Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 5417 ggr
lillalisan
0

Ok att undvika partnerns vänner

Är det ok att undvika att träffas och umgås med ens partners vänner om det är personer man inte tycker om och trivs med? Att typ åka hemifrån när dom kommer på besök till ens sambo?

Eller bör man ställa upp och ta på sig ett konstgjort leende och umgås och vara trevlig fast man helst vill vara nån annanstans?

Nu menar jag främst frågan till par som bor ihop. För är man särbos är det ju relativt lätt att inte umgås med sin partners vänner som man inte gillar. Annat är det när dom klampar in i MITT hem.

Wony
0

Jag tycker det är okej. Kanske inte om ens partner tvunget vill att man ska vara hemma för att det är viktigt för denne. Då får man väga för- och nackdelar och diskutera tycker jag.

Nu har ju inte jag det problemet direkt, men om det skedde skulle jag hellre ta lite egen tid för mig själv och ha kul än att sitta hemma och känna mig irriterad…

ChristineL
0

Javisst är det okej, men jag tycker man kan vara ärlig mot sin partner också och säga att man inte gillar den personen i fråga. Sen kan det verka konstigt om man försvinner varje gång dom kommer på besök. Man kan ju vara hemma utan att umgås med dom.

lillalisan
0

Ja självklart vet min partner och han förstår mig också. Jag åker inte alltid hemifrån men säkert 50% av gångerna gör jag det när det här paret kommer. Det är egentligen inte hans killkompis jag ogillar men när han har med sig sin flickvän blr det negativ stämning. Hon kan helt enkelt inte låta bli att pika mig för småsaker, och då hänger han på. Kanske inte direkt otrevliga saker, men saker i mitt privatliv som dom ifrågasätter varför jag inte gör si eller så. Jag är så less på det. Då åker jag ofta hem till mamma istället

Gur4m1
2

Alltså..har man vekrligen gett vännerna en chans och vekrigen inte står ut med dem så tycker jag att det är okej. Jag umgås aldrig med min pojkväns vänner. När mitt ex-sambos vänner kom över, drog jag täcker öve r huvudet eller gick ut på en promenad. DÄREMOT, om vännerna fixar så de tar med sina flickvänner och det blir som en dubbeldejt så tycker jag att man kan knipaihop om det handlar om nån gång då och då. Men ja, bara för att man älkar en kille betyder det inte att man måste/kan älska hans vänner. Försöka kan man men jag tycker inte att man ska behöva fejka. Däremot ska man vara civiliserad i sitt sätt mot dem, och även av respekt för pojkvännen kanske ställa upp på "par-saker" eller t.ex födelsedagar osv. Så tycker jag.

I ditt fall där flickvännen ärproblemet så förstår jag att du undviker dem. Varför skulle du behöva utstå mobbing i ditt eget hem. Kan inte din pojkvän få henne att sluta pika dig? Ni är ambosar så jag utgår från att ni alla är vuxna människor. Kanske dags att han backar upp dig. En del kan inte hantera sånt, men det finns många som inte fattar hur de själva låter innan någon säger ifrån på skarpen. Då kan de rent av bli trevliga.

Umgick de med din pojkvän innan ni blev ett par?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Intehärutandär
0

Jag har inte det bekymret, men en god vän hade. Hennes pojkvän (min första pojkvän för övrigt) fick besök av hans barndomskompis och fru då de precis flyttat till hus. Kompisen har varit tillsammans med denna tjej i många år, men det var första gången tjejerna möttes. Denna tjej är inget trevlig. Det tyckte jag redan på min och exets tid. Hon pratade skit om mig och var allmänt snobbig. Det krävdes bara en gång för min vän att bestämma att hennes kille får gärna träffa sin kompis och hans fru. Men hon tänkte aldrig följa med dit eller vara hemma. Det slutade med att ingen sågs på deras 5 år ihop och min vän fick skulden fast hon aldrig hindrat träffar. Varför ska man träffa någon man inte gillar eller trivs med? Jag har haft pojkvänners vänner som varit helt bakom flötet enligt mig. Men vi bodde inte ihop, så jag kunde bara låta bli att vara med.

lillalisan
0

#4 Han umgicks med killen i paret innan vi träffades.  Min kille träffade mig ganska samtidigt som hans killkompis träffade sin tjej.

Och det är ju inte som att hon hoppar på mig och säger gud vad ful du är. Men tex saker som

1. Jag har inte körkort, vilket hon måste oja sig om och påpeka jämt att guud så besvärligt för dig, men blir du inte bunden. Men vaaarför tar du inte körkortet, önska dig körlektioner när du fyller år, du måååste ju ha körkort herregud det är 2013 och nu förtiden har ju ALLA körkort jag FATTAR INTE varför du inte skaffar det.

Jag förklarar läget att jag klarar mig utmärkt med cykel tunnelbana buss osv men nej diskussionen dyker upp hela tiden

2. Jag har gått ner i tjänst för att få mer fritid. Jag jobbar numera 75% istället för heltid och jag har råd med det.

Men guuuud vilka pengar du förlorar, det är ju flera tusen ju, det där kommer du ju få ångra, men hör om du inte kan få börja jobba heltid igen. Du KAN ju inte bara jobba 75 % tänk på pensionen.

Helt ok att folk frågar om och påpekar dessa saker såklart men inte tjaaatar om det nästa gång man ses, och nästa … osv. Har du fått börja jobba heltid nånting än? Har du börjat med körkortet än? Du mååååste ju…

Sen andra småsaker hon tycker till om angående val av inredning, kläder, var jag placerar prydnadssaker i bokhyllan: Men det SER du väl att den vasen passar bättre till vänster om blomkrukan istället, ja du gör ju som du vill MEN….

Ja min sambo förstår att jag vill åka hemifrån. Han är inte heller förtjust i henne men han är mer tillbakadragen än jag. Jag är bra på att själv ryta till men det rinner av henne som vatten på en gås.

ChristineL
0

#6 - Men vilken jobbig tjej! Det finns massor med folk som inte har körkort och det är väl inget konstigt med det? Herregud man anpassar sig ju!

Och om du jobbar eller inte är ju upp till dig. Finns folk som bara arbetar ideellt och går på a-kassa och det är eget val. Hur kan man hålla på och kritisera hur andra väljer att leva sitt liv?

[glitterglam]
0

Oj, vad jobbigt med den tjejen. Jag tycker nog att din kille skulle backa upp dig och att någon av er säger ifrån ordentligt. Klart att man inte behöver umgås med partnerns vänner, men ska man behöva åka hemifrån för att slippa höra sånt? Då får faktiskt hon skärpa sig eller så får någon tala om vad som är okej och inte. Alla har inte med ens privatliv att göra.

pyromanen
0

Självklart måste man inte umgås med folk man inte trivs med! Vissa släktingar kanske man kan behöva artighets-umgås med, men definitivt inte sambons kompis tjej.

Istället för att du ska åka hemifrån kanske din kille kan bjuda hem dom när du änddå är borta?

Karmatarerskanise
0

Ibland hade jag nog känt att jag behövde umgås lite, för att det inte ska uppfattas fel.

Men om killen förstår så är det ju ganska lugnt.

Underbarn
0

För mig var det tvärtom. Vissa av hans vänner kom inte till oss när jag var där. Jag brydde mig inte, kunde säga hej och medan dom gjorde sitt kunde jag göra mitt :) Jag skulle inte åkt för en sån person dök upp. Skulle säga till henne ordentligt.

Gur4m1
0

TS: …um. Hon låter inte helt frisk eller har hon så lite annat att prata om då hon måste tjata om såntdär?

Att gå ner till 75% är nog många människors dröm att kunna göra. Det ska hon väl skita i hur du värderar saker.

Jag har inget körkort. Bor man centralt och har cykel så … bra mycket hälsosammare liv att ta cykel, miljövänligt med buss osv. 

Hon verkar inte direkt kritisera dig…så jag tar tillbaka mobbing. Låter mest som att hon inte verkar kunna bemöta dig på ett annat sätt. Känner hon sig hotad av dig? Har hon andra vänner?

Frågade om de umgicks innan ni träffades, för ibland verkar en del flickvänner lbi lite revirmarkerande, även mot nya flickvänner åt deras vänner. Om de tre alltid umgåtss t.ex så kom du in som ny i bilden- då kan det ibladn bli lite avigt för vissa och det brukar vara tjejen som uttrycker detta missnöje. Men så verkar det ju inte vara. Hon låter bara som en väldigt tråkig människa att vara runt, tror du hon fattar själv hur hon låter?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
0

Hon låter jobbig, ingen man umgås med frivilligt direkt… Min sambos kompis har en flickvän jag vägrar umgås med. Hon är helt ärligt rätt knäpp och min sambo klarar inte heller av henne. Det har förstås till följd att de inte umgås annat än när hon inte är med. Men när hon sa att min sambo måste vara gay inför oss alla så kunde hon väl inte förvänta sig nåt annat…

Anna4077
0

#13 seriöst?! Vem säger något sånt TS, allså som hon beter sig hade drivit mig till vansinne. Kan du inte prova att ta henne åt sidan och prata med henne. Säga att du gör så ditt sett och om hon inte har något snällt att säga så uppskattar du om hon kan hålla det för sig själv. Visst är det ok att undvika din pojkvän kompisar. Om dom kommer över ofta skulle jag be min pojkvän åka till dom istället. Det är som sagt ditt hem och du ska ju inte regelbundet behöva undvika ditt hem. Visst om man säger 'men då åker jag med Lisa på bio' men annars ska du ju inte behöva fly hemifrån. Har tänkt en del på hur jag skulle göra men min sambo vill gärna hålla vårat hem privat och inte bjuda över vem som helst. Väldigt få som faktiskt varit hemma hos oss och då bara några gånger. Men prova med att minska antalet besök och prata allvar med henne, ensam. Hon kanske inte fattar vad hon gör?

Anna och taxen Max

[Tilde]
0

Men gud… Jag hade sagt till henne på skarpen; "Jag SKITER i vad du tycker så du kan bara hålla käften i mitt hem, annars är du inte välkommen här!" (ursäkta språket)😇 Hade inte brytt mig om hon blev sur av det.