Tänker fel?
Hej!
Jag har funderat på en grej jag hade en disskution om med min kusin.
De är så här att jag skänker pengar till tex röda korset. Och var med en kompis på elgiganten. När dennne skulle köpa en TV.
Och så fanns det som det finns massor att välja på. Men han väljer en för 75tusen.
en TV för 75tusen. Som han betalade på plats. Inget avbetalning eller så. Och jag vet ju sedan innan att hn har bra med pengar.
men då frågade jag honom iaf om han skönkte någon och sa att han kanske borde göra det. Jag som inte har mycket pengar skänker pengar.
Han menade på att han inte vill hjälpa de andra länderna och då svarade jag med att det finns ju mssor han kan göra för att hjälpa tex de hemlösa i sthlm.
Men det ville han absolut inte.
Och då kom jag och min kusin in på det ämnet. Hon tycker att jag inte har ett dugg med att göra vad han ska lägga si pengar på. Eller inte lägga dem på och han får lägga pengar på vad han vill. Och det är klart att det är så.
Han får lägga pengar p vad han vill. Men jag tycker samtidigt att när det finns folk som faktiskt svälter ihjäl varje dag så borde man kanske kunna skänka pengar om man ändå har råd med att köpa en tv för 75 tusen?
Eller är jag helt ute och cyklar? Borde alla sluta bry sig om omvärlden och spendera sina pengar på va de VILL ha och inte tänka på de BARN som faktiskt svälter ihjäl. Eller?
Jag menar såklart inte att de som inte skänker något är idioter. Menar mer att om man har så otroligt mycket pengar så kanske man kunde skänka en hundring i månanden eller så? Eller kanske ge sig ut någon dag och köpa viner jackor åt de hemlösa?
Eller skulle jag ha gett f:n i att lägga mig i?
Enligt min kusin var jag iaf en misslyckad apa som tänkte så =/
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Herregud vad jag stavar illa ser jag nu! Hoppas att alla förstår vad jag menar ändå!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Vissa vill ju inte skicka pengar för att dem vet inte vart pengarna egentligen går till. Eller om de ens får något av pengarna över huvud taget. Jag vet inte :/
Medarbetare på Pokémon Ifokus
Man får ju välja själv vad man vill göra för sina pengar själv skänker jag inga pengar alltför mycket av de skänkta pengarna går till de som sitter i ledningen för de olika organisationerna och de människorna har redan en massa miljoner på banken. (+många av organisationerna betalar en massa dyra innerstadshyror för de skänkta pengarna, det finns billigare lokaler i förorten som skulle kunna användas istället) Har dock jobbat som volontär i perioder. Tror många som skänker pengar gör det för de tror de blir goda människor då automatiskt i och med att man betalar. Men man kan göra nytta för andra utan att betala pengar eller ge saker, det kan vara ett trevligt ord eller att hjälpa nån som behöver hjälp.
Ofta tror jag folk som inte har så mycket är mer benägna att ge, för att de på ett annat sätt kan sätta sig in i hur det är att inte ha det man behöver. Sorgligt nog. Har i alla falls stött på många exempel på detta.
Hade en kompis vars familj hade knapert. Mamman i familjen var den varmaste "välkommen-mamma" man kan tänka sig. Det fanns alltid både kram och mat till en till (man kan alltid spä ut med lite mer buljong och äta knäckebröd till, då räcker det).
Jag skänker pengar men tanken har slagit mig mer än en gång:
"hur vet jag att pengarna verkligen kommer fram till de behövande fattiga barnen?. Hur vet jag att inte det mesta stannar hos en massa rika gubbar som sitter i ledningen"
Det får jag aldrig svar på.
Har haft perioder med väldigt dåligt med pengar men vet att för mycket av de skänkta pengarna går till fel saker. Min pappa sålde kontorsutrustning till de olika föreningarna och har beskrivit designermöbler mm. på kontorena som ligger dolda för allmänheten. De kontor som möjligtvis nån som besöker föreningarna får se är lite mer sparsmakat inredda men de som VD ar och liknande sitter i är det inga billighetsmöbler och dyl i. Den föreningen min pappa skänkte pengar till var de blinda och dövas förening för de satt i en billig källarlokal och hade riktigt risiga möbler etc. Själv väljer jag att ibland ge av min tid istället för pengar.
Ja, Jag håller med er. Visst är det svårt att veta vad som går till vad. Men jag tror det finns en lag som säger att MINST 10% av det man sänker går oavkortat till ändamålet. Eller om det var 20%
Det är helt jkart för lite. men varför inte köpa jackor till de hemlösa. Eller ge dem presentkort på mcdonalds. Göra NÅNTING: Man kan inte bara leva i sin bubbla man hamnar i när man har mycket pengar. Tycker jag .
Grejen är det att många te.x. hemlösa är missbrukare. Det dom gör med pengar är inte att köpa mat.
Det finns en väldig massa program i stockholm för att hjälpa hemlösa komma på rätt köl i sitt liv.
Det går miljader med kronor till välgörenhet.
Så om han rent krasst får göra vad han vill med pengarna? Ja. Rent tekniskt har en del av det redan gått till välgörenhet genom skatt.
Om du tjänar massor av pengar så betalar du dessutom mer i skatt eftersom skattesatsen är procentuell och dessutom går upp till mer vid vissa värden. Typ det du tjänar över 400 000 på är det 50% skatt på.
Det finns utrymme där i att använda pengarna till välgörenhet, och det görs med, bland annat genom typ FN.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag tycker inte alls att du gjorde något fel som lyfte frågan! Jag tror att betydligt fler skulle kunna skänka istället för att köpa "onödiga" och dyra prylar. Det handlar inte om att man inte skall få unna sig något man verkligen vill ha, men om man köper dyra och onödiga prylar saker lite slentrianmässigt då och då, mer än man egentligen hinner uppskatta, då kanske det är dags att börja fundra på om pengarna kanske gör mer nytta för någon annan. Ärligt talat så tror jag ganska många uppfyller det kriteriet, även en del folk med "normala" inkomster, det beror ju på hur man lever i övrigt, men självklart har människor med mycket pengar ett större utrymme för sådant.
Jag är själv inget exemplariskt föredömme i den frågan. Visst har jag skänkt småsummor några gånger när jag haft en hyggligt stadig inkomst, men det är inget jag tänker på i vanliga fall. Kanske skulle jag engagera mig mer om jag hade en inkomst som gjorde det möjligt att se bortom det mest nödvändiga, jag tror det iaf. Men jag tror att de flesta är sig själv närmast till vardags, så även jag. Det är lite synd, men just välgörenehet är inte så stort i Sverige.
Jag skulle aldrig lägga mig i vad andra gör eller inte gör med sina pengar. Själv skänker jag inget.
10# Nej det är ju ditt val. Men skulle du bli arg på någon om den stallde dig frågan varför? Eller bli arg på någon som har frågat någon annan varför?
11 beror på vem och hur det sägs. Skylle någon försöka få mig att skänka hade jag blivit irriterad och tänkt att personen tror att den är en bättre människa för att den skänker. Låt alla sköta sitt eget :)
Jag kan förstå att Ts tog upp frågan med kusinen. Det måste kanske inte handla om att ge till välgörenhet utan bara fundera lite kring vem som har och inte har, det tycker jag är bra. Jag skulle kunna bli provocerad av att den ena dan se en kusin köpa en tv för 75 000 och nästa dag kanske en kompis står och inte har boende och behöver "kämpa" med socialen för att få nån liten liten lägenhet innan hon ska föda sitt barn. Jag tycker orättvisor är provocerande faktiskt.
13 och om han själv tjänat ihop till tvn, så ser du det som orättvisa?
#14 Ja! Några är i en sits där de tjäner så de kan spontanköpa en TV för 75 000, andra sliter häcken av sig och får knappt ihop till det nödvändigaste. Det tycker jag definitivt är orättvist. Jag säger inte att det är olagligt, för nu utgår jag från att båda tjänat sina pängar på lagligt vis. Men jag tycker det är fel att vi är så dåliga på att fördela resurserna rättvist.
En människa är lika mycket värd som en annan. Någon som är en latmask eller slarvar kanske ska ha lite mindre i lön och någon som hittar nya lösningar, jobbar extra flitigt mm kanske ska ha lite mer. Men att någon människa ska få ut 100 gångar mer än andra kan enligt min logik alldrig vara rimligt.
Detta är naturligtvis politik och hör kanske hemma på ett annat forum.
#15 I sverige är vi rätt duktiga på att fördelar resurser.
Varför är det inte rimligt? Vad är poängen med att jobba om någon annan ska få dina tillgångar, ditt slit?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag är en sådan person som tycker att välgörenhetsreklamerna på TV är irriterande. Och jag skulle aldrig ge pengar bara sådär. Men, åh anda sidan, så köper jag det mesta på second hand. Här i stan har vi både Myrorna och Erikshjälpen, så jag bidrar ju, men på ett annat sätt. Och dessutom är det bra för miljön, och min plånbok. Jag har även skänkt kläder och lite andra saker till just Myrorna. När jag pluggade i Stockholm så hade vi Stadsmissionen c.a 300 meter från skolan också.
Jag kan även tänka mig att göra något konstruktivt, tyvär är många organisationer som söker volontärer religiösa, och det vill jag inte ha att göra med. Så, jag tror att du kanske är lite insnöad på att man just måste skänka pengar. Det är klart att om man tjänar väldigt mycket och kan lägga massor av pengar på världsliga saker, som ju faktiskt en tv är, så kan man tycka att de borde skänka någonting. Det är ju inte som att investera i ett hus menar jag. Men det är hans ekonomi, och han gör vad han vill.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#16 Har varit rätt bra på att fördela resruser. klart det finns många länder som är sämre, men utveckligne går år större skillnader i Sverige och har gjort länge nu.
Poängen är att det är tvärtom! Om någon får 200 000 i månaden då är det för att några andra jobbar åt han (indirekt eller dold någonstans) men han får pengarna. Ingen kan själv åstadkomma något av det värdet på egen hand.
Jag är alltså inte inne på att vi ska betala en massa mer skatt på våra vanliga löner. - att folk ska ge bort slitt slit. jag är inne på att folk INTE ska ge bort sitt slit till de som är lite "smarta" och egotrippade och hittat sätt att ruffa åt sig.
Pengar uppstår inte ur tomma intet. Om någon "tjänar" 200 000 på en månad så kommer pengarna någonstans ifrån.. vart? Några har tillverkat varor eller tjänster för detta värde och får inte ut hela betalningen för sina jobb själv därför att någon mer "smart" person får en del av det istället. Man skulle kunna kalla det stöld. I lagens mening är det förstås inte det. Enligt min moral så är det det.
#18 Om någon får 200 000 i månaden så betalar denne efter två månader 50% i skatt. Det gör inte du.
Pengar uppstår faktiskt rent krasst ur tomma intet nuförtiden, läskigt nog. Men jag förstår din poäng.
Säg att jag kommer på en uber app till mobilen. Alla vill ha den, och den kostar 10 kr. Hela svergie köper den. Vips har någon tjänat 90 miljoner. Är det rätt?
-Stephen Hawking
#19 dom flesta som tjäner RIKtigt mycket hittar sätt att inte betala skatt alls, så den logiken håller inte. Volvo nolltaxerar, facebook betlar under en miljon, exempeln är många.
Du har alldeles rätt, jag betalar inte 50% skatt, bara 33%. Har en månadslön på 30 200, vilket är ungefär medelsvensson-lön 2013. Eller rättare just nu är jag 50% tjästledig så jag tjäner häften afv det, och jag känner mig rik och belåten och kan köpa allt jag vill ha. Så är det inte för alla!
Ditt exempel med en uber-app tycker jag inte är lika illa faktiskt. Där har någån påtminstone varit kreativ, påhittig, uppfunnit något.
Mit exempel är istället ett klädföretag. Kalla det HM eller whatever. Pengarna som kommer in är från klädförsäljning. Arbetet som er gjort är design, sömmerskor, affärsbiträden, ekonomer och en massa fler. Tillsammans har de t.ex. såld kläder för 1 miljard. Men hur delas miljarden? sömmerskorna får kanske 20 kr om dagen (i Viet Nam), designerna kanske 40 000 kr/månaden, affärsbiträdena 20 000/månaden. Men de med makt får några miljoner. Det är ett sånt exemepel där en del inte får den del de faktiskt har jobbat för utan de får mindre än det deras arbete är värt för att några få"smarta" kan få desto mer. Dom pengarna kommer inte ur tomma intet, det är andra som jobbat än de som får betald!

Jag tycker faktiskt att du gjorde helt rätt i att ifrågasätta varför han inte gav något . Jag tycker man ska dela med sig om man har ett överflöd. För mig är det så otänkbart att inte skänka åtminstonde lite, jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att man har problem med sin empatiska förmåga om man är så rik och inte delar med sig på ett eller annat vis.
Om man nu tror att välgörenhetsorganisationer tar för mycket av pengarna själv kan man ju för fanken göra som folk skrivit tidigare och köpa en varm jacka till en hemlös t.ex eller hitta på något annat!
#21 Ja, det tycker jag är att gå för långt att påstå att man har problem med sin empatiska förmåg bara för att man inte delar med sig till totala främlingar. Jag har massor av empati, men den lägger jag på människor jag känner och bryr mig om. Likaså mina egna pengar osm jag själv tjänat ihop. De går oavkortat till mig och mina nära. Ingen har rätt att ifrågasätta mina val som har med MINA egna pengar att göra.
Kläder däremot som jag ska slänga lämnar jag i insamlingsstationer.
#20 Vad exakt tror du dom flesta rika har fått sina pengar i från? Antingen är det arv, eller så är det så att man jobbat ihop det, eller gjort en bra investering. Det är typ det.
Om du nu tycker det är enkelt och lätt att organisera saker, varför skapar du inte ett eget företag med dina standarder? Det finns ingenting som hindrar dig, alls.
Hur hittar dom sätt att inte betala alls? Det är rätt fördomsfullt att gå runt och säga sådant, kan jag tala om.
Är du smart, och hittar en lösning, och drar in pengar på det, vad är problemet?
Desginerna kan dra in enorma mängder pengar, kan jag tala om. En jävla massa.
-Stephen Hawking

nej, jag hade inte tagit illa upp av frågan, du skulle få ett ärligt svar; nej, jag skänker inga pengar alls. jag är medlem i svenska rovdjurförreningen, och jag skänker ibland en slant eller en påse foder till hemlösa katter, men människor skänker jag inte till. skulle det fortsätta tjatas skulle jag nog bli rätt trött, för helt ärligt tycker jag att folk ska skita i vad jag gör med mina pengar.
Vad varje person gör med sina pengar är sin ensak, förutsatt att dom är skattade som det ska vara.
Vi har hög skatt i sverige så vi ska slippa lägga ner pengar på välgörenhet och liknande, det ingår i skattesatsen.
Att anse att andra människor som jobbat ihop sina pengar ska lägga ner dom på någonting annat än det dom själva vill är konstigt - jag ser inte dom stå och predikera vad du ska göra med dina pengar, varje månad?
Hur du än vrider och vänder på det luktar det avundsjuka när någon klagar på att andra tjänar mer än en själv. Vill du tjäna så mycket som dom gör, sök dig till samma jobb, och sedan använd pengarna så som du vill. Tills dess, ge fan i andra människors privata ekonomi.
-Stephen Hawking

Jag tycker att du gjorde rätt i att ifrågasätta din kusin. Att människor lider, att barn svälter, är ***** viktigare än att någon får ha sin "ensak" ifred.
Samtidigt får vi då finna oss i att kanske bli ifrågasatta själva. Men om människor vågar ifrågasätta varandra istället för att bara lämna andra ifred, så kanske folk faktiskt gör något bra.
Man ska respektera andras privatliv.

Det är sådant tänk som får människor att kolla åt andra hållet när grannens unge får stryk. Att folk inte vill och vågar lägga sig i är inget man ska uppmuntra, det skapar ett fegt folk utan civilkurage.
Ja, det var aldrig min mening att snoka i privatlivet såattsäga. Utan snarare att jag tycker att som man säger. Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något. Och Hera, då hjälper du visst till på ditt sätt. Om du skänker kläder. Och det var lite den frågan jag ville väcka. Men just detta exemplet så vet jag att han är för egenkär. Han ska lägga alla sina pengar på sig själv och hör sen! Och jag skulle absolut skänka pengar till en främling om det gällde liv och död. Helt klart. Jag är många saker men snål är inte en av dom! Och det är inte så att jag startade världskrig om att han inte skänker pengar. Snarare bara ifrågasatte. Jag tror inte att de som inte skänker är empatilösa, snarare att de har en oförmåga att se längre än bekantskaper. Men återigen, folk gör vad de vill med sina pengar. Men att väcka tanken till liv kanske alla borde göra.
#28 Bara för att man inte vill ge pengar behöver väl inte betyda att man inte vill hjälpa folk.
Medarbetare på Pokémon Ifokus
Personligen anser jag att skänka pengar bara sådär är direkt skadligt.
#28 det är en jäkla skillnad på att inte blanda sig i folks privata pengar och på att blunda för misshandel.
Hur du kan vrida detta till att handla om civilkurage kommer förbli en gåta för mig. Det är helt olika saker.
Jag skulle inte ta illa vid mig om jag fick frågan, jag skulle säga vad jag tycker om saken och sedan anse att saken var utagerad.
Jag ger inte pengar regelbundet trots att jag har möjlighet att göra det. Jag sliter för mina pengar och anser att det är helt upp till mig att avgöra vad de ska gå till.
Och nä, jag saknar inte empati alls, snarare tvärtom, men precis som Hera så lägger jag min omtanke och mina pengar på mina nära och kära.

#32 Du sa inte "privata pengar", du sa "privatliv". Privatliv kan innefatta i stort sett vad som helst och skall inte respekteras bara för att det är privat.
Jo, jag anser att privatlivet ska respekteras. Självklart inenfattar det INTE olagligheter eller annat som kan skada.
Tycker det är oerhört viktigt att man respekterar det.
#23 Jag tror dom flesta rika fått sina pengar genom "jobb" där de får en del av det andra borde ha fått istället. Väldigt många har t.ex. blivit rika på att spekulera/"spela" på börsen.
Att dom riktigt rika ofta hitter sätt att slippa undan skatt är inget jag hittat på. Om du sett aktuellt senaste två veckorna så har både Volvo, Google, Facebook och Ernest Young varit på tapeten. Alla följer lagen men hittar sätt att slippa skatt eller betala ytterst lite. Är man smart så är man.
Jag tycker såklart inte man ska läxa upp, lägga sig i eller så gentemot någon enstaka rik person, däremot tycker jag det är en viktig fråga att diskutera rent generellt. Och jag tycker att en sympatisk människa delar med sig. Det måste inte vara till okända svältande afrikaner, det kan lika gärna vara till sin gamla mamma, kompisen eller hur man vill. Vill någon med stor inkomst inte dela med sig då är det i mina ögon en snål eller egoistisk person. såna finns såklart. Dock inte bland mina vänner.
Eftersom jag i grunden tycker att alla är lika mycket värda, så kommer jag alldrig tycka det är OK att vissa ska få mycket mer betald för en veckas arbete än andra. Eftersom den frågan är politik, så lär vi alldrig bli överens, eftersom vi som i resten av samhället är personer här med olika övertygelser. Bara att acceptera.
#36 Vad är det för fel? med att spela på börsen? Det skattas, det med.
Google är inte svenskt. Facebook är inte svenskt.
Nej, alla människor har inte samma värde. Jag kommer te.x. alltid rädda min lillebror innan jag räddar en random människa, därav är min lillebror mer värd i mina ögon.
Bara att acceptera att andras egendom är deras. Vill du som sagt ha det som dom har, ordna det. Tro inte att människor blir rika utan att jobba en massa för det. Många offrar relationer och annat för karriären.
-Stephen Hawking
"Vill någon med stor inkomst inte dela med sig då är det i mina ögon en snål eller egoistisk person"
Eller så tycker man bara att man att det ens egna pengar? Pengar som man kanske sliter för, många har arbetat hårt för att ta sig till toppen och förtjänar att ha mer utbetalat än en som inte vill eller orkar utbilda sig. En som spenderat fem år på högskola kan inte förväntas tjäna lika mycket som en som jobbat på Ica sedan studenten.
Jag ger mig inte in i debatten huruvida det är rättvist att vissa har/tjänar mer pengar än andra. Men jag tycker att det är egoistiskt att inte skänka några pengar alls om man har utrymme för det och ännu hellre om man lever i överflöd. Sen kan man fråga sig var man skall dra gränsen, skall en person som tjänar mycket pengar utöver sitt eget "behov" ge bort allt det som blir över när lyxlivet är betalt? Kanske inte, men en del av det i alla fall tycker jag.
Självklart gör folk som de vill med sina pengar, men med tanke på de problem som finns i världen och även vårt eget samhälle, med fattigdom, sjukdomar och svält, så tycker jag inte att det är något fel att man diskuterar saken och kanske lyckas övertyga fler att bidra. Man kan ju göra det på ett respektfullt sätt. För vad skall vi annars göra när det finns de som behöver hjälp? Bara ge upp och vänta på att staten skall lösa problemet som vi brukar göra i Sverige, lita på att skattsedeln täcker in allt?
Jag har inga pengar alls men skänker ändå där jag kan. I höstas besökte jag ett u-land och såg hur människor faktiskt levde i lerhyddor utan rent vatten eller medicin, och efter att man har sett sånt vill man ju bara hjälpa till ännu mer.
Jag tycker du har rätt TS att ifrågasätta. Att ge är bra karma, nån gång får man tillbaka dessa goda gärningar. Vill man leva i överflöd, visst, men man får ju hoppas att de har överflöd hela livet eller får hjälp av mer givmilda människor när de får det svårt.
Ett tips för att skänka pengar är att hitta små organisationer som arbetar med något specifikt. Stora välgörenhetsorganisationer som tjatar i reklamer lägger ner sin kraft på onödiga saker som… reklamer.., som man själv betalar för. Man kan hitta lokala projekt utan stora administrativa kostnader och skänka till dem. Man kan också ge en hemlös en macka eller ett par skor. Varje liten sak hjälper.
Jag skulle personligen blivit riktigt sur ifall en kompis frågat mig varför jag inte skänker bort pengar till afrika eller svältande barn när jag ser min blivande 75 tusens TV framför mig . Som ja förmodligen SPARAT ihop till ett bra tag ;) inte för att ja skulle köpa en sån onödigt dyr tv men iaf .. :)
Den som spar han har ! Ett bra tips för er som vill bli rika ;)
Jag har aldrig skänkt pengar och kommer nog aldrig att göra det heller..
Jag tror inte på insamlingar..
Fast jag är ganska kall som person när det gäller främlingar , kanske därför ;)
När jag ser hur alla resonerar blir jag lite ledsen faktiskt.
Man ska ha mer pengar om man jobbar för det… Den ståndpunkten utgår ju ifrån att alla som inte är rika inte jobbar hårt. Som Phil Collins säger: "man är bara fattig om man vill vara det, annars skulle man ju bli rockstjärna, som jag" Sedan brukar man gärna slänga sig med ord som "avundsjuka" och "jantelagen". Det verkar inte finnas något utrymme för att överväga att en situation faktiskt är orättvis.
Jag ska nämna min arbetssituation som exempel. Jag är vårdbiträde i hemtjänsten. När jag började var vi ett kommunalt företag, vi hade mycket bra rykte och hade även vunnit priser över hur bra vi var. Därmed blev vi också väldigt populära.
Min chef valde att knoppa av, hon köpte hela verksamheten för ca
200 000 kr. Det som skattebetalare hade byggt upp, och framför allt engagerade vårdbiträden hade byggt upp, det köpte hon för en väldigt blygsam summa.
2011 blev det svårare tider för hemtjänsten överlag i vårat område, biståndshandläggarna drog ner budgeten något enormt. Min chef hade flera möten med oss, och sa att nu måste vi jobba hårdare, annars skulle företaget gå i konkurs, och då skulle vi bli arbetslösa. Så vi jobbade alla hårdare. Vid julen fick vi inget julbord, för företaget hade inte råd. Vi fick alltmer att göra, och tillsägelser om att inte använda för mycket handskar, och absolut inte göra mer än vad som stod på beslutet. En kollega till mig fick sig en rejäl utskällning (tills hon började gråta) för att hon hade duschat av en tant som bajsat ner sig, för det fick vi inte betalt av kommunen att göra (det stod inte på beslutet). Samma år går företaget med ca 2 milj vinst, varav min chef plockar ut drygt 1 milj. Hon har 80 000 i månadslön, jag har jobbat i tio år, jag har 20 000. Hon anställer unga och invandrare som är desperata efter jobb, de flesta av dessa får ca 16000.
Är detta rättvist? Vem som helst av oss hade inte kunnat knoppa av, för vi kan inte få tag i 200 000. Min chef är rik, pga att vi jobbar häcken av oss. Hon jobbar säkert också hårt, men hon kommer inte att behöva sjukpensionera sig i förtid, som de flesta utav oss kommer vara tvungna att göra. Jag vet inte om jag skulle kunna göra hennes jobb, för jag vet inte riktigt vad hon gör, men jag är övertygad om att hon aldrig skulle kunna sköta vårt jobb.
Och vad gäller utbildning. De allra flesta på mitt jobb är högutbildade, med minst fem års högskoleutbildning i ryggsäcken. Det hjälper tyvärr inte i dagens läge. Jag försökte utbilda mig till uska, men får inte pga att jag har läst på universitetet innan.
Många tycker säkert att jag bara är avundsjuk. Det kanske jag är, jag vet inte. Det spelar dock ingen roll, för avundsjuk eller ej, situationen är fel. Jag har inget emot att chefer har mer betalt men 80 000 och 16 000? Är inte det för stor skillnad? När det dessutom är så att chefens lön och jobb endast existerar pga av "fotfolket"?
Detta kan tyckas OT, men jag tycker ändå att det har i hög grad med saken att göra.
#37 Vad det är för fel med att spela på börsen frågar du. Ja, eftersom du är liberal så är det inget fel med att spela på börsen. (punkt slut) Eftersom jag är motståndare till räntor och motståndare till att några ska göra sig rika på andras bekostnad så är spela på börsen omoraliskt för mig. Politik och inget vi kommer bli övernes om någonsin, inget som är vettigt fortsätta diskutera här.
Google och facebbok har verksamhet i sverige och tjäner massor med pengar i sverige och borde självklart skatt i sverige för den del av verksamheten som är här.
Jag anser att alla männiksor har samma värde, och det anser FN också som Sverige är med i. Det innebär självklart inte att jag inte personligen älskar min bror eller mina barn mer än jag gör med en random person. Och jag kan söätta mig in i att den random person har en mamma och en bror och för dessa är lika värdefull som min bror är för mig. Men jag tycker de ska ha lika villkor när det gäller lön, utbildning o.s.v. Jag blandar alltså inte ihop mina egna känslor för enskilda personer med vad jag tycker är rättvist i världen i stort.
I två inlägg har du skrivit om avundsjuka och att jag bara kan skaffa det jag vill. Så jag måste poängtera att jag inte längtar efter mer än det jag har. Jag känner mig rik. Det mesta av det jag uppskattar är gratis och det mesta jag vill ägna mig åt är gratis eller ger till o med lite inkomst. Jag har vald att vara tjänstledig 50% för att tid är mer värt än pengar för mig och jag funderar på att skippa jobbet helt och klara mig på mit egna företag på jätteliten inkomst. Tror jag skulle var maximalt lycklig så!
Sen skriver du att jag inte ska tro rika folk blivit rika utan att jobba. jodå, det finns många som blivit rika med väldigt lite arbete. Känner ett par stycken. Sen finns det de som jobbat väldigt hårt (men inte 20000 gångar hårdare än en städerska)!
Och så nämner du att några till o med offrar relation o annat för att bli rika. Skulle det vara nånting positivt menar du? något de ska premieras för? Det tycker inte jag. Ju fler så egotrippade pengagriska personer som finns desto hårdare och otrevligare samhälle får vi!
#43 Så det är fel att investera i företag då, kort sagt. Undrar lite hur din värld skulle fungera med företag, men ja, eftersom jag är "liberal" så har du ju ditt svar(älska att du sätter lappar på folk:D) Eftersom jag inte är liberal, så blir det knasigt. Fast jag tror du struntar i vad jag faktiskt är, du verkar mest vara intresserad av att placera mig i ett fack.
Om verksamheten inte är grundad i sverige, varför ska den böja sig efter svenska regler? Jag menar, allvarligt nu, om vi svenskar använder oss av produkter från andra länder får vi skylla oss själva då, eller hur?
Jag har inga problem att sätta mig in i random människor situation. Jag bara anser att vi har skatt av en anledning. Hur dåliga vår nuvarande regering är på att hantera pengarna, och vem som får del av dom, är en annan historia.
I så fall, vad är problemet? Om du har det du vill ha, varför klagar du på andra som har det som dom vill ha? Det är deras pengar. Inte dina. Om du är glad med att tjäna lite pengar, då är du det, men förvänta dig inte att andra har den synen?
Really? Hur har dom fått ihop sina pengar:)? För det hade varit enormt kul att veta hur typ jag själv skulle kunna tjäna bra med pengar, med lite arbete.
Positivt är det för dom. Hur du ser det är orelevant eftersom det är deras val att göra så. Vi ska väl ha ett fritt samhälle, där människor får jobba åt dom mål som dom själva vill, så länge det är inom lagens ramar och inte skadar någon annan, eller?
#42 Ska ingångslönerna vara högre, eller är det så att alla, oavsätt hur länge dom jobbat, ska ha samma lön? Hur länge har hon jobbat med det, jämfört med dig?
Sen att något pucko fick för sig att sälja ut vården är också en annan historia.
-Stephen Hawking
#44 Ingångslönerna borde vara högre, anser jag. 16000 är ett skämt. Men det som stör mig mest är den stora skillnaden i lönerna. Min chef har jobbat ca två år längre än mig. Hade dessförinnan ingen erfarenhet av vården. Jag anser också att längre tid på en arbetsplats borde ge högre lön, men även våra löneförhöjningar är pinsamma. Man tjänar mer på att ofta byta arbetsplats. Poängen är att vad hon än gör, så förtjänar hon inte 80 000 i månaden plus 1 milj i avkastning, när det är vårdbiträdena som sliter ut sig både fysiskt och psykiskt. Sen kan vi ju bara enas om att utförsäljningen av vården var tidernas hjärnsläpp (för att säga det snällt)
Ursäkta om jag satt dig i fel fack. du har gett uttryck för liberala synpunkter, men jag kan gärna ta tillbaka "klisterlappen" 
Tycker det är fel att man ska tjäna pengar på att man har pengar. Räntor och spekulation är till för att de som har ska få mer, de som inte har har inte en chans. Räntor är ett verktyg för att bibehålla orättvisor.
Google, Facebook och andra företag som finns i många länder kan som det är nu välja vart de vill betala skatt och är naturligtvis inte dummare än att de betalar skatt nånstans det är billigt. Problemet är såklart att om alla utländka företag gör så då blir det väääldigt svårt att vara ett svenskt företag i Sverige, för deras konkurrenter har så mycket lägre skatt. och på sikt är det naturligtvis ett hot mot att våran skattefinansierade verksamhet i Sverge, t.ex. skola, vård och omsorg.
Jag har som sagt det jag vill ha och behöver, känner mig rik. Tycker du det är svårt att förstå att man kan bry sig om orättvisor i samhället när man själv är nöjd? Det kan man! Liite skrämmande att du enbart tycker man ska utgå från sig själv och vad man själv har! Tänk, jag bryr mig om andra än mig själv !?!
Mina exempel från verkligheten på folk som blivit mångmiljonärer utan att slita häcken av sig
: Min mosters man. Han föddes rik. hans farfar hade startat ett företag som heter Stenhöj. De gör nån sorts kompressorer och hisser som används i bilverkstäder i stora delar av världen. Han ärvde företaget efter sin far och jobbade också i ledningen på något vis, men det fanns direktörer mm också, så han kunde jobba eller ha insyn ungeäfr så mycket han kände för. Hus i Schweitz (liten skatt) villa i beverly hills, lägenhet i Monaco, sommarstuga på danska västkusten, semetrar på mauritius o.s.v. Han dog för ca 10 år sedan och min moster ärvde. Hon har inte jobbat sedan hon var ca 22, har fylld 50 nu. Spelar golf lite här o där, semestrar, har träffat en ny "kille" (också multimijonär) svensk faktiskt, med en egen ö i Stockholms skärgård.
Min mans bror. Inte alls lika rik ska sägas, men garanterat ett antal miljoner. Han är mäklare. Ingen genomsnittsmälklare dock, han verkar ha dom riktiga kontakterna för han får alla dom riktigt stora objketen, stora skogsfastigheter, gods, herrgårdar mm. Han är garanterat mycket duktig på det han gör, säkert därför han fått alla kontakter och dom braiga jobben. men inte jobbar han hårdare än alla möjliga andra.
"Dom rätta kontakterna" är sånt som i många sammanhang ger tillgång till de "jobben" där man får betald för mer än det man egentligen gör.
Min mellanbror. Han är ekonom och programmerare. Startade första företaget med en studiekompis på handels redan innan de tagit examen. I data branchen. Dom hade en riktigt bra idé, en bra produkt, dom låg helt rätt i tiden. Ökade från två till 40 anställda på två år och gick runt i armanikostymer (tidigt 90-tal). Sen sålde de företaget han och hans första medstarterpolare och startade ett nytt företag de hade kläckt idé till. De köpte aktier i bolaget för alla pengar de fått från försäljningen av första bolaget. Sen jobbade de (skitmycket, det gick åt många nätter och sena kväller, det var inge 40-timmars arbetsvecka utan kanske 70 timmar/veckan). Efternågra år var de så stora att de blev börsnoterade och efter ca 10 år så sa min bror upp sig från sitt VD-jobb och sålde sina aktier och inkasserade 18 miljoner danska kronor. under dom 10 åren hade han haft en fet månadslön också. Vet inte exakta siffror men minst 50 000 danska i månaden, troligen en del mer.
Att ofra relationer för en karriär går ju just ut över andra. Hur tror du det är att vara man/fru/mamma/kompis/barn til en sån som offrar sina relationer för att komma åt mer pengar?
Jag skänker inga pengar, men handlar olika saker på second hand och skänker gamla kläder istället för att kasta dem.
Men jag förstår inte varför det skulle vara fel att spekulera på börsen heller. Det är tack vare börsen och räntorna jag slipper slita för att få in pengar idag.
Men jag har aldrig nånsin haft ett högavlönat jobb. 20100 brutto är det mesta jag tjänat på en månad. Jag har haft följande jobb:
uska i äldreomsorgen
jobbat extra på Statoil, och Ok, Lidl och i en kiosk
städat trapphus
delat ut reklam och kört ut morgontidningen
Men jag har bott mycket billigt, sparat allt jag kan och placerat i aktier. Aldrig haft någon bil, och varit utomlands endast en gång i mitt liv.
Jag har inte råd till något lyxliv idag alls. Men jag slipper slita med gamlingar tunga lyft och köra runt med en städvagn.
Jag tycker det är riktigt kul att "jobba" vid daton, hålla koll på mina pengar och hur börsen går.
Alla som vill har verkligen möjlighet att göra som jag. Det gäller bara att vara sparsam och sätta av pengar varje månad. Man behöver inte vara rik från början för att kunna tjäna på börsen.
Jag har jobbat som värvare för ett välgörenhetsorganisation. Alla människor har olika anledningar till att skänka pengar, men också för att inte skänka pengar.
Jag gav bort mina småpengar i insamlingen i kassorna bara för att jag inte tycker om mynt. Gör jag fel då eftersom jag inte har välgörenhet i tanken? Eller är det rätt av mig för att jag faktiskt har skänkt dem till behövande?
Man kan ju heller inte säga att alla ska sluta lägga pengar på onödiga saker och istället ge bort dem. Vem kan bedöma vad som är onödigt? Något som är jag behöver är onödigt för er.
T ex köper jag inte några hygienprodukter alls eftersom det är "onödigt". Jag gör allt själv istället. Men jag kan ju fortfarande inte klandra andra för att de köper sitt schampo och sin tvål.
Allt beror ju på hur man prioriterar. Har han nu prioriterad en TV, då ska han väl få köpa den? Ska han istället ge bort 75 tusen till Röda Korset eftersom han redan har en TV?
Att jag inte skänker pengar "aktivt" beror på att jag tycker att det är det egna landets ansvar. Skulle absolut kunna ge till barn i Sverige men inte till andra länder. Har man råd med krig har man råd att hjälpa sina civila.
#48 Fast det är ju inte bara länder som har krig som är fattiga. Det landet jag var i i höstas hade krig för några år sen men det var ju inte presidenten som stod för det. Deras problem nu är att de inte har en fungerande infrastruktur, ingen ekonomi att tala om och inga utländska investeringar pga brist på de övriga två punkterna.
Majoriteten av människorna där har inte tillgång till vatten eller el. Sen snor regeringen hälften av pengarna de får och lever i lyx, men det betyder ju inte att man inte kan hjälpa de som lever i lerhyddor med aids, malaria eller någon sjukdom som kan botas här i västvärlden men som är dödligt för dem pga brist på medicin.
Självklart får man göra som man vill med sina pengar, och jag tycker definitivt inte det är fel att tjäna pengar på börsen eller på vilket sätt man vill. Fast man blir ju dömd därefter också av sina medmänniskor och det får man ju räkna med.
Jämför Bill Gates och Donald Trump. Klart de båda har rätt att vara rika och nog har de jobbat för pengarna, men den ena kommer alltid vara en bättre människa i mina ögon än den andra. Varför? Några miljarder till välgörenhet från den ena medan den andra vill störta presidenten för att han slösar pengar på sjukvård.
Man väljer själv vad man vill göra med sina pengar, men de som inte kan tänka sig hjälpa andra ska vara glada att inte alla är såna den dagen de får det svårt.
När jag möter en hemlös som frågar om hon kan få en slant till mat kan jag känna att jag vill ge en hundralapp. Men så ser jag att hon håller en tänd cigarett i handen. Då tappar jag sugen. Röka när man inte har råd till mat, rena kläder, och tak över huvudet ens. Logiskt? Nä
#47 Alla kan göra som du. Men hela samhället bygger på att alla inte gör som du. Vi behöver folk som jobbar, annars rasar samhället. Jag har inga problem med att tex jag är en av de som måste jobba. Och som heller inte är vd eller mångmiljonär. Men jag avskyr argumentet "alla kan göra det", när det är så uppenbart att alla inte kan det, eller man kanske ska säga bör. #48 "Har man råd med krig har man råd att hjälpa sina civila" Så tänker nog dessa civila också. Det förändrar ju dock inte deras situation ett smack. Det är ju sällan dessa som bestämmer sånt. #50 Ha, knarka när man bor på gatan? Ologiskt. När det gäller hemlösa och missbrukare kan man nog inte kräva så mycket logik. För övrigt är det något folk är rätt dåliga på i allmänhet, anser jag.
#51 Ja att lägga pengar på cigaretter då man är utan mat, kläder och någonstans att bo anser jag vara ologiskt
#52 Jag håller med om att det är ologiskt. Jag anser även att det är ologiskt att knarka när man bor på gatan. Att kräva logik av en person som är missbrukare är väl lite som att be en deprimerad människa att rycka upp sig. Hur som helst, cigg funkar superbra mot hunger. Edit: glömde tillägga något som kanske inte alla tänker på, man behöver inte köpa cigg om man är desperat, det finns fimpar över hela gatorna.
Tyvärr är ju inte människor lika mycket värda, provocerande att säga javisst men i grund och botten är det sant. Missförstå mig rätt här, jag kan gå så långt att jag håller med om att alla är lika värda vid födseln men sen skiljer det åt. Inte pga hud, tro, läggning eller andra mjuka värden utan helt enkelt för att människor lägger ner olika mycket tid på att bygga upp ett liv. Själv så la jag väldigt lite tid på min skolgång och var hopplöst omotiverad, medans några av mina kamrater pluggade stenhårt varje kväll och kunde allt. Det medförde att de hade högre betyg och kunde välja sin framtid lite mer än vad jag kunde. Detta enbart pga att jag var slö och inte hade några mål uppsatta. Vem ska man skylla på här? Föräldrar? Skolan? Samhället? Nej, tyvärr är det mitt eget fel för jag hade val och gjorde ett val att strunta i det. Därav min avsaknad av att inte ha en fin titel att svänga mig med. Sen har inte alla samma förutsättningar pga landets ekonomi och skötsel av denna, men det är något de får välja att acceptera eller göra något åt, och ska andra länder lägga sig i eller ska det skötas internt? En fråga som var och en får filosofera om.
Då är frågan, ska jag som inte la ner lika mycket tid på att studera ha samma lön som någon som försakade annat i sitt liv för att få bra betyg? Naturligtvis inte, och det reflekteras i lönekuvertet. Väldigt enkel logik. Gör det att den som har högre lön har mer samhällsansvar än någon med lägre? Naturligtvis inte. Jag hävdar å det bestämdaste att alla handlingar någon människa gör är själviska. Så att ge pengar till välgörenhet är alltså själviskt undrar du? Ja det är det, du ger pengar för att må bättre med dig själv och kunna slå dig på bröstet inför ditt ego och säga att du minsann gör en riktig insats för du delar med dig av dina tillgångar. All form av hjälpande är för att personen som hjälper mår bra av det, och det är turligt nog många som mår bra av det och därför finns organisationer som ägnar sin tid åt att åka ut och hjälpa till i världen, sen finns det de som inte vill åka men ändå vill bidra, och därav insamlingar.
De som känner att de inte vill delta med ekonomiska mått får låta bli detta och de bör inte heller dömas som egoistiska av de som nu gör saker för att må bra för egen del. Låt var och en göra som de vill och mår bäst av. Sen är det ju upp till var och en och tycka si eller så om välgörenhet och vilka som deltar, men det är ju något de inte bör trycka ner i halsen på de som tycker olika. Jag har sett välgörenhet på nära håll och vet vart jag står i frågan så följ dina egna övertygelser och låt de som inte känner lika slippa skuld.
#54 Men om du tycker du har rätt då, varför känner du skuld när vi trycker ner våra vänliga välgörenhetsaktioner i din hals?
Det spelar ingen roll att de som skänker pengar eller annat är själviska. Skillnaden mellan min själviskhet och din själviskhet är att min sprider glädje för andra medan din endast till dig själv.
En korv med bröd har jag köpt ibland till missbrukande hemlösa som tigger pengar. Det är klart att dom köper sprit och cigg om dom får pengar.
#55 du kanske ska ta reda på mer information innan du dömer. Jag var ner 3 månader i afrika och jobbade i flyktingläger, för det är vad jag anser är att hjälpa till. Du gör på ditt sätt, jag på mitt. Skillnaden är att min hälsa fick en rejäl törn och jag förlorade 14kg på den tiden, och jag är ingen stor kille från början. Vad jag säger är att låt var och en göra på sitt sätt och kasta inte skit på andra för de inte väljer din väg. Personligen tycker jag det är bra att det finns de som skänker pengar men inget jag gör längre då jag hellre gör direkta insatser för det känns bättre för mig. Var och en blir salig på sin tro.
#57 Ja men då skänker du ju, även om det inte är pengar
Jag menade de som inte hjälper överhuvudtaget, vilket jag tyckte det lät som om du inte gjorde i ditt förra inlägg. Jag skänker inte heller pengar utan hjälper där jag kan på andra sätt.
Sen håller jag inte med om att vissa är mer värda än andra. Dock tycker jag att hårt arbete = högre lön osv osv. Men jag tycker också att de som har mer kan tänka på de som har mindre av diverse orsaker och visa medmänsklighet. Efter förmåga då, vilket absolut inte behöver betyda att man skänker pengar.
TS:jag tycker det var bra att du tog upp det även om det inte är din sak att lägga dig i, men kommentera med en reflektion får man göra. Jag skäönker inte emns å är jag fattig själv och litar inte på organisationerna, det jag ger/gett, ger jag med eget ideelt arbete, dvs min tid.
Så din kusin har rätt iomed att du inte har rätt att bli ARG på din vän, men din kusin ha räven fel i att du inte får uppröras och reagera på det faktum. Jag blir själv schockad rätt ofta på hur och vad folk lägger ut enorma summor på…och jag tycker inte det är vettigt alls. Men någontign motiverar dme och det ÄR deras pengar att bruka. Men stå på dig om din övertygelse om att hjälpa andra, tjata inte om det men det skadar vare sig din kusin eller din vän att få testa sitt samvete ibland :P
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#54. En sak är människovärdet nåt annat värdet på det man gör. Jag tycker som du att det är helt i sin ordning att kirurgen som pluggat hårt och har ett stort ansvar för liv och död tjäner 3-4 ggr så mycket i månaden som nån som sumpat skolan och jobbar med nånting mycket enkelt inom industrin t.ex. Värdet på det arbete de utför är olika. Men deras människovärde är enligt mig lika stort.
Men någonstans måste det gå nån gräns enligt min logik, i hur mcyekt mer värt någons jobb kan vara. Altså¨OK att kirurgen tjäner som 4 städare. Men Inte OK att någon spelar på börsen och tjänar som 50 städare. Därför att hen gör inget arbete. Hen skapar inget, producerar varken varor eller tjänster.
Detta är ingen ny problematik. Ingen slump att redan dom gamla grekernas hade samma gud Hermes för både affärsmän och tjuvar. Gränsen mellan dessa två näringar är flytande. Även idag. Och vart gränsen går avgörs dels av lagar dels av folks moral.
Det var uppe ett exemepl på nyheterna för några dagar sedan. Det handlade om något band (glömd namnet) som skulle komma till Sverige och spela. Biljetterna på Ticnet kostade 400 kr. Problemet var bara att biljetterna på Ticnet tog slut på några sekunder. Sen fanns det biljetter till salu hos något annat företag, men där kostade de nu 2 500 kr/st. Att det togs upp på nyheterna berodde på att många tycker det inte var rimligt. Altså folks moral och lagen följdes inte riktigt åt. tydligen hade flera andra länder lagstiftat emot detta med att sälja biljetter vidare och kanske ska det ändras här. De som skapat och splar musiken och de som anordnar koncerten är såklart de som ska ha betald. och nåt biljettfirma ska såklart få rimligt betald för sitt arbete med försäljningen. Men att nåt "extrabiljettbolag" ska kunna plocka ut 5 ggr så mycket som bandet utan att göra annt än att köpa alla biljetterna och sälja dom igen är väl knappast rimligt.
Att "spela" på börsen är precis samma sak som ovanstående biljetthistoria. Nån köper något enbart med syftet att sälja det igen lite dyrare. Lyckas man med det så kan man plocka ut pengar ur systemet utan att bidraget till samhället med något jobb i form av varor eller tjänster. Så länge det är tillräckligt få som ägnar sig åt det så håller systemet. Men det finns en hiskeligt massa arbete som behöver utföras om samhället ska fungerar. Vägarna ska plogas, dementa tanterna ska ha ny blöja, mat ska odlas och transporteras och säljas, skolan ska städas o.s.v.
#60 Så du menar att du, om du fick välja, hellre skulle tjäna 20k i månaden på att byta blöjor än att tjäna 100k i månaden på att spela på börsen?
Tyvärr delar jag inte längre er entusiastiska världsbild rörande människors värde. En människas värde i mina ögon är beroende på de handlingar och medvetna val de gjort. I grund och botten vid födseln som jag tidigare sagt kanske det är sant men därefter ändras detta. Låt oss ta ett klassiskt exempel, du har möjligheten att rädda en person av två möjliga. Den ena är en forskare som är på väg att upptäcka botemedelet mot cancer och det andra är en industriarbetare som står på bandet. Vilken väljer du? Du ges mer information, forskaren är 50 år och industriarbetaren 35. Vem väljer du då? Det visar sig att forskaren är en återfallsförbrytare och våldför sig på barn sexuellt och industriarbetaren är en exemplarisk far åt 3 barn som han lever för.
Vem du väljer är inte intressant, men varför skulle du välja som du skulle? Alla har sina bestämda uppfattningar om vem som är värd mest och gör valen där efter. Att säga att man inte har någon preferens är som att säga att man inte deltar i samhället. Sen om samhället har rätt eller fel är en annan diskussion. Kanske faller hela detta ifrån TS grundfråga men att säga att alla är lika värda är tyvärr bull för denna sexförbrytare som förgrep sig på en 10 årig flicka och sedan dödade är inte i mina ögon värd något och definitivt inte i jämförelse med en medelsvensson. Håll med eller inte, det är upp till dig. Jag har sett för mycket elände för att tycka att alla har samma rättigheter och värde, för som jag ser det förbrukas det eller läggs till beroende på hur du väljer att leva ditt liv. Sen värderingar och vad som ökar resp minskar värdet är ju en större fråga och beroende på vilka livserfarenheter folk bär med sig, och tyvärr har det slagit rejält fel i många fall, såsom att homosexuella blivit jagade osv. I en annan version av vår värld kanske det skulle varit så att man slår ihäl de som inte förädlar samhället vilket dessutom gjordes av folkslag igenom historiens gång. Rätt eller fel är det uppenbarligen historien som avgör.
Jag säger inte på något sätt att min åsikt är den rätta eller att andra ska ta efter den, men tvinga inte andra att tänka som dig utan släpp det fritt. Kanske har min cyniska världsbild en skev sida och jag har helt fel, men det krävs mer än vackra ord för att ändra min uppfattning för jag hade en gång samma åsikt, om den sen förädlades eller besudlades lämnar jag helt osagt, för det är nog upp till var och en och bedöma själv.
Sen är då frågan, vad har det med folk i länder där de har det svårt att göra med detta? Alla har ett val, alltid! Jag har sett vilka attityder folk som åker ner till länder bemöts med och vad för insats de själva i landet gör när de erbjuds lösningar. I Sverige slänger vi vår kultur överbord så fort det erbjuds något eller för att inte stöta oss med andra kulturer som kommer hit. Det är inte sant i andra länder för där värnar man högt sin kultur och levnadssätt, vilket är väldigt imponerande. Vissa avstår sin hälsa för följa sina levnadsregler och något jag inte skulle fixa. Som herr Albert E sa, det är inte de som gör ont som är farliga, utan den grå massan som inte gör något åt det. Jag råkar hålla med om detta och gör vad jag kan för att hjälpa de som inte kan hjälpa sig själva men de som väljer att inte hjälpa sig själva får skylla sig själv. Och ja, jag är enormt cynisk och har tappat tron på stor del av mänskligheten. Följ inte mina spår för det gör ingen lycklig. =p
#62 Om jag kunde rädda en av två forskare som båda hade lösningen på cancer skulle jag välja den som skänkt till/jobbat med välgörenhet 
Det är klart alla får göra som de vill vad gäller att skänka osv. Men man döms ju därefter också
(Det är ju en handling och ett medvetet val, som du skriver, och detta har ju också en inverkan på ens värde.)
Nej jag skänker inga pengar pga att jag inte har råd. Både jag och min sambo är lågavlönade och har valt att jobba 75% för att få mer tid över till annat än att jobba. Då blir det givetvis mindre pengar att röra sig med och det lilla som blir över varje månad vill vi ha för att någon gång kunna unna oss lite guldkant i tillvaron som att ha råd att gå ut och äta ibland eller åka på en resa.
En TV för 75000 är ju en väldigt dyr TV men man bör ändå inte lägga sig i vad andra gör med sina pengar tycker jag. Vi har då en tjock-tv som vi hittade på blocket för 100 kr och tänker inte byta sålänge den funkar

Jag skänker ibland pengar och mat/kattsanden till katthem för jag tycker synf om katterna och älskar katter! Människor har jag svårare för och skänker därmed inget till sånt. Klart man får göra Vad man vill med sina pengar, vrf tjäna annars? Som någib skrev om en hemlös gravid vän, nej det är inte mitt andvar att ta hanf om en fullt frisk vuxen människa. Hade givetvis tyckt synd om henne men inte hade jag hett bort 20 000 kr till henne för fet.
#61 jag anser att den som byter blöjor för 20 000 i månaden gör ett viktigt arbeta som behöver göras och bidrar genom sitt arbete till att samhället fungerar medan den som kasjar in 100 000 på en månad på börsen inte arbetat (varken levererat varor eller tjänster till samhället) och är en lat, smart egoist.
Själv skulle jag inte vilja göra nåt av det.
Pyromanen, jag nämnde förut att man kan bli rik genom arv. Och jag ser inget fel med det heller - någon har slitit för dom pengarna med. Vissa jobbar seriöst mycket för att ge en bra framtid till sina barn.
Jag tycker det är svårt att klaga på andra människors inkomster när du själv inte tjänar så mycket pengar och ger bort det, som du säger att man ska göra. Lev som man lär, heter det.
Du nämner yttligare problem som är relaterat till politik, och inte den här diskussionen, faktiskt.
Jag anser inte att du, eller någon annan, har rätt att avgöra vad någon ska göra med sina pengar. Om det så är att någon hittat en guldåder på sin tomt eller genom aktier.
Livet är inte rättvist, har aldrig varit rättvist, och kommer aldrig bli helt rättvist. Möjligen att man kan öka folks chans att lyckas genom att ha lika möjligheter att göra något, vilket är rätt nice i sverige.
Vi har, som sagt, skatt av en anledning.
-Stephen Hawking
Självklart har inte jag rätt att avgöra vad någon annan ska göra med sina pengar, det har jag definitivt alldrig påstått. Men jag har full rätt att tycka det jag tycker
. Och jag tycker alla har rätt att tycka det dom tycker helt oberoende av deras egna privata ekonomi. En generell diskussion handlar inte om någon enstaka persons privata ekonomi.
Sen börjar det bli lite komiskt. I #25 var du inne på at om man klagar på rika är det för att man är avundsjuk och då ska man bara jobba o skaffa sig pengar istället för att klaga. Sen jag jag förklarat att jag känner mig rik och inte känner behov av mer pengar så skriver du i #49 att jag inte klaga för att jag har det jag vill ha för egen del. Och senast i #69 ska jag inte få klaga därför att jag inte är jätterik och givmild i kombination. Vilka får då snart enligt dig ha en åsikt
.
Sammanfattning. Jag tycker schyssta männiksor oavsett hur rika eller fattiga dom är delar med sig till andra av det dom nu kan - tid/pengar/kramar/omtanke/kattmat whatever o.s.v. jag tror världen blir trevligare för flest möjligt om så många som möjligt är schyssta. Och pengar är definitivt inte det enda som är värdefullt att vara givmild med. Och så tycker jag diskussion är viktigt, och att alla får tycka det dom tycker och uttrycka det. Det kan sätta tankar igång som hade rostat fast annsrs och det kan till o med sätta igång handling ibland.
Godkvällen. Nu ska här delas ut godnattkramar 
#68 En generell diskussion börjar där. Jag gillar att se saker på individnivå, det blir bara siffror och statestik annars.
Nej, jag sa att det luktar avundsjuka. Man väljer faktiskt vad man vill jobba med, eller ja, det vill jag tro i varje fall. Du kan välja alltså om du vill ha något som är självuppfyllande, eller någonting du tjänar bra på med kanske inte trivs med alls, då, korrekt?
Det jag menade i #49 var det som jag förtydligade i #69. Om du tycker att någon ska lägga ner mer pengar på andra, så skaffa dom pengarna själv och gör det själv.
Sen är det antagligen så att någon som har 200k i månaden i lön gör mer för samhället i rena pengar än vad du själv gör. Fast det kanske inte är så uppenbart?
Jag delar med mig av det jag har, till mina vänner och dom som jag känner att jag vill hjälpa. Men spontant ge tiggare pengar på gatan? Knappast, speciellt inte med tanke på kartellerna som använder dom för att just tjäna pengar.
Har inte påstått att du inte får tycka som du gör, men jag kan tycka din åsikt är skum, flummig, ogrundad och en hel del andra saker med den med. Om jag inte stödde diskussioner hade jag inte varit på ett diskussionsforum, och jag skulle definitivt inte diskutera på ett iallafall okej vis.
Det som te.x. visas här på iFokus är ett nätalias, som jag använder väldigt ofta för att provocera fram åsikter med för att skapa diskussioner jag själv finner intressanta, det är alltså väldigt sällan verklighetsförankrat på det viset.
Men visst tycker jag att man ska dela med sig av det man har, men man kan ju inte tvinga någon. Det enda man kan göra är att ge fan i att umgås med dom.
-Stephen Hawking

När det gäller tiggare så fins det vad jag vet inga bevis för att det skulle röra sig om karteller, däremot finns det vissa familjegrupperingar som kan se ut som detta på ytan, och de skickar även ut barnen för att tigga.
Jag ska inte säga säkert dock, men det är den info som jag har fått från folk som är lite mer insatta i alla fall.
Men jag håller med, att skänka pengar är sällan lösningen, vill man hjälpa den enskilda tiggaren så kan man göra något konkret istället, bjuda på ett mål mat till exempel, eller ge hen ett par vantar eller något.
Eh, man tjatar inte på andra människor att de ska skänka pengar. Det låter som ett väldigt konstigt beteende av dig, ts.
"Ge en man en fisk och han har mat för dagen, ge han ett fiskespö och han har mat resten av livet".
-Stephen Hawking
71◆ jag tjatade inte. Bara ifrågasatte. Eftersom han har mycket pengar.
#73 Det är också konstigt att göra.
Fast nu bjöd han ju med TS in till affären för att köpa TVn, det tycker jag är en annan sak än att bara ta det ur luften.
#75 Åh, så att fråga någon om denne vill följa med och köpa en tv är att inbjuda till att bli ifrågasatt varför man inte skänker bort pengar?
Den som vill skänka pengar ska ju göra det just för att den vill göra det. Inte för att ens vänner och bekanta påtalar att man borde skänka när man har mycket pengar.
#77 Instämmer, men kanske har man inte själv tänkt tanken och när man tänker efter kanske man kommer på att det finns något eller någon man skulle vilja stödja? så att lyfta frågan kan inte vara fel, det går ju att göra på ett sätt som inte är anklagande eller försök till skuldbeläggning.
Ja, Det var inte så att jag menade att hen är en sämre person för att den INTE skänker pengar. Bara en undran om varför den inte skänker pengar. Och det vart ingen stor grej av det. Det var inte förän jag pratade med min kusin som den tyckte att det var helt förfärligt att jag hade ifrågasatt det.
Jag tänker aldrig skänka något som det ser ut nu för tex röda korset behåller sjukt mkt pengar själv?! De reser i första klass och lever "lyxliv". Ger man ex 10 kr behåller de själva säkert 6 kr - för ingen jobbar väl gratis?! Nej tack jag tänker inte betala deras lön. Jag gissar på hur mkt, en vild chansning så det jag säger är inte exakta siffror för jag har ingen undersökning eller så. Men faktum är att de ger inte bort allt som de får in. Jag hjälper hellre "mitt egna land" före övriga områden som Afrika. Men många fattiga skyller sig själva. Lever man i Sverige får man ofta bidrag i någon form eller från soc. Men många är ändå "fattiga" för de har skulder upp till öronen och röker flera paket om dagen eller super osv. Istället för att lägga dom pengarna på sina barn eller maten. BARN där emot kan ju inte rå för hur de lever för där är det föräldrarnas ansvar. Man bygger ju upp sin egen karriär och väljer någon att vara lat och en annan plugga och jobba så varför ska de skänka sina intjänade pengar. Jo iof har inte alla den chansen - att få en utbildning eller jobb.

ORGANISSATIONER med 90-konton måste ge minst 75% vidare och får därmed inte använda mer än 25% till administration.
här finns råd och fakta om att skänka pengar www.bidra.nu
Jag skänker inte heller pengar till organisationer, inte ens med 90-konton. Därför att även om en del av pengarna faktiskt hamnar i landet X så är det väldigt vanligt att pengar försvinner i landet X. Det finns tillräckligt med bevis för att biståndspengar har använts till att beväpna militär och melis för att jag ska känna mig trygg.
Däremot så skänker jag stickade mössor, vantar, sockar och liknande till olika organisationer som hjälper hemlösa i Sverige. Jag skänker även mat till härbärgen ett par gånger om året.
Sedan så är jag frivillig arbetare på ett katthem och har varit jourhem åt hemlösa katter.
Vad man gör med sina pengar är helt upp till var och en. Vill man skänka en del av lönen så är det ju jätte trevlig. Vill man inte så är det inget fel i det. Jag har haft turen att trotts att jag jobbat innom lågavlönande jobb och pluggat större delen av mitt vuxna liv ha en bra ekonomi. Jag har tagit till vara på de små möjligheter jag har haft att kunna spara och fått bra råd vad jag ska göra med de pengarna. Nu är det upp till mig hur jag vill spendera dem.