Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1493 ggr
orkarintemer
0

Hjälp att flytta

Vet nån hur man får hjälp att flytta hemifrån om man är 14 år? Typ bidrag man kan få nånstans ifrån? Jag går i skola och har inte råd betala hyra osv annars

Afturelding
0

Du kan söka bostadsbidrag, om det är det du menar? Att man kan få bidrag för själva flytten eller nya möbler etc vet jag inte om, det får någon annan svara på. Men bostadsbidrag har du rätt till, och det kan bli relativt höga summor. Vårat bostadsbidrag är ungefär 1/4 av vår hyra.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

orkarintemer
0

Okej. Min mamma säger att jag inte har rätt att flytta förrän jag fyllt 18. Så det är inte sant då?

Afturelding
0

#2 Hon har vårdnaden om dig, men man kan flytta innan om man kommer överens. Många flyttar ju till lägenhet eller internat när man börjar gymnasiet t.ex.

/Rebecca

Ratlings
0

Jag tror inte du kommer ha råd med mat, hyra, el, kläder, mobil, internet och allt som man behöver när man bor själv på bostadsbidrag. Du kan däremot gå till soc, men du måste ha särskilda skäl till att flytta hemifrån och få försörjningsstöd.

// Lise
When nothing goes right, go left!

orkarintemer
0

Nej vi är inte överens om flytten alls. Hon säger att hon ska tvinga mig bo hemma tills jag är myndig. Men jag måste därifrån.

Afturelding
0

#4 Nej, klara sig enbart på bostadsbidraget gör man såklart inte. Det är omöjligt.

Du kan ju försöka extrajobba också, och kanske kan din mor gå med på att ge dig ditt barnbidrag? Det låter inte så, men det var mest en tanke. Då är du en bit påväg, men du ska veta att det är ganska dyrt att bo själv. Det blir billigare om man bor fler som kan dela på hyra, el, internet, mat osv.

/Rebecca

orkarintemer
0

Ja jag fattar att de är dyrt men jag skiter i om jag får äta nudlar och ha gamla kläder. Allt är bättre än att ha det så här. Men finns väl inget att göra när hon kan bestämma så länge jag inte är myndig men då kommer jag rymma tillslut. Vart vet jag inte

ChristineL
2

Av vilken anledning vill du flytta hemifrån? Så länge din mamma är förmyndare så bestämmer hon över dig tills du fyller 18.

Karmatarerskanise
1

HAr du allvarliga problem hemma kan du kontakta socialen och berätta hur det ligger till. Anser de att det verkar vara problem så kollar dom upp det.

Afturelding
0

#7 Det är dock inte de som är de största posterna egentligen. Kläder lägger vi c.a 200 kronor på varje månad, på två personer. Mat är relativt dyrt, men det GÅR att köpa bra mat för en månad för 800-1000 kronor. Det är ungefär vad vi lägger per person.

Det är hyra och allt som hör hemmet till som kostar mest. Och har du inte längre en vuxen som kan köra dig så måste du betala transport själv, och beroende på var du bor så kan det skena iväg.

/Rebecca

Maria
1

Föreligger det inga allvarliga sociala problem så kan du knappast få hjälp med flytt och bidrag.

Det är dina föräldrar som är försörjningspliktiga.

/Maria

orkarintemer
0

Det har varit värsta utredningar hit o dit men i slutändan tror dom inte på mig jag vet inte om jag orkar skriva allt som varit och är. Dom tror på min mamma o hennes sambo o hans sjuka son som våldtagit mig. Jag gick till polisen 3 gånger. det blev nån utredning - ord mot ord var det o allt blev nerlagt.

Jag var 13 år när han våldtog mig, det var 8 månader sen, jag fyllde 14 nyss. Han som våldtog mig är 16 o bor hos mamma o hennes sambo varannan vecka. det är ett helvette då o även då han inte bor där för både mamma o hennes sambo hackar på mig o säger att jag hittat på för att jag är svartsjuk på att dom är kära. Men det är jag INTE. Jag var glad när mamma träffade nån för jag har alltid varit ensam med henne. Min pappa dog när jag var 2 år. Men när mammas sambos son flyttade in var det hemskt. Han hånler o flinar åt mig jämt o när vi var ensamma en kväll så gjorde han de. Han försökte flörta men jag sa nej då blev han våldsam. sen berätta jag för mamma o hon blev arg o gick till sin sambo direkt.

Sen gick jag till polisen o det blev utredning men nerlagt tillslut för han blånekade. Dom hitta sperma men han sa jag varit med på det. Han hade klösmärken för jag klöste han men det var inte tillräckligt bevis.

Och jag orka inte träffa han varannan vecka och jag orkar inte med mamma som hackar på mig o hennes sambo som är riktigt otrevlig för jag anmält hans son.

Jag har pratat med skolsyster. Jag trodde hon var bra i början men nu har hon ändå prata med mamma o min mamma hon värka kunna manipullera vem som helst för nu hållert skolsyster med mamma o då orkar jag inte mer med. Jag är så trött och vill bara lägga mig ner o typ dö.

ChristineL
4

Kontakta socialen omgående, sådär ska du inte ha det! Dom är din enda chans.

orkarintemer
0

Jag vet knappt hur man hittar socialen. Är de kommunen man ringer då?

Aniara4
0

Ja, sök på din kommuns hemsida. Så där ska du verkligen inte behöva ha det!

ChristineL
0

Antingen söker du på kommunens hemsida eller googlar socialstyrelsen + din stad

orkarintemer
0

ok tack

ChristineL
4

Dessutom var våldtäkten ett brott iaf, eftersom han var över 15 och du under.

orkarintemer
0

ja de var ett jäkla liv där med alla turer hit o dit men det blev nerlagt ändå, jag vet inte ens varför o nu ska de bara tysstas ner tydligen. Jag får inte säga nått till mamma om det hon blir bara arg och pratar om annat

orkarintemer
0

fast han var 15 då, han har fyllt 16 nu efteråt  men i vilket fall så var jag inte med på det alls

ChristineL
0

Du måste stå på dig! Det är svårt att fastställa en våldtäkt, men står man inte på sig så händer heller ingenting.

[glitterglam]
0

Åh usch, ta hjälp och stå på dig! Din mamma beter sig helt fel. Och även OM du skulle varit med på sexet är det fortfarande våldtäkt, kan aldrig bli annat än våldtäkt när den ena är under 15. Du ska inte behöva ha det såhär och någon vuxen måste ta detta på allvar!

polgara
1

Du har ju möjligheten att rin ga BRIS oxå, de kan vara behjälpliga

Har du någon annan vuxen i din omgivning du kan prata med?

Anna4077
2

Fy. Vet inte vad man ska ge för råd. Som de andra säger, så ska det inte vara. Prova soc. Gå in på kommunens hemsida och om du inte hittar kan du ringa kommunens växel och be dom koppla dig till soc. Sen kan du som sagt ringa bris och iallafall få någon att prata med. Du kan ju också försöka sova hos en kompis när han är där så du slipper honom och slipper riskera något mer. Lycka till gumman :( kommer tänka på dig. Berätta gärna hur det går..

Anna och taxen Max

semenius95
3

Du kommer få komma till ett familjehem kanske. För 14 åringar brukar inte få bo själv . :s