Frustrerad till tårar
Jag la detta inlägg på Insidan oxå men kom på att det kanske passar bättre här inne…
Jag är arbetslös och har varit det sedan slutet av september förra året.
I förra veckan ringde de från arb.förm. och ansåg att jag inte är tillräckligt arbetssökande.
Detta kom ifrån ett obligatoriskt samtal till deras kundtjänst som man skall rapportera till vissa förbestämda datum…jag var ärlig när de frågade hur det går med jobbsökandet…jag sa att det var svårt och att jag är begränsad med min 2 åriga barnskötarutb. arbetsgivarna vill att man ska ha minst 3 år i gymnasiet och/eller kunskaper inom yrket.
Jag har bett arb.förm. om hjälp vid flera tillfällen men de slår hela tiden ifrån sig med att det är upp till en själv att söka och betala utbildningar. Jag har ingen möjlighet till studielån, det skulle försätta min familj i personlig konkurs…bokstavligen.
Varför vissa betalda utbildningar av dom medans vissa är utan??!
Jag letar dagligen efter jobb och söker till alla möjliga tjänster…jag hör inte till kategorin som glider runt på min A-kassa och tycker att livet är skönt.
Herregud, vi går knappt runt ekonomiskt här hemma!
Arbetsförmedlingen vill (kräver) att man ska söka sommarjobb…bara det är för mig helt absurt!
Undrar om de på arb.förm. skulle söka sommarjobb i en kiosk…inte troligen!
För oss skulle det innebära en ekonomisk förlust om jag skulle ta ett sommarjobb på en månad. Då måste vi höja barnomsorgstiden till heltid (som arb.lös har man bara rätt till 15 h/v) vilket innebär ett 100% påslag i avgiften = dödsstöten.
Höja omsorgstiden får man göra med en dags varsel, men sänka omsorgstiden måste ske 2 månader INNAN det ska träda i kraft…det skulle innebära att för oss så skulle vi få betala dubbelt så hög avgift i två månader som jag har min sketna a-kassa efter sommarjobbets slut.
Resultatet av min "slöa arbetssökar insats" är nu att ar.förm. har anmält mig till min a-kassa så de har nu stängt av mig tillsvidare from den 13:e och jag måste inkomma med ett brev om hur läget ligger till och varför arb.förm anser att jag inte gör det som krävs (i deras ögon).
Så nu riskerar jag total avstängning om de inte godtar min förklaring i brevet…blir jag avstängd från kassan förlorar även min son sin plats hos dagmamman…HUR i h*****e ska man kunna gå på arb.intervjuver då och vilken arb.givare vill anställa någon som inte har ordnad barnomsorg???
Och varför ska min son behöva lida för och förlora sin kontakt med en dagmamma somhan avgudar och sina lekkamrater han blir så ledsen över att inte få träffa de dagar han är ledig från "dagis"!!?
Ända sedan arb.förm ringde mig förra veckan så har jag haft känningar av att min migrän kan blomma upp, bara den får en lite knuff till och jag villverkligen inte ha migrän för jag blir sjuk i så många dagar ochmaken måste vara hemma för att ta hand om pojkarna = tappad inkomst.
Jag är så frustrerad så jag kan gråta!
Varför ska det ALLTID bli så här för mig…jag är så himla trött på att ALLTID få mattan ryckt under fötterna!
// Trött CBA som tappar mer och mer energi
PS. Jag la detta inlägg under rubriken Kriser och skilsmässa då detta är i allra största grad en kris för mig och min familj.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Men ajajajajajjjj nu vill ajg åka till AF och sparka dom där solen inte skiner! *frääääs*
Jag har inte tillräcklig kjännedom med svenska lagstiftningen till att jag kan råda dig på nåt vis här, detta faller inte direkt under lagen om anställningsskydd eller nåt annat som jag har facklig utbildning til.. Jag kan bara ge dig en kram och hoppas ting löser sig för dig..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Kan bara säga att det är HELT SJUKT! Har själv hållit på och stulat med arbetsformedlingen. Men jag orkar inte med dem mer. de bara klagar och klagar och säger att man ska söka jobb som inte finns. och turen i otruen var ju att jag inte fick en enda krona eftersom jag inte fyllt 20 år. Nä, jag säger då det villket j*vla pack! Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du får behålla a-kassan!! Gud, vad ska man ta sig till i denna värld?? Man får ju vara glad om man har mat för dagen!!
Jag har kollat lite runt med styrelsesmedlemmarna i facket där jag sitter, och som arbetslös har man INGA RÄTTIGHETER!
Jag tycker det är sjukt!
Må så va att man borde ha tanken "heller jobb enn inget jobb" men har man mann och barn borde man faktisk få lov att ta hensyn även till detta!
Jag skall bli livstids diktator och fixa upp i detta. Har jag erat stöd? :)

#2 varje gång jag pratat med dom så har de sagt att det läggs ut hundratals nya jobb varje dag…vart undrar jag?
Jag är inne minst en gång om dagen på bara arb.förm. sidor och letar och inom de kategorier där jag har sökmöjligheter.
I ena kategorin (kassaarbete) har det inte inkommit ett enda nytt arbete på snart en vecka och inom Försäljning kom det in 14 nya jobb på 24 timmar och då ska man tänka på att man är inte ensam om att söka dom här jobben…hela Sthlms län slåss om jobben + kanske Uppsala och Knivsta (samt även andra närliggande län).
Jag skulle vilja se de på arb.förm ta ett sommarjobb i en kiosk eller som tidningsutdelare på tågstationerna *bahh*
#3 Nej som arbetslös är man totalt utlämnad ochhar inga rättigheter, bara en massa skyldigheter annars spottar de ut en från a-kassan.
Du har mitt fulla stöd i ditt diktator styre :oD
ååh CBA, det kommer ordna sig ! det måste ordna sig !
jag håller alla tummar och tår :)

Usch, vilken jobbig situation.
Att komma ut i arbetslivet är ju en höjdpunkt nu under sommaren. Och min erfarenhet, är att för att höja sin kompetens är det viktigt med erfarenhet, det är därför många gånger man tyvärr måste satsa på sig själv, genom att ha lite lägre standard ett tag, under nybörjarperioden.
Det är så himla dumt. Hoppas det fungerar för dig och lycka till!
Jaa du, CBA.
Finns det någon som är insatt i Arbetsförmedlingens hotelser och krav och a-kassans fullständigt vansinniga regelverk så är det jag. Ja, och så Sajberlena förstås.
Nu råkar det ju sammanfalla sig så, att både Sajberlena och jag är vassa administratörer, så vi kan ju spela med i det här "spelet" och bajsa ur oss papper i parti och minut. Emellertid är det tidskrävande och egentligen fullständigt onödigt, men man gör det för att få tyst på Arbetsförmedlingen.
Jag förstår att det känns fullständigt hopplöst för dig, och jag tycker faktiskt att det är konstigt att de inte kunnat presentera någon form av utbildning som passar dig. De är ju till för din skull, de borde åtminstone kunna tala om för dig vilka valmöjligheter du har.
Den som säger att arbetslösa inte har några rättigheter utan enbart skyldigheter, har fullständigt RÄTT. Man är en slav, en livegen och en träl. Du måste prestera och bevisa, du är som vore du åtalad för ett brott, där bevisbördan är din och enbart din. Du måste ständigt visa upp papper på att du gör rätt för dig, annars smäller råttfällan igen över dig!
Vad ska du nu göra i den här situationen som uppstått? Till att börja med ska du ge dem så mycket papper de vill ha. De arbeten du har sökt under den tid som gått, ska du helst ha kopior på, dvs det svar man får från arbetsgivaren har sökt hos. Du vet den där, "vi har mottagit din ansökan…" Så kan du presentera svart på vitt vilka jobb du sökt. Har du inte sådana bevis, så får du prova med att i ett Word-dokument spalta upp de arbetsgivare du sökt jobb hos och vilken tjänst det var.
Sen ska du skriva ett brev till din A-kassa där du sakligt och utan värderingar beskriver hur du gått tillväga när du sökt arbete. Det hjälper tyvärr inte att skriva ett argt brev där man är upprörd över hur regelverket fungerar (eller inte fungerar) för det bryr de sig inte om. Det enda som händer är att du får dem emot dig och din avstängning kvarstår.
Har du fortfarande barnomsorg under den här tiden? Om inte, kan du alltid skriva till din Barn- och utbildningsförvaltning och söka om dispens för en kortare period, och motivera detta ur barnets perspektiv. Till att börja med så är det förskolechefen som fattar beslutet, och blir det avslag där, så fortsätter du med att skicka in en överklagan ställd direkt till Barn- och utbildningsnämnden.
Mina rekommendationer är att du (trots att det känns pissigt) i framtiden sitter och spottar ur dig ansökningar till diverse jobb. Lägg själv INGA värderingar i om du är underkvalificerad, sök jobben likförbannat! Då kan i alla fall inte Arbetsförmedlingen säga att du inte sökt några jobb. Jag har själv suttit och sett ansökningar till chefstjänster från folk som kört truck på ett lager. Nog för att de åkte direkt i papperskorgen, men jag förmodar att killen som sökte i alla fall kan säga till AF att han faktiskt sökt jobb.
Vad jag menar är, man kan göra det till en sport om man vill. Har du bara dator och en skrivare, så kan du ha standardbrev där du bara ändrar namnet på tjänsten du söker. Du kan spotta ur dig flera ansökningar i veckan, och det tycker jag väl borde räcka? Däremot tycker jag du ska vara stenhård med att vägra söka jobb på annan ort som kräver att du ska flytta, det kan de inte tvinga dig till så länge du har barn i skolåldern, det är faktiskt sant. Det kan dom inte.
Lycka till nu. Har du fler frågor eller vill älta lite mer, så får du gärna göra det. 
Jag har haft arbetssökande inne i min butik som går runt med färdigtryckta ansökningar som det står att dom sökt jobb hos ……………………. Sen frågar dom om jag vill anställa och så får jag skriva på att jag tackat nej…
kan det va ett alternativ till att skicka ansökningar !!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Är inte det löjligt att tvinga folk att söka jobb som de inte har möjlighet att få? Dessutom leder det ju till administration och onödigt extraarbete för de arbetsgivare som annonserat ut jobben. AF kan tvinga dig att söka jobb, men de kan inte tvinga dig att uppföra dig på ett visst sätt, och de kan inte tvinga någon arbetsgivare att anställa dig heller. Sök jobb och spela så dum att ingen vill anställa dig, skriv dåliga ansökningshandlingar, men försök hålla dig inom regelverket, som verkar härstamma från en tid då torpare skulle ställa upp sig inför patron och göra dagsverken. Inte konstigt att företag avstår från att annonsera ut tjänster och hellre tillsätter med kontakter. Antag att man annonserar ut en tjänst och får 250 ansökningar varav 200 sökt för att AF tvingat dem.
#9 Jo men precis! Det är ju ett sånt oerhört slöseri med arbetsgivarnas tid! Bara för att paragrafryttarna ska få sitt lystmäte tillgodosett. Arbetsförmedlingen skiter fullständigt i vilket, bara de fyller sin kvot med "tillgängliga" arbetstillfällen.
Min man fick skickat till sig totalt oerfarna personer från Arbetsförmedlingen till ett jobb som var förenat med direkt livsfara om man inte hade erfarenhet. Maken skickade hem arbetssökanden med en hälsning till AF där han skulle fråga sin platsförmedlare om han ville se honom död.
Sorgligt och patetiskt. Jag hoppas sittande regering inser detta och skrotar arbetsförmedlingarna.
Lyssna på detta;
Jag har fått nytt jobb, börjar 1 augusti. Fast tjänst. Har ett glapp på tre månader mellan det gamla och det nya.
Jag beordrades att söka ett vikariat som skulle hålla på fram till sista december. Men, frågade jag, varför då? Varför ska jag söka ett jobb där jag blir arbetslös om några månader när jag HAR erbjudits och tackat jag till en fast tjänst, dock med tillträde först i augusti???
Svaret blev att annars blev jag anmäld till akassan och kunde bli utan ersättning… Dessutom, menade AF, så kunde ett vik bli en fast tjänst!
Jamen jag HAR ju redan en fast tjänst…?!
Spelar ingen roll, sök och skicka in papper där du intygar på heder och samvete att du sökt jobbet!!
Alltså, jag säger ingenting om att jag tvingas söka fasta jobb med tillträde före 1 augusti, bara för att de ska slippa mig, men hallåååå…..
Jag frågade om de var så förtjusta i mig så de prompt ville ha mig tillbaka…
Sen får man inte skjuta budbäraren, jag vet det. Men ibland är det svårt att låta bli, trots att man vet att det inte är AF´s fel - de har direktiv uppifrån och måste följa de regler som åläggs dem. Tyvärr så är dessa direktiv i direkt avsaknad av både logik, rim och reson ibland!
Nu är jag så lyckligt lottad att jag har massa förädrardagar kvar att ta ut. Så nu hoppar jag av akassesnurren och tar mina föräldrardagar fram till nya jobbet börjar, och ska försöka låta bli att gå in och snyta mig i deras gardiner när jag har vägen förbi…
Jag beklagar verkligen din situation och håller alla tummarna att det löser sig för dig också!
#11 Fullständigt absurt. Man tror knappt att det är sant fast jag vet att det är så här. :(
Men eller hur!!!
Det värsta av allt, som jag upplever det, är att jag är fullständigt omyndigförklarad!
Jag måste gå på "Sökajobbutbildning" och lära mig skriva ansökningar. Jag har under 10 års tid försörjt mig på att bl a skriva ansökningar åt andra. Känns som om jag skulle kunna undervisa i den jäkla kursen! Blir lite som om jag skulle vara tvungen att gå och lära mig läsa - igen.
Har också varit arbetsgivare i lika många år, och har lite inside information om hur man bör/inte bör bete sig när man söker jobb. Lite hur man tänker när man anställer o s v. Det gör också att jag har lite delade åsikter beträffande AF´s råd och anvisningar som de lär ut på sina "kurser". Ajabaja, rätta in dig i ledet och håll med! Annars anmäler vi dig till din akassa!!
Men problemet är att man inte har rätt att säga; nejtack, jag behöver inte den utbildningen. Närå, det sitter en lite palt som är hälften så gammal som jag (men han är jättesöt!) och talar om för mig vad jag behöver och inte. Jamen, säger jag, är inte det ett resursslöseri av stora mått, att jag måste lära mig saker jag redan kan när det säkert finns massor av människor som känner att de behöver den här kunskapen istället?
Smäll på fingrarna igen. Här är det vi som dikterar villkoren, tyst i ledet!
Och jag gör det då, rättar in mig i ledet (förvisso med ett roat leende) och sitter på en information som berättar massa saker som jag redan läst, fått skriftligt och muntligt av både akassa och AF. När den självskrivna frågan ställs; Någon som har synpunkter eller undrar något? så kan ju inte jag vara tyst…
Jag börjar ifrågasätta, med en högtravande svenska som får den stackars informationsgivaren att svettas, komma med synpunkter och åsikter (jag är den enda i gruppen som öppnar munnen men jag kan inte låta bli) och han vrider sig som en mask. Alla hans svar går ut på att "jag vet inte, jag ska ta reda på det" o s v.
Och det var inga märkvärdiga frågor i sig, mer av typen "Har det framtagits någon statistik över hur stor procentuell andel arbetssökande med veckopendlingsavstånd mellan hem och arbetsort som verkligen erbjudits sökta tjänster på arbetsorten? Eftersom det synes vara fler arbetssökanden är erbjudna arbetstillfällen ter det sig märkligt att man skulle söka sig Medarbetare som veckopendlar, med risk för att personen ifråga skulle erbjudas anställning på hemorten och därmed säga upp sig och personalsökningsprocessen måste göras om…"?
(Syftande till att man numera måste söka lediga jobb över hela Sverige fr o m dag 1 som arbetslös).
Mycket nöjd med mig själv går jag hem och skriver ansökningar efter eget huvud, och söker massor av jobb som jag inte behöver eftersom jag redan har fått ett som passar mig perfekt!
Samtliga ansökningar inleder jag med frasen "Jag har genom Arbetsförmedlingen fått information om att ni söker Medarbetare till tjänsten ******** och anmäler härmed mitt intresse". Det garanterar mig att min ansökan omedelbart arkiveras i mappen "Ej kallade på intervju". Arbetsgivare är medvetna om att arbetssökande anvisas jobb att söka, och ingen arbetsgivare är intresserad av att anställa någon som inte söker av eget intresse.
Om någon ändå för för sig att ringa och vilja träffa mig så får jag ju avböja med motiveringen att jag redan fått ett erbjudande som jag tackat ja till. "Men tack ändå, ber om ursäkt över att jag upptagit er tid" ungefär. För det är precis vad jag gjort.
Jag är sann förespråkare för att det skall ställas krav och villkor för att man skall uppbära akassa. Man ska inte gå och glassa år efter år och kunna skita i att söka jobb. Men att därifrån ställa krav som inte är förenliga med vanliga människors väl och ve tycker jag är absurt. Att människor skall drabbas av depressioner och magsår för att en nitisk arbetsförmedlare spänner ögonen i dem och väser "jag kan aaanmäääääla diiiiig om du inte gööör sooom jaaaag sääääger, moooaahaaaaaaa".
Lägg ner!
Usch säger jag bara. Själv sitter jag utan slut betyg från gymnasiet och ingen möjlighet att få A-kassa då jag inte jobbat. Och inte kan jag få nått annat bidrag eftersom jag inte gått tre år på gymnasiet. Sökte komvux floristutbildning men fick avslag för den va för dyr sa kommunen. Och då ska jag tydligen va högprioriterad. Och genom arbetsförmedlingen kan jag inte få praktik för den har dom dragit in ersättningen på och det finns ingen möjlighet till utbildning eller lärlingsutbildning för det har dom också dragit in på. Hur ska man då kunna få ett jobb eller utbildning? Jag har tittat på en floristutbildning som är privat och den kostar ca 50 000. Och då ska man ta ett lån och så ska man kunna betala tågresa varje månad. Och ha råd att betala av lånet. För vilka pengar då? Jag har ingen inkomst alls. Vi är två som lever på en lön. Och sen efter den utbildningen på 5 månader har jag ändå bara en grundutbildning och behöver nästan gå deras påbyggnadsutbildning som är lika dyr den med. För att sen märka att jag kanske inte kan få ett jobb ändå. Det är helt sjukt. Dom drar in på allt. Usch

Jag är så matt nu…fram tills förra veckan såg jag fram emot makens semester.
Hur kan man se sina barn i ögonen och säga att de två saker vi bokat att göra i sommar kanske inte blir av pga en pms kärring som bestämt sig från dag 1 att mig ska hon klämma åt (hon har varit dryg hela vägen) bara för att jag ifrågasätter systemet ?!
Ikväll ska jag med makens hjälp försöka knåpa ihop ett sakligt brev till a-kassan och jag hoppas så innerligt att de godtar brevet.
De stängde av mig den 13:e och jag hoppas isf att jag får ersättning från det datumet, annars kommer det bli tungt.
Den här månaden får jag bara ersättning för 7 dagar (jag får drygt 5500:-/månad) så den här månaden kommer bli extra svår.
Jag ska börja söka ALLT och lägga dom jobben till min redan befintliga lista av sökta jobb.
Den här arb.förm jag hör till är totalt värdelös och lägger inte två strån i kors för att hjälpa till,det är knappt de ger den info man behöver utan man får söka den själv på deras hemsida.
Det första de sa på första inskrivningsmötet var - Vi finns här för er MEN ni få klara er på egen hand och all info ni behöver finns att sök apå våran hemsida!
VA VA VA VA!!! tänkte jag och för att inte säga vilka fågelholkar de stackars invandrare och nästan-pensionärer hade i ansiktet.
- Vi kan inget göra för er, det är upp till er nu! var nästa groda som de kväkte ur sig.
Jag tror jag ska skicka Hells Angels på dom *rotar efter telefonkatalogen*
Den nya regeringen är bara ute efter att öka sin egen välfärd (de redan rika och högavlönade vill säga) och totalt sänka alla stackare som redan kämpar.
Vad var det de stog i tidningen i helgen…- Vi är inte ute efter att jaga folk….! BS vill jag säga!!
Jag skall fortsätta hålla öronen uppe för rykten innom min branch, bara så där finns nåt att söka på iaf, CBA

Den nya regeringen är bara ute efter att öka sin egen välfärd (de redan rika och högavlönade vill säga) och totalt sänka alla stackare som redan kämpar.
Så sant som det är sagt. Nu skall de till och med få avdrag för hemhjälpen. För oss andra återstår väl snart bara ättestupan.

Om vi inte ska bli den skattesubventionerade hemhjälpen vill säga.
*suck* Inget system fungerar längre i vårat underbara land…
Min mamma arbetar på AF, så jag är mycket insatt i hur det funkar. Eller rättare sagt, inte funkar. Så jag lider med er.
Nu tog jag mig igenom gymnasiet som tur är, är ung och riktigt bra på att skriva ansökningar. Yihoo, ut i arbetslivet och göra karriär! Nä, det funkar inte. Jag orkar nämligen egentligen inte jobba heltid, har i många år haft svåra sömnproblem och är utbränd/deprimerad. Inte sjukskriven dock, näpp jag arbetar som den trogne medborgare jag är.
Det är bara att härda ut antar jag. Men snart kollapsar jag igen, och vems är problemet då..? Ännu en "ej-arbetsförmögen" ungdom ser inte fint ut i statistiken, och kostar alla skattebetalare miljoner.
Stackars människa! Hoppas det löser sej till det bästa för dej!
Vissa människor ska inte sitta på maktpositioner, så är det bara! Grrr! AF sköter inte saker enhetligt, det är bara tyvärr så att det beror på vilken person man träffar där inne.
Jag vet att detta är jättesvårt, hade en kille för något år sedan som inte hade utbildning men va villig att ta vilket jobb som hellst, öven sommarjobb. Han fick inte ett skit, och jag kan intyga att han sökte på allt han hittade på arbetsförmedlingens hemsida. han blev kickad flera ggr för att han "inte ansträngde sig tillräckligt". Så vitt jag vet så har han inte fått jobb än, bara en praktik på 2 mån utan lön. han har varit arbetslös i över 4 år och är bara 25, skamligt att man inte får respons ifrån samhället!
Hoppas verkligen att det löser sig, och jag har förståelse för att du/ni har det svårt just nu. Och på den ekonomiska delen så vet jag precis hur svårt det kan vara. Ge inte upp hoppet.

Något som verkligen satte spinn på mig var när jag under midsommarhelgen läste en artikel ur en av kvällstidningarna.
Det är en hårdrockarkille som fått igenom sin hobby som ett handikap av AF som tom har hjälp till med att leta fram 2 läkare/psykologer att INTYGA detta. Killen (läs karl på 40+ år) har inte klarat behålla ett enda jobb pga skolk från arbetsplatsen för att kunna gå på sina kära konserter. Det AF nu har gjort är att hjälp honom med intyg på sitt "handikap" + att de nu betalar hans lön så han ska få kunna behålla ett jobb.
VA I *BLIIIIP*
Min svärmor frågade mig vad mitt hadikap är…
-Min familj, svarade jag då. Undrar om jag kan få igenom min familj som ett handikap *morrrrr*
Kan man bli annat än fly förbannad när man läser sånt här??!
Här finns det ärligt folk som inget hellre vill än få ett jobb…folk som kämpar och följer alla regler som trycks upp i ansiktet på dom…folk som blir behandlade som lågt stående varelser…folk som har andra än bara sig själv att tänka på.
Vart är vi på väg??
Jag har aldrig skrivit in mig på arbetsförmedlingen, eftersom de verkar så värdelösa, man får ju ändå göra allt själv. och jag fyllde 20 förra veckan.. Men bara så ni vet, allt löser sig alltid. Jag har sämst betyg i min klass, men idag är jag en av de få med fast jobb, en av de få som kommit ifrån sin hemstad. De kollade aldrig mina betyg ens :D Söka jobb själv och använda kontakter är det som funkar. Jag svarade på en jobb annons dagen innan sista ansökningsdag och inom nån vecka erbjöd de en fast tjänst :) Visserligen kassa tjänst på ett nytt bauhaus, men man kan arbeta sig uppåt.
#22 Jag blir tamejfanken mörkrädd!! Det är så typiskt löjligt och naivt svenskt att gulla och dutta med de så kallade "samhällets svaga".
Vi som gör rätt för oss, vi har piskan på ryggen hela tiden.
Var i Sverige skedde detta? Kan man anmäla eller överklaga? Kan man inte någonstans anmäla att man tycker att andra är vårdslösa med mina skattepengar?? Var är den svenska rättssäkerheten? Finns den ens längre eller gäller den inte mig som medborgare?
Förstår dig till fullo! Jag har varit arbetslös i drygt 1 år nu och sökt…tja….säkert över 100 jobb!! JAg har en akademisk utbildning som jag läst på senare år, jag har en barnskötar utb. i botten och 9 års erfarenhet inom det området men inte ens där får jag jobb! Man tappar modet ibland…Men ge inte upp,kapitulera inte inför vår svenska byråkrati!!!! Gör som Sharp Missy skriver ge dig inte utan bombardera dem med skrivan A4 sidor så mycket de vill ha och se till att du är "bättre" än de på att vara byråkratisk!!! Jag brukar tänka så här när jag ställs inför sådana här problem, där man är i underläge :"JAG SKA ÖVERLISTA DEM! !!!!!
Och tänk det gör man!! *S*S*
Lycka till vännen och du….. GE DIG ALDRIG!!!!
Kram Carina
#25 Synd att inte änns nu som "har ansträngt er" för att få jobb lättare och med mer behörighet får ett jobb. Konstigt. Vet att det är så, men det är så otroligt sjukt..
Ja det är helt barockt!!! Men..men… nångång är det min tur och DÅ
ska jag fira stort!!!
Tack för din omtanke 
Ljus Carina