Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 2725 ggr
Anna4077
0

Tänka på saker som hänt

Jag kan ligga och tänka på saker som hänt. Oftast är det tankar på mitt agerande. Om jag hanterade en situation rätt eller om jag agerade fel. Nu pratar jag inte om händelser från förra veckan utan saker som hänt för 4år sedan i detta fallet. Jag skällde på ett par elever jag hade när dom drog i väg i en hage som jag inte varit i förut med nybörjare som kanske aldrig rört en häst tidigare med stora hästar som jag inte kände. Jag tyckte dom gjorde fel eftersom jag ropade på dom och bad dom att vänta. Jag var den som hade ansvaret och bara för att dom varit där många år tyckte jag inte dom hade rätt att dra iväg utan mig. Att jag gick vilse gjorde inte saken bättre. Hade något hänt hade det varit mitt fel och jag ville vara närvarande och kunna agera om något gått fel. Men kan också vara vad jag svarade på en kommentar under min praktik i 5an. Minns tydligt att jag skrattade jätte konstigt. Är det fler som "hackar" upp sig på såna saker? Jag vet att det inte spelar någon roll och egentligen bryr jag mig inte men tydligen gör jag det på något plan? Snälla säg att fler kan tänka på sånt? Känner mig helt knäpp som jag minnas vissa saker precis som det vore igår och dessutom tänker på vad jag gjorde för fel och hur jag borde agerat.

Anna och taxen Max

Sugar Mist
3

Jag hakar ofta upp mig på saker och ångrar mycket av det jag gjort och kan göra precis som du- ligga och tänka på det på kvällarna.

-

[Yllhilda]
1

Jag gjorde det så sent som för 10 minuter sen. "Varför lät jag lillbrorsan ens se en endaste skymt av mitt läskiga spel? Nu ligger han ju där och har svårt att sova". Trots att jag inte visste att han var så lättpåverkad kan man bli vresig på sig själv.

Jag tror du gjorde det bästa du kunde med det du hade, ingen kan begära mer.

[strutter]
1

Åh vad jag också ältar och ältar! Men det är ju totalt meningslöst, och ingenting att göra nåt åt nu, det som man sa eller gjorde för tio år sen!

Då försöker jag ändra mina tankar. Man får inte fastna i ältandet, det är förödande för ens mående.

[Devya]
0

Nej, jag går inte och ältar över sådant som hände för flera år sedan eftersom det dyker alltid upp en massa nytt som jag hinner tänka på istället och bli nästan galen på. =p

ChristineL
0

Jag tror det kan ligga i människans natur att älta saker fram och tillbaka :) Vissa mer, andra mindre, men vi vill vara bäst, göra bäst, uppfattas bäst osv.

Gur4m1
0

JAg har haft stora problem med ältande, speciellt när jag vill sova så är det som att en "blender" sätter igång och rör om i hjärnan- kan gräva upp saker när någon gjort mig någonting orätt för 15 år sedan!! Inge tman kan dra fram och "rätta till" i efterhand. MEn seriöst, jag har ibland kommit ihåg greje roch tagti tag i dem. Jag kontaktade t.ex några av mina mobbare och de tär jag så glad för. Det fick som ett slut på de tankarna och de hade verkligen mognat till fina och bra människor och jag fick en helt ny syn på situationen.

Jag har brutit kontkten med vissa andra, osv. Sen har jag bara börjat säga åt mig själv att nu får det räcka. Att helt enkelt acceptera- jag är fan inte perfekt, eller "jag förtjänade inte det där men live tär inte rättvist- det där ska jag inte bli utsatt för igen" sen tänker jag på andra saker- framtiden istället. Probleme tär ju om man börjat tänka på seriöst upprörande saker, man ligge roch får adrenalinkickar i princip- Gå upp, läs en bok en halvtimme istället. Det värsta man kan göra är att ligga kvar och älta vidare…

#5 ja ältande lär ju vara vårt sätt att försöka lära oss av våra misstag. ÄR ju rätt uppenbart att vissa aldrig ältar. haha. Sen är folk som vet att de varit delaktiga men inte vill tänka på det snabba att säga "fan vad d ältar" när man vill ta upp det med dem. Min syster älskar att göra så. :))) Och då blir det nästan bara värre.

Motion har varit lösningen för mig. Motion och Iphone- att kunna spela pusselspel i sängen till just innan jag somnar.

Då är hjärnan rätt slut och villig att somna :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
0

Skönt att jag inte är ensam. Tycker det är lite självdestruktivt att ligga och "anklaga" sig själv för saker som hände så länge sen att ingen kommer ihåg det. Har så svårt att släppa sånt. Brukar också trötta ut hjärnan så jag kan sova. Själv har jag en tvättmaskin i huvudet :)

Anna och taxen Max

Karmatarerskanise
0

Jag anklagar inte mig själv så mycket. Men ibland kommer gammalt upp och jag bli arg på människor som gjort mig illa.

[Zorita]
0

Jag brukade vara riktigt dålig på det där, och ältade saker om och om igen. Nu försöker jag låta bli och förlåta mig själv för saker jag gjort samt förlåta andra för det de gjort.

När ältandet kommer upp försöker jag tänka på vad jag lärt mig från just den händelsen och se den i ett större perspektiv. Det hjälper en del tycker jag.

mikkan01
0

Jag ältar saker som hänt för flera saker jag med. "Varför sa jag så? Varför gjorde jag sådär? Jag kunde gjort det här istället" Även fast det var så himla längesen haha.
Försöker att inte tänka tillbaka så mycket….fast vettesjutton om det hjälper så mkt 😎

~mikkan

Anna4077
0

#10 precis så är det för mig med. Behöver inte ens ha gjort något fel

Anna och taxen Max