Klarar inte av kompisens kille
Min kompis är ihop med en kille som förvisso är jättetrevlig varje gång jag har träffat honom, men som bakom kulisserna gång på gång sviker min vän. Typ tar hennes pengar och åker iväg och super i flera dagar utan att höra av sig; Pengar som hon behöver till blöjor, formula och mat. Han har gjort värre saker längre bak i tiden. Jag har lånat ut pengar och försökt hjälpa men det känns hopplöst när hon låter honom göra samma sak igen.
Hon verkar inte vara beredd att lämna honom, även om hon inte mår bra. Jag försöker att inte tvinga på henne mina åsikter eller tjata att hon ska göra slut men sist dom hade en episod så sa jag rakt ut att jag inte ville träffa honom något mer, att jag vill ha kvar henne som vän och stötta men jag vill inte umgås med hennes kille. Det känns jättefalskt och fel att umgås med honom och jag pallar helt enkelt inte.
Nu är jag rädd att jag helt enkelt blivit utestängt. Hon hör inte av sig och verkar inte vara intresserad att ses och så. Det är som det är, även om det suger (är ju orolig) så skulle jag nog gjort samma sak igen, jag vill inte behöva ha såna människor i mitt liv.
Vad hade ni gjort i den situationen: Varit okej med att träffa killen eller ej? Hade ni försökt få kompisen att göra slut eller hade ni backat där för att värna om vänskapen? Skulle ni begrava era obehagskänslor för att fortsatt kunna stötta kompisen?
Tell me!
Det beror väl på hur illa det är. Har jag en kompis som blir misshandlad av sin partner skulle jag såklart ingripa men inte om han bara allmänt verkar vara ett svin och göra dumma saker. Visst skulle jag kunna säga vad jag tycker om personen men inte säga rakt ut att min kompis borde göra slut. (såvida hon inte är väldigt psykiskt nerbruten i förhållandet)
#1 Skulle du fortsatt umgås med kompisens partner? Eller undvika?
I situationen jag pratar om så är det ingen misshandel men det har förr varit massa psykisk misshandel, nerbrytande grejer..och hot på fyllan, slå sönder dörrar med yxa när han blev utslängd. Sen blev han dömd till tvångsvård eller vad man ska säga, behandlingshem iaf. När han var nykter blev det ju bättre men nu ser det ut som en nedåtgående spiral :( Är bara orolig men också väldigt rädd att vara för "hands on".
Kom ditt "jag vill inte se honom igen" från tomma intet? Hade du berättat om det för henne förr att du ogillade vad han gjort?
Eventuellt att det du sa om hennes kille var nåt hon tog personligt, som att du kritiserade hennes val av kille och därmed indirekt hennes omdöme och sätt att styra sitt liv.
Upplevt liknande saker, efterosm du ställde ett krav (där hon nog vet det du tycker) som hon inte är redo att göra så stängde hon ute dig istället. Det har hn nog behövt göra med många vänner, notera "nog", för killen verkar inte pålitlig och jag skulle själv tänka "okej…de där har det inte bra, vad mer pågår bakom kulisserna?". När hon inte har några vänner blir hon nog tyvärr ännu mer fången med honom :/ Samtidigt kan man inte tvinga isär dem. Nu har du sagt ditt och jag tycker att du gjorde rätt även om det innebär att hon tar avstånd från dig- du fanns där för henne. Jag hoppas att hon vänder och vill umgås med dig ändå, kanske så småningom även klarar av att vara utan honom när hon inser hur det påverkar hennes liv och relationer negativt :/
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#4 Jag hoppas också innerligt att hon kommer till den insikten. Så jäkla hemskt att HON ska bli isolerad pga det HAN gör. Det är ju det som gör att man känner sig så splittrad som kompis. Vad man än gör så blir det fel 🤔