Vilken hand ?
Vet att detta kanske en onödig fråga men vilken hand har man ringen på när man är gift . Jag glömmer det hela tiden 😀
Vänster ringfinger för både förlovningsring och vigselring är väl det traditionella, men varför vara som alla andra ;)
/Christine
Vänster borde det vara. Har du ring på samma finger fast på andra handen betyder detatt du är änka.
Eller änkling. #1 haha, ja, varför vara som alla andra :-P man behöver inte vara så farligt traditionell jämnt, tider förändras.
Jag tror att de kan variera i olika länder men vänster ringfinger är som sagt vanligast i Sverige.
/Maria
Hela poängen med ring på fingret är väl att man vill visa utåt att man är gift/inte gift… därför är det "tradition". Jag vill hellre ha halsband eller armband för jag avskyr att bära ring, men då kommer ingen fatta att jag bär det för att jag är gift. Finns olika sätt inom de flesta kulturer att visa tydligt om en kvinna/man är tagen eller inte, speciellt för Kvinnor. Tex i äldre svensk tid skulle en kvinna som är gift har håret uppsatt, en "flicka" ha det i flätor/en gift kvinna bära huckle i kyckan eller lång kjol, en ogift kvinna ska "visa upp sig mer" med kortare kjolar och utsläppt hår. Sånt..:D Eller bara färgvariationer i kläder och mönster. Användande av vissa smycken, frisyrer eller klädesplagg. Så jag skulle köra på traditionellt när det gäller placeringen av ringen, såvida man inte har problem med att över huvudtaget bära den- då skulle jag bära den i en kedja runt halsen istället, då det är vanligt och folk oftast förstår då att det är ens vigselring eller en ring av stor betydelse….
One ring to rule them all!
Men för att inte bli för OT: Vänster ringfinger som någon redan sagt :D (fingret invid lillfingret! ) 😃Efteroms jag är vänsterhänt så finner jag det småbesvärligt för jag använder den handen mer än den högra.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Min svägerska är gift och ingen av dom har någon ring, dom hade aldrig förlovningsringar heller :)
/Christine
Villkor spännande ämne :D kul att det blev en diskussion av detta ja man måste väl inte traditionell . Man väljer själv skulle det va jag så skulle det va traditionell när är lite skrönfull och väldigt traditionell av mig . Men jag tycker det är spännande att se när folk gör annorlunda .de tär så tråkigt när alla gör det samma :D Tack för hjälpen allihopa glömska jag :D