Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 1562 ggr
[QueenNon]
2013-01-12 00:50
0

Vad är hennes problem?

Jag har en kamrat, som jag står nära. Varje gång jag säger något fel rättar hon till mig HELA tiden! Jag orkar inte ha en autocorrect med mig hela tiden! Jag vill kunna prata utan att tänka "kommer hon rätta mig nu"? Det är jätteirriterande. Hon tror alltid att hon bestämmer,hon är t.o.m ett halvår yngre n mig och hon borde visa lite mer respekt. Hon brukar vara hård mot andra, säger till mig att jobba (för att jag ska bli klar).  Om jag småpratar blir hon sur!! Men jag väljer själv hur jag vill ha mina betyg! Skrikandes

I lördags, skulle jag och hon äta lunch tillsammans. Men jag hade nyss kommit från Finland och blev sjuk! Jag ringde upp henne och hon ifrågesatte mig hela tiden. " Det är bara en liten lunch", "du blir nog frisk snart" os.v. Hon tvingar mig nästan att gå. Det är ej den första gången!

Vad tycker ni jag ska göra?

Carrolinline
2013-01-12 02:25
0

Prata med henne om det om du inte redan gjort det såklart. Hon kanske inte ser på det på samma sätt som du ser det, ibland gör människor konstiga saker som dem inte tänker på som tolkas fel. Lyssnar hon inte så pika tillbaka, så märker hon kanske hur irriterande det är ;)

Gur4m1
2013-01-12 21:38
1

Upplever att alla är sådär…:) Alltås om man säger att man inte kan komma till skolan, fika, träffar osv- det ser jag mer som att hon väldigt gärna VILL att du ska komma, mer än egentligen ett ifrågasättande :)

Däremot det där med att sätndigt rätta dig, där säger du ifrån nästa gång hon gör så. Bli inte sur eller arg men markera tydligt att hon gör så (för hon gör kanske så med alla och då är hon kanske inte medveten om det). Du kan säga något som markerar att det hon gör inte uppskattas, knappast uppskattas av någon! :)

T.ex en polare sa "Var inte en sån besserwisser" åt mig en gång ;) Då skärpte jag till mig runt den personen. JAg rättar inte folk när de säger fel, däremot ÄLSKAR jag att säga när folk kommer med felaktiga uppgifter men det är ju fortfarande otroligt störande för den som berättar och kan hämma andra i ens omgivning. Så sätt ner foten bara.

Tycker du dessutom uttrycker dig så bra här i ditt inlägg: JAg orkar inte ha med mig en autocorrect hela tiden. :) Skitbra formulerat, lite rolgigt, men även korrekt ^_^

Men det där med Finland och att du är sjuk, så gör vänner. Man får stå på sig bara eller vara tydlig. Men låter mest som att hon uppmuntrar dig eller kanske är van att du kommer med sådana saker ofta när ni har saker planerat? Eller att hon är det från andra relationer. Just där låter det ju mer som att du inte VILL, (du är ju såklart sjuk! ) men hon vill ju och försöker låta/verka uppmuntrande/optimistisk. Stå bara på dig, slösa inte energi på att irritera dig på sådant, tänk "vilken bra vän, hon vill verkligen träffa mig! så som hon tjatar! " ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Knorran
2013-01-12 23:29
2

brinn av och gå loss, totally bananas, fråga varför hon har ett sånt stort kontroll behov.. säg åt henne vad du tycker, säg att hon ska sluta, stå upp för dig själv kvinna! det är du värd…blir hon arg och ber dig dra åt helvete då vet du att det inte är någon vän värld att dras med … du vet säkert hur man ska bete sig men tydligen inte hon så tillslut står hon där med inga vänner.. du behöver inte vara elak när du säger ifrån men gå loss och kriga för dig själv…

[Yllhilda]
2013-04-08 16:14
0

Jag hade en väninna som var väldigt krävande. Många andra har tyckt likadant. Att hon pratar mest, högst och tar allt plats hon kan, var bossig, skrattade så det skar i öronen samt var jättepetig med skulder. Hon fattade inte varför vi tyckte så och ändrade inte på detta beteende förrän långt efteråt, vilket jag är glad för. Hela hennes liv är på det hela taget mer balanserat.

Med det sagt: Med ärlighet, lite tjurskallighet och i vissa fall list så borde vänskapen mellan dig och din vän kunna förbättras.

ChristineL
2013-04-09 10:37
1

Ställ henne mot väggen och säg som det är, hur du känner helt enkelt!

Sen måste jag bara säga att ålder och respekt har inget med varandra att göra, man ska visa respekt mot alla.

Fridaaaa
2013-04-09 15:20
1

Ang respekt: Hon ska inte visa mer respekt för att hon är ett halvår yngre eller liknande, om det var så du menade?
Alla ska respektera varandra, har inte med ålder att göra.

Jag hade blivit irriterad också, men bästa är att ta ett snack, hjälper inte det, ja då hade jag inte umgåtts med personen mer eller enbart mindre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gur4m1
2013-04-10 00:41
3

hah nu när jag läser inlägget igen….vadå, så hon är hård för att hon säger ifrån när du babblar under lektionen/pluggningen osv? Låter inte som att ni respekterar henne heller.:/ Eller skolan ;S Stsa på bra betyg! Är mitt hetaste tips för dagen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com