Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 957 ggr
Henrique
2013-01-04 15:06
0

Förvirrad vän

Hej!

Jag har ett vänskapsproblem som jag finner svårt att lösa.

Hon är 18 år och är min granne sedan kanske 13-14 år.

Jag själv är 20 år, så vi har känt varandra länge. Vår relation är sådan att det är jag som tar kontakten med henne, och det har jag gjort i alla år nu. Jag brukar gå och besöka henne kanske 2 gånger i veckan, ibland mindre, ibland mer. Men för kanske ett år sedan så bröt hon vänskapen när jag kom och besökte henne.

Jag hade kommit för ofta, och jag hade varit för känslomässigt engagerad i henne. Det var ett platoniskt förhållande vill jag förresten säga, så jag tog aldrig sådana steg som gick över vänskapsbiten och in på kärleksbiten om ni förstår vad jag menar. Nåja, hon bröt i alla fall vår vänskap och jag respekterade henne för hennes åsikter och vilja så jag upphörde att tala med henne från den dagen, även om vi stod och väntade på samma buss där jag bor.

Men en dag, efter ca 6 månader, började hon tala med mig vid busshåll platsen. Hon bad aldrig om ursäkt för de många hårda och orättvisa ord hon hade sagt till mig, utan hon talade som om det aldrig hade hänt. Jag nämnde heller inte något om det som hade hänt, så jag började besöka henne igen, men den här gången färre gånger. Nu har hon inte svarat på mina sms i ca 3 månader nu och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Det enda hon sade till mig var att hon stöter bort dem som kommer henne för nära, men jag kände att jag inte kom så nära.

Jag känner inte att jag kan tala med henne om det här, utan jag är rädd att hon kommer att bryta vänskapen igen och att det är jag av oss två som kommer att bli sårad. Vad säger ni?

Maria
2013-01-04 15:39
2

Betyder hon mycket för dig?

Jag hade struntat totalt i henne. Hon har ju redan en gång påtalat att du kommit för nära.

/Maria

[Qimsid]
2013-01-04 16:00
0

Det här är ett väldigt ovanligt förhållande, iallafall för mig! Du verkar ju vara väldigt lyhörd på henne och inte för på, eftersom att du säger att du respekterar hennes åsikt. Men då undrar jag, eftersom ni varit vänner så lång tid, var ni väldigt tajta lek-kamrater när ni var unga och har hon alltid varit så här?

Karmatarerskanise
2013-01-04 16:37
1

Du vill inte prata med henne om det för att du är rädd att hon ska bryta kontakten igen. Men om hon inte hört av sig på 3 månader har hon ju redan brutit den.

Mitt råd är att inte ha någon mer kontakt med den personen, för uppenbarligen uppskattar hon dig inte.

Henrique
2013-01-04 17:29
1

Jag vet inte hur jag känner för henne längre.

Ja vi var lek-kamrater när vi var mindre. Hon har aldrig tagit kontakten, så där har hon alltid varit sig  lik. sedan har hon väl ändrat sin personlighet lite. Det  känns som att jag inte känner henne så mycket nu.

Du har kanske rätt Hera. Jag har tänkt på det, men jag vill egentligen inte bara lämna vänskapen så. Det känns konstigt att göra så utan att ha haft någon diskussion om det.

Karmatarerskanise
2013-01-04 17:31
0

#4 Men det blir ju inte du som lämnar, hon har ju redan gjort det, föra andra gången nu. Du behandlr som en slit och slängvara. Och inte pratade ni om det när ni blev vänner igen heller. Tydligen betedde hon sig illa mot dig och du fick ingen urskt och ni har inte pratat om det.

Ser inte riktigt hur längden på er "vänskap" kan vara viktigare än hur du behandlats.

[Qimsid]
2013-01-04 17:58
0

Jag tycker nog också du ska strunta i henne från här och nu, har hon inte brytt sig tidigare och desto mindre nu så finns inget intresse från hennes sida. Tror hon mest började prata med dig för att hon kände sig elak men egentligen inte vill ha speciellt mycket kontakt… så, tror nog det är bäst o låta det vara

Henrique
2013-01-04 20:20
2

Det är nog som ni säger, att det är bäst att låta det rinna ut i sanden.

Tack för era svar