Elak "vän"
Hej! Jag har ett litet, eller ja, stort, problem. Jag är nyinflyttad i en stad för att läsa på universitetet. Redan innan jag började här så hade jag och en tjej i klassen kontakt på Facebook. Vi insåg snabbt hur lika vi var och när vi väl träffades klickade det vänskapsmässigt från första sekund och allt var bra i några månader tills hon blev mer och mer elak. Hon fäller kommentarer om mina kläder, mitt hår, mitt smink, min lägenhet, min pojkvän, mina vänner som jag hade innan henne, ALLT. Aldrig är det snälla saker heller utan alltid elakt och sen skrattar hon efteråt som om det vore ett skämt.
Vi är tre tjejer som hängt ihop från början och jag och den andra tjejen har märkt att hon pratar skit om mig när jag inte är där och pratar skit om den andra tjejen till mig när hon inte är där. Vi har dock inte tagit upp det för det har inte kommit upp något tillfälle där det passat.
Den här elaka "vännen" verkar vara otroligt avundsjuk på mig, jag förstår henne väl till viss del. Jag bor i en bostadsrätt och hon ett studentrum, min blogg är större än hennes (jätteviktigt för henne tydligen), jag har kontakt med mina gamla vänner från min hemstad, har en pojkvän sedan lång tid tillbaka och får oftast bättre betyg än vad hon får. Fick i veckan reda på att jag ska medverka i ett större program på tv och var jätteglad över detta men hon kunde inte alls glädjas över detta för min skull utan ignorerade mig resten av dagen.
Det är alltid så, har jag gjort någonting har hon antingen gjort det mycket bättre eller så slutar hon prata med mig och är med den andra tjejen istället.
Jag kan knappt kalla henne vän längre, eller jag gör nog inte det. Senast förra veckan låg jag hemma i feber och hon kunde inte ens gå och köpa alvedon åt mig (jag bor själv och hon bor väldigt nära mig)
Jag trodde inte sånt här existerade på universitetsnivå men tydligen. Visst, vi kommer båda två direkt från gymnasiet men man märker sådan stor mogenhetsskillnad mellan oss två. Jag har försökt leta nya vänner i klassen men alla är redan i sina "grupper" (också sjukt för universitetet) och jag kommer inte in på något vis. Sitter bara hemma nu för tiden och åker till min hemstad så ofta jag kan för att träffa mina vänner. Min pojkvän och jag kom in på olika universitet så vi har distansförhållande på 70 mil så jag är .. väldigt ensam.
Vet inte riktigt vad jag vill få fram med det här. Vill nog mest skriva av mig för jag är så trött på att bära det hela tiden. Det gör så himla ont när hon behandlar mig så här. Jag har sagt ifrån själv men då vände hon det till att det var mitt fel för jag "trodde jag var en liten prinsessa". Gud, det är hemskt.
Säg åt henne när hon snackar skit om er andra vän, och även när hon fäller elaka kommentarer och sedan skrattar. Säg att det inte alls var något roligt "skämt"
Det låter verkligen som att du bör säga till på skarpen, fastän du kanske inte ens vill vara hennes vän längre. I alla fall förklara hur du känner det och att du tar illa vid dig. Fråga vad det handlar om och att ni tyvärr inte kan vara vänner om hon ska fortsätta med det där…
Lättare sagt än gjort, men känns inte som att det finns några misstolkningar i hennes beteende - så hon bör klara av att höra sanningen!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Du borde säga ifrån när dt kommer en elak kommentar direkt så att hon förstår. Om du inte säger ifrån när hon fäller elaka kommentarer (som hon kanske tycker är kul) så kan hon inte veta att du inte tycker att det är roligt.
men när du beskriver det nu så låter du lite som en "prinsessa". Du är bättre på det mesta och har det bättre med allt än henne. Om det är så du framstår gentemot henne så kanske det är därför hon är elak.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hon låter onekligen inte jättetrevlig. Och håller med de andra om att du bör säga ifrån. Tänk bara på att hon kanske inte menar att vara elak. Själv har jag svårt att veta om jag sårar någon, då jag är ganska rättfram och burdus. ¨
Så jag brukar förvana folk om att jag är lite klumpig och att de får säga till om jag säger något de inte gillar. (Jag tänker helt enkelt inte som andra alls.) För då kan jag ändra mig. Det har iaf hjälpt mig mkt.
Men säg ifrån, du ska faktiskt inte tåla att någon är elak mot dig!
Och jag håller med dig om att det är stora skillnader på universitetet, jag märker det med.
#3 Det är absolut inget som kan "skyltar" med eller så. Pratar aldrig om det själv utan hon som tar upp det.
5# Pratar inte om vad ?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#6 "men när du beskriver det nu så låter du lite som en "prinsessa". Du är bättre på det mesta och har det bättre med allt än henne. Om det är så du framstår gentemot henne så kanske det är därför hon är elak."
Kanske misstolkade dig men lät som om du menade på att jag liksom "skröt" för henne med allt jag hade det bättre, eller så läste jag för fort och det inte alls var så du menade! 🙂
7# Nej det var inte riktigt så jag menade. Mer att det kan bli jobbigt för henne att så fort något kommer upp på tal så har du det bättre än henne. Kan vara därför hon försöker vara "elak" , för att hon inte vill höra hur bra du har det om du förstår vad jag menar. Inte så att du drar upp det hela tiden. Men när det kommer upp på tal så har du det alltid "lite bättre"
.
men det bästa vore ju om du slutade umgås med henne eller sa ifrån om de där elaka kommentarerna. För det kan vara så att hon faktiskt tycker det är roligt. xD Finns många olika sorters humor här i världen xD
#8, haha ja jag läste igen och förstod att det inte var så du menade haha. Ibland är man lite snabb! Ber om ursäkt!
Ja, jag förstår det och att hon uppfattar det som att jag alltid är "bättre". Jag lyckades få ett lån på en billig lägenhet utanför stan för att slippa studentrum (hade inte lust att dela kök och toa med någon eller några), hon prioriterar att festa istället för att plugga som jag gör och så. Det finns massor av grejer hon är bättre än mig på och det talar jag om för henne också, inte som "ja men du är ju bättre på det här och det här" men säger till henne när det är något hon är bättre än mig på.
Jag har försökt säga till när hon "skämtar" men blir oftast reaktionen "men lillaaa guuuummaaan, lite lättstött ;)?" och sen skrattar hon ännu mer. Försöker fasa mig bort från henne men det är svårt och det är ju jobbigt också eftersom jag inte har mycket vänner alls här!
#9 Låter ju inte alls trevligt. Att hon bara fortsätter skämta när du försöker säga till. Man beter väl sig inte som en fjortis i den åldern? Svårt att säga hur du ska visa att du är allvarlig, men ett samtal om det som inte kommer just efter hon "skämtat" kanske. Tycker inte det är okej för dig att ta att hon håller på sådär.
Håller hon även på, på det sättet med andra kompisar till henne? Alla är ju olika, vissa kanske viftar bort det och då tänker hon inte att det är något fel med beteendet just för att andra verkar kunna ta det. Men då måste hon ju respektera att du faktiskt inte tycker det är kul, utan stötande och taskigt.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
#10 nej hon är jättegullig och fjäskig mot alla andra. Hon kan snacka skit om personer i klassen till mig och sen gå och hänga med dem och tycka de är de bästa personerna i världen typ. Hon håller aldrig på så mot andra, kanske lite mot den andra tjejen men inte alls i samma grad som mot mig. Mig fryser hon ut när det händer något kul för mig, som när jag ska vara med på tv nästa vecka. Hon har knappt pratat med mig sen jag berättade det och gjorde det tydligt att när det sänds så hade hon minsann annat för sig.
Idag efter vår föreläsning stod jag med den andra tjejen i vår "grupp" och pratade. Då kommer hon fram, säger inte ens hej till mig utan vänder sig mot den andra tjejen och säger "heeeej **** vad gör du på fredag? undrar om vi skulle äta middag tillsammans". Hon tittar inte på mig, frågar inte mig och sen går hon därifrån.
Jag tycker du ska strunta i den där knäppa tjejen. Ni var ju 3 stycken som höll ihop sa du. Då kan väl du och den andra tjejen umgås bara

HOn är ju helt klart avundsjuk på ditt liv och önskar att hon kunde vara dig..Skulle någon fälla sånna komentarer om mitt hår eller utseende skulle jag snäsa samma visa tillbaka :P Bara för att få dom att inse att man inte kan säga vad som hällst till mig. Man kan inte klampa på personer sådär, och lärde man sig inte det när man var liten så är det hög tid att lära sig lite vett och etikett!
Hon är nog kanske en väldigt osäker person innerst inne..?
heh…hon låter som tjejen som gjorde min skoltid på grndskolan som ett levande helvete, tyvärr hängde ohn även med till gymnasiet, jag blev fan inte av med henne och man blev otroligt nedtryckt och ja, de tär inte kul när ens vän baktalar en med ens andra vänner- men där tycker jag att din ANDRA vän är den som borde sätta ner foten, istället för att berätta det vidare till dig bara så du blir ledsen osv. Där borde din andra vän säga "Du behöver inte prata skit om "Hanna" med mig, ta det direkt med henne istället". Hade mina vänner gjort så i min skola så hade jag sluppit mycke obehag.
Hon är uppenbart avundsjuk på dig och har förmodligen en dålig självbild och försöker må bättre genom att trycka ner di/Vinna över dig- så för henne är det en tävling, när du egentligen bara behöver en bra vän. Jag skulle dumpa. Försök hitta andra vänner på andra sätt, låt inte henne dra ner dig. Du verkar stark och du har andra vänner som tycker om dig. Du förtjänar inte att bli behandlad sådär.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Att hon vänder sig till de andra i gruppen utan att tilltala dig är ju inte så mycket att göra åt. Det går inte att tvinga folk att umgås med en.
Men när hon säger elaka saker om ditt utséende, din lägenhet och din pojkvän så tolerera inte det utan säg ifrån på skarpen att om hon inte slutar så vill du inte prata mer med henne