Tror du på Karma?
Tror du på Karma? Får vi alla det vi förtjänar?
nej, däremot tror jag på slumpen :)
Håller med dig Emelie
Nej.
/Maria
Inte på ett absolut sätt, men definitivt på ett "är du taskig mot folk i din omgivning så kommer de vara taskiga tillbaka förr eller senare"-sätt. Sätter du eld på en soptunna så kommer du däremot inte krasha med cykeln t.ex.
Jag tror på karma när det gäller andra. Är man dum emot mig, så kommer universum ge tillbaka på något vis.
Därimot är jag (& min son) väldigt tveksamma till vad vi har gjort världen, som förtjänat ständigt skit tillbaka. Min son går i en kristen skola (vi är inte kristna) och där är prat om Gud förstås. Han tror absolut att Gud hatar oss, om han finns. För han ser ingen mening med allt skit. Det kan inte vara att vi ska lära oss något och bli starkare. då hade det tuffa kommit ibland, då och då. Och inte i en jämn ström hela tiden - så man aldrig får chansen till återhämtning (och eftertanke).
Mitt svar är nog Ja & Nej. 
Karma är en gullig livsfilosofi och jag har länge tyckt lite så att eftersom jag har handlat fel, i min egna värderingsvärld, så bör jag straffas. Men faktum är inte att dåliga saker händer mig för jag har handlat fel tidigare, utan saker händer för att jag gör korkade ogenomtänkta beslut nu, eller att jag inte själv jobbar aktivt för att förändra min livssituation.
Nej.
Men logiken säger att om du behandlar din omgivning som skit lär din omgivning behandla dig som skit.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag tror på karma till viss del, tror precis som #4.
Egentligen tycker jag att alla borde tro på karma i viss mån, hade man ägnat sig åt lite tankeverksamhet med fokus på just karma innan man utför vissa handlingar så kanske man helt enkelt hade avstått eftersom människan såklart inte vill uppleva elakheter själv.
Fast det behöver ju visserligen inte kallas karma, Kants maximer är ju i grunden samma tanke men han jiddrar inte om karma för det. Eller den gyllene regeln inom religionerna. Karma tycker jag finns mellan människor, inte mellan människor och ting.

Jag tror på karma
Njaem jag gillar tanken absolut! Kanske karma bara är lite långsamt med att ge tillbaka ;)
/Christine
Att man skulle få det man förtjänar tycker jag är att skuldbelägga människor.
Har inte religionerna gjort det tillräckligt genom åren eller har vi någon märklig böjelse för att straffbelägga oss själva?
/Maria
#11 Du skriver ju bara klokare och klokare saker du ju… :)
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
/Maria
Vet inte riktigt om jag tror på karma eller ej. Jag är inne på attraktionslagen istället, att det man sänder ut kommer tillbaka till en. Väldigt intressant är det 
/Christina
Tror inte man föds igen och därmed inte på karma heller. Men ibland tror jag att någon sorts rättvisa kanske kommer ske - eller så är det trevligt att leka med den tanken i alla fall. Och då kanske det är just det som #14 beskriver som händer - att har man varit oschysst tillräckligt mycket så kommer man själv bemötas så - och då blir det ju nån sorts rättvisa. men jag tror också man kan öka på "det goda" genom att vara schysst utan att förvänta sig något tillbaka. Om man alltid tänker: jag hjälper dig då är du skyldig mig en tjänst en annan gång så är det mer handel än en god handling egentligen. Men jag kan tänka att om jag plockar upp en okänd liftare, erbjuder henne övcernattning eftersom det är -18 grader ute och bjuder på mat - då kanske hon kommer göra nåt likande mot någon annan, som i sin tur kommer göra…. och om många tänker så och gör så, då blir världen lite bättre.
Karma behöver inte vara att man just blir drabbad senare, karma inom te.x. buddismen kan ske på en gång.
-Stephen Hawking
Jag tror absolut på karma, men däremot vågar jag inte säga ifall det kommer i nästa liv eller inte, om det nu finns något nästa liv. Tror däremot att man får tillbaks det man ger i detta livet, på gott och ont. Behandlar man andra bra så kommer man på nåt sätt få igen det, kanske inte direkt av dom personerna men på något sätt. Och samma sak med andra saker.
What goes around comes around.
#17 Men om typ ett barn blir misshandlat, är det dålig karma av barnet då? Eller finns det fortfarande en "Hemska saker händer" inställning?
-Stephen Hawking
#18 Nej, om ett oskyldigt barn blir misshandlat är det absolut inte dålig karma (enligt mig). Finns givetvis undantag, så i såna fall är det nog inte karmas "verk".
Tror även att det kommer något gott ur allt ont, att det finns en mening med allt som händer.
#19 Men om någon blir slagen till döds då, i tidig ålder, är det karma då med?
Det blir liksom lite väl komplicerat:p
-Stephen Hawking
#20 Det kan jag inte svara på haha! Har inte tänkt på det sättet, då är det väl kanske inte karma men då tror jag att det är menat att bli så och att det kommer att komma nåt bra ur det.
Jag tror absolut inte på slumpen.
#22 Jag har sett för mycket skit, och för mycket människor göra onda saker för att tro på karma:p Världen är helt enkelt inte tillräckligt god, och jag ser väldigt sällan dom människor som begår ondska bli straffade rättvist för det som dom har gjort.
Om någon begår massmord, även om man dödar den så är det inte nog, ur ett karma perspektiv.
Hoppas du förstår hur jag menar :) Jag har tänkt rätt mycket på det, och jag var inne på karma tankar när jag var yngre.
Det kommer aldrig något bra ur en död.
-Stephen Hawking
Ja verkligen, tycker iallafall att man ska leva enligt den filosofin, eller ska & ska. Det är ett bra sätt att leva. Fylla sin karma, då blir man en lycklig människa.
What goes around comes around..
En nära vän till familjen dog i somras, i en motorcykelolycka…
Vi var alla helt förkrossade, jag började tänka, vad fan har han gjort för att detta ska hända honom?? För han var verkligen den snällaste människa man någonsin kan hitta, kan aldrig säga något elakt om någon, så fruktansvärt snäll & rolig.
Jag tänkte, har han någon hemsk hemlighet som har orsakat detta?
Men nej det är inte möjligt kom jag och min mamma överens om när vi satt och grät. Sen kom vi på vad som måste ha bidragit till denna hemska olycka.. - Alla gånger han utsatt andra människor för sådan fruktansvärd fara, i trafiken. Han körde alltid för fort, han stylade ALLTID, körde skickligt, var aldrig med i några olyckor, men vart flera gånger varnad av polisen, stannad när han kört i 200KM/H men med sitt milda uttryck och ärliga attityd så kom han alltid undan ändå. Och sedan dog han - i trafiken, efter hur många varningar som helst.
Sedan vet jag inte hur många gånger efter att jag vräkt mig ur något dumt till någon & nästan direkt slagit i huvudet i något eller slått i tån eller nått sånt, har de aldrig hänt er?
Sedan den som blir utsatt för någon, den behöver ju inte alltid blivit straffad för det pga karmat, men däremot den som gjort något mot den personen kommer nog få igen för det tror jag.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
fruktansvärt passande!
https://www.facebook.com/photo.php?v=189815724492530&set=vb.388071227942020&type=2&theater
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#24 Sådana tankar gör mig mörkrädd.
Så ni kom liksom på lösningen på varför denne kille måste ha dött i en bilolycka? Han fick vad han förtjänade med andra ord.
/Maria
#26 verkligen inte!!!!! Men att han borde ha lyssnat på vad alla sa och vad alla varnade honom för.. Då hade han inte varit död idag.
Karma är ju inte något som händer på en gång. Det kan ta livstider att få igen. Lite missmodigt om man är troende av Karma och inte ser sina plågare räka illa ut men vad är det som säger att dom inte kommer att återfödas som en spindel i ett hus fullt med tidningar med krossade spindlar på?
Jag tror på att gör vad du vill men skada ingen. Allt du skickar ut i universum kommer tillbaka till dig, kanske direkt och kanske om några år men tillbaka kommer det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Beror på, lite tror jag på karma. Så som att om man är glad och vänlig så blir man lyckligare och får glädje tillbaka. :) Fast det har väl mer om en positiv attityd att göra än karma.
Sen har vi ju också "den som gräver en grop åt andra faller ofta i den själv", vilket stämmer i vardagssituationer (lite som i #25, haha). Sen händer såklart olyckor och andra hemska saker även människor som absolut inte förtjänar det… :/
#23 Jag förstår hur du menar, och även jag blir lite kluven för du har rätt i mycket av det du säger! Världen är inte rättvis, men jag tror fortfarande att karma existerar. Men skulle kanske kunna ändra mig och säga att det kanske inte existerar i alla lägen..
Men däremot håller jag inte med om det sista du skrev. Givetvis är det aldrig kul om någon dör, oavsett om det är en naturlig, smärtfri död eller ett brutalt mord. Det jag menar är att det kan få andra människor att inse saker, alltså föra något gott med sig på det viset. Men vi har ju alla olika åsikter kring det. 
#27 Och det där kan du ju faktiskt inte veta. Karma är ju något man själv kan tro på, hur mycket man tror på det är ju upp till var och en. Men du kan ju inte säga att "han hade levt om han lyssnat på oss". För det vet du inte.
#28 Håller med dig där.
#30 Alltså, det är ju inte det att tanken är dålig. Jag skulle mycket mer än gärna se naturen själv straffa dom människor som gör onda saker.
Sen får man ju tänka på det här med gott och ont med, vad exakt är det? Jag menar, en sak som är god, och snäll, enligt mig kan vara ond enligt någon annan, hur löser man det då?
Jo, jag vet:p Men det är kul att diskutera saker :) Så jag hoppas du inte blir irriterad av att jag ifrågasätter saker.
-Stephen Hawking
#31 Ja det var ju förstås en bra fråga.. Alla uppfattar ju saker olika så. Svårt att svara på det där!
Jag blir inte irriterad, du vet ju att jag gillar att diskutera
Haha!
Nej, det gör jag inte! Jag tror fullt och fast på att man bör behandla andra med respekt och vänlighet om man själv bli behandlad på samma sätt, men det har inget med karma att göra utan är vanlig enkel psykologi.
Att naturen, universum eller någon annan "kraft" skulle se till att alla får vad de förtjänar är säkert som en varm och skön filt för de som vill tro på det, men jag kan inte se någon som helst anledning att dela den tron.
JAg tror inte opå karma, avrför? Det vore så fruktansvärt hemskt om man menar att universum anser att t.ex en nyfödd, eller ett litet barn FÖRTJÄNAR att födas utan armar, in i fattigdom och svält, utan läkarvård etc. De tär som att säga att vi som är rika och har det bra på något sätt är bättre än ja…många länder som har det sämre. Jag har läst där folk sagt "det är karma", dvs livets gång och energier som någon förtjänat från ett tidigare liv- när en bild på en liten flicka med en enorm böld som plågar henne, och folk ber om att stötta henne för att få en operation- de tär inget att bry sig om, alla får vad de förjänar.
Men någon måst eju göra något, men folk är ganska passiva - går förbi "karma". Nej, kan inte tro på skiten.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Gur4m1 Du har helt missuppfattat det. ingen kallar det Karma, jag kallar sådana saker för läroperioder av ens liv, jag är inne i en själv.
Jag kan inte säga att jag är född utan armar men jag jag blev 85 år på en enda operation och jag kämpar mig nu tillbaka.
Personligen, jag skulle gladerligen ha varit ok efter open. och kunnat fortsätta mitt liv men spirituellt så har jag vuxit något otroligt. Så nä, jag tar min smärta, mina problem och går igenom dom.
När du ser in i ögonen på de barnen som har drabbats av missbildningar eller allvarliga sjukdomar så kommer du att se samma sak, frustration men ett lugn.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#35 jag säger att folk kallar det för karma, för det är så många uppfattar det- och det är vid sådana tillfällen folk tar upp sdåana saker. JAg säger gärna "det är karama hehe" när man ser en idiot göra en idiotisk sak och sen får det i retur direkt efteråt. Men jag har sett hinuister och buddhister prata om karma i dessa sammanhang jag talar om. Sen om det ÄR karma vet jag inte, men jag litar nog mer på de som lever i länder där de uttövat den typen av tro i generationer.
De tär fint att ud känner så. Själv tycker jag inte att världen är så enkel att man bara knycker på nacken. Nu talar vi inte om någon det gått dåligt för, utan om en tjej där en operation skulle öka hennes livskvalité väsentligt- men de uppmanades att tro att folk frå vad de förtjänar. En hintade om att denna flicka gjort saker i ett annat liv så hon förtjänat detta och därför ingen idé att årgärda.
Det är jättebra att du funnit ro i din situation, men du gjorde en operation, du får dne hjälp du ebhöver- hoppas jag? Att acceptera sin situation och må bra i den är en styrka men jag skulle inte kalla det för karma.
#36 Det där är gamla synsättet att tro på karma och det är på väg att försvinna. Numera får man dålig karma av att inte visa medmänsklighet och omtanke mot alla. Man måste ju tex visa omtanke även mot brottslingar och ge dem en rättvis dom, annars har man sjunkit till deras nivå. Jag tror på karma som i att det man ger får man tillbaka, på gott och ont. Sen tycker jag väl det vore bra om folk levde som om de trodde på karma. Tänk om det vore så att alla kände att för att få bra saker i livet så måste man leva efter Dharma och visa respekt och omtanke för sina medmänniskor. Det handlar ju inte om att skrämmas, inte enligt modern filosofi, utan om att man ska tänka på konsekvenser av ens handlingar.
KArma, jesus, man åfår vad man ger- vända andra kinden till, medmänsklighet, de tär ju bra allt sådant i alla religioner men det ska alltid finnas människor som vill vara speciella, sätta sig över andra.
Håller mig borta från religion och tror allmänt inte att det finns en lösning som fungerar på alla eller någon universiell lag. Men visst vore det trevligt om alla fick vad de förtjänade men samtidigt så önskar jag en mer förlåtande och tolerant värld :)
Att tro på karma är ju lite samma soma tt tro på helvete och himlen. Är man snäll får man belöning i det nästa livet, är man dum så får man sig ett h-vete. Lite som att jag, jag låter bli att bryta mot viss alagar för det verkar vettigt att faktiskt…du vet, att det är olagligt, sen finns det seriöst folk som låter bli en del kriminella saker- enbart för att det är olagligt, inte för att de direkt tycker att det vore lite ovettigt/omänsklöigt/idiotiskt att pyssla med det. :) Det är bara inte värt risken/"moraliska" dilemman osv.
Gur4m1, det finns dagar som jag verkligen hatar mitt liv som det är nu men jag lär mig för varje dag omtanke, styrka och ödmjukhet… och den hjälp jag behöver… nä, den får jag inte… men det säger mer om sjukvården och dess anställda än om mig.
Jag tror inte på karma i den ordagranna betydelsen. Däremot tror jag att om man går igenom livet med mycket hat eller med missundsamhet så tror jag att man har svårt att bli lycklig. Det handlar nog snarare om att neggativa energier drar til lsig mer neggativa energier eller hur man ska säga.
Ja och nej. En del av mig tror på karma och att vi har flera liv, en annan del av mig är mer vetenskaplig och tror inte alls på sånt utan är mer inne på slumpen och att livet blir vad vi gör det till.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#37 Kolla upp hinduismens spridning innan du säger att det synsättet på karma är på väg att försvinna. Var tror du idén kommer i från?
-Stephen Hawking
#42 Det gamla synsättet på karma är på väg ut ur hinduismen. Eller tror du alla hinduer följer det gamla kastsystemet? Jag jobbar med hinduistisk filosofi och tycker det är ett tydligt skift från det gamla kasttänkandet mot den nya och mycket mer humana inställningen till karma.
#43 Kast-systemet är högst aktivt fortfarande. Det är inte förbjudet. Det är bara förbjudet att diskrimiera efter det, men det görs fortfarande mycket på landsbyggden.
Jag hoppas att synsättet är på väg bort. Men jag finner det uttalandet högst osannolikt.
-Stephen Hawking
#44 Nu blir det ju OT men hinduismen förändras ju i takt med att människor får utbildning och pengar. Indien är ett snabbt växande land där barn allt oftare går i skola och där det finns bättre jobbmöjligheter. Självklart finns gamla synsätt kvar men jag ser det som mer osannolikt att förlegade normer lever kvar i ett så internationellt och växande samhälle för all framtid.
Sen tycker jag i och för sig inte att karma behöver handla om reinkarnation över huvud taget, och det behöver heller inte vara en del av en religion.
Från en filosofisk synpunkt undrar jag om man kan uppnå fullständig lycka om man är elak, taskig och bara ser till sig själv. Jag tror man blir väldigt ensam genom att leva så. Och pengar ger bara en ytlig form av lycka tror jag.
Det finns många saker som tyder på att evolution gett oss moralitet (se Richard Dawkins, The God Dilusion tex.). Därför tror jag att leva gott lönar sig. Det har ju uppenbarligen genom selektivt urval lönat mänskligheten tillräckligt för att tillkomma från första början.
lndet där politiker öppet uttalar sig om att våldtagna Kvinnor inte är offer. :) Utvekclingen går frammåt men inte speciellt snabbt, på en del plan. Men jag blir bara glad om de tär så som du säger Zorita.
#47 Sånt sägs ju i Sverige med, tyvärr. Korkade människor finns överallt.
#48 du får gärna peka ut den svenksa politikern som skulle tycka att våldtagna Kvinnor (t.ex kvinnan som blev våldtäktsmördad i en buss) får skylla sig själva. Sen att det finns fall där folk tycker det- är ju inte samma sak. "Jag vet ingen repsektabel kvinna som blivit våldtagen" var väl någon högt uppsatt i Indien som sagt, i samband med buss-våldtäkten. Ett sådant uttalande i Sverige skulle innebära en rätt säker död för den politiska karriären…
#45 Klart det förändras, dom har ju redan en sådan syn att allting förändras.
Ekonomisk tillväxt förändrar inte speciellt mycket när det kommer till tradtioner och liknande.
Giftemål utanför ens egen kast är till exempel fortfarande väldigt ovanligt.
Det anses ju inte vara förlegat inom hinduismen.
#46 Konceptet kommer där i från. Men nej, man behöver inte vara hindu för att tro på karma. Buddisterna har ju en annan tro på karma, te.x.
Beror på vad fullständig lycka innebär. Det är ingenting som är samma för alla(tack och lov). Jag själv är en människa som gillar att vara ensam - därav så blir jag inte ledsen av att vara ensam.
Och helt allvarligt nu, hur många anser inte att skadeglädje är rätt mysigt.
Jag tror absolut att leva gott lönar sig. Det är inte det som är frågan här.
-Stephen Hawking
Jag är lite kluven, vill gärna tro på karma och i vissa fall gör jag det, men jag är mer åt nej-hållet än ja. Tycker jag det finns så många människor som bär sig illa åt utan att få tillbaks något eller tillräckligt.
ja defenetivt!
Men jag tror inte att det behöver ske direkt.
' igår så slog jag ihjäl en mygga
imorgon så kommer det vara sämsta dagen i mitt liv'
Nej, jag tror att det kommer när det är tids nog.
Inte alla, har en lista på personer Karma har missat, men det kommer väll det med😃