Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 996 ggr
[AndreaPirlo92]
0

Tips på vad man kan göra.

Jag bor i en helt ny stad och känner mig ganska ensam om dagarna. Min sambo jobbar om dagarna och jag pluggar på distans, vilket gör att jag knappt kommer ut och träffar människor. Försöker hitta på saker hela tiden men nu efter ca 4 månader börjar det bli drygt. Har funderat på att börja nån kurs eller skaffa nått nytt intresse, men vet verkligen inte hur jag ska börja. Kan ju tillägga att jag knappt har pengar heller vilket förstör en hel del. Tips på vad en 20 årig tjej kan göra om dagarna?

VildaVittra
0

Bli dagmatte. Då kommer du tjäna lite pengar (70-100 kr per dag ungefär), få sällskap av en hund och träffa massor med människor som vill hälsa på hunden eller som har hund själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AndreaPirlo92]
0

Vad innebär det mer? Och hur blir man det? Om man ska ha hundarna inomhus så går det kanske inte eftersom jag har två katter… 🤔

VildaVittra
0

Man har hunden hemma hos sig själv eller är hos den som äger hunden på dagarna när ägaren jobbar. Man går på promenader och busar, kanske tränar hunden lite om ägaren är okej med det. Dagmatteannonser kan man hitta på blocket och på grannar.se.

Det går alldeles utmärkt att ha hundar och katter ihop, det enda man gör är att hålla koll i början tills dom vant sig samt sätta ett kompostgaller i en dörröppning så katterna kan få en frizon.

Säg från början att du har katt, så kommer ju ägaren ha möjlighet att neka om den har en notorisk kattjägare. Raser som ibland har svårt för katter är JRT och huskys. Men det är väldigt individuellt, jag har huskys tillsammans med katter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AndreaPirlo92]
0

Det låter bra. Den enda grejen är att jag inte har någon erfarenhet utav hundar, mest katter. Hur mycket erfarenhet krävs det?

VildaVittra
0

Hur mycket erfarenhet som krävs beror på hur desperat ägaren är. Jag lämnade mina huskys och en kamphundsmix hos en ung kille som aldrig tagit hand om hundar förut. 😃

Ta en promenad och en fika med ägaren så ser du ju om det är en väluppfostrad eller tillräckligt uppfostrad jycke. Små hundar kan vara små dregglande bestar som retar upp andra hundar som de möter, så tänk inte "liten hund=lätt". Det är mycket möjligt att den där leonbergern som ser ut som en mindre björn är den lättaste att ha.

Gur4m1
0

Handlar nog mer om kemin för även om man är hundvan så kanske hundägarne har vissa preferenser. Viktigt att kolla upp vad som gäller- tex med var man bör och inte bör släppa lös en hund, att man måste plocka bajs osv ^_^ Lämpligt beteende när man möter andra hundar och folk som vill hälsa osv.

Jag har varit i en liknande situation, pluggat distans på en helt ny ort och mitt tips är att skaffa ett timjobb för då lär du känna folk (dina kollegor) eller börja ta en kurs, förening eller liknande. Jag gick arbetslös länge men fick genast många nya bekantskaper och vänner när jag började arbeta. Föreningsliv är också en inkörsport. Kan vara allt från hamstrar till att engagera sig för kulturbyggnader eller skjuta pilbåge. Vad är dina intressen, vilka saker vill du lära dig? Kolla upp om det finns i din närhet.

Tycker du att Roller Derby eller Klättring låter spännande? Kolla upp vad som erbjuds i din kommun :D Som total nybörjare upplever jag att folk oftast är mer öppna och välkomnande och gärna hjälper och lär en saker. Oftast är det inte jättedyrt, handlar om medlemskap och om utrustning/material om man går kurser/med i föreningar där man behöver sådant- men många föreningar har möjlighet att hyra/låna/ eller köpa begagnat eller billigare priser.

Gå med i någon hideel-jälporganisation?  :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com