Tips på romantik
Min sambo är ganska…romantisk..eller vad man ska säga. Han köper gärna blommor, bjuder på bio, middag osv osv. Problemet för mig är att eftersom jag levt "fattigt" så har jag svårt att slappna av och riktigt njuta av sånt. Speciellt när han kommer med blommor som dör (snittblommor). Blommor som lever i kruka har jag lättare för… men men. Han har insett detta och slutat att komma med blommor, men klagan över att han är så dålig på att vara romantisk så han vet inte vad han ska hitta på om han inte får använda dom där standardgrejerna som blommor och choklad.
Jag saknar dock nu att han inte längre är "romantisk" på det viset, för det var ju ändå kul med uppskattningen, även om jag aldrig riktgit kunde njuta av att han la våra pengar på något så onödigt som snittblommor som ändå bara står och dör.
Vad har ni för tips för på vardagsromantik? Helst gratis och behöver abslut inte var något konstigt eller stort.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tänker på sånt där som att tex skriva "jag älskar dig" på kom-ihåg-tavlan, lägga en lapp osv.
Vad mer är vardagsromantik för dig?
Småsaker gör vardagen :)
Göra en ordentlig frukost i tid en måndagmorgon, be honom pilla eller fixa med ditt hår, kolla på film på kvälls-/helgkvisten.
Små post-it lappar med ord som "Tänker på dig" på insidan solskyddet i bilen, på skärmen i laptopen - småsaker. Kan verka obetydligt men kan höja mysfaktorn så otroligt.
Baka? Även om man är rent utsagt HEMSK på att baka kan det vara socialt och roligt.
Jag skulle inte kunna säga till min kille "jag vill ha blommor och choklad och hjärtan och post-it lappar med gulliga ord på" :) För om det sen sker är det inte självmant.
#3 kan också känna lite så. MEN om man aldrig säger hur man vill ha det så får man det inte. Om jag tex berättar hur jag vill att han ska ta i mig, hur han ska pilla, osv i sängen så kan vi få ett jättebra sexliv, när han utför handlingen blir det ju spontant även om jag berättat hur jag vill att han ska göra. Så jag har släppt den känslan du beskriver. Jag får det så mkt bättre ihop med min sambo om jag inte går runt och väntar på att han ska gissa sig till vad jag gillar. Och det är ju värdelöst att gissa sig till vad han gillar så jag trivs med att vi berättar sånt för varandra. Spontanitet kommer med tiden, första gången blir ju inte spontan, men sen vet han ju att jag gillar det och det kan bli spontant till framtiden.
Jag brukar rita små lappar åt min kille och gömma dem lite varstans. Om jag åker bort kan jag säga "kolla där…och där" varje dag så får han något fint av mig- eller vardagliga ställen så han får en lapp när han ska borsta tänderna osv.
Men ja, romantik är väl mest överraksningsmomentet i sig för min del. Att den andre gjort något gneomtänkt för min skull- VISAR att denne tänkt på mig så VAD han köper är faktiskt sak samma. Jag är dock av samma åsikt som dig angående snittblommor, har väldigt svårt för att uppskatta sådant då man har ont om pengar.
Är det så svårt för honom att bara bjuda ut dig på resturang eller kanske köpa den där krukblomman åt dig istället? Blir iofs väldigt många krukväxter till slut ^_^
Han kan köpa en bakelse, eller extra fin choklad? :) Sexiga/snygga underkläder är också ett bra alternativ som ni båda får njuta av.
JAg själv tycker bsolut att man kan säga vad man vill ha, vad man uppskattar för den som ger romantiken ska ju faktiskt veta/bry sig om vad mottagaren vill ha/skulle uppskatta. ÄR lite som att få den perfekta presenten- det är troligare att detblir något bra om det är från någon som verkligen känner dig :)
T.ex mitt ex gav mig lejonkungen som film, bara sdär- för han visste att det var den bästa film jag vet (då). Det var en helt underbar gest i mina ögon, för det visade att han faktiskt lyssnat på mig och brydde sig. Han tog int ebara första bästa film för att "ge något" :)
Det är den allra viktigaste detaljen. Så berätta, prata, ge hintar. En upmärksam kille som vill ge sin kvinna något fint, snappar oftast upp det. Tex varje gång ni går på stan, sväng in /förbi butiken du föredrar underkläderna på….förr eller senare lär han väl fatta hinten. Som ett exempel bara…
Att laga frukost/måltider eller ge massage är vardagsromantik för mig. Alltås mssage där det inte förväntas något tillbaka. Bara spontant, sådär. Ibland kan han ha lämnat en bit av sitt godis till mig, för att han vet att det är min faovorit osv. Det är jättegulligt tycker jag.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#5 Jo han insåg att jag tyckte det var bättre med krukväxter, men nu vill jag inte ha fler för då börjar dom också dö =S
Restaurang, visst, men det kostar också pengar. Vi går på restaurang ibland om vi vill lyxa till det men jag uppskattar inte att romantik ska vara kopplat till pengar i den bemärkelsen, för mig förtar det en del av romantiken och blir istället lyx och inte romantik. Bakelser och choklad har han allt testat med också, det är också en klassiker, men njae…Jag mår mest dåligt efteråt =S
Men han är inte helt oromantisk, det menar jag inte. Han gör allt en del trevliga saker. Men jag vet att han ibland vill "ta i lite mer" i vardagsromantiken (tex som när man köper blommor o choklad) och han har frågat mig vad jag önskar men även jag är dålig på det där med att hitta på romantik. SOm sagt, lappar och meddelanden är det enda jag kommer på.
#2 Ja baka kan ju vara kul. Det brukar ju ofta vara jag som gör det och han är ganska ointresserad. Men vi hjälps ibland åt att laga mat och det är också ganska socialt och roligt.
Fixa i ordning en god middag med levande ljus - äta gör ni ju i alla fall, så det är inte slösigt med pengar :) Lappar är också gulligt… kanske ta honom till en romantisk plats som inte är långt bort, med picknick (ja, kanske inte funkar super om det är snö och iskallt där du bor). Skriv en dikt till honom, eller ett långt brev där du uttrycker din kärlek för honom. 
Småsaker som att ge massage eller laga frukost till den andra tycker jag nästan är den bästa formen av romantik
Ett enkelt sms kan också vara romantiskt, "Godnatt, jag saknar dig" eller "Jag älskar dig, längtar tills vi träffas" eller så. Eller varför inte äta lunch tillsammans mitt i jobbdagen?
Haha nu är ju jag lite elak för min partner frågar hela tiden om han ska göra te åt mig eller göra mat eller hämta något, men jag är så himla självständing så jag säger alltid att jag gör det själv, du gör ändå fel, haha. Fast nu frågar han inte lika ofta, men om jag ber honom om något så gör han det gärna för mig, han vet att jag tycker om att göra saker själv
Men det som blir kvar av romantik är väl egentligen mest att vi ligger på soffan och myser och han smeker mitt ben….
Uhm.. jag är visst inte romantisk.. alls… för jag hatar middagar, lagar min egen mat (vegan), dessutom har vi inget matbord ens, hehe, sitter i soffan och han har lite OCD och vill inte ställa saker på bordet.
Nej ursäkta, det här inlägget blev bara komiskt, jag kan inget om romantik, jag tycker det räcker med att både han och jag är på samma femma, älskar varandra och trivs med vardagen och inte kan vara utan varandra
Om jag har några allmänna önskemål om romantik så är inte han den typen som säger nej… det är snarare jag som säger nej, pfft..
Absolut måste det vara något som kommer spontant…
Jag får blommor typ om han gjort fel o känner sig "lite dum".. Men visst de är ju kärt.
Man får bli glad för det lilla och att han faktiskt försöker.. Känner igen detta med att "slösa" (gillar inte det heller) men försök svälja ibland och tänk på hans tanke till dig.. Man glömmer lätt det.
Eller…
-Ååh gomorron hjärtat, jag har saknat en kram från dig… tex…
Sånt smälter jag direkt för =)
Behövs inte så mycket mer… bara närhet och omtanke =))