Min granne sover med soppkvasten i näven..
Hej!
Jag och min sambo har flyttat till en ny lägnhet. Våran granne som bor under oss är så himla ljud känsligt så det är inte klokt.. Så fort jag sätter på musik, lyssnar kanske 1 min, normal högt (inte jätte högt).. Klockan är runt 18-19. Så fort jag trycker igång låten så är han där å bankar i golvet..
Sedan kommer han upp å skirker att hans barn sover. Jag förstår att hans barn ska sova, men hade bara hög musik i ca 1 minut om ens det. Och klockan var bara 18-19. I våra papper från hyresvärden står det att man får vara "hög ljud" tills kl. 22. Och vi är inte höljuda ofta.. Om jag tex tappar en kastrull vid 18-19 så bankar han i golvet. Känns som att han lever med en soppkvast i näven.. så att han är bered att banka om vi är högljuda.
Sedan en annan dag (fredag kväll) så var mina kompisar här på kalas, min ena kompis gjorde ett glädje skutt, dunsade lite i golvet. Han var där å bankade i golvet med en gång. Under denna kväll bankade han säkert 3-5 gånger i golvet. Vi hade bara bakrundsmusik och satt å pratade med varandra. Sänkte tillomed basen så mycket det gick.. Och var helt tysta vid 21.30, då vi gick ut.
Sedan kan han även spela musik vid kl 23-24 jätte högt.. Men jag bryr mig inte så mycket om någon spelar musik.. bor ju i lägnhet så lite måste man ju tåla. Nästan så man är sugen på att går ner i hans lägnhet å höra hur mycket det hörs ner..
Vad ska man göra? Ska man höra av sig till hyresvärden?
Har ingen lust att flytta trivs så bra annars.
MVH Sara
Det är ju inget roligt när det blir på det här viset, tyvärr tror jag det är rätt många som har det så. Har du försökt prata med din granne? Om du ska ha lite folk över så varför inte bara meddela honom innan att du har lite kompisar över på kvällen och att det kanske låter lite, men att ni ska iväg innan 22 så det blir inte så sent. Skulle detta inte hjälpa så hör av dej till din hyresvärd och fråga honom/ henne/ denna om hur du ska förhålla dej och vad som är ok och inte.
Jag har själv 3 fastigheter och jag brukar vara VÄLDIGT noga med att tala om för hyresgästerna att dom ska komunicera och komma överens.
Annars kan du ju alltid glädja dej med att han får säkert betala dyrt för alla märken i taket den dagen han flyttar

Nä det är inte kul alls.. :( Jag har gick faktiskt runt och sa att jag skulle ha lite kalas på fredagen, han kan typ ingen svenska så han kanske inte förstog vad jag menade ?
Haha, ja han har nog välldigt många märken i taket..hoppas att han får betal dyrt..:D
#2 Jag tycker nog att du ska ta kontakt med hyresvärden i så fall. Få hyresvärden att informera din granne på ett sånt sätt att han förstår vad det är som gäller. Lika väl som man har rätt att det ska vara tyst efter 22 så har man oxå rätt att ha fest och föra en del liv, det är ju faktist ditt hem vi pratar om. Stå på dej och ge dej inte.

#3 Jag hade tänkt att gå till hyresvärden i morgon och fråga lite om hur högljud man får vara.. Jag ska stå på mig, försöka iallafall! :)
Eftersom man bor tillsammans i samma hus måste man ju oxå visa respekt för andra. Men bara för att någon har barn betyder det inte att man inte ska kunna leva. Jag tycker gott och väl att man kan stoja till 20.00 på en vardagskväll utan att någon ska behöva öppna munnen. Däremot om grannen bet spec att ni ska vara tysta någon spec dag så är det en annan sak.
Men ni har rätt till att leva och kunna låta lite i eran bostad. Ta upp det med hyresvärden eller evt styrelsen i eran kåk (om ni har någon)

När man är ung kanske man själv inte uppfattar sig som högljudd, vet bara att jag fått nya prefrenser om vad som är högljudd musik från när jag var yngre.
Vet med mig själv att en minut kan vara en lång minut om man tvingas höra på grannen musik smak högt när man uttröttad ska lägga barn.
-Men givetvis är det knappast kul att ha en sådann "trevlig" granne..
-Tänk igenom om ni faktist orsakar lite av det han klagar på, och ta mod till er och prata med grannen..
-Jätte fånigt men han kanske har högre tollerans nivå om ni bjuder på er själva, då kan gammalt groll kanske glömmas.
Lycka tiil/Vänligen Linda
Ni kanske ska gå ner och knacka på hans dörr och säga att han faktiskt stör med sitt eviga bankande i taket. :)
Om man är såååå jäkla känslig kanske man inte borde bo i lägenhet.
Mvh // Johan
Fy vad jobbigt. Jag har aldrig så länge jag har haft lägenhet retat mig på grannarna. Om de inte spelat musik vid klockan 4 på morgonen förstås. Försök att prata med honom och hjälper det inte får ni väl prata med hyresbolaget. Så ska det ju inte behöva vara!
Det låter som om ni inte får leva ett normalt liv. Att er granne är extremt känslig.
Man ska kunna spela musik och man ska inte behöva vara knäpptyst vissa dagar bara för att ens granne vill det. Lagar man mat så slamras det med kastruller, har man vänner på besök så ska man ju kunna sitta och prata, Vill man se en film på hemmabion och klockan är 20 ska man ju kunna göra det etc etc. Fest ska man också kunna ha bara man sänker till en hänsynnivå efter 22. Inte ska man behöva meddela sina grannar varje gång man har besök.
Tråden "Grannars sexliv" tar också upp en del snack om detta med grannar, att visa respekt, hur olika vi resonerar på vad som är störande och inte är störande och hur olika toleranta vi alla är.
Jag inser nu att jag är glad som inte har dessa problem här var jag bor. Visst finns det ljud, alla sorrters ljud men alla grannarna har samma slags tolerans och det är nice. Ett problem blir det däremot om det är frekvent störande ljud och från samma granne.
Din granne verkar extremt känslig. Ni ska inte behöva vara knäpptysta.
Jag jobbade natt en period i mitt liv. Sov mellan 10-16. De som är hemma på dagen dammsuger, spelar musik, barn leker, folk sitter på sina balkonger och pratar etc. inte kunde jag kräva att de ska vara tyst bara för att jag behöver sova. Skulle jag varit en sån som är lättväckt, har svårt att somna etc så hade jag ju fått sova med öronproppar. Dock så sov jag som en stock. Heh.
Jag tror också toleransen hos folk varierar beroende på hur känslig och sårbar man är för stunden. Mår man dåligt pga olika anledningar så kanske man är mindre tolerant. Att man behöver tystnad och lugn och ro och när man sen inte får det så störs man; jag vet inte ..nåt sånt.
Intressant är det iallafall att läsa och ta del av hur andra har det.

Hade glömt denna tråd.. Men min hemska granne har flyttat nu. För någon månad sen. Fy bubblan va skönt.. kan spela musik, se på film, tappa kastruller hehe =)
Den nya grannen är nog i våran ålder har fester lite då & då.. och det har vi med.. så nu är det verkligen toppen! =)
// Sara
Tur för er då :)
Skönt att han flyttade :)