Börja dejta igen
Har ni någon tumregel för när det är okej att börja dejta igen? Jag har alltid haft jättesvårt för att vara singel länge och känner mig verkligen bekväm med tanken nu på att vara singel inte är så dumt. Kommer vara nyttigt för mig att vara singel.
Men om jag mitt i allt skulle se den där snyggingen ute, som verkar dela mina intressen, ska jag undvika att ta kontakt då? Jag har aldrig haft svårt att träffa killar och tänk om den där rätta mitt i allt står där fastän jag inte hunnit vara singel länge…
Dela med er av hur det gått för er när ni nyss blivit singel! Jag är inte ute efter att "ha lite kul", ha one-night-stands och liknande, utan detta gäller om jag helt enkelt blir intresserad av någon annan.
Jag tycker att det är viktigt att man känner sig bekväm med att vara själv. Många säger att dom har svårt för att vara själva, och det hade jag också, fram tills jag insåg att det inte var så dumt att vara ensam med mig själv :) Det tar sin tid, men man har ju vänner och familj att umgås med också. Man ska absolut inte leta efter någonting för det tror jag inte leder någon vart. Jag letade i ett halvår men fann bara sex och när jag slutade leta så kom han :)
/Christine
#1 Sant det du skriver! Har nu bara varit singel i snart 2 veckor och känner mig inte alls särskilt ensam. Bor just nu hos familjen som jag har en jättebra relation med och har bra vänner. Så man lär ju sig verkligen att uppskatta andra, och sig själv, mycket bättre :)
du har säkert rätt i det att när man slutar leta kommer han. har i för sig inte börjat leta, men är inte ute efter sex så då tänker jag bara köra på och vara singel fullt ut! haha
#2 - Jag tycker du har en hälsosam inställning, kör på, var dig själv, gör sånt som du gillar med personer som du gillar :)
/Christine
Det beror ju aldeles på om man har släppt sin förra partner. De finns ju de som kanske avslutar relationen med sin partner eftersom han kanske är helt slut och behöver hjälp. nejmen du förstår vad jag menar. Och då är det klart att det förmodligen går fortare att komma över honom. Medans andra kanske inte alls egentligen vill att det ska ta slut och då tar det ju längre tid.
det är nog individuellt. När du själv känner att du är redo att dejta så kan du göra det ! =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag tycker att det inte direkt finns någon tidsgräns. Så länge man hinner bearbeta det förra förhållandet innan man hoppar in i ett nytt så är det bara att tuta och köra. Men som sagt, ibland kan det ju vara välbehövligt med en liten paus för att lämna det gamla bakom sig och inte släpa in massor med gammal "skit" i ett nytt förhållande.
Faktiskt kan jag tycka att man bör vara singel ett tag innan man börjar dejta nya efter att ha varit i ett förhållande. Jag kände mig ganska ratad när 2 månader efter att mitt ex gjort slut med mig så flyttade en ny tjej in hos honom. Som att det var så lätt att glömma mig och våra 4 år vi hade tillsammans.
#6 Jäklar… Att flytta ihop med någon ny 2 månader efter är ju inte okej. Det känns ju inte riktigt ärligt eller sunt för den delen. Okej att börja smådetja efter någon månad sådär, men det förstår jag tog hårt. Inte alls okej enligt min mening.

Det är ju skillnad på att dejta och bli tillsammans med ngn ny direkt. Jag har börjat dejta ganska snabbt efter relationer avslutats, men tagit lite mer tid att gå in i ngt nytt.
Men även om det är skillnad på att dejta och bli tillsammans med någon så dejtar man väl för att man har en förhoppning att det ska bli något seriöst med den man dejtar. Det är väl det som är vitsen med att dejta? Eller för mig är det så iaf. Är jag bara ute efter sex t.ex så raggar jag upp nån på krogen och dejtar inte killar.
#9 jo jag håller helt och hållet med dig!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 

Nej inte nödvändigtvis, ofta har jag sagt i början att jag inte är ute efter ngt seriöst, men att jag gärna hänger, har sex och en trevlig tid, utan krav. Jag tycker att det är ett trevligt sätt att vara :) Gå ut och ta några öl, ha sex, inte höras på en vecka, sen ta en promenad och äta picnic och sen inte höras på två veckor osv.
JAg har nog aldrig sökt aktivt eller känt "nuså". Men jag har lätt för att bli kär och ta chanserna när de korsat min stig så att säga ;)
Mitt ex och jag hade varit tillsammans 2-3 år när det plötsligt tog slut och 3 månader senare dejtade jag en ny kille. Jag tyckte att 3 månader (utn sex eller liknande alls) var en väldigt lång och "godtagbar" tid att avstå från andra-av respekt för mitt ex. men folk omkring oss upplevde att jag var för snabb och någon tyckte rent av att man ska vänta så länge som man haft en relation. Vänta ens 1 år….som att -_- JAg tycker att du har helt rätt inställning. Möter du nån som väcker intresse så utforska det! Betyder ju inte att ni måste bli ett par, eller direkt bli ett par :>
När man är redo. Då dejtar man andra. När man är redo anser jag vara då man gått vidare från sitt ex och trivs med tillvaron. Att man är med sin nya av rätt orsaker (dvs inte rädlan av att vara ensam /onormalt stort bekräftelsebehov osv).
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Eftersom jag aldrig varit och antagligen aldrig kommer vara ute efter en enbart sexuell relation, för mig innefattar sex en del känslor och intresse, annars känns det totalt onödigt för mig - lär mitt dejtande leda någon vart. Självklart vet man ju ändå inte hur det kommer funka, men jag tror jag kommer gå in helhjärtat för det när jag väl börjar "dejta"…
Men just i Sverige vet jag inte hur det funkar med dejtande idag? Är ändå bara 20 och det lär ju mest troligt i så fall bli en dejt med någon jag träffat ute, en kompis eller kompis till någon, någon i kretsen. Och då kommer det ju handla om att åtminstone jag är så pass intresserad att jag känner för att lära känna den här personen mer, det kommer inte vara för sex jag går in för det. Känns som att dejtingkulturen inte är lika självklar här som i till exempel Amerika :) men finns ju inget rätt eller fel.
Sen tycker jag det spelar roll hur ens förhållande tog slut också. Är båda överens och man avslutar förhållandet i samförstånd så tycker jag det är mer ok att inleda något nytt snabbt. Men inte om det varit många sårade känslor och jobbig separation för någon av parterna. Då tycker jag man kan vara själv ett tag av respekt för den man lämnat.
I mitt fall var det ju förmodligen så att han träffat sin nya redan under tiden vi var ihop. Med tanke på att hon flyttade in så fort jag försvunnit. Men men det är historia och jag har ny bättre pojkvän idag
#13 ptja….jag träffade min pojkvän i 2 veckor innan vi hade sex första gången, eller om de tvar 3 veckor. Vi träffades i princip varje dag så det var ju väldigt intensivt. Jag har haft mycke sex utan att inleda en relation men jag har däremot bara en ons. Jag gillar att vara lite förälskad i dne jag har sex med, måste inte vara kärlek eller någon label på vår relation, men jag ska vara attraherad, och vi ska gärna ses flera gånger.
själv tycker jag att man inte måste visa någon respekt för sitt ex i det fallet. Varför fejka? Jag är mer "dra av plåstret snabbt och smärtsamt så går det över snabbare också.
Dejta idag innebär ju även sex för vissa. Själv ville jag sätta på min pojkvän samma kväll vi sågs men jag kände att där fanns kanske mer…och därför hejdade jag mig och avvaktade tills vi båda visste vad vi ville egentligen. Han var ju både en potentiell bra, ny vän- eller pojkvän :D Svårt det där, man får nog lösa sådant allt eftersom.

Jag har varit förälskad i många av de jag dejtat, så det har inte bara varit sexuellt, men jag har inte varit redo att bli kär, är en skillnad.
Ja, kär och förälskad är milsvid skillnad. Är man bara förälskad är det över på ngon vecka/månad. Kär är större…eller "mer" helt enkelt.
Jag har varit singel i en månad men fortfarande träffat mitt ex (för att sova/ligga…) iaf så vill inte han vara ensam alls. Jag kan vara ensam men när jag kommit över honom skulle jag nog helst vilja träffa någon ny :) fast bara om jag blir intresserad - alltså jag letar inte, utan dyker han upp och det finns intresse så tänker jag inte vänta bara för att. #14 kan hålla med… Hur man gör slut alltså. Vi gjorde slut med bådas beslut och båda vill ha det så här :) men vi tycker fortfarande om varandras sällskap fast inte som pojkvän / flickvän eller sambo som vi var. Även om vi inte kommit över varandra än och vill inte se varandra med någon annan. Men det kommer nog :)
#18 Förstår inte det där med att fortsätta sova och till och med ligga med varandra efter det tagit slut. Hur ska man då komma över varandra? Men alla har ju olika förhållanden och väljer att göra avslut på olika sätt… Bara oförståeligt för mig.
Jag har också svårt att förstå det att man vill ha sex med sitt ex - då kan man lika gärna vara ihop ungefär. Men som sagt alla är olika och jag är sådan att jag bara har sex när jag är kär i personen
#19, #20 För vi tycker fortfarande om varandra men inte lika starkt just känslomässigt, och för vi trivs i varandras sällskap men just att "vara tillsammans" och ha "onödiga krav" är något bl.a. han vill skippa, känna mer "frihet" och kravlöst. Ja vi tjaffsar inte lika mkt längre och båda är gladare. Så vi har det så :) jag kan liksom inte helt tvärt bara sluta umgås med en person bara för att det inte alltid funkar i vardagen, vi vill inte mista varandra helt och vi har ändp varit tsm i 3 år :) vi har inte gjort slut hastigt p.g.a bråk eller så, utan det kom sakta med tiden och vi "gled ifrån varandra" - vi är inte alls kära.