Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 2364 ggr
thellan
0

vilket preventivmedel?

Jag vet inte vilket preventivmedel jag och min nya kille ska ha. Vi har varit tsm 3 månader och haft kondom hela tiden. Jag får absolut inte använda hormoner då många haft blodproppar unga. Mamma + 2 mostrar. Min morbror dog 46 år gammal.

När dom skulle sätta in en kopparspiral höll jag på dö. Det gjorde så ont så ont dom fick ta ut den. Jag är väldigt "liten" där nere. Det kommer bli bättre då jag fött barn säger gynekologen men jag vill aldrig ha barn! Jag vill sterilisera mig men min kille vill inte att jag ska göra det. Han säger att vi kan ändra oss om 10 år. Jag är 25 år han 27.

Jag trivs med kondom och vill fortsätta med det men min kille säger att det känns konstigt tråkigt och inte som nånting han vill ha i fast förhållande jämt när vi är trogna och friska (vi har kollat oss tsm)

Vad ska vi ha för preventivmedel? Det måste vara säkert, för värst vore om jag blev gravid

Karmatarerskanise
0

Finns väl inte så mycket. Det finns ju P-dator, men säkerheten är lägre än med P-piller. Kollat på pessar?

Håller med din pojkvän om att det är väldigt riskfullt tt redan nu sterilisera sig. Du har många år på dig att hinna ändra dig angående det.

JustMySelf
1

Alternativen jag fick på UMO var minipiller eller p-stav. Jag får inte heller ta vanliga p-piller, p-ring eller liknande då jag har högt blodtryck (=risk för blodpropp), men minipiller och p-stav ska vara okej.

Andra alternativ är p-dator och pessar Glad

Karmatarerskanise
0

#2 Vad inneåller P-stav då?

JustMySelf
0

#3 Det vet jag faktiskt inte, men barnmorskan sa att det var ett alternativ.

Karmatarerskanise
0

Läste nu tt både minipiller och stav innehåller gestagen (gulkroppshormon).

Twisted_T
1

Cerazette p-piller är som vanliga piller men med gestagen som hormon (alltså samma som i minipiller och p-stav). Där gäller samma tider som kombinerade p-piller. Alltså att om man missat en så måste man ta nästa inom 12 timmar eller vad det är? Man kan glömma att ta ett piller i 36h. Minipiller kan man ju inte glömma i mer än 2h eller något dyl.

Dessa p-piller brukar i alla fall barnmorskorna där jag varit tipsa om till de som har högre risk för blodpropp eller dyl.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Karmatarerskanise
0

#6 Cerazette tillhör gruppen minipiller.

Twisted_T
1

#7 Nja inte enligt barnmorskorna jag vart hos. Men det finns inget som egentligen heter minipiller enligt de längre heller. Utan de heter något annat nu. Men det som brukade kallas minipiller och som jag menade är ju de som inte går att glömma. Utan det är en marginal på ca. 2h. Medan Cerazette fungerar som vanliga när det gäller glömske marginalen.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Karmatarerskanise
0

Minipiller innehåller bara gestagent hormon, till skillnad från kombinerade p-piller som även innehåller ett så kallat östrogent hormon. Alltså faller även dessa piller under minipiller.

De skiljer sig dock en del eftersom de innehåller lite mer gestrgent hormon än andra minipiller och som du säger har de större tidmarginal.

Att det inte skulle heta minipiller längre var nytt för mig. Vad heter de nu?

Fast det är väl ganska oviktigt vilken grupp de tillhör :P De innehåller i vilket fall som inte östrogen :)

[Qimsid]
1

#9 De heter Östrogenfria p-piller numera. Det är sant som Twisted_T säger, barnmorskan sade det till mig själv. Minipiller finns inte längre, minipiller fick man inte missa med mer än 6 timmar från ett dygn. Cerazette och andra östrogenfria p-piller har samma tider som vanliga p-piller.

Gur4m1
0

kopparpsiral GÖR ont att stoppa in :) Som f*n. Dröför äter man värktabletter innan, men det känns fortf som en ordentlig mensvärk eller snäppet värre, sen har jag själv inte känt av den under 3 års tid. JAg har inte fött barn men vägrar både kondomer och hormoner  :) Tyvärr är det andra sättet: "Säkra perioder" utifrån p-dator eller vad det heter som Hera pratar om.

Pessar och spermiedödande osv. Grejen är att ni kanske kan använda pessar och sen kondom under de mer känsliga/osäkra perioderna?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Karmatarerskanise
0

10 ja, att de har större tidsmarginal vet jag ju som du kan se ;)

thellan
0

Ja har haft pessar ibland men då i kombination med kondom för jag har känt att det är alldeles för stor risk med bara pessar då man verkligen inte vill behöva gå igenom en abort också.

Är minipiller eller östrogenfria p-piller fritt fram att ta om man har många nära i släkten och stor risk att få proppar?. jag har inte fattat det så men jag kanske har fel.

[Qimsid]
0

#13 min mormor hade risk för blodproppar, mamma har aldrig ätit p-piller p.g.a. risken, min syster äter neovletta och det funkar för henne, jag testade också neovletta men fick blåmärken, astma och bortdomningar i benen. Slutade med dem och fick sedan östrogenfria cerazette och dem har fungerat jätte bra för mig.

Karmatarerskanise
0

#13 Bäst är att fråga sin läkare. Tror det kan handla om hur nära släktingar det gäller som har haft problem med proppar och sådant innan.

Cochon
1

Jag har haft p-stav i knappt en månad, och det funkar super för mig, skulle helt klart rekomendera dig att i alla fall prova stav. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

jagga-ewe
0

Sterilisering gör ondare än att sätta in spiral, fast det går över i båda fallen. Tro mig. Jag hade spiral förr, det var inte skönt men gick att uthärda när de satte in den. Igår steriliserade jag mig, det gjorde ondare när jag vaknade än spiralen. Men å andra sidan fick jag ju smärtstillande med hem.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

JustMySelf
0

#13 Ja, det borde vara fritt fram. Det ansåg iallafall min barnmorska, hon tyckte inte att det var nödvändigt att rådfråga läkare trots att det är jag (inte bara någon i min släkt) som ligger i riskzonen. Minipiller/östrogenfria piller ska enligt henne inte påverka det alls Glad

Karmatarerskanise
0

#18 Har du alltså redan haft propp?

Man ligger ju i risksonen även då en nära släkting haft det.

JustMySelf
0

#19 Nej, men har högt blodtryck vilket även min mamma och morfar har. Risken är ju större om man både har högt blodtryck (=hög risk för blodpropp) och har det i släkten.

Sofie-Marie
0

Jag rekommenderar Cerazette. Jag har själv ätit dem från och till i cirka fem års tid och aldrig haft problem med dem. Anledningen till att jag fick dem var som i ditt fall, att jag inte får äta kombinerade p-piller eftersom min syster fick en blodpropp. Jag är helt proppfri och barnfri ;) Lycka till!

[luneri]
0

Själv satte jag in en p-stav idag. Enligt barnmorskan är det säkert preventivmedel. Blödningar får man ju den första tiden, men tror att det är ett bra alternativ annars.

ChristineL
0

Jag tror p-stav kan vara för dig också. Inte säkert att du får blödningar alls. Jag hade det fyra år droppade lite vid tre tillfällen tror jag, räckte med trosskydd. Tyvärr så finns det ju även dom som får blödningar hela tiden också, men det är bara att prova sig fram.

[luneri]
0

Ja precis, barnmorskan sa att vissa kan få konstant blödning och då får man ju testa något annat istället. Det är värt ett försök iaf och jag tycker det gick väldigt smidigt.