Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 1123 ggr
Buffaomini
2013-04-13 21:20
0

Att observera

Har på sätt och vis med relationer att göra.
Hoppas att någon kan hjälpa mig :-)

Läser sociologi programmet på universitetet, och denna månad ska vi välja ett sociologiskt fenomen som vi ska skriva en uppsats om.
Vi valde ämnet hälsa och om alla sociala mediers exponering motiverar eller skapar en hets?

Vi har bra folk som vi skulle vilja intervjua, men faller nästan på hur vi ska observera. Hur observerar man detta beteende? Det räckte nämligen inte bara att kolla flödet av detta på ex bloggar, instagram, facebook och twitter.

Har ni några bra tips?

Skogshumblan
2013-04-13 21:22
0

Intervjua personer och gör anonyma enkäter?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Buffaomini
2013-04-13 21:25
0

Vi har som sagt bra personer vi ska intervjua och enkäter faller under intervjuer. Det är som sagt observationerna vi har problem med.

pistenbully
2013-04-13 21:37
1

Hur ska man observera något sådant om man inte kan använda sig utav intervjuer och sociala medier? :-o Berätta gärna hur ni löste detta. :-D

Skogshumblan
2013-04-13 21:43
0

Jo men _vad_ är det ni ska observera och hur tänkte ni kring det? Menar inget illa men det kanske är så att ni ska lura lite på om ni kanske ska formulera om er fråga och vinkel lite så att ni kan göra ett bra arbete. Fick själv tänka helt om inför min c-uppsats men kunde ändå skriva om det jag ville, behövde vinkla om själva frågan lite bara.

/ Skogshumblan

Gur4m1
2013-04-14 00:29
0

Observeringen borde väl vara folks reaktioner- det är ju fortfarande på bloggar, facebook osv. Tänker hur folk kommenterar vissa inlägg, hur en bloggare spinner vidare/inspireras av en annan osv. Förebilder etc- som bloggare ofta tar upp. Jag tänker kanske helt fel. Känns som ett rätt stort arbete för så kort tid. Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Buffaomini
2013-04-14 12:36
0

Nej men intervjuer ska vi ju göra, men med vissa utvalda personer.
Ex. en man i norge observerade ett nazistgäng. Han följde dem på deras möten och när dom gick ut på stan. Sen hade han intervjuer med några utvalda nazister. Själva observationen är att studera vad dom göra. Inte bara fråga/intervjua.

Jo vi har många stora planera som ska in på så liten tid. Det är ju som sagt ingen C uppsats.
Men vi bestämde oss för att ta helgen på oss att fundera på hur man skulle kunna studera hur sociala medier. Vi tyckte i gruppen att följa bloggar, fb etc var ett sätt men det tyckte som sagt inte vår lärare.
Det andra vi skulle göra under helgen var att om vi inte kom på ett observations sätt var att komma på en ny vinkling/ämne.

Att det är lite tid håller jag absolut med om. Det känns inte omöjligt att klara de, men 2 månader i stället för en hade inte varit fel. (med tanke på andra delen av kursen överlappar denna del av kursen med 2 veckor).

Gur4m1
2013-04-14 13:44
0

hm då skulle jag nog satsa på att följa en bloggerska i nivå med BlondinbBella. Någon som bloggar, får betalt för det med accessoarer, eller makeup osv. Gör reklam helt enkelt genom att hypa produkter. Ni har kanske någon på er skola som bloggar om "outfits" och "hudkrämer" eller "banta" osv. En person som bloggar är kanske inte så jättespännande att följa en hel dag, men att följa med under en vecka- observera möten, samtal osv. hur de väjer vad de ska skriva om- därmed påverka sina följare.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Buffaomini
2013-04-14 19:12
0

#7 Kan vara något. Tack.

…eller så får vi fundera ut något nytt ämne, var nämligen inte det lättaste att observera :)

Skogshumblan
2013-04-14 19:14
0

Lycka till! Hoppas ert arbete blir bra:)

/ Skogshumblan

Buffaomini
2013-04-14 20:34
0

#9 Tack, det hoppas jag också :)