Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 995 ggr
line84
2013-05-20 11:15
0

Solning, OT!

Vet att detta är fel forum för min fråga.. Men känner att många här innen har koll på mycket så hoppas det är ok..

Varje gång jag varit utomlands på solsemester börjar jag flås, fjälla (kallas nog lite olika beroende på var i landet man bor) några dagar efter jag kommit hem. Man kan dra bort stora hudbitar.. Någon som har bra tips så jag slipper detta? Vill ju att brännan ska sitta så länge som möjligt..

Dricka mycket vatten och smörjer in mig gör jag..

[silkesnosen]
2013-05-20 11:31
4

Se till att inte bränna dig och använd solskydd.

Karmatarerskanise
2013-05-20 11:47
3

Man fjällar om man har bränt sig. Så använd solskydd och sola inte då solen är som starkast mellan 11-15. Man kan sola under parasoll också, en del sol kommer igenom. Sedan gäller det att ha bra aftersun.

Sarah
2013-05-20 13:44
1

Du bränner sönder dig själv och ökar risken för hudcancer i samma veva! 

Jag är sån som nästan aldrig bränner mig och jag reser ofta till länder med mycket stark sol. Men, jag solar korta stunder de första dagarna 10- 15 min, och jag smörjer in mig noga. Vill man ha en bränna som sitter så får man bygga den ordentligt. Var i kenya nyligen och då hade vi solskydd 50! lite för mycket för mig, men killen behöver det och man blir sakta brun ändå

line84
2013-05-20 14:09
0

Tack för era svar! Bränner mig väldigt sällan men visst blir det ganska intensiv solning när man är iväg.. Tar till mig era råd! :-)

ChristineL
2013-05-20 14:26
0

#4 - Uppenbarligen så bränner du dig eftersom du fjällar. Använd hög solskyddsfaktor och bättra på under dagen, man får färg i skuggan också och även om man har kläder på sig.

Sarah
2013-05-20 15:10
0

Jo, fjällar du så bränner du dig…

Gur4m1
2013-05-20 18:40
1

Fjälla = Bränd. Sola er försiktigt, att ligga och pressa är ingen bra idé, även om man redan är mörk. Sen ska man tänka på vilken tid på dygnet man slar och det är som farigast (lätt att bränna sig) när solen står som högt så försk sola tidigat på morgonen eller på eftermddagen, inte mitt på dagen, då håller du dig i skuggan. Använd alltid BRA solskydd, med hög fakto (speciellt för att du tydligen bränner dig). Att huden flagnar är för att huden helt enkelt dött pga strålningen kan man säga. Du kanske fick det liiiite brunare men brännan håller inte längre för att du bränner dig och med åldern kommer din hud att (om du inte hinner få cancer oh dö först) at bli tjockare och rynkig än den skulle blivit normalt om du inte bränt dig så mycket.

Så var rädd om din hud!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com