Stolt över att vänta med sex
Varför är folk stolta över att de väntat länge med att ha sex?
Är det fult att ha sex tycker ni?
Varför är det något att vara stolt över?
Vet folk som ser ned på folk som börjat tidigt för att det anses vara fult tydligen. Varför är det så?
Varför ska man inte få ha sex när man vill utan att bli kallad det ena och det andra för att man inte väntat?
Jag känner lite som du, men ändå kan jag förstå varför man säger liknande. Kanske inte för att det är fult, utan kanske av att man som äldre kan dra bättre slutsatser, och man kan göra en bättre bedömning om ifall man verkligen är redo eller inte.
Jag själv ångrar så enormt mycket att jag lät mig förlora min oskuld. 12 år var jag. Jag ville inte och var absolut inte redo, men jag var liten och blyg och killen var en "stor och häftig" 9a. Jag vågade inte säga nej.
Samma sak med killen när jag var 13, jag vågade inte säga nej. Och samma sak med killen när jag var 13,5. Samma sak med killen när jag var 14. Jag var för osäker och blyg och vågade inte säga nej, jag blev osäker så fort jag märkte att killarna började komma in på mina privata områden.
Så ja, jag kan förstå varför man bör vänta, i alla fall om man snackar om en sån här ung ålder. Annars förstår jag inte varför det är "fint" att behålla sin oskuld. Det ligger i vår natur att försöka bli gravida, och gravida blir vi av sex, och sex är kroppen redo för när vi får mens, och mensen får vi när vi är unga. Det ligger alltså i vår natur att känna sexlust. Nu menar jag inte att vi ska ha sex när vi fått mensen, men ni fattar min tanke.
-Jag ser inte ner på folk som "börjar tidigt", där blir jag mest paff- eftersom en dle kallar det för en "mognadsfråga" men jag var "sexuell" redna vid 10-11 års ålder men jag skulle inte påstå att jag var mentalt mogne bara för att jag rent fysiskt var otroligt nyfiken på det hela.
DET kan irritera mig. Att sex är "ett tecken" på att man blivit vuxen osv. Även om de flesta jag känner som miste oskulden väldigt tidigt bara hade det enstaka gånger, inte lika stor fokus som jag upplever att en tonåring ofta har/de får senare.
Jag tycker alla får göra som de vill, ser inte att det är något att va stolt över, vare sig att va oskuld eller att ha sex med många. Man ska inte behöva skämmas över något heller- vare sig man är oskuld frivilligt eller självmant- eller för att man haft sex med många/tidigt.
#1 det är sådana där upplevelser som jag inte skulle vilja ha, och gärna skyddar mina eventuella döttrar/andra i den åldern från :( Men det är ju ingenting DU ska skämmas över, men det är oftast så det blir i den åldern, man tar på sig själv när saker blir fel även om det är andras ondgörning.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag önskar jag väntade och tycker det är "fint" att det finns de som väntar på den rätta. Sex ska vara något speciellt. Sex är något som kan sätta spår i livet. Jag var inte fruktansvärt tidig. Var 15 men jag trodde länge. Fram tills jag va 21 att ingen skulle tycka om migoom jag inte särade på benen. Det var inte fören jag träffade min nuvarande kille som jag förstod att min syn på sex inte var hälsosam. Självklart är det inte något att skämmas över om man väljer att ha sex tidigt precis som det inte är något fel med att vänta på Mr right. Jag kan bara tala för mig själv att jag önskar jag väntat och kunde lära känna min sexualitet i vuxen ålder. Även om det är ungefär det jag gör nu då jag försöker hitta sen sund sexualitet så är det mycket svårare när man har massa bagage med sig. Kan säga att det inte är speciellt kul att få "Flash backs" från smutsiga toaletter där någon tex tvingat till sig oralsex när jag försöker ligga i min säng, 6år senare, med min Mr Right och njuta av varandra. Vet inte hur många gånger i början jag började gråta när vi hade sex för att jag i huvudet inte är med min sambo utan på en smutsig toalett med någon idiot, smyger iväg från någon annan idiot tidigt på morgonen utan att veta hur jag ska ta mig hem, bli tvingad till det ena och det andra. Inte alltid tvingad av någon annan utan även av mig själv. När jag ligger i famnen på den man jag vill leva mitt liv med, vill jag inte vara på dom där ställena det hade varit mycket härligare att uppleva och bygga upp den här sexuella relationer utan allt bagage. Jag önskar att den här mannen var den första jag hade sex med. Och på sätt och vis är han det. Han är den första som inte har sex "på/med min kropp" utan har sex tillsammans med mig. Så svårt att förklara.. jag kanske kom ifrån ämnet nu… men kände att jag behövde skriva av mig det.
Anna och taxen Max
Tycker väl snarare så att det känns ibland som folk tycker man är konstig ifall man vill vänta med sexbiten. Själv är jag äldre och singel och vill hitta nån att dela mitt liv med så jag föredrar lära känna en person innan man hoppar i sängs. Testade internetdejting men var ingen höjdare blev kallad fula saker av en del killar bara för att man inte alls vill hoppa i säng med dem för snabbt, det intrycket jag fick där att det var en massa omogna 40+ män som krävde Kvinnor skulle hoppa i säng med dem på första dejten samtidigt som de skrev de sökte ett seriöst förhållande och i min värld söker man nån seriöst har man tid lära känna en människa först, ska man ev. bo ihop i framtiden är det ju viktigt man trivs ihop och kan ha kul tillsammans även utan sex.
Var en kille som skrev han inte tänkte bygga nästa förhållande på kärlek överhuvudtaget utan han försökte hitta den tjejen som var bäst i sängen för det trodde han var vägen till stor lycka i ett förhållande. Han var nästan 40 så en del killar verkar aldrig mogna. Undrar hur ett sånt förhållande funkar när han får problem med de nedre regionerna, många män får ju problem med de nedre regionerna när de blir äldre. Har man ett förhållande enbart baserat på sex så kanske det inte finns så mycket kvar då.
MM…sex bör ju inte vara allt, jag tror också att det kan ge ett backslag för relationen så småningom - även om sex är viktigt för många också, så bör det inte vara _allt_.
När jag läste tråden om "när förlorade du oskulden" osv, eller om de tvar "hur många har du haft sex med" så såg jag enbart likes på alla som "jag har bar ahaft sex med min man" "En person" osv (jag likade därför på de övriga för det gjorde mig rent av irriterad.
_Jag förstår t.ex Anna, men jag har också haft sex med många och jag tycker allt det var _bra_ skönt…otroligt härligt sex. När sex varit ett tvång, smärta, ger hemska minnen och varit ett självskadebeteende så förstår jag att man älskar idén med "en enda man". Jag skulle dock inte byta bort all min erfarenhet, sköna ögonblick, närheten och det som format till mig idag. Sex är inte allt men jag behövde ha massor med sex för att komma fram till det ;)
Idag har jag ett 5 år långt förhållande bakom mig, om han blir den sista mannen vet jag inte, får återkomma den dag vi kolavippar. Det har alltid avrit min plan när jag mött någon jag är kär i, även killen jag miste min oskuld med när jag var 17. Jag kunde ha väntat på "mr right" men istället tog jag en kille som jag kanske inte var superkär i men han var söt, snäll, det var skönt även om det inte var romantiskt eller höll mer än någon vecka efteråt.
Jag kunde även ha gjort det tidigare, det stör mig också. Jag hade sådan ångest och oroa och skämdes så över att vara oskuld när jag var 17. ALLA omkring mig hade pojkvänner, sex och pratade om kukar och…
Jag kände mig som en 40åärig oskuld (inte självmant) men när det väl var gjort var det mer "okej…var det allt?". Hade jag haft modet och den mentala mognaden, varit med självsäker så skulle jag haft sex mycket tidigare om tillfället givits- samtidigt vet jag inte om jag skulle ha hanterat det så speciellt bra. I efterhand kunde jag lika gärna väntat till…20, men jag mins att speciellt killar pratade om tjejer på ett sätt att man utgick rån att en som var 18 såklart INTE var oskuld. Det vore ju otroligt märkligt om man var det…
Själv har jag stött på så många ofrivilliga oskulder (speciellt bland killar) i 20+ åldern. Så man får väl tänka på det som man är stolt över (man kan vara nöjd utan att vara stolt) kan vara något en annan skäms för. :) Väldigt tråkigt.
#1 Sånt klassas som våldtäkt idag.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Skämmas tycker jag inte man ska göra vare sig man väntat, skyndat, haft för bråttom, väntat för länge… Vi är människor och vi gör så gott vi kan och fattar de bästa beslut vi förmår i ett visst läge.
Själv är jag glad över att det blev bra för mig. En bra ålder, vid ett bra tillfälle, med en bra person, på ett bra sätt. Kanske kan jag vara lite stolt över att jag hade så bra omdöme redan i tonåren, men kanske är det lika mycket tur att inte någon idiot kom och manipulerade mig till något som inte kändes lika bra tidigare, för så jäkla kaxig var jag nog inte trots allt.
Jag ser inte ner på folk som börjat tidigt eller haft sex med många. Jag tycker det är valfritt hur man vill göra. Men för mig kändes det viktigt att vänta tills jag träffade någon jag verkligen blev kär i då jag är en person som inte kan tänka mig att ha sex om jag inte är kär i personen vilket inte hände förrän jag var 22.
Sedan hur andra ser på sex och vill göra kvittar för mig :)
Jag ser inte heller ner på folk angående vad de sysslar med då det gäller sex. Däremot kan jag bli chockad om jag får höra att en 21-åring har haft över 60 sexpartners. Inte för att det är något fel med det men för jag förstår inte hur man hinner med. :)
Det jag kanske "ser ner på" i såfall är om de inte skyddar sig. Dumt och farligt om folk springer på och sprider sjukdomar. Jag tycker att man ska ta hand om sig själv och må bra. Men sen igen får väl de hålla på som de vill, inte mitt problem. :)
#9 det sista kan jag hålla med om. Det är inte jätte komplicerat att dra på en kondom och "det är så osexig med kondom" känns som en omogen anledning till oönskad graviditet, sjukdomar osv. Många trtycker jag är konstig som har kondom med min pojkvän trots att vi varit tillsammans i 3år. Även om jag i perioder haft p-piller har vi använt kondom. Det tycker folk är jätte konstigt men p-piller är inte 100% säkra och så mycket kan förminska effekten (slarv osv) att jag tycker det är lika bra att köra med kondom. Så jag kan se lite snett på när folk beklagar sig över en kondoms sexighet när det kan gälla att man "råkar" få ett barn i världen med någon kille man inte ens vill leva med. Visst om man kan ta hand om ett barn på ett civiliserat sätt men tyvärr kan många inte det Nu menar jag inte att det är så med alla oönskade graviditeter men tycker få fattar vadd det finns för risker med oskyddad sex kan man inte sköta p-piller ska man skydda sig. Sen finns det ju de som både skött sina piller och använt kondom som blivit gravida ändå men det är ju som sagt risken med sex. Men med en kondom minskas risken betydligt Hoppas jag inte trampade någon på tårna, jag har haft en tuff natt och fick ta ångest dämpande samt insomningstablett och blir lätt lite virrig dagen efter. Så om jag trampade någon på tårna så ber jag om ursäkt och kan förklara lite bättre senare när hjärnan inte är som gammalt pulver mos.
Anna och taxen Max
Jag ser absolut inte ner på folk som har sex "tidigt", när tidigt är är ju en definitionsfråga, och likaså när man väljer att vänta.
Däremot undrar jag om man verkligen är mentalt mogen för sex före åtminstone 15. Är man medveten om vad man gör? Konsekvenser? Sex för mig är något fint som man ska dela med en person som vill samma sak. Man ska inte ha sex för att andra vill.
/Christine
#11 Man kan ju se det på det här sättet. Kan man inte hantera att man eventuellt blir gravid eller får könssjukdomar (trots preventivmedel) så kanske man ska hålla sig borta från sex.
Jag syftar på alla trådar där tonåringar (inte bara tonåringar men oftast) snyftar och beklagar sig över sin situation samtidigt som de säger att de absolut inte kan berätta åt mamma eller någon annan. Då börjar jag nog undra varför de här ungarna går omkring och har sex om de inte kan hantera konsekvenserna på ett moget sätt.
Kanske jag är orättvis nu, men jag tycker att de som inte kan hantera eventuella oönskade konsekvenser av att ha sex borde inte heller syssla med sådant.
#12 - Word!
/Christine

jg är en av dem som förlorade oskulden innan jag var 15, snarare runt 13. efter det har jag haft ett antal sexpartners, och den totala summan ligger väl mellan 10-15 olika parters fram tills jag var 18-19 och träffade min sambo. när det kommer till mina upplevelser har jag varit med om både det ena och det andra, både mindre lyckade och mer lyckade upplevelser, men faktum är att jag inte ångrar någon av dem. jag är i och för sig en person som älskar sex, oavsett om jag har det med en person som jag älskar eller tillfälliga ligg och jagh ar inga som helst krav på kärlek eller liknande för att ha sex. jag är alltså en ganska enkel person som drivs med av lust än känsla. jag ångrar heller inga av mina ligg, eftersom det inte varit något annat än just ligg. för mig är det lika stort som vilket strul som helst. inte heller de mindre lyckade liggen är något som jag ångrar. tycker inte sex är finare än något annat, och det är heller inte finare bara för att jag hållit mig till en person. sex är sex, kattungar är fina.
så fort jag började ha sex skaffade jag lämpliga skydd för att undvika graviditet, kollade mig regelbundet för sjukdomar och "skötte" mig själv trots att jag inte var så gammal.
jag kan ju bara prata för mig själv, och jag tycker ibland att sex är en sån stor och tabubelagd grej, eller väldigt privat och något som bara ska ske inom relationens väggar. jag har fått min del skit för min öppenhet med sex och blivit kallad både det ena och det andra även om jag inte på något vis är extrem, och det är det enda jag kan tycka är trist. vill man vänta på den rätta och bara ha sex med en, visst whatever floats your boat, men jag ser för egen del inte vad det är som är så heligt att jag måste hålla det till rätt person när jag inte har lust med det, och jag tycker heller inte att det gör mig till en sämre människa. mitt sista kk blev min sambo, så man kan väl säga att min lösaktighet var det som drev mig i armarna på den stora kärleken. idag ligger jag bara med en.
Det finns ju en historisk aspekt av det hela från när Sverige var ett kristet land, men jag vet inte riktigt varför just den biten stannat kvar, när så mycket annat har försvunnit i och med sekulariseringen.
Jag hade sex första gången när jag var 15. Och det var för att det kändes bra. Jag var så fruktansvärt nyfiken och hade en gedigen lust, så varför inte tänkte jag. Dessutom hade jag ju träffat en pojkvän också, och trots att han var nästan fyra år äldre så kände jag mig inte tvingad. Och det tror jag är en bra riktlinje. När man inte känner sig pressad (av kompisar, sin partner eller vad som) utan tar ett beslut själv, då tror jag att man är redo, i alla fall till stor del. Man ska också ha förnuft till att skydda sig såklart.
Och sen råkade det ju bara bli så att vi gifte oss fem år senare. Så jag har bara haft sex med min man, men det var inget som var planerat. Hade vi inte fortsatt tillsammans så hade det inte varit något jag ångrat. Det kändes bra då, och det är det som är det viktiga :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Jag anser att sex är något fint och att man ger av sig själv. Jag har bara haft en (min man ) och är faktiskt glad att det är så, känns speciellt. Sedan hur andra gör skiter jag fullständigt i för det är inte mitt problem =P. Så länge man är nöjd med sitt val är det väl bra?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Stolt är väl fel ord. Jag skämdes när jag var 17 och var den enda som inte haft sex än. Jag kände mig udda

#17. Det känner jag igen…
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Att vara stolt över att ha lyckats med något man velat lyckas med är väl något positivt! Provocerar det dig ts? 😉
Tycker man det känns rätt att "spara" på sexet som något exklusivt är det väl upp till var o en. Liksom de som tycker sex inte är en så stor grej men skönt och nåt man vill göra med många olika och lite då och då ska få göra som de vill. Det ena är inte mer "objektivt sant" än det andra. Bäst att acceptera att vi är olika.
Jag dömer sällan folk efter deras sexliv. Men däremot tycker jag att man ska vänta med sex tills det att man är redo för eventuella konsekvenser som kan komma av sex. Sedan när man är redo är ju olika från person till person.
Däremot så ser jag inga problem med att man onanerar långt innan dess. Man behöver ju inte ha sex med en annan person för att ha ett sexliv så att säga.

#20, jag är 26 och inte alls redo för konsekvenserna som kan komma om jag har sex :P de enda livsomvälvande konsekvenser som jag ser är nämligen graviditet eller könssjukdomar, och framför allt den första är jag inte det minsta redo för :P
Då vänder jag på frågan. Varför är folk stolta över att ha haft sex tidigt och med massor av människor?
Varför är det något att vara stolt över?
#19 Ja det är nog provocerande för vissa att alla inte vill ha sex till höger och vänster bara för att de blivit könsmogna. Och för vissa verkar det jobbigt att höra att en del ser sex som något fint och som man bara delar med en enda person genom livet.
För mig spelar det ingen som helst roll. Ni som vill ligga med 100+ st får väl göra det och jag med flera som bara har sex med en enda person får väl göra det. Men varför behövs det tas upp i en tråd så här?
#21 Man behöver ju inte vara redo för barn, men man behöver vara medveten om det kan hända och vara beredd att ta sitt ansvar för det oavsett vilken väg man väljer.
#26 upplever inte att Ts stör sig på att folk är nöjda med sina val, utan mer att det är mer sådan syn allmänt- att man är stolt över att man sparat sig, att det är något finare. Jag har haft många sexpartners, sex är "något speciellt" för mig för det. Varje person jag haft sex med har jag VELAT ha sex med, njutit och haft det bra med. Jag har haft "tur". Det är inget val man alltid gör, saker blir som de blir. Jag trodde första killen jag skulle vara med skulle vara min första och sista ;) Men så blev det ju inte, och inte ångrar jag mig för det.
Det är det att det ses av vissa som finare att man bara haft en, "hittat den rätte direkt" och enbart haft sex med en person- precis som jag tycker det är fel att vara "stolt" över att man haft många- stolt är så märklig grej att vara när det kommer till sådant- NÖJD däremot kan man vara. Är ju inte en tävling…så att säga.

Jag förstår inte heller stolthet/skam-aspekten av det. Vari ligger prestationen i att välja att ha sex eller att välja att låta bli?
#22 ska det vara i mitt inlägg.
#19 Varför skulle det provocera mig? Haha!
Jag är så nöjd med att jag började tidigt och jag själv tycker det är lite konstigt att man vill vänta med en sådan sak som sex. Sex är ju så naturligt och underbart! :)
#25 Prestationen skulle kunna ligga i att stå på sig trots grupptryck åt ena eller andra hållet. Är övertygad om att många känner sig pressade att "prova" för att "alla andra" har gjort det i vissa kretsar. Och tvärtom såklart.
KL
Vi skulle nog alla må bättre om vi slutade lägga oss i o bry sig om andras sexualvanor så länge det inte handlar o destruktivitet.
Huruvida man är 12 eller 45 vid sexdebuten så rör det ingen annan, jo 12 åringen eftersom denne inte är byxsmogen. Likaså hur ofta o med vem.
Vad har stolthet med saken att göra förutom att man tar tillfället i akt att torgföra sina egna moraliska principer o trycka ner andra, mer eller mindre, som inte lever efter ens eget moralkodex?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag är inte direkt stolt över att ha väntat. Blev aktiv när jag fyllde 23. Men det man är glad över är ju att man väntat tills man hittat någon som det känns rätt med. Det handlar inte om att vara stolt över att ha väntat så pass länge utan att man inte tagit "första bästa" utan haft tålamodet att hitta rätt person.
Jag är nöjd med min "första bästa" och jag har inget tålamod. När man väl låg där så var tanken på sex och känslan att få "göra det" allt för stor för att rata chansen för att "kanske" få göra det med "Den rätta" några år längre fram så att säga ;)
På vissa ställen jag bott(har flyttat rätt ofta) var det fult att vänta. Inte bara killarna låtsades ha legat/bli pettad/sugit av vid 15 för att inte verka som en oliggbar loser eller snobbig liten fjolla. Gymnasiet var dock värst, då så gott som alla verkade ha "gjort" det. Jag själv ljög mig igenom många 'jag har aldrig' för att inte riskera hån eller tvångshjälp med att bli av med detta hemska som kallas 'oskuld'. Jag försökte flera gånger ligga så jag inte skulle känna mig så utanför. Ofta satte jag själv krokben för det hela. Men vid 19 fick jag det gjort och var mäkta nöjd med det.
#32 ujj….tvångshjälp? "Våldtäkt" :;( LÄt som riktigt jobbigt beteende :(
Jag upplevde mest att pressen var av en själv, sen tystnade den "rösten" när det väl är gjort. Det är ju som tur är ingenting man ser på någon om de är oskulder eller inte.
#33 Hehe, inte direkt så illa, men att polarna skulle så gott som megafonera ut "hjälp sökes till söt tjej som behöver bli av med oskulden asap!". Lite sjukt egentligen, särskilt med tanke på att i vår lilla klick på 7 var det 3 som legat (fast det fick man såklart veta först efter gymnasiet).
Jag var ju genomsnittet själv, 17 år. Behövde dock ett mindre kirurgiskt ingrepp för att ens kunna ha vaginalt sex.. Men inget jag skröt om på något sätt. Min kompis väntade tills hon blev 20, men det var ju definitivt inget hon skröt eller skryter om. Hon ville ju mycket tidigare men hittade ingen lämplig kanditat :)
Tycker att det i min krets inte alls skryts om att man väntat med sex, snarare att det skryts om hur tidiga de var. Skryt kanske får vissa att känna sig viktiga, som att de uppnått något speciellt :)
Jag tycker man ska få börja ha sex när man vill, när det känns bra och allt klaffar. Att det inte ska vara bättre att vara varken tidig eller sen.
Anser att det är upp till var och en, om de vill vara stolta att de har väntat eller inte.
Jag väntade på att det skulle kännas rätt helt enkelt. Inte pga grupptryck som många tyvärr idag gör det för.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förmodligen är de stolta för att så många pressas till sex genom grupptryck och liknande. Det anses "coolt" att ligga med folk i tidig ålder och folk skvallrar och ser ner på oskulder. Därför känner de sig stolta över att vara starka och stå emot det grupptrycket. 🙂 Tycker det är super!
Håller med #37. Själv var jag väldigt tidig, skaffade min första seriösa pojkvän året jag skulle fylla 13 och ändå hade vi varit tillsammans i ett halvår innan vi hade sex. Det var ingen press alls, men fysiskt omogen var jag nog!
I övrigt är det mycket grupptryck när man är ung. Man hör att ens kompisar har haft sex, det är superspännande, och vips kanske man sitter där och gråter för att man förlorade oskulden på en fest/full eller inte helt och hållet med sitt eget samtycke. Därför är nog många stolta för att de ändå kan stå emot "vad alla andra gör, som man också borde göra nu" i ung ålder, då det oftast händer. För det är inte lätt med grupptryck jämt när man är tonåring. Definitivt inte i de lägre tonåren.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium