och man omöjligt pga låg inkomst kan betala för sin man / maka??

EmelieGustavsson
0

#10 Ja det tror jag. Mh, vet inte riktigt hur det funkar om man är gifta men inte sambo. Ring till FK eller socialen och fråga, dom vet bäst :)

Karmatarerskanise
1

#10 Som jag skrev innn beror det helt på hur mycket ens make/maka tjänar.  självklart kräver inte socilen att en som lever på existensminimum ska försörja sin make/maka. Däremot kn de nog kräva att ni bor ihop i sådant fall. De betalar lltid så lite de kan, och ett hushåll är billgare n 2.

nettipletti
0

Nu har jag inte läst igenom allt vad som skrivits.

Men min erfarenhet säger, att som gifta så blir det inga tvister om era ev ärvsrätter… Tråkigt att behöva gifta sig för detta… Verkar dock som att ni vill gifta er för att NI vill gifrta er… Gör det och om det skulle vara nåna konstigheter mellen barn eller andra skriv ett brev hur ni vill ha det och kopiera…. lås in ett och kopiera till alla andra …. All Lycka till er

Skrattande