Paus i förhållandet
Jag och min pojkvän bråkar en hel del och tjafsar ofta om onödiga saker. Det är alltid minst något varje vecka och vi båda tänder till väldigt lätt. Det kan handla om små saker som att han gick ut och festade trots att vi skulle träffas eller att han inte ringde när han skulle. Vi har varit tillsammans i snart två månader och i början höll vi inte på såhär. Jag har även känt honom i två år. Jag har känt länge att jag är trött på dessa bråk och trots att vi löst dom och förlåtit varandra så har jag aldrig helt kommit över dom. Igår nekade han sex eftersom han var trött och överkänsliga jag blev ledsen direkt utan att stanna upp och tänka att han faktist är trött och att det inte är hela världen utan jag blev sur direkt och det hela utvecklades till världens största bråk som innefattade sura miner, höjda röster, hot om att göra slut och jag av ren illska puttade och slog på honom vilket jag mår skitdåligt av att tänka tillbaka på. Jag känner inte alls igen mig själv och känner nu starkt att jag inte vill ha det såhär mer!
Efter vi lugnat ner oss bestämde vi att det är bäst om vi tar en paus om det någonsin ska kunna bli bra med oss igen. Vi sa en månad till en början. Utan någon som helst kontakt. Jag åkte hem till min mamma och han till sin familj så lägenheten står tom just nu. Han är utöver våra bråk en jättesnäll och gullig kille som förtjänat någon så mycket bättre än mig och jag blir tårögd när jag tänker på hur jag agerade mot honom igårkväll och kan inte förså att jag slog honom.
Jag vill att det ska bli bra och kunna fungera mellan oss men vet inte om en paus är så bra. Vissa säger att en paus i ett förhållande menas slut och att vi kanske kommer tappa känslor eller gå tillbaka i samma veva när pausen väl är slut. Jag förstår inte hur vi kan bråka så mycket och jag förstår inte hur vi ska kunna minska bråken och inte tända till så j*vla snabbt och inte kunna resonera som vuxna är det någon som kan hjälpa mig tycker ni att det är bra med en paus det vore så synd om vi ska behöva avsluta förhållandet speciellt nu när det är alla hjärtans dag!
Mvh Caroline
Oj :( Låter rätt hemskt, med tanke på hur kort tid ni avrit tillsammans, att du redans slagit och blivit sur för "sexvägran" :( Om man vänder på det- om du avrit tjej och en kille slagit dig under ett bråk så skulle jag säga "spring, spring fort som fan från den galna pojkvännen!".
Varför lät du det gå dithän att du börjar knuffas och slå? :(
De tär itne okej, och klart du skäms för det nu. Du förstår att du gjort fel coh det är jättebra, nu måste du försöka förstå VARFÖR du agerade på det viset (utan att börja skylla på honom- ingen förtjänar att bli slagen!!!). Att ta en paus låter klokt, dvs att ni inte umgås så mycket under en tid, får tänka vad ni vill ovh varför det blivit såhär.
En paus betyder precis det NI två kommer överrens om. Ni ska bara ta semester från att umgås, inte paus för att ha sex med andra eller så. Gör man slut så gör man slut, en paus är inte att göra slut. Fokusera på dig själv och din utveckling under den här perioden.
Att ta hänsyn till alla hjärtans dag, julafotn etc är…förlåt, lite idiotiskt ;) Tar det slut så tar det slut, amn skjuter inte fram det pga en "högtidsdag". Förstår du hur jag menar?
Tänk på följande:
- Förändirngar gör man främst hos sig själv. Så du förändrar det du kan hos dig och kan på sin höjd uppmuntra din partner till förändringar.
- ert sätt att kommunicera. Vem tänder till först, vad gör att ni tänder till och inte kan föra samtal i normal samtalston? Är det för att någon av er börjar höja rösten, drar upp gammalt groll, är det för att ni inte låter varandra tala till punkt, är någon av er FÖR vresig/snäsig och otrevlig i tonen över små skitsaker? VAD orsakar era bråk, var ärlig mot dig själv så vet du nog svaren! När ni vet svaren kan ni påverka dem eller skita i det och göra slut direkt!
- Hur kan ni undvika situationerna som orsakar de små bråken. Vad bråkar ni om? Politik, religion? Prata inte om det då, agree to disagree. Disk? Gör upp ett schema som båda kan respektera. Låter han otrelvig när han frågar efter en ska som han slarvat bort och du blir irriterad? Ptja… Då bäör ni båda bli mer sjävkmedvetna med hur ni låter mot varandra, tonen osv. Osv.
Det problem ni har är ingenting man löser över en dag och helt ärligt, om jag haft det som ni verkar ha det- efter bara 2månader så hade jag gått vidare som singel. Jag skulle känna att det här är nog inte rätt för mig om vi bråkar om sådant i sådan utsträckning redan nu. Men vill ni fortsätta så krävs det att ni jobbar med ert beteende, speciellt du som slåss ;)
Lycka till! Jag tror absolut att ni kan få det att fungera med en paus, men var tydliga och uppriktiga mot varandra om VAD pausen innebär och vilka förväntningar ni har på det.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Tack för ditt svar. Jag frågade detta eftersom det har blivit såhär i ett så tidigt stadie. Jag har aldrig varit i en relation där såhär stora bråk har förekommit såhär i början, jag har inte den insynen och kunskapen om det kan fungera ändå och om man kan ta sig ur detta. Jag hoppades på lite insyn från människor som varit i samma sits eller känner någon som varit det eller har kunskapen.
Pausen var min idé eftersom det helt enkelt inte fungerar att ha det såhär. Bråk hela tiden om skitsaker och att vi båda tänder till så snabbt. Ingen av oss verkar vara så duktig på att resonera trots att vi försöker. Han är en underbar kille och jag vill få det här att fungera och han är värd en ärlig chans.
Det gör mig glad att du tror att det kan funka med en paus och jag ska ta till mig av det du skrev. Jag är bara rädd att det ska gå tillbaka i samma veva och att det inte ska funka. Folk säger ju att om man börjar bråka såhär tidigt så kan det inte bli en bra fungerande samt långvarig relation.
Verkar handla om hur ni hanterar konflikter och folk rä olika kompatibla- jag är själv en "hetssporre" men är nu tillsammans med en "filbunke" och att försöka få igång honom är helt omöjligt så jag låter bli, vi "antänder" inte varandras gnistor. Jag tror att ni båda behöver förändra ert sätt med/mot varandra under konflikter och det görs inte över en natt. Nu är ni så nytt par men parterapi? :) Angrymanagement? :>
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Haha det kan vara en idé faktist. Vi ska ta pausen på allvar nu och om det inte fungerar kanske den där angrymanagement kan vara en plan.