När blev du sexuellt aktiv?
När blev du sexuellt aktiv, och när tycker du att det är ok att bli det? Motivera era svar!

15 år är ju gränsen men det är väl olika hur pass mogen man är i den åldern. Jag väntade tills jag var 20 år
#1 Ja det är ju helt olika från person till person. Jag blev själv sexuellt aktiv när jag var 13.

Jag var nog runt 18 tror jag, minns inte säkert. Det kändes som väldigt sent då när man var osäker tonåring.
Jag hade ganska nyss fyllt 15 vill jag minnas
Jag var 20 eller 21, dels var jag inte redo innan och dels var det ingen som ville ligga med mig heller :)
Lämplig ålder är väl när man känner att det känns rätt helt enkelt, och att man har vett att använda skydd (om man inte vill bli gravid vill säga).
/Christina
När man är mogen nog att skydda sig och ta eventuella kosekvenser.
Kan inte säga en ålder eftersom folk mognar i olika takt. Dock minst 15 tycker jag.
Var 16 år själv och då var det med min pojkvän som jag hade i två år.
Började få intresse för andra på det sättet vid 17 men väntade tills jag var 18.
Jag tycker att det är okej att bli det när man känner sig redo för det och kan hantera det ansvarsfullt med skydd och liknande.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
jag var ett enfant terrible, det sexet började vid 13.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag var 18, närmare 19.
Tycker man kan börja när man hittat någon man verkligen vill ha sex med, när man är mogen nog att skydda sig och ta konsekvenserna om det skulle bli några sjukdomar eller graviditet ändå. 15 tycker jag är lite väl tidigt, men alla är olika. Jag hade kunnat börja mkt tidigare, men min hake var att jag ville ha någon jag gillar. När jag var 15 var jag inte redo fastän chansen fanns.
18, det var med min första flickvän. 15 kanske passar många men jag var för omogen då.
13 år tycker jag är på tok för ungt oavsett hur mogen personen känner sig.
Jag var 14 år.
Jag var 17, kändes lagom.
Jag hade precis fullt 15.
Tycker det är olika beroende på hur mogen man är, men inte under 15 iallafall.
16.5
När man känner sig mogen och redo för det. Men helst över 15.
Jag var tretton! Ångrar det inte men hade hellre velat haft det ogjort. Nu kanske jag sa emot mig själv. Men hur som helst. Jag hade nog hellre väntat tills det var med någon jag tyckte om . =)
Jag var ett ganska struligt barn så jag tror det var därför. Rebell för fanken :D
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag var 20år och ja det är bara någon månad sedan. Är ju olika när man känner sig redo och ser till att man kan skydda sig och så.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
När jag var 22
jag skulle just fylla 16.. ångrar de nu såhär i efterhand.. hade åxå velat göra de med nån jag tyckte om.. men ville bara ha de överstökat på nåt sätt:S men hade gärna väntat ett antal år till..
Jag var 15½ år.. Vi hade varit tillsammans i flera veckor, har jag för mig. Mitt första förhållande, så det kändes väl rätt då.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
18. Jag tycker det är OK när man vill det, känner för det, mår bra av det och är mogen nog att ta det ansvar som följer med (dvs skyddar sig och partnern mot sjukdomar och graviditet). Vid vilken ålder detta inträffer varierar nog mycket, så jag vill inte säga nån ålder.
15 :)
// Michis

Jag var 16 med min dåvarande pojkvän.
Jag var nyss fyllda 15.
/Maria
14 vill jag minnas att jag var. Tycker att det var en alldeles utmärkt ålder. Jag var ju förståndig!
Jag var 17 o är glad att jag stod mot pressen från klasskamrater (som påstod sig haft sex i flera år då..). Dessutom blev han ju min make senare ;)
19 år var jag. Det var med min pojkvän som jag är tillsammans med ännu. Nu är jag 26
Men.. Vart försvann mitt andra inlägg 
Nå, hur som helst. Jag var 17 o tyckte det var helt lagom, dels för att jag väntade tills jag hittade nån jag älskar. Att han sen blev min make också var en riktigt bonus :)
#28 Jag tog bort det andra eftersom det lade ut två st, sen råkade du ändra ditt första :)
18
#29 Ahaa.. Haha, inte bra att vara för snabb att ändra ;)
När jag var 18

När jag var 15. Tycker inte åldern spelar någon roll. Sålänge man vill och kan ta ansvar.
Jag var 15 år, och jag tycker väl att det är bra att vänta tills man iaf är byxmyndig. Annars är det upp till var och en om de är redo för det
En vecka innan jag blev 16 med en kille.
13 med en tjej.
Vissa är ju så petiga vad som är vad så :) Men 13 år var lite väl ungt. Hade gärna väntat några år till om jag hade fått välja nu.
16
Varför inte bara skriva "när blev ni av med oskulden"
14 iaf.. 
#37 Man kanske blir sexuellt aktiv när man blir av med oskulden. Att förlora oskulden behöver inte vara ett "engångsligg"
/Maria
#38 Nej men att förlora oskulden kan vara ett engångsligg också?
Tycker att man känner själv när man är "redo", men jag tycker inte att man ska ha för bråttom :P
Väntade själv tills jag nästan fyllt sexton. Det tyckte jag var ganska mycket (Förstår idag inte varför), så jag kände mig egentligen lite pressad att få det gjort dumt nog. Ångrar dock ingenting, var tillsammans med denna killen i två år :)
Mvh Nathalie
Att bli sexuellt aktiv behöver ju inte betyda att man han samlag… Om det nu betyder som i betydelsen som att mista oskulden som #37 säger så var jag 17,5 år.
Men kan ju både onanera och hålla på med petting… så Var går gränsen??
Jag tycker det är bättre att vänta än att börja för tidigt… Trots min "sena debutsålder" så ansåg jag mig som en omogen förälder och inte redo, även om det var ett bra tag senare…
Det går att resonera fram och tillbaka… risken att bli gravid finns alltid… ÄR det bra att vara en ung, pigg och livlig mamma eller vara en mamma som har erfarenheter, god ekonomi och skinn på näsan?
#41 Nej det har du helt rätt i, men jag syftade mest på när man började ha regelbundet sex.
Och din sista fråga finns det nog inte ett "rätt" eller "fel" svar på, för det är ju individuellt för alla, hur mogen man känner sig och hur färdig man känner sig med exempelvis festandes, och att flänga runt utan ansvar.
Men jag tycker inte att man ska behöva vänta med sex tills man känner sig som en redo mamma, isåfall skulle jag inte kunna ha sex än heller. För jag är absolut inte redo ännu att skaffa barn. Så länge man har vett att skydda sig så.. Varför inte ha sex? 
Nu drar jag upp denna tråd efter ett tag…
Jag var 13 när jag förlorade oskulden. Med facit i hand borde jag nog väntat lite, men killen var äldre och mer "på". Däremot var det en jag kände väldigt väl, och det var efter mina villkor också. Hade inte sex på ett litet tag direkt efter, men dröjde inte länge innan det blev mer regelbundet då vi var tillsammans.
Runt 14-årsåldern var jag dock väldigt instabil, psykiskt, och då blev sexet mer destruktivt och det var inte bara denna kille som tog min oskuld. Just den här delen har satt sina spår, men jag vet inte om det rör sig om tidig sexdebut eller andra påverkansfaktorer. No matter what, tog mig ur träsket med sex och alkohol som var destruktivt, och har sedan förra året väldigt bra sex med min partner, och har verkligen ingenting att klaga på!
¨#42 Regelbundet sex? Hm… Min första relation var jag ihop med i ett halvår, men vi sågs inte så ofta eftersom vi bodde ca 50 mil från varandra… Kan inte påstå att det var jättemånga gånger vi hade sex även då vi sågs och inte kan jag påstå att det var bra heller.
Egentligen borde jag väntat tills jag var 18 då jag träffade en underbar sängpartner. Men det vet man sällan i förväg…

Sexologer brukar inte tycka att man ska använda uttrycket "förlora oskulden" eftersom det är olyckligt att koppla ihop sex med skuld. "Samlagsdebut" tror jag är vad de förespråkar, även om det inte låter så jätteromantiskt…
Hade sex första gången med #37 när jag var 15, Nu e jag 18 och vi har varit tillsammans sedan ett år tillbaka =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jag var 18 år ;)
Tycker att så länge man gör det för sin egen skull och inte för att någon annan vill att man ska göra det så är det upp till en själv.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag var 18 :)
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
15 när jag förlora oskulden, 17´blev jag aktiv :P
Tror att jag var faktiskt 19 år gammal. Jag ville vänta och lyckligtvis så orkade min pojkvän vänta hela 3 år på mig. Vissa tycker nog att det är helt knasigt att jag väntade så länge innan jag hade sex med min pojkvän och det faktum att min pojkvän faktiskt orkade vänta hela 3 år på mig. Men fast jag var fysiskt mogen för att ha sex så kände jag mig inte psykiskt mogen för att ha sex. Jag ville vänta tills jag var helt säker på att jag var redo.
#50 Vad fint att han väntade, och att du inte hade sex fören du var helt redo!
#51 Det är en sak som jag är väldigt stolt över. Det bästa var väl att han stöttade mig och var noga med att jag kände mig bekväm (han är ännu lika omtänksam). Jag har nog världens bästa pojkvän och om jag ska råka glömma bort det av en konstig anledning så måste jag bara försöka tänka tillbaka till den där tiden. :)
#50 & #52 Håll fast i honom :) Låter som en jättesnäll kille.
Jag väntade tills jag var 18 år. Jag tyckte innan att sex var lite tabu så jag kunde mer än gärna vänta tills giftermål (tänkte jag). Men när jag träffade min nuvarande kille och kände att jag kunde prata om allt med honom så kände jag mig tryggare och huxflux var jag inte oskuld längre :)
Jag var 17 år, strax innan jag skulle bli 18 år. Och det var inte med rätt kille att förlora den till, så jag hade lätt kunnat vänta några till.

18 eller 19. det var med min man 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
17 var jag, och är glad att jag inte gjorde det tidigare :)
igår

Jag var 16 år och det var med min man. Det kändes helt rätt.
#57 Vadårå?
Jag var 24 
Fast det var med min pojkvän som jag nu ska bli sambo med, så det blev ju rätt bra ändå :)
Jag tycker att är man redo vid 15 så är det väl inget fel med att börja då, och känner man att man vill vänta så är det inget fel med det heller. Jag tycker dock att det är lite tråkigt att man idag ska ha sex så tidigt som möjligt och att det är lite av en statusgrej.
#61 Jag håller med dig. Det har blivit en statusgrej. När jag var runt 14 så var det gånga i skolan som skröt över att dom haft sex, ja tom dom som var 13 år ville framhäva hur mogna dom var som hade ett sexliv.
Jag är såå glad att jag väntade tills det kändes rätt. Jag hade sex för första gången i förrgår med min kille som jag är kär i och jag är 17
Var samma sak för 40 -50 årsedan, ingen större skillnad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#63 Okej, ja det är mycket möjligt, men jag tycker fortfarande att det är tråkigt att det ska vara så.
Jag var 16½ år, ångrar inte det. Är dock inte med min nuvarande.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag var fjorton, full på en fest. Ångrar inget, det var kul! :)
jag var 19 när jag börja bli sexuellt aktiv. Det är väll ok när man känner sig redo.
Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump
Jag var 16år. Väntade på den rätta och hittade honom då, vi är än idag tillsammans, har varit tillsammans i snart 5år och har en dotter på 1år :-)
Mvh Millan
Jag var 15 och hade varit tillsammans med killen i några månader innan första gången. Vi var tillsammans i 2½ år efter det, men ändå kan jag ångra mig lite samtidigt. Det var väl kanske inte det mest romantiska tillfället och skönt kan jag ju inte påstå att det var heller. Tror kanske egentligen att jag gjorde det för att jag kände press även om han inte sa något. Han var 2 år äldre än mig och hade varit sexuellt aktiv länge, så jag var väl ganska stressad över att jag inte gav honom tillräckligt.
Jag är glad över att jag inte gjorde det tidigare men det hade väl inte skadat att vänta i några år till även om just den här killen kanske inte hade stannat så länge.
Fast äsch, jag är glad ändå, vi hade ett jädra bra sexliv i 2½ år trots att han var min första.
/Anneli
Alla däggdjur blir ju i allmänhet aktiva när kroppen är redo.
Att va mogen men leva i avhållsamhet är ju inte rätt & naturligt det heller. Sen är det ju aldrig fel om man hunnit mogna i sin personlighet också, då för slippa ett och annat onödigt misstag och veta något sånär vad man ger sig in på.
12-13 år första gången
Öh.. alla däggdjur får inte en sexpartner för att de är könsmogna. Oftast är det den ranghögsta hanen som får para sig med honorna och inte de unga hanarna om de inte skaffar sig en egen flock (familj). Många hanar som inte har familj driver runt utan att ha någon sexpartner precis som vilken singel som helst…
Jag var 14. När det är okej att bli det är väl såklart individuellt, men jag tycker att någon gång efter att man fyllt tretton. Antar att jag drar någon gräns där, typ: "Under 13- barn. Över 13-tonåring, därmed okej."
Jag är en liten undulat, som får så dåligt med mat!
#72 Man är för tusan bara ett barn fortfarande när man är 13 år!
Det är inte ens lagligt att ha sex med en minderårig dvs. under 15 år.
/Maria
#73 Ja ett barn räknar ju jag mer som nån som leker med leksaker ännu, inte har fått mens, är ganska omogen i sättet etc. Visst finns det såna trettonåringar, men när jag var 13 hade jag fått mens för längesen, lekte inte med några leksaker och var mer mogen än vad ett barn är. Tänker man på ett barn så ser man ju inte en ung kvinna med bröst, mens och tankar på killar framför sig. Eller hur?
#75 - Fast mens och bröst har inget att göra med hur mogen man är. Det är bara ett steg närmare att bli vuxen. Jag tycker inte att en ung kvinna är 13 år, utan även för mig är det ett barn. 13-åringar är inte hälften så mogna som 16-18-åringar är exempelvis.
/Christine
#76 Jo, alltså givetvis inte! Kan ha uttryckt mig lite fel, och det har du alldeles rätt i. Men jag tycker ändå inte att trettonåringar är barn, utan mera något mitt emellan barn och ungdom.
#75 Man räknas fortfarande till barn när man är 13 år.
Barn behöver inte leka med leksaker osv för att räknas till barn.
Är man under 15 år anser jag inte att man ska ha sex, anser att ingen igentligen är mogen till det, fastän man själv tycker det. Bara för att man har fått mens osv betyder det inte att man är redo att ha sex. Nej över 15 år anser jag att man ska vara…..
Visst är man ett barn när man är 13. Jag fick mens när jag var 11 men jag var ju fortfarande ett barn.
Det är klart att man själv tycker att man är mogen i den åldern men kroppen och hjärnan växer och utvecklas fortfarande.
Att det är en laglig gräns på 15 år har sina orsaker.
För mig är ingen 13-åring en ung kvinna ovsett hur utvecklad hon än är. Hon är fortfarande ett barn i mina ögon.
/Maria
#79 Håller med dig till fullo!
Å andra sidan följer inte folk de lagar som gäller. För hur många dricker inte alkohol före 18 års ålder? Såg i en annan tråd att många var fulla första gången vid 11 års ålder, vilket jag tycker är mycket värre än en 13åring som har sex.
Förlåt det blev OT kanske
#81 Jag tycker inte det är värre, det är 2 skilda saker.
Du riskerar inte könssjukdomar, att bli gravid osv.
Sedan 11 åringar som dricker spriter är ju absolut inte okej.
#81 Håller med Frida. Det är ju två skilda saker.
Det finns mängder av saker att rabbla upp som är värre än at ha sex vid 13, så det går liksom inte att jämföra.
/Maria
Är det en lag att man inte får ha sex fören 15 års ålder, eller en rekommendation? Försåvitt jag vet får man inget "straff" för att man är sexuellt aktiv innan. Däremot kan en som är äldre få det om den har sex med en minderårig.
#84 Det är rätt att det är en rekommendation. Skulle två tonåringar har sex där den ene är 16-17 och den andre 14 så dömer man efter om det är tvång eller frivilligt vad jag förstått.
/Maria
Jag har uppfattat det som att det är olagligt att någon över 15 har sex med någon som är under 15, om två personer under 15 har sex med varandra är däremot tillåtet. Men för den skull betyder det ju inte att dom är redo.
/Christine
Förlorade oskulden nu i år, ca t 3 månader sedan, ca tre veckor efter de har ja sex ungefär två gånger i veckan
Ja det är som #86 söger :)
Jag var 12 år när jag blev av med oskulden. Skulle fylla 13 alldeles snart då.
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Tja, beror ju på hur man ser det. Min första sexuella upplevelse hade jag med mig själv när jag var runt 10 år, och sen fortsatte jag bara. Jag var dock 15 när jag hade sex första gången.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag hade faktiskt sex med en jämnåring när jag var 8 år, det fortsatte nog i ett års tid. Sedan dess hade jag ett uppehåll tills jag fyllde 14 och skaffade min första flickvän.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm
20 var jag, och med min nuvarande pojkvän :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Någon månad innan jag fyllde 18. Dels för att jag inte var speciellt intresserad av sex och att jag inte var mogen innan dess.
Jag tycker det är inviduellt när man kan vara sexuellt aktiv och tycker det beror mycket på ens personliga utveckling. Det hela blir dock fel när människor börjar att "hetsa" varandra för att göra något man inte är redo för.
OT
Alla ni som var unga när ni miste oskulden? Alltås under 12-13 år. Ångrar ni er såhär i efterhand? Om ni skulle få göra om det, skulle ni ha väntat något/några år eller var det kul att ha den erfarneheten (gentemot era jämnåriga som inte haft sex för ni lär ju ändå ha varit minoritet, upplever jag). Varför hade ni sexdebut så tidigt, var det sexdriften som drev på?
"
2012-10-01 23:21#70skrivet av Kottschejk
Alla däggdjur blir ju i allmänhet aktiva när kroppen är redo.
Att va mogen men leva i avhållsamhet är ju inte rätt & naturligt det heller.
"
Av vad jag förstått så har de flesta INTE sex direkt de blivit könsmogna. MAjoriteten får mens runt 11-13 års ålder och jag mins att jag fortfarande var ett barn på många sätt även om min kropp var "redo" för sex. Förr i tiden mognade vi snabbare mentalt men blev könsmogna mycket senare. Idag upplever jag att problemet är det motsatta, att vi mognar snabbare i kroppen men inte mentalt och känslomässigt.
JAg är supernöjd med när och hur jag miste min oskuld men jag mins ändå att jag kände mig som sista oskulden på planeten. Det känns fel att man ska känna så när man är 17 år. Att JAG var onormal men att knulla när man är 10 år ska räknas som normalt? Man ska inte känna skam, men man ska nog akta sig för att säga när man bör och inte bör ha sex. Men en sak är jag säker på, barn ska få vara barn och om de har sex när de är tio år så ska det vara för att de förstod vad det innebär, för att det var skönt och mysigt, inte pga att de blir pressade av jämnåriga eller äldre eller "normer".
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag har alltid haft en enorm sexdrift och jag vet egentligen inte om det är sjukligt, men jag började att onanera innan jag ens började i första klass på lågstadiet. Att jag och min KK utförde sexuella handlingar i en såpass tidig ålder handlade mest om nyfikenhet. Hon hade också en väldigt stark sexdrift och var minst lika intresserad som jag var, så det förde oss samman under ett års tid.
Jag vill inte påstå att jag ångrade det, det var liksom en erfarenhet, det var kul och båda njöt av det. Det förstörde absolut inte mina sexuella upplevelser på senare tid, snarare tvärtom.
Jo, men jag har onanerat så länge jag kan minnas, började redan som 6-7 åring men jag hade inte sex för det. JAg undrar var i skillnaderna ligger. Mognad? för jag tvivlar att en 8årig pojke är mentalt mogen för sex, egentligen. Men möjligen tillgängligheten osv? Mmm det är bra det iallafall. Eftersom det är så mycke prat om att mista sin oksuld, ska va speciellt osv. #95 blev det lite som att mista oskulden igen när du fick ha det när du var "helt sexuellt utvecklad" så att säga? :) Upplevelsen måste ju varit väldigt annorlunda ändå. 8- 14 års ålder är ju lång tid.
Nyfikenhet är ju fint, även om jag nog skulle bli smårädd om min dotter började ha sex så tidigt. Vet inte hur jag skulle hantera det. Man är nog inte så beredd på att det ska "börja så tidigt". Graviditeter, sexssjukdomar..utnytjande.
Absolut var det skillnad mellan tiden. När jag förlorade min oskuld "igen" efter 6 års uppehåll, så var jag dessutom förälskad och det gav en helt annan känsla. Det pirrade i hela kroppen och den enorma energi av värme var bland de bästa upplevelser jag någonsin varit med om.
Jag var blev aktiv när jag var 13. var med min pojkvän som jag är tsm med än idag. Är 22 år nu. Jag gjorde inte det för status utan jag mer skämdes över det och berättade inte det för någon fören jag var 14.. man kan säga att jag och min kille inte kunde låta bli varandra och så var vi nog båda nyfikna. ångrar inget idag, älskar honom och kommer ihåg allt som om det var igår. :)
19
Jag var 14 år & 4 månader gammal. Gjorde det inte för att vara tuff eller något sånt. Förutom jag och den killen så är det ca 5 av mina kompisar som vet om det hela. Killen är nu iaf en riktig snuskhummer som haft sex med mer eller mindre varje tjej som finns häromkring. Därför känns det hela lite pinsamt, även om det är över 4 år sedan nu. Annars så tycker jag väl att 15 är en bra åldersgräns men att man självklart ska känna efter och tänka efter hur man själv vill ha det innan man faktiskt gör något.
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Jag var 13, pojkvännen 16 år då vi "tog" varandras oskulder. Vi var mogna och min ålder sa inget om vilken mentala ålder jag hade.
Den dagen man skyddar sig själv och tar ansvar för sina handlingar och har sex för rätt orsak, så är man redo. Finns ingen exakt ålder. Min son är lika gammal nu som jag var då och är inte mogen för något sådant alls. Inte ens en fysiskt relation.

jag blev av med oskulden tidigt, runt 13-årsåldern, och jag har aldrig ångrat det. det var under ett kortvarigt förhållande med en kille, var väl inte sådär superbra, men jag tycker å andra sidan inte att det är en så stor grej och någonting att ångra. vad skulle jag vänta på liksom? har aldrig varit den som önskat spara mig till "den rätte". jag ville ha sex med killen, och jag hade det, svårare var det liksom inte. jag tycker ibland att det är lite moralpanik över det där med sex. men det är ju min högst personliga åsikt, och jag har full förståelse för att andra inte håller med.
JAg var "mogen" när jag var 13 år men inte mogen för sexuella relationer. Hur vet man att man var mogen "nog", eller "mogen för min ålder" ? :)Ifrågasätter alltså inte, men känner lite grann att jag var ju inte direkt onormalt omogen på andra områden, jag hade häst och djur jag hade ansvar över, småsyskon, skola, socialt liv. Vad gör en mogen för sex när man är 12-13? Förutom att man valt det själva (för jag har varit nyfiken och sexuellt aktiv sen 6 års åldern- bara inte intresserd av att göra det med _andra_). Jag är nyfiken på, om man tar bort faktorer som press av andra och vuxenlivet, varför det är så att vissa ör det så tidigt, andra gör det så sent? För jag tror inte att killar som är oskulder när de är 25 "valt bort det pga omognad". Så att säga.
Jag var 19 år, hade haft "fasta" pojkvänner sedan jag var kanske 16 år. Men i den åldern så var jag även ute på en andlig upptäcksfärd och efter konfirmationen så var jag övertygad om att jag var kristen och ville leva där efter. Men när jag var si sådär 19 år så insåg jag att jag inte alls var kristen och började leta efter något som passade min tro bättre. I samband med det så ändrades min syn på sex ganska radikalt. Men så här i efterhand så var det ganska skönt att vänta. När jag väl tog steget så var det med min pojkvän som jag hade känt i över två år och jag var säker nog för att kunna be om saker och ta för mig. Dessutom kände jag mig själv väldigt bra. Så jag får säga att jag hade en väldigt bra första gång.

Att jämföra en människa o ett djur vad gäller sexuell mognad är lite fel. Människan är det enda djuret (rätta mig om jag har fel) som har sex utan att ha fortplantning i åtanken, ett djur är sexuellt mottaglig när de har "mens", löp, brunst eller vad som, o det är då de ska föra sina gener vidare, ett djur har inte sex för att det är skönt som vi människor har. Människan är oxå det djur som inte blir dräktig under sin "löptid" o det är faktist så att många tom avstår från att ha sex under den tiden.
En människa anses inte kroppsligt och mentalt vara mogen med att ha samlag innan man är 15 år, därför finns det en rekommendation, det är även vid den åldern man blivit straffmyndig för att man anses inte kunna ta ansvar för sitt handlande innan vid den åldern.
Själv blev jag av med min oskuld när jag var nästan 17 år o det var med killen jag kom att leva ihop med i 24 år o vi fick även 3 barn ihop.
#105 Det finns faktiskt fler arter än människan som har sex av andra orsaker. Eller iaf är det vad forskarna tror, det är ju lite svårt att ta reda på varför ett djur gör något. Men tex delfiner anses ha sex för att det är skönt. Dessutom finns det ju homosexuella relationer hos bla pingviner och där kan ju sexet omöjligt leda till fortplantning och inte heller brunst borde finnas med i bilden…

nu gick ju inte jag in på detaljer utan drog det stora hela
visst finns det regler utan undantag
#107 Jo jag vet men du bad om att någon skulle rätta dig om det inte stämde 😉

Sant
"Människan är oxå det djur som inte blir dräktig under sin "löptid" o det är faktist så att många tom avstår från att ha sex under den tiden. "
Det stämmer däremot inte. Kvinnan kan likt löpande djur bara bli gravid under ett fönster. "Löper" gör vi under ägglossningen för då är kvinnan oftast mer sexuellt intresserad och "kåt". Vi "löper" dock inte gneom att blöda, utan kanske mer som korna, vi börjar droppa och ha annan konsistens på vårt slidsekret som gynnar en befruktning. Detta sker en gång i månaden. Jag vågar nog påstå att även t.ex kor /som har en utvecklad klitoris/ njuter av själva sexakten men de går nog inte runt och tänker på sex speciellt mycket på sidan av brunsttiden. Det är deras kemi. Däremot finns det fler humanoida arter som likt människan även kan ha sex som ett sätt att vara social. Dvärgchimpansen (bonobo/bonbon apan) är ett sådant exempel. Även delfiner har sex utan att de nödvändigtvist villpara sig, de våldtar även. :/
Så människor blir bara räktiga under sin löptid, dvs ägglossningen som är mest gynnsam en kort period men sedan varierar mellan individer. Mensen är ingen löpning, den har förvisso blivit en symbol på att en flicka blivit en kvinna men mensen är mer ett sätt att rena kroppen från överblivna resterna som samlars i livmodern i förberedande syfte för en gneomförd befruktning- utebliven befruktning = allt åker ut och det dröjer ca 1-2 veckor tills allt börjar om igen.
Jag var 20, var säker i mig själv och kände mig redo. Jag träffade däremot en kille när jag precis hade fyllt 18 år som jag tyckte var såååå snygg, vi träffades lite och så och han ville bara ligga med mig visade det sig. Jag ville inte då, och han dissade mig då såklart och jag blev jätteledsen. Men såhär i efterhand så är jag så fruktansvärt glad att jag inte hade sex med honom som min första gång! Om man bara kunde tala med sitt yngre jag och förklara det :)
#100.
Varför skulle man vara en snuskhummer för att man har sex med flera? Eller har många partners? Gör det en persons karaktär eller personlighet mindre värd?
# 105
Så vitt jag vet är Chimpansen och Bonobos två ganska goda användare av sex utan fortplantingssyfte, det sker även inom familjeflocken där för att stärka familjebanden, visa hierarki m.m. Det är nog bara människan dock som kommit på att det skulle vara skamligt att ha sex inom familjeflocken, så där skiljer vi oss från andra djur (för ja, vi ÄR ett djur).
Sen vet jag flera exempel på katter som haft sex utan fortplantningssyfte, har sett det själv.
Så varför skulle inte andra djur också kunna ha både homo- eller bisexuellt sex eller sex för njutnings skull?
Just katter är jag dock tveksam d sex är otroligt plågsamt för kattdjurshonan. Då snackar vi både lejon, tigrar och våra huskatter. Hankatten ahr hullingar som är av samma amterial som våra naglar (mhm!) runt snoppen och även om honan är "villig" ibland så är hon väldigt upprörd när det väl sker och brukar slåifrån sig hanen, mer eller mindre. Det är första parningen/parningarna som sätte rigång honans "ägglossning" då hullingarna river inne i henne, så det är inte alltid första parningen är = Pappan till barnen så att säga.
Sen är jag glad att vi människor inte har sex innom "familjen", men kusingiften har ju om inte annat varit vanligt förr i tiden men där lade sig kyrkan i och var mycket stränga med att man inte fick gifta sig närmare än 5:e släktled eller så. Lika bra det kanske med tanke på inavel osv. För även om vi har sex i annat syfte än att föröka oss så är det ju onekligen så att ibland sker det så ändå….trots peventivmedel.
jag var 13 och killen med och tycker det är väl OK Men alla är olika så beror på person personlighet osv
#112 (Låter som att du läst senaste numret av National Geographic. Stämmer det? 😉)
Nej, men jag läser en hel del, ser gärna naturprogram och är överlag väldigt naturintresserad 😃. Då menar jag läser seriös facklitteratur och inte såna kioskblaskor.
Eller hade du för avsikt att förlöjliga inlägget? 🤔.
Vad gällde det där med katter så vet jag också att hankatter har hullingar där, vilket borde göra ont. Men då jag personligen sett hankatter bli påsatta av andra hankatter (vi hade en själva som inte hade något emot att bli påsatt) så undrar jag om det inte också ligger en hel del njutning bakom. För bägge parter, annars borde det nog inte ske om det nu bara var smärta och inte menat att fungera.
Eller?
men att de blir "ridna" är inte samma sak som att penetrerande sex sker :) Min kastrerade hankatt red ofta min honkatt när hon löpte och de kunde stå och rida varandra men j*vlar vilket liv det blev om han råkade "få till det". Sett hanhundar para sig med katter :P och hanar på hanar, men som sagt, det fungerar fortfarande inte på samma sätt, rent socialt utan på katt och hund är det snarare "sexual overload". En hane känner doften av löpande hona/tik och plötsligt blir allt som rör sig möjliga honor att dra över :D Sen tror jag att en del individer är mer sexuella än andra. Tror asbolut att understimulerade hankatter/hundar kan utveckla ett "sexberoende" (sätta på varandra/gosedjur/ osv). PRecis osm kvigrna på grönbete börjar "para" varandra, dvs rida på varandra, som en föberedning inför att tjuren ska "komma till" ;) Betyder alltås inte att kvigan är lesbisk helt plötsligt, utan mer som en sexuell förberedning/sexuell tension. Skillanden där är att kor har en klitoris som stimuleras vid "parning".
ALL parning för ALLA djur är ju tillfredställande. Saken är bara den att vi människor, trots att vi har ett litet fönster där vi kan bli gravida, ändå kan njuta av sex och bli kåta/längta efter sex utan att vara fertil just då. PRecis som bonbonaporna/dvärgchimpanserna. Katter och kor är mer styrda av ljuset och årtidens skiftningar. Det är helt enkelt mer lämpligt att para sig vissa tider på året och de är mer intresserade då. Men visst tror jag det kan finnas en viss njutning för dem också, med t.ex ridningen osv. Men en hulingprydd penis i rumpen eller snipan under ickefertil tidpunkt låter inte så troligt…alls….Men en del katter kanske är machosister? Tror absolut att det kan förekomma variationer bland katter precis som bland människor eller andra arter.
#116 Ville inte alls förlöjlga, hade du faktiskt läst numret hade du förstått 😇 Jag gjorde det nämligen igår och det du skrev var som att läsa samma artikel en gång till, det stod om schimpanser och bonobos fortplantning/sexdrift där.
15½ ungefär tror jag att jag var. :)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Jag var 16 när jag hade sex första gången. Jag var inte redo då och det skulle nog kunna räknas som våldtäkt eftersom jag hade däckat efter att jag druckit för mycket. Jag var jättekär i den killen men var riktigt feg och vågade inte ta steget. Jag tror vi hade sex i typ 2 timmar eller nått, han var stor och visste inte att jag var oskuld. Jag kunde knappt sitta dagen efter för att jag hade så ont.
Det dröjde ett år innan jag hade sex igen efter den gången och då var det med en pojkvän, då var jag mer redo :)
Det är ju väldigt individuellt när man är redo. Många mognar tidigt, andra sent. Jag upplever att många unga känner en press att bli av med oskulden, bara för att ingen annan är oskuld i deras kompisgäng. Det är så tråkigt att det ska vara en sån press. Det är ju "bara" sex och man ska inte ha det fören man är redo.
Mvh Linn
Jag var 16, fel kille som var alldeles för på och pratade bara om sex jämt och pratade om att vi skulle skaffa barn och gifta oss. Han gick även till en klasskamrat till honom som jag kände sen barndomstid och frågade om råd om hur han skulle få mig att vilja skaffa barn i framtiden då jag inte ville ha barn alls då. Detta pågick efter att vi varit tillsammans i endast 2 veckor. Och ja, två veckor ytterligare gjorde jag slut.
Åldern ångrar jag inte ett dugg, kände mig redo långt innan och skulle inte haft problem med det. Men fel kille, helt fel. Jag är nu tillsammans med bästaste någonsin, han hade varit rätt kille att förlora oskulden.
Nu är jag 21!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag är 14, och oskuld.
- Emil
vid 12.
jag tycker bara att man ska göra vad man känner för. och hoppas att ingen ska känna press med nån ålder åt båda hållen :)
#123 12år?!
- Emil
#124 en del utvecklas tidigt :) Jag var jättekåt och sexuellt intresserad redan vid 11, dock inte redo för _sex_ och sånt. Sen var nog inte många jämnåriga killar speciellt redo för att "ta min blomma" heller ;D
Detta är nog den där pressen Fnuha talar om. Man ska inte skämmas vare sig man tog dne tidigt eller sent. Men ja, själv lekte jag med barbies när jag var 12. Jag uplever att när man väl haft sex så började jag ha ett sexliv och mycket cirklade just runt det när man var äldre tonåring - är det samma när man gör det så ung, eller "gör man det ba" och ibland? Eller "gör man det som kaniner" hela dagarna? Som när man är tonåring? :D
För jag hade inte velat ha ett aktivt sexliv som jag hade när jag var 17-20 som när jag var 12.
Av vad jag hört, harmånga som mist oskulden unga, inte haft sex så mycket?
#125 Jag hade "våta drömmar" sen jag var typ 10/11.. Nu är det fan jobbigt, jag kommer att ha världens största biceps på högerarmen snart..
- Emil
#126 haha..:D Sex är ingen mänsklig rättighet, u have to work for it! Kan säga såhär, nu väljer jag när var och hur men första gånen- även om det var bra, shit vad jag inte var i kontroll över situationen, över vem det var med osv. Var mer "nu har jag chansen för att inte bli forever oskuld! "
När det väl var gjort var det som om en helt ny värld öppnades för mig…inte på något bra sätt. :P Var som att öppna pandoras ask av sex :P Förut var man nyfiken och blyg, efter sex första gångne blev man mer "driven" av ren, skär lust, men samtidigt vågade/kunde man vara kräsen. Märkligt. Jag tycker världen blev annorlunda. Även om tankarna kring sex var en pina fram tills första gången så skulle jag inte vilja ha det annorlunda. Finns inget rätt eller fel.
#127 Lite OT men, är du Gur4m1 från Zoopet? ;o
- Emil
#128 yes, men jag har inte hängt där på år. Har vi talats vid där?
Men ja, det är ganska OT :)
Jag va 15. Nu när jag är äldre ångrar jag att jag inte väntade. Visst va jag mogen för min ålder och ja jag va kär i killen och vi va tillsammans ett par år efter. Men jag tror att jag ändå inte var redo. För jag fick en osund relation till sex. Trodde att jag bara kunde bli omtyckt om jag hade sex med någon. Önskar att jag hade varit äldre och kunnat få en sundare relation till sex. När jag va 15 förstod jag inte något om kärlek och sex.
Anna och taxen Max
Jag var 14, men nu i efterhand känns det för ungt.. Herregud om min lillasyster skulle ha sex redan om 1,5år skulle nog den gossen få höra av storasyster jag :D Hon är altså 12 men fyller 13 om ett halvår, så om hon skulle börja lika tidigt som jag skulle det betyda om 1,5år..
Hade precis fyllt 15, med helt rätt kille, helt rätt tillfälle och hade inte kunnat vara bättre 🙂 Blev väl rätt regelbundet ett tag efter det, men har nu inte haft kille på länge och därför inte heller haft sex speciellt regelbundet… 😛

Mvh Stephanie 

Ni får inte bli chockade nu, men jag gifte mig fyra månader innan jag skulle fylla 19 år. Förlorade min oskuld på bröllopsnatten. Jag ångrar mig inte en sekund att jag väntade även om det var jobbigt att vara "sista oskulden" bland vännerna. Nu har vi varit tillsammans i fyra år, gifta i ett halvår och vi trivs jättebra ihop!
Kalla mig ung och dum, men jag kände mig mogen, sen hade vi planer på att flytta ihop så vi passade på med bröllopet innan jag skulle börja plugga på högskola.
#134 nte ung och dum men vad fick er att göra det valet. Att vänta så länge tänkte jag- eftersom ni avr ihop i över 3 år innan ni hade sex (disciplin, I must say). Är det pga religion, avstånd? att idén var lockande.
#135 Jag är själv kristen, men inte han. Fast jag gjorde det mest för jag ville vara helt säker på att den som tog min oskuld skulle vara den jag var gift med. Min syster är också kristen men hon lever inte efter samma principer. Så det är mest min personliga åsikt :)
Jag var 14 år när jag hade sex första gången :) Började onanera när jag var 10 år… så hade killar vart intresserad av mig tidigare hade det nog hänt tidigare. Var väldigt kåt av mig när jag var yngre… nu när jag är 18 år och tar p-piller så är jag inte alls lika kåt av mig och har pojkvän sen 3,5 år tillbaka :) 15 års gränsen är bara till för att skydda barn mot sexuella övergrepp av vuxna. Man ska aldrig hindra sina sexuella drifter hade jag haft andra tankar om killar när jag var 10 år så hade det väl hänt redan då. Men det är sällan man kan känna kärlek på riktigt vid dem åldern. Hade sexualundervisning vid den åldern.
#137 Bra sagt tycker jag!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag hade precis fyllt 13 år, och träffade en jämngammal tjej! Vi testade gränserna i mitt pojkrum. Jag kommer ihåg att vi hade kollat på filmen Hitta Nemo samma kväll.
Min syster hade även sagt samma kväll att hon och hennes vänner inte skulle vara hemma. Jag och min dåvarande flickvän såg då chansen när vi skulle vara ensamma hemma. Efter Hitta Nemo slog vi på ganska hög musik, och hade sex. När vi var klara med Vår nyfikenhet 45 minuter senare så skall vi gå på toaletten. Vi går upp helt nakna, öppnar dörren, går ut ur rummet och ser min syster och hennes vänner i soffan som precis hade kommit hem. Dem såg lagom roade ut.
:)
#15 Jag förstår vad du menar! Jag var också tretton, ångrar det inte, men skulle hellre ha det ogjort xD
Tänker lite så att det bara är onödigt att ångra det, för det kommer ju ändå inte ändra nåt. Fast hade jag inte gjort det med den killen kanske jag inte hade behövt gå till psykologen :)
Jag tycker man ska kunna prata om det utan att skämmas innan man gör det. Dock tycker jag man ska ha bättre sexualkunskap i skolan, INNAN man börjar bli sexuellt aktiv. Det känns lite onödigt att ha det först när man redan börjat liksom, då kan det ju redan vara för sent.. :P
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Jag var 13 år, det var med en kille jag hade varit tillsammans med i någon månad och jag ångrar mig inte en sekund🙂Vi var tillsammans ca 2 år innan det tog slut. Hade nog ångrat mig om det hade varit med vem som helst, men eftersom att han var min första kärlek så är jag bara glad. Kände en som var så desperat över att förlora sin oskuld på högstadiet så hon frågade en kompis om de inte bara skulle göra det, hade tydligen blivit en väldigt pinsam situation. Jag kände mig inte pressad utav omgivningen utan vi gjorde det bara för att det kändes rätt.