Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2183 ggr
Karmatarerskanise
0

OT Hitta boende

Är det svårt att hitta boende där du bor?
Berätta gärna om du bor i en storstad eller hur du bor.

Toxics
0

Jag bor i en förort till en större stad. Och det är inte alls svårt att hitta boende här. Det är dock svårare att hitta boende med hög standard. Men det finns.

I staden som vi är förort till är det svårare att hitta lägenhet i eftersom man måste ha massor av poäng för att få hyra en sådan lägenhet.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Karmatarerskanise
0

#1 Men även i staden måste det ju finnas olika lägenhetsuthyrare?
Alla har väl inte samma poängsystem?

Toxics
0

2# Jo det tror jag nog att det finns andra hyresvärldar. Men de ligger lixom inte i staden på samma sätt. utan mer i utkanten. Öbo äger det mesta i örebro. =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Swadika
0

Jag bor i en storstad, och det är väldigt mycket lägenheter och så ute för både försäljning och uthyrning. Men det är väldigt många som söker boende just nu och om man ska ha 1:a handkontrakt så är det några år i kö. 

Däremot kan man rätt enkelt hitta 2:a handkontrakts boenden på typ blocket för de är ofta ute några månader innan de försvinner, så är man snabb så är det enkelt att hitta.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Afturelding
0

Vi bor i en mellanstor stad, närmare bestämt Gävle, och här är det inte alls svårt att hitta boende. Köerna är korta, hyrorna bra och de flesta lägenheter är nyrenoverade. Ska man ha lägenhet mitt i centrum är det dock svårare, men vi har så bra bussförbindelser att det inte behövs :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ChristineL
0

#1 - Herregud, har dom fortfarande kvar poängsystemet?! Är uppväxt i örebro och flyttade för 3, 5 år sen men har för mig dom skulle slopa det? Medeltidsfasoner…

Nu bor jag i en förort till Göteborg, det mesta är bostadsrätter eller äganderätter. Bor man i Göteborg är det ett helsike att få ny bostad där. När vi flyttade dit från Örebro fick vi lägenhet inom tre månader, men då hade vi inte så höga krav.

Toxics
1

6# Ja dom har tyvärr det ! Sjukt är det.
Fastjag vill inte bo mitt i staden. Jag är mer av en förortsmänniska, med nära till skog istället för tågstationer, nattklubbar och willys xD

Portie
0

Ja, i alla fall om man vill bo mitt i stan, Jönköping. Är lite lättare att få tag i orterna utanför, t.ex. Huskvarna, Tenhult, Norrahammar (där jag bor).

Maria
0

Jag bor i Göteborg och vad jag förstår på ungdomar så är det jättesvårt att få lägenhet.

/Maria

isafisa
0

Jag bor i Sundsvall, och ja - ska man ha inne i stan är det svårt. Men kan man bo en mil utanför är det inga problem!

Orsaken till det, förutom att det är en bit till stan, är att det är en hel del skadegörelse och kriminalitet här ute (Bor ca 1 mil söder om stan). Polisen är här stup i kvarten och droger och knivar är liksom inget man reagerar på längre. Så ja, här finns det lägenheter lediga för den som vill nästan när som helst :P

Intehärutandär
0

Omöjligt är det inte, men man får vänta 6-12 månader. Om man går in på det stora kommunala bostadsbolaget så finns ca 40 lediga lägenheter. Majoriteten är 1 rok eller seniorboende (just nu). Fyror är hopplöst att få. 

Bor i en mellanstor stad (50.000 inv) och själv har jag aldrig haft problem, men jag har poäng samlade. Har fått de jag önskat. Men har vänner som t ex separerat som fått "soff-surfat" i månader innan de fått en en 2-4 r o k. En vän bor nu i ett nyrenoverat hus med en fyra på 10.000! Som ruinerar henne. Hon har sökt fyror via privata fastighetsägare för halva hyran, men det är så många i kö. Och flytta via stora går inte heller, för hon har för få poäng då hon tog första bästa lediga lägenhet och hamnade på noll poäng. 

Vi har högskola här med och många ettor (studentboende), men de tar slut fort med. Inte ovanligt alls att utländska studenter få bo på vandrarhem eller hotell tills något blir ledigt. Vilket de såklart inte väntat sig, då de lovats sovplats. Just student-boenden är ju svindyra också.

[glitterglam]
0

Det är väldigt svårt att få tag i lägenhet här (Göteborg). Finns mest små rum att hyra. Men hade man en miljon eller hög inkomst skulle det vara enkelt att köpa en lägenhet.

htt
0

Jag bor i Luleå och vi har som sagt ett universitet här, det är jättesvårt för studenter att få lägenheter och det råder bostadsbrist i största allmänhet. Det byggs bara nya lägenheter med svindyra hyror, som varken studenter eller "vanliga" ungdomar har råd med. Vilket är trist.

Jag hade 3 års kötid och fick KNAPPT en lägenhet. Var "tvungen" att ta en större lägenhet än vad jag egentligen behövde bara för att.

oh-la
0

här är det svårt. bor i förort till stockholm. vi hade tur och kunde köpa lägenhet när vi vart tvungna att flytta upp med väldigt kort varsel (någon månad) men skulle vi ha en hyresrätt hade vi fortfarande varit hemlösa. det blev en bostadsrätt i Bromma.

Geru
0

Väntetiden för hyresrätter i sthlm är runt 4-6 år.^^ 

Bostadsrätter är väl enklare, men ändå liksom.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

mikkan01
0

Väldigt svårt, ja. I alla fall i min prisklass.

~mikkan

ettlitetalias
0

Jag bor i en liten-mellanstor stad i UK och det är ganska lätt att hitta hus/lägenhet om man inte har för höga krav. Skapliga hyror också antar jag, iaf om man är två som jobbar. Söker man något som man vill leva en längre tid i och typ skaffa familj så är det lite svårare om man inte vill bo i de lite ruggigare områdena eller sitter på en halv förmögenhet.

Gur4m1
0

Jag vet inte vilkt rättvist system man skulle ha om inte poäng? För det känns osm att om jag är uppvuxen i en stad så bör jag även ha rätten/Möjligheten att få ett försprång gentemot inflyttare från andra ställen? :D Här i Linköping, som räknas som en storstad, är det sisådär. Jag upplever inte samma bostadsbrist som det verkar vara på andra håll. Men jag hyr bara lägenhet, har ingen som helst koll på dyra lägenheter inne i stan eller på bostadsrätter. Jag har alltid fått den lägenhet jag sökt på, när jag hyr, jag bor 5 km från centrum, cykelvägen.Fågelväg är det väl 3-4km.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

citytjejen
0

Bor i Stockholmområdet och här är det som bekant svårt/tar lång tid att hitta hyreslägenhet. Bostadsrätt kostar ju också en hel del… Vi bor i bostadsrätt i Sollentuna, pendeltåget in till stan tar 13 minuter, helt perfekt. Bor några minuters promenad från tågstationen också. Och om pendeltåget strular finns diverse bussar och även t-bana en bit bort.

/Christina

Emelie-E
0

Här är det jättesvårt att få en lägenhet. Bor några mil norr om göteborg och här är det ca 7 år i väntetid. För några år sedan var det 2-3 års väntetid så den bara ökar.

Aniara4
0

Bor i Stockholm, så… ja.

Nu bor vi i en nyproducerad hyresrätt med väldigt hög hyra, så här var det kortare kötid. Lägenheter med vettigt läge och en hyra som de flesta har råd med kan man få vänta åtskilliga år på.

Vi har gjort så att maken har ställt sig i bostadskön. Då kan vi flytta på min kötid i interna kön och/eller köpa bostadsrätt när vi har sparat ihop lite mer och jag har lite stabilare inkomst, och sen när vi blir pensionärer har han 20+ års orörd kötid så att vi kan bli gamla var vi vill! ☝️

JustMySelf
0

Bor i norra Stockholm, är student och ja det är svårt. Att hyra en etta kan kosta 8000 i månaden, och det är inte ens ovanligt… Jag bor dock hemma änsålänge.

Jetaime
0

Det är omöjligt här jag bor (så tur är vill jag inte bo kvar på samma ställe) Men det är svårt i närheten också.. om man inte har fast jobb osv (och när man har djur att få hyra i andra hand)

linda88
0

Jag bor i en liten stad, 1,5 mil till en större stad o jag köpte min 2'a för 15000 kr o den är fräsch o fin och ligger centralt 😃  Väldigt lätt att hitta lägenheter här, svårare med hus på landet som jag vill bo i.

Gur4m1
0

#24 15 000 kr för en lägenhet var sinnessjukt billigt måste jag säga :D Vilken större stad talar vi om? :)

Gällivare är ju ett ställe där det verkar svårt att få bostad, som ett exempel. Där finns en hel del jobb just nu, så folk vill/måste bo där trots att det är en, enligt mig, obeboelig håla. Några mil utanför Sthlm (någon halvtimme med pendeln) så verkar bostäder inte alls lika svårt att köpa och hyra i andrahand.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Greigh
0

Jag bor i en liten sommarstad på västkusten, med havet bara några meter ifrån stan och här är det väldigt svårt att hitta boende. Skriver du in dig på bostäder, så kan det ta upp emot 15 år innan du blir erbjuden en lägenhet att hyra. Så länge du inte pungar fram 2.5 miljoner för en 2-rummare med inglasad balkong :)

Det satsas främst på insats-lägenheter här och du måste ha vunnit några miljoner på lotteri för att överhuvudtaget tänka dig bo här. Annars är det hus som gäller.

Det finns förstås privata lägenheter att hyra för en billig slant. Men de är förstås ofta upptagna av studenter.