skvaller?
Har under en period sett att en arbetskamrat är och snokar på våran arbetsledares kontor. Jag tycker att detta är fel! Även om jag inte har något att dölja så vill jag inte att denne personen hittar information om mig eller något annat som är mellan mig och våran arbetsledare. Det finns även en del känslig information om annat såklart. Då jag tycker att min arbetskamrat inte har något att göra i chefens papper så berättade jag idag för chefen att han borde hålla allt privat och känsligt material inlåst eller gömt. Efter detta mår jag jättedåligt, det känns som jag skvallrat och pratat illa om min arbetskamrat. Jag gjorde inte det för att chefen skulle tycka illa om personen utan för att det helt enkelt inte är rätt. Har inte berättat något annat dåligt om mina arbetskamrater tidigare, då jag tycker att arbetsledaren själv får upptäcka sakerna men detta kunde jag inte vara tyst om. Har jag skvallrat på ett dåligt sätt? Har jag gjort fel? (kallar min arbetsledare för chef, då det är han som bestämmer det mesta)
Det är ju din kollega som har gjort fel och inte du. Jag tycker det är starkt när man vågar stå upp och berätta för sin chef om saker man tycker andra gör fel, så länge det inte blir en massa skitsnack, och det har det ju inte varit här iaf :)
/Christine
Tycker du gjorde rätt! :)
Namngav du någon eller var det helt allmänt att chefen borde ha viktiga papper inlåsta?
/Maria
Din arbetskamrat gör verkligen fel, så jag hoppas du talade om namnet på den också.
Det kanske var rätt, men det känns dåligt. :-( #3 jag provade först med att föra fram det lite fint med att säga "viktiga och känsliga papper har du inte liggandes framme va? . . . " han svarade att han inte hade det, men jag fattade att han inte riktigt förstod vad jag menade. Sedan lade jag till "för det springer folk på ditt kontor" Just då var våran städerska och städade på vårat jobb och han fattade det som att det var hon som snokade. För att hon inte skulle hamna i klistret var jag tvungen att säga när det sker och då lade han ihop ett plus ett och vet nu exakt vem det är. Vi är inte så många anställda och just vid den tidpunkten är det bara den kollegan som är själv i kontorslokalerna, kan tillägga att kollegan inte har något där att göra mer än för att prata med chefen så det finns ingen anledning att denne är där.
Kan tillägga att jag bad chefen att inte säga åt kollegan att det kommit fram utan att bara hålla pappren borta och sköta det lite diskret. Han lovade att han skulle låsa in allt sådant från och med nu.
Det låter som du gjorde helt rätt!
/Christine
Jag tycker också du gjorde rätt. Du har heller inte namngivit personen men det framgår ändå vem det är vilket är bra.
/Maria
Jag tyckte också att du gjorde rätt. Som du säger kunde det fått dåliga konsekvenser om du lät arbetskolegan fortsätta och faktiskt hittat något känsligt om någon annan. Då hade ju både denne blivit ledsen och du hade nog mått sämre om du inte sagt ifrån när du tänkte göra det.
Se det som att du har förhindrat en dålig sak ske istället för att du svikit en arbetskamrat. Du har ju långt ifrån svikit alla andra på din arbetsplats - snarare tvärtom. :)
Du gjorde absolut rätt. Och du lade fram det på ett bra sätt. Man får inte alls känslan av att du ville skvallra på någon utan att du helt ärligt sa som det var.
Tack för era ord, det känns lite bättre och jag känner mig inte alls lika hemsk som jag gjorde för några timmar sedan även fast jag fortfarande känner att jag skvallrat på ett dåligt sätt. Vi får hoppas att chefen sköter detta diskret som utlovat så mår nog alla så bra som det bara går :-D
Jag tycker att du definitivt gjorde rätt.