Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 5052 ggr
mikkan01
2013-05-19 17:17
1

Relation till grannar...

Hur pass trevlig ska man egentligen vara mot sina grannar?
Jag har en riktig jäkel till granne som gärna står och gapar på sin gubbe från 7-20 varje dag, kastar glåpord mot våra hundar, snackar skit om oss när hon tror att vi inte hör osv.
Det har gått så pass långt så att vi överväger att flytta härifrån.

Men hur trevlig behöver man vara? Hon vill gärna stanna och prata med en ibland medan jag egentligen inte ens vill hälsa på henne. Ska man ens behöva göra det bara för att vi är grannar?

Vad tycker ni? Ska man börja ignorera henne så bägaren inte rinner över eller är man väldigt oförskämd då? 😃

~mikkan

-Cissi-
2013-05-19 17:23
2

Varför vara trevlig mot nån som snackar skit bakom ryggen på en? det skulle iaf inte jag :P Min enda granne jag pratar med är min kompis sen 16år tillbax :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ChristineL
2013-05-19 17:28
1

En sån granne hade jag inte ens hälsat på! Fy vad obehagligt, och när dom går på ens djur sådär, det var min bästa vän med om precis när hon flyttat in i nya lägenheten. Hon och exet har delat vårdnad om hundarna och granngubben satte upp en egen skylt i hans rabatt där det stod att rastning var förbjuden, som tur var försvann den rätt fort.

Du kan kontakta hyresvärd/bostadsrättsförening och berätta om dina problem med grannarna, för så ska det inte vara.

Men som svar på huvudfrågan, nej, man behöver inte vara trevlig mot sina grannar, hälsa, visst, men inte mer än så. Eller se sjukt fokuserad ut på något annat när du råkar möta dom :P

mikkan01
2013-05-19 17:30
0

#1 Haha jo men vi bor alla så tätt inpå varandra och alla andra grannar är trevliga, står gärna och pratar med varandra väldigt länge och vi har ju gjort det med dom här också…jag vill ju inte prata med henne alls, inte ens ett hej men samtidigt känns det så konstigt att helt plötsligt börja ignorera henne 🤦‍♂️

~mikkan

mikkan01
2013-05-19 17:32
0

#2 Jo, det är riktigt obehagligt…senast i förrgår ropade hon åt vår ena hund att det är tur att hon har kniv på sig så att hon kan försvara sig. Blev jättechockad…största anledningen till att vi vill flytta är ju just på grund av att vi ska få lite lugn och ro och sluta tänka på allt hon vill göra mot hundarna, tycker att det är helt sjukt. 
Kanske får börja med bara "hej" och sen fortsätta gå i fortsättningen…🤔

~mikkan

-Cissi-
2013-05-19 17:45
6

Jag hade sagt åt kvinnan att jag inte vill prata med henne för att hon beter sej så dåligt mot dina hundar och pratar skit om dej bakom din rygg, Ursh! så ska man inte ha det!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[typellisch]
2013-05-19 21:28
0

Vi har lite gott och blandat i vår trapp :) Vissa bitter-människor som slänger ut sig onödiga kommentarer, vissa som är sura och hälsar med sur ton, vissa som dissar en, vissa man hejar på, någon som kommer ner och umgås med oss ibland.

Jag däremot säger hej till dom som är trevliga, dvs alla förutom en. Dom som är otrevliga mot mig är jag otrevlig tillbaka till. Och sen har vi en granne som också har hund så man har ju pratat med varann till och från men ibland orkar man inte.. man är bara människa :)

Gur4m1
2013-05-19 22:29
2

"är jag oförskämd då"

Det vet du nog att du är, men eftersom granne knappast förtjänar att bli annat än oförskämt behandlad" så är det ingen fara ;)

JAg tycker att man kna vara trevlig men det finns ju en gräns. Sen tycker jag att ni kan börja säga ifrån istället för att ta åt er av all skit hon har för sig. ring störningsjouren eller lägg kommentarer så hon förstår att ni faktiskt hör henne.

själv har jag en granne som fimpade ner i min trädgård från sin balkong, jag har ingorerat honom i ett år snart nu. :P Oförskämd? Absolut.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pinku
2013-05-21 03:47
0

Ignorera är på nåt sätt det enda man kan göra, om de inte lyssnar på en, vill säga. Jag har faktiskt varit tvungen att kontakta hyresvärden om min granne, eftersom hon vägrade lyssna på mig när jag sa åt henne att lämna mig ifred. Hon väntade på mig i trappen när jag kom hem från jobbet (jobbar kväll) och skrek att man inte får gå i trappen efter kl 22. Och ringde på alla tider på dygnet för att gapa om en eller annan grej hon hittat på. Jag funderade också på att flytta, men det är inte så lätt där jag bor. Hursomhelst, jag vet inte vad hyresvärden sa till henne, men hon lugnade sig betydligt efter det. Nuförtiden säger jag hej om jag möter henne, men om hon börjar ta upp nåt igen (som hon gör ibland, alltid märkliga saker utan förankring i verkligheten) så går jag bara. Ja, det är otrevligt och oförskämt, men jag är verkligen inte skyldig henne ens vanligt hyfs.

mikkan01
2013-05-21 15:08
0

#7 I och för sig ;) 
Grejen är väl den att jag har väldigt svårt för att vara just oförskämd men samtidigt känner jag att jag inte vill ge människan någon som helst uppmärksamhet när hon beter sig som hon gör. Jag har väl aldrig direkt velat ha något grannbråk för bråkar gör hon större delarna av dagarna med sin gubbe med ungarna gråtandes på bakgården…

#8 Usch, förstår att du kontaktade hyresvärd. Att man inte är skyldig vanligt hyfs är ju sant, speciellt när dom inte kan bete sig som folk. Tror nog jag börjar köra "kollar ner i mobilen-ser dig inte"…😃

~mikkan

[Zorita]
2013-05-22 14:55
3

Jag ignorerar min granne som sagt en hel massa skit till mig och anklagat mig för saker jag inte gjort. Visst är det oförskämt, men inte lika oförskämt som hur hon beter sig.