använder någon p-dator?
vill inte äta hormoner mer och har fått upp ögonen för p-datorer men är osäker på det alternativet då jag inte känner eller hört talas om någon som använder eller använt det. hur säkert är det? läste att det är 94%, så risken att bli gravid är ju större än vid min p-pilleranvändning.
förstår att det skiljer sig från person till person och på en hemsida som sålde p-datorer stod det att det inte var det bästa alternativet om man inte hade regelbunden mens. mitt problem är att jag aldrig haft det då jag började redan för 7 år sen, vid 16 års ålder, och aldrig haft någon regelbunden…
tycker det är läskigt att tänka att min kropp inte producerar sin mens själv, utan det är konstgjort på grund av p-piller. tänk om kroppen inte vet hur man gör längre? kanske inte så troligt men sånt funderar jag på ibland.
är det någon här som har erfarenhet av p-dator?
Jag använder en fertilitetsdator som p-dator, oxå av den anledningen att jag inte vill stoppa i mig massa piller.
Jag tycker att den funkar (har aldrig blivit gravid) men då har jag ganska så regelbunden cykel oxå.
Det enda negativa jag egentligen har att säga om den är väl att teststickorna är ganska dyra. 
http://www.naturafemme.se/p-datorerna/lady-comp-p-dator-583066
Jag använder den. Inga teststickor, bara att mäta kroppstemp under tungan varje morgon man vaknar. Haft den drygt 5 år aldrig blivit gravid men man bör ha regelbunden mens då är den säkrast.
tack för svaren!
ja, det ska ju vara ganska effektivt om man har en regelbunden cykel… och det vet jag ju inte :( och det lär ta ett tag innan jag vet och kan börja med p-datorn i så fall. tror det stod vid andra mensen, för den första man får efter avslutandet av p-piller inte är äkta den heller.
tycker inte om vad mina p-piller gör mot min kropp men jag vill inte heller riskera att bli gravid. även om jag och killen varit tillsammans länge och vill ha barn så småningom så passar det inte nu OM det skulle misslyckas med p-datorn.
finns risk att jag får väldigt många röda dagar om min cykel inte är regelbunden. hur har ni upplevt det? hur ofta, ungefär, får ni gröna dagar? eller varierar det?
Ja det varierar för mig iaf. Som minst har 3 dagar varit röda och som mest 8 dagar under en månad men mest är det 4-5 dagar. Jag tycker inte det är några problem att avstå eller ha kondom de dagarna.
okej, det är ju inte så jättemånga dagar med andra ord, det klarar man ju ;)
är självklart ingen garanti för att det blir samma för mig men det är bra att höra om det funkar för andra innan man bestämmer sig :)
men det här med teststickor har jag inte riktigt förstått. det finns alltså både med och utan? vad är skillnaden där? som du skriver, #1 är de ganska dyra. hur ofta byter man ut de?
som jag förstått det säger datorn även till om man ska göra ett slumpvist graviditetstest genom att kissa på en sån sticka eller är jag helt ute och cyklar? gör man såna tester även med den utan stickor?
Nej något graviditetstest vet jag inte av att man kan göra med den här. Men vi vill inte ha barn så jag satsar bara på att undvika de röda dagarna
nä, jag vill inte heller ha barn men trodde typ att det fanns för att kolla så man inte blev gravid, för säkerhets skull. kanske bara gäller de där som "hjälper" en att bli gravid då :)
Låter inte som ett bra alternativ eftersom du inte har regelbunden mens. Jag hade nog kört med kondom.
Teststickorna jag köper kostar 279kr och det är en förpackning med 20st.
Datorn kommer be dig om en teststicka (som du kissar på och stoppar in i datorn) ca 7-8 dgr efter att din mens började och sedan fortsätta be om en ny tills du har haft ägglossning eller tills din fertilitet är nere på låg igen.
#9 okej, tack, då fick jag svar på det ;)
#8 nää, det är just det jag tänkt på också… kanske kan sluta med p-piller, köra med kondom under en tid och om jag sedan märker att min mens kommer regelbundet kan jag ju fundera över p-dator igen. är ju dumt att chansa.
kroppen tar ju ett tag att ställa om sig efter p-pilleranvändandet, upp emot ett år till och med. helst vill jag inte använda kondom då jag har fast förhållande och samtidigt tycker det är rätt krångligt och förstör lite, men under en period skulle ju inte skada.
finns ju andra alternativ säkert men då lär det bli hormoner igen :(
Innehåller kopparspiral hormoner? Det tror jag inte.
Kopparspiral innehåller inga hormoner så det kanske kan vara nåt för ts.
#11 den har jag nog inte hört talas om ;) eller spiral har jag ju hört men fått för mig att de rekommenderar att man fött barn om man ska använda den men kan ju ha fel.
#13 en del rekommenderar det, men många som aldrig fått barn får spirl ändå. Finns inga andra alternativ kan man få det.
Här va de mycket nytt… P-dator? Har jag aldrig hört talas om, men inmtressant..
Jag har själv haft jättesvårt med p-medel, har provat allt.. (ja det som fanns på min tid haha) men det bästa var för min del hormonsprutorna..
men nu är min dotter i samma dilemma.. hon har nyss fått barn.. de hade ett sånt tänk att blir det så blir det.. och det blev det, men nu vet hon inte riktigt vad hon ska ha, o med tanke på att hennes mamma (jag) haft såna problem så höjde ja lite extra på ögona hör =) Berätta gärna mer …
Har själv aldrig fött barn men har kopparspiral- det är lika säkert som p-piller och kondom har jag för mig, men påverkar enbart miljön i livmodern,. inte kroppens hormoner :) (koppar gör miljön i livmodern obehaglig för spermierna).
Däremot om det skulle misslycklas finns en risk för utomhavandeskap, vilket är rätt allvarligt och det finns även fall där spiralen hamnat fel, orsakat ärrvävnad i livmodern (försvårar graviditet i framtiden) och stuckit hål i livmoderväggen och vandrat vidare in i bukhålan- men detta är alltså mycket ovanligt och ingenting i jämförelse med risken för blodproppar och annat med p-piller, tycker jag :)
Jag känner inte av min spiral, haft den i 3 år och man har dne i 5 år när man väl satt in den. Det gjorde ont vid insättandet men inte värre än mensvärk. En dle kna få rikligare blödning och kraftigare mensvärk, för mig, som redna hade mycket av båda har jag upplevt nästan motsatsen.
p-dator låter som ett mycket bra alternativ men det låter även dyrt. Kopparsprial passar mig bäst just nu (150 kr för 5 års preventivmedel…hell yeah!) men kan tänka mig p-dator eller liknande i framtiden.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com