Min man har bullimi
Man läser mkt om ätstörningar i tidningar och oftast handlar det om unga flickor som mår dåligt. I mitt hem så är det min kille som må¨r väldigt dåligt.
Han är lång och jätte fin enligt mig. Jag älskar honom som han ser ut och jag försöker förklara för honom att jag ser någon helt annan person i honom än vad han ser i spegeln varje kväll.
Han äter aldrig tills han är mätt. Han äter tills maten är slut och hanhar gått upp som mest 30kg sedan vi blev tillsammans.
Han vet om sina problem och löser det genom att träna¨på tok för mycket och svälta sig i några dagar. Om han ställer sig på vågen och blir missnöjd så står han och speglar sig flera gånger per kväll och visar hur fet han är och vad han ska göra för att få bort det.
Han sätt att ta hand om saken är att svälta sig själv. Ibland säger han att han inte ska äta på flera dagar för att han har ätit för mkt dem senaste dagarna. Och människan äter inget under dem dagarna han "bantar". Han gör det han säger att han ska.
När han svälter sig själv så tappar han orken och energin. Han tränar alltid som en tok och jag hittar hnm sovandes i soffan när vi tittar på ngt progam.
Vid några enstaka tillfällen har han sagt att han vill stoppa fingrarna i halsen och bara spy upp allt han har ätit, så han kan äta igen. Precis så säger han.
Jag blir så maktlös över att se honom så här. Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa hnm. Vi pratar om det så fort han nämner det så jag lyssnar och finns där för honom. Men att se hur han mår så dåligt gör ont i mig.
Alla i vår omgivning är så viktfixerade och dem förstår inte hur ont det gör i hnm när dem säger "fn vad du har lagt på dig". Hur många gånger har man inte varit ute och ätit med vänner och någon kläckt ur sig ngt som han har tagit illa upp och på hemvägen säger han att nu fn ska han banta.
Sanningen är ju att han har gått upp väldigt mkt i vikt och det vet vi båda två. Men på ngt sätt ska vi lösa det här.
Sexlivet är helt förstört eftersom jag inte får ta i honom. Jag trodde tidigare att han inte ville ta i mig. När det handlade om att han inte var nöjd med sin kropp. Han vill inte visa sig naken och han tar illa vid sig om jag tar på hnm. Han känner sig pressad då och det är inget jag vill. Han har tidigare sagt saker som "Nej jag kan inte ligga på dig, jag kommer att krossa dig" och det har jag bara skrattat åt för jag förstod inte allvaret i det hela.
Behövde bara skriva av mig
Någon som har ngt tips? :(
Oj, vilket jätteproblem ni verkar ha.
Det första ni måste göra är att få honom att förstå allvaret i hur mycket stryk hans kropp tar för varje gång han svälter sig.. Varje gång han gör så och äter "som vanligt" igen så har kroppen mycket lättare att lägga på sig fett istället för muskler vilket kommer innebära lättare för viktökning istället för viktminskning.
Han måste trivas med sig själv för att kunna trivas med andra människor och inte bara jämföra hela tiden och se fel på sig själv.
Ett tips är ju att hitta en långvarig lösning på kosthållning som gör det lättare för honom att gå ner i vikt och hålla det samtidigt som hans kropp inte tar stryk av det… Eller så får du prata med honom och se till att han kan prata med någon eller gå i terapi eller nåt.
han behöver hjälp och jag är osäker på att ni kan lösa det själva..
Önskar er lycka till! Hoppas ni hittar nån lösning som passar er båda!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det finns hjälp att få via vården för denna ätstörning… En tjej som jag bodde på samma elevhem som var bulimiker och hon togs in för tvångsvård och efter det så blev hon faktiskt frisk.
Hoppas att din man en dag blir frisk
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mitt tips. sök vården för hjälp. Han behöver korrigera sin självbild. Efter din beskrivning..
Jag kan inte annat mer än att beklaga din sitation.. förstår din maktlöshet. Han har en god kvinna brevid sig som bryr sig så pass mkt som jag tycker mig se i ditt inlägg.
Det är för det bättre at ta itu med och aggra med på allvar innan hans självbild förvanskas ytterligare. Då får han seriösa problem att ens hålla sig vid livet. En uppväckningssignal till honom kanske? Mata på med videor om folk som ligger till bädds och kämpar för sina liv.. För innan han vet ordet av det kan det mycket väl gälla honom.
En man skall vara vara redig. Det vi blir visade genom media är ju inte san. Det ahr börjat kliva fram nu mer och mer, men mest gällande kvinnorna. Man ser mer och mer vilka saker kvinnorna gör för att framstå som perfekta.
Hollywood är allt utom verkligt. Det gäller även våra svenska kändisar.. Den bild som projeseras därifrån är den som styr oss på många vis. Även om vi inte är fullt så medvetna om det.
Men jag måste dra mig till minnes var gång jag står vid en spegel.. att det jag ser inte duger upp till idealet, för idealet är påklistrat med lim.
Han kan behöva mata sig själv med samma ord.. Tjata in i skallen på honom att de där läckra snubbarna? De är inet så förbenat läckra.
Av tusen bilder får man fram en som duger.. Av tio tusen fotografier får man fram tio som duger och en som är asbra! Det är inte så att vi var gång skall se perfekta ut, bli perfekt portträtterade så ort en kamera dyker upp. Det är inte ens så det går till i snyggovärlden. Det tar omtagningar tills det har trixat fram det de vill ha fram. Vi kan imöjligt krävas att leva upp till att möta tio tusen bilder och leverera den perfekte var eneste gång!
Vi är folk.. dem är plast. Vi är idealet. dem är piss.
Män skall se ut som män och inte som Kvinnor. Det är inte en kroppbyggare som är idealet hos Kvinnor.. så rä det bara.
All styrka till dig i kampen ni har framför er.. den är tung.
Låter som att han har kraschat sin ämnesomsättning. Det kan ta flera år av "normalt" ätande innan hans kropp kan återställa sig, om den någonsin gör det.
Jag tycker du bör pusha honom till att gå till läkaren. Så får han göra en grundlig läkarundersökning med konditionstest, blodprov, blodfetter och andra viktiga värden man bör veta. Detta för att han ska få en mer vetenskaplig syn på sig själv och sin kropp. Vidare så lär ju läkaren remittera honom till en dietist, som kan lära honom om kost- och näringslära.
Hur ska man säga det till honom? Vet inte. Men du får ju fråga honom hur han tycker att "hans" metod har fungerat hittills. Är det så att hans sätt att göra det på, uppenbarligen inte fungerar, då är säkerligen det bästa att skaffa professionell hjälp. Killar brukar ju gilla rena fakta istället för nys och diverse bantningskurer, så det kan ju vara ett sätt att närma sig problematiken.
Lycka till.
Det är ett stort problem. Har man fått den iden i huvudet så är den svår att ta bort. Man blir helt fixerad, tar inte åt sig, hör inte att man duger. Det tar upp hela ens tankeverksamhet. Kan bara ge rådet som andra har gett. Försök få han att söka hjälp. Destruktivt matbeteénde som har gått så långt, behöver man hjälp att bryta.
Önskar lyckat till!! Stor kram!!

Det är fullt möjligt att han är väl medveten om att det är ett probem och att kroppen åker på stryk. Det gör nog ingenting bättre. Jag är medveten om att jag har problem, det ger mig ångest och jag äter mindre.. och ja, ond cirkel.
Profesionell hjälp och ett stort stöd från dig tror jag är en bra lösning. Dietist kan fungera men det är en svår avvägning, någon med sjuklig fixering på mat kan spåra ur ännu mer om man får hårt kontrollerade matvanor. Det ska vara en dietist med stor kunskap om ätstörningar. Sen måste självbilden tas om hand. Han måste klara av att vara nöjd med edn han är annars kommer han inte ur problemen.
Tack alla för att ni har skrivit. Er första tanke är att söka hjälp och det är min också. Men det är fullt omöjligt som det ser ut idag.
Han är medveten om sitt problem, han till och med skämtar om det öppet. Men efter han har dragit det där skämtet och skrattar så ser jag hur ont det gör i honom. Hans mål är en bild av honom efter ett halvårs tokträning och tokbantning med 1 ynka köttbit om dagen. Alla muskler och ådror syntes och vem kan ljuga och säga att han inte såg bra ut. Men när han började hetsäta så gick han upp 30kg på några månader. Bristningarna han har berättar att kroppen har varit med några vändor och jag förstår inte hur han orkar?
När jag pratar med hnm så försöker jag att få honom att förstå att jag älskar honom lika mkt nu som förr oavsett 30kg plus eller minus. Men han blir ledsen då och säger "Jag måste göra det här".
För att få hnm att må mindre dåligt så hjälper jag hnm idag att avstå ifrån onödiga saker. Saker som jag vet att han kommer att må fruktansvärt dåligt av. När han hetsäter så försöker jag få hnm att välja en "synd" istället för 17 olika. Det kanske låter konstigt men då slipper jag höra att han vill kräkas igen. Trots att han bara har sagt det 2 gånger så gjorde det mig jätte ledsen att höra hnm säga att han ville stoppa fingrarna i halsen.
#4 Kraschat sin ämnesomsättning, på vilket sätt menar du? att kroppen tar efter hans störning och lägger på sig för att den tror att ev svält är på gång 24/7. Är det vad du syftar på?
Precis som du säger så brukar killar vilja ha ren fakta och tjejer väljer olika kurer och tror på mirakel. Men i det här huset så ska det gå snabbt, 5 kg i veckan är alldeles för lite enligt vår omgivning och min kille. Allt ska bort FORT-FORT.
Det är ett ytterligare problem att våra vänner och familj är en stor hög av jojobantare. Här har det LCF:at, Gi:ats, Cambridg:at, flygvärdeinnebantat och ren och skär svält. Idag är det fint att gå ner i vikt och ännu finare ju snabbare det går.
#6 ja, det är en ond cirkel som vi måste bryta. Men jag är rädd för att komma med pekfingrar som gör att han väljer att inte prata med mig. När han mår dåligt och vänder sig till mig så blir saker och ting så mkt enklare i vårt förhållande. Jag vill inte att han tror att jag dömmer hnm för det är det sista jag vill.
Lyckligtvis så ser jag en liten förbättring hos honom. Trots att han nästintill har svultit sig själv dem senaste 2 veckorna så verkar han inte vara fullt så besviken över att han inte har tappat tillräckligt i vikt som han brukar vara. Han äter lite mer nu och tillsätter små saker som tex kaviar på äggen. Det låter lite, men det är mkt!
Jag är glad att ni orkar läsa och jag undrar finns det fler som har varit i min sits förut? eller min pojkväns sits?
många kramar
Jag trodde att det här var ett relativt "nytt" problem för oss men jag tror att han har kämpat med sig själv i flera år.

#7 du skriver "Tack alla för att ni har skrivit. Er första tanke är att söka hjälp och det är min också. Men det är fullt omöjligt som det ser ut idag."
Varför är det omöjligt att söka vård idag?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Ja, det var mer så jag menade. Man kan inte direkt förstöra sin ämnesomsättning, men om han jojobantar så lägger kroppen på sig eftersom den ställer in sig på svält och sedan käkar han. Därför kan det ta ett tag innan kroppen ställer tillbaka sig.
jag skulle tipsa på att ni ska söka till ätstörningskliniken, där tar man både hand om hans ätstörning samt får hjälp via gruppmöte / psykolog för hans individuella problem och oftast får man också en partner terapi eller möten för bara anhöriga. Jag har själv lidit av bulimi ( är tjej dock ) och det har hjälpt mig väldigt mycket. Mitt förhållande då blev också bättre efter mötena men det tog tyvärr slut eftersom vi tog tag i problemet för sent ( eller kanske var för unga för mer seriös förhållande )
10 tråden är från 2008.
o.O Den var det ! haha taack
Jag gör samma sak jämt :p
Anna och taxen Max