Min första kärlek
När jag började första året på gymnasiet blev jag för första gången riktigt riktigt kär. Ni vet den där underbara känslan i kroppen, det bara pirrar när man ser på personen och man blir alldeles fnittrig och konstig. Det var en kille som var 2 år äldre än mig. Han gick sista året. Tyvärr var jag väldigt blyg. Jag gick och spanade på honom och vågade aldrig ta kontakt. Jag är ganska säker på att han kände samma. Han sökte min blick ofta men vi vågade bara säga hej i korridoren. Jag såg att han var jätteblyg också. Så där höll vi på ett helt skolår tills han tog studenten och försvann och jag deppade ihop och grämde mig över att jag aldrig vågade göra mer.
Två år gick och jag tog studenten också. Jag hade inte sett till honom alls. Jag försökte träffa andra killar men inget kändes lika rätt som det kändes när jag såg Honom från skolan. Jag hade några kortare förhållanden som alla rann ut i sanden. Jag hörde på omvägar att Han gift sig och fått tvillingar.
Så småningom fick jag fast jobb. Dit kom en kille en gång i veckan som var trevlig. Vi började prata alltmer och jag trivdes i hans sällskap och jag började se fram emot onsdagarna när han var där på eftermiddagarna. Men även om jag trivdes i hans sällskap så var det långt ifrån den där väldigt starka känslan, förälskelsen jag kände för den andra killen. Det här var mer stabilt och tryggt, inte spännande och himlastormande.
Vi blev ett par så småningom och flyttade ihop.
Idag har vi hållit ihop i 5 år, det är 10 år sedan jag gick ut gymnasiet. Vi bor i ett hus och lever ett lugnt liv.
För några månader sedan var ett hus till salu längre bort på gatan och jag trodde inte det var sant när jag såg vem som flyttade in. Ja ni kan nog gissa; det var killen från gymnasiet - nu utan fru.
Kort och gott, det tog inte lång tid innan vi började göra gemensamma promenader och jag satt ofta hemma hos honom när min sambo jobbade. Vi har pratat massor om skoltiden och vad vi båda kände. Han var kär i mig men vågade precis som jag inte göra något.
Vi har inte pratat något om vad vi känner nu men jag känner ju samma pirr ock lyckorus nu när jag ser honom men jag försöker att inte visa ngt eftersom jag ju är upptagen.
Jag försöker föra över dessa starka känslor så att jag kunde känna så för min sambo istället men det går inte. Jag har inte känt så starkt för någon nånsin.
Jag har sagt till grannkillen nu att jag inte vill att vi ska ses mer pga en sak som hände för en vecka sen.
Det var när min sambo jobbade och jag var hos den här killen. Det var den veckan när han har sina barn. En av sönerna var med en kompis på sitt rum och lekte. Jag hörde hur hans kompis frågade vem jag var och han svarade "hon är pappas nya flickvän" Jag har ju bara presenterat mig som "en granne längre bort" men jag insåg att det kan verka som att det är mer än så då jag är där rätt ofta. Vi har dock inte gjort något som att kyssas, kramas eller något som inte kompisar gör. Bara pratat, promenerat, suttit på hans altan och fikat osv
Nu har jag inte träffat honom på en vecka och jag saknar honom så. Min sambo ser på mig att jag är ledsen och frågar om nåt hänt, nej inget svarar jag.
Grannkillen skickar sms till mig och säger att han saknar att prata med mig och att jag är välkommen när jag vill. Jag svarar honom inte.
På ett sätt förstör han mitt trygga men vardagliga liv med att flytta hit så nära och röra upp mina känslor. Jag älskar ju min sambo även om vi aldrig varit så där kära och galna utan det har alltid varit mer sansat.
Jag leker med tanken att lämna min sambo för den andra killen för att få veta hur ett liv med någon man verkligen har starka känslor för skulle vara. Sedan får jag dåligt samvete av att tänka så.
Hur tänker ni av min berättelse att jag borde göra?
Jag tycker att du borde sätta dig ner med din sambo och berätta allt detta. Det kommer att såra honom men det är så otroligt viktigt att kommunicera med varandra i förhållanden och han har uppenbarligen märkt att något inte är som det ska.
Jag vill också säga att jag tycker att det är bra att du, eller ni, inte har gjort någonting annat än vänskapliga saker. Det är väldigt vanligt idag att folk inte kan vara trogna och lämna sina förhållanden innan dom gör någonting, det är skönt att se att vissa faktiskt kan det.
Du verkar ha så otroligt starka känslor för den här killen som du inte haft för någon annan och dom har inte lagt sig på 10 år. Jag tycker man ska ta vara på sådant.
Men som sagt, börja med att prata med din sambo och ta allting därifrån. Rusa inte in i något nytt förhållande om det nu skulle ta slut mellan dig och din nuvarande, utan ta det lugnt.
Hoppas det löser sig för dig!
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Jag tycker såhär: Gräset är alltid grönare på andra sidan. I skolan var han vad jag skulle kalla förälskelse, de flesta har haft det. "Man mins första förälskelsen" ;)
Själv trånade jag efter en kille i flera år, drömmer fortfarande drömar om honom ibland. Men jag _kände_ honom faktiskt inte så speciellt bra- låter som att du inte kände din ungdomskärlek heller, utan det handlar om attraktion, resten är fantasier.
Men samtidigt så verkar dusjälv beskriva din nuvarande relation som tråkig. Min relation är trygg men jag skulle aldrig beskriva den på det sätt som du gör. Jag tolkar det som att du upplever det som tråkigt för att det är tryggt, du vet exakt vad du väljer bort och det är både det osm hindrar dig och det som gör det lätt att fantisera iväg…
Prata med din sambo, ni kanske måste ändra på er relation- eller så kanske ni kommer fram till att ni borde söka er åt olika håll. Ibland kan känslor förändras i skenet av förändringar. Ni kanske kommer fram till hur bra det ni har faktiskt är.
Min egen erfarenhet av liknande saker är att det mest är att man lurar sig själv men så tror jag mer på kärlek som baseras på vänskap än på enbart fysisk attraktion.
Jag önskar dig lycka till och jag tycker lite synd om din sambo som hamnar i kläm i dethela, men det rättvisaste mot honom är att han har en trogen tjej, eller iallafall en som är ärlig mot honom. Lycka till. Du får berätta hur det går! :)
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag är vuxen och kände det där pirret när jag träffade min sambo, och gör det fortfarande efter över ett och ett halv år tillsammans.
Själv skulle jag aldrig bli tillsammans med någon om jag inte var kär. För är jag inte kär kan det inte utvecklas till kärlek.
Jag hade pratat med min sambo om det om jag hade känt som du. Känns inte rättvist mot honom att du har känslor för en annan.
Jag är gift med den där killen från skolan. 🙂 Vi träffades på nytt 20 år efter vi slutat, vi var då båda singlar, och vi märkte ganska fort att de där känslorna fanns kvar. Och nu tre år efter vi gifte oss är vi lyckligare än någonsin.