Olika sovtider - skilda sovrum enda lösningen?
Skulle ni kunna titta på min situation och säga hur ni hade löst detta
Jag arbetar endast kvällar 17-23 måndag-fredag. Min sambo arbetar endast dagtid. Han får börja mellan 06-00 och 09.00 på morgonen och gör sedan sina 8 timmar från den tid han stämplat in. Han föredrar att börja så tidigt som möjligt för att få gå hem så tidigt som möjligt. Därför har han sin väckarklocka ställd på 05.00.
Den sk. "väckarklockan" är en klockradio som han har placerad i fönsterbrädan 3 meter från sängen. Han har en radiostation inställd som spelar rockmusik dygnet runt och han har på hög volym (för att vakna) Min sambo är EXTREMT morgontrött och musiken spelar till kl 6.00 då radion automatiskt stängs av eftersom det gått en timme. Då blir han tvungen att stiga upp fast han är så trött att han knappt kan gå. Själv blir jag klarvaken efter att ha lyssnat på rockmusik i en timme och hur jag än försöker kan jag inte somna om så det är ingen mening att ligga kvar.
Eftersom jag jobbar till 23 på kvällen är jag hemma ca 23.30 och måste äta något innan jag lägger mig så jag hinner sällan isäng före midnatt. Det blir alldeles för lite sömn för mig att vakna kl 5 igen morgonen efter och behöva lyssna på musik en timme.
Det har hänt TVÅ gånger att han varit någorlunda pigg och stigit upp direkt vid 5 och stängt av musiken. Men det är två gånger (på 4,5 år) som det hänt. Dessa mornar har jag inga problem att somna om.
Jag har föreslagit att han ska ställa väckningstiden på 6.00 istället eftersom det är den faktiska tiden han stiger upp 99,9 % av dagarna men det vill han absolut inte för då menar han på att då ligger han till 7.00 istället då radion stängs och då måste han jobba en timme senare på dagen.
Jag har också provat att gå upp själv och stänga av musiken kl 5 men då blir han irriterad och tycker att jag förstör. Han tycker det är behagligt att ligga och dra sig till sin favoritmusik en timme innan han stiger upp.
Jag har föreslagit att han ska ha hörlurar på sig men han vill inte det. Han säger att han lätt sover vidare med lurar på sig och att det är det som är vitsen med att ha klockradion 3 meter bort från sängen. Då MÅSTE han upp kl 6 när den stänger av.
Öronproppar använder jag men jag vaknar ändå av den höga musiken som spelas så lång tid.
Det enda som hittills funkat är när jag sover på soffan i vardagsrummet och att vi har dörrarna mellan oss stängda men det känns så tråkigt att inte kunna somna sida vid sida med sin partner.
Hur hade ni gjort?
Det är ju hemskt respektlöst mot dig! Kan han inte visa dig respekt och gå upp när radion sätter igång borde han ta radion och sova på soffan.
Ja han tycker att jag har hela dagen på mig att sova sedan han åkt men jag kan inte somna om efter att han spelat så länge bara. Jag har aldrig haft hjärta att kräva att han ska sova på soffan.
Det är dags att säga ifrån för har du haft så här i 4,5 år så kommer han att undra varför du helt plötsligt inte tycker om det.
#3 Nej inte kommer det som en överraskning för honom att jag helt plötsligt inte tycker om det. Jag har ju tagit upp det många gånger men han säger bara att han måste vakna långsamt och inte av en ringsignal så att han måste studsa upp på en gång utan han vill lyssna till musik och ligga och dra sig.
Då förefaller han väldigt svårt att fatta vad du har svårt för.🤔
Är din karl lika "trög" inom andra delar av er relation som vid sovandet? För ofta är det bara en del av problemet i en relation.
Jag har en kompis med nästan exakt samma sovproblem. Hon får som regel 3 timmars sömn varje natt. Det enda som hjälpt för henne har varit att gå och sova i vardagsrummet eftersom han tycker att hans jobb är viktigare att orka vara vaken till än hennes. Och för dem är hans brist på hänsyn bara en del av den respektlöshet som utspelar sig överlag i förhållandet.
Känner igen det där med mitt ex. Han hade verkligen inte en TANKE på att ändra på sina väckningsrutiner för att jag ville det. Nä, jag fick ta att det var så, och speciellt när jag kunde sova vidare.
I mitt fall var det som #6 undrar. Han var respektlös inom massor av andra områden med, men det behöver ju definitivt inte vara så i ert fall.
Och Hera beskriver det mer än bra. Respekt ska man inte behöva dra ur nån! Sömn är jätteviktigt och inte bra att bli störd i sin sömn varje-natt.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Min sambo har också radioklocka. En sån där från 80talet med hemskt pipande ljud. Jag vaknar nästan aldrig av den. Han flyger ur sängen för att stänga av den, sätter sig sen i soffan och vaknar till i lugn och ro. Han går upp tidigt och jag har svårt att sova. Din sambo måste ju visa dig dessa respekt! Bara för att du kan sova "hela dagen" betyder ju inte det att du är förmögen att sova. Du kanske skulle ge han smak på sin egna medicin och lägga dig i sängen och lyssna på musik en timme "innan du somnar för att varva ner" eller något. Lite barnsligt men han verkar ju inte fatta.
Anna och taxen Max
Hej!
Det där är mycket dålig respekt mot dig. Ställ ultimatum när jag går upp morgonen och min fru ska börja senare är jag mycket hänsynsfull. Smyger ut från sovrummet och låter henne sova. Stå på dig vännen!

Har lite liknande situation även om skillnaden mellan våra tider inte är lika stor. Min man snoozar gärna och har ganska högt ljud på telefonen, dessutom hör jag bättre än han och är mer lättväckt, så jag far ofta upp av signalen medan han lugnt sover vidare. Det händer att han vaknar av en armbåge i ryggen snarare än av väckarklockan.
Men han skulle aldrig ha så respektlös inställning som din sambo. Tvärtom gör han sitt bästa för att låta bli att snooza och gå upp direkt istället, och sen att smyga så tyst som möjligt. Om han kommer ihåg det lägger han fram sina kläder kvällen innan för att inte behöva hålla på och smälla med lådor och garderobsdörrar när jag ligger och sover. Han har också ändrat sin väckningssignal, på min begäran, till en lite mer diskret eftersom den brutala han hade förut fick mig att sprätta upp i taket varje morgon…
Om det verkligen är helt omöjligt för din sambo att vakna på ett sätt som inte förstör din nattsömn kanske den enda lösningen är att ni sover i olika rum och bara sover tillsammans när ni är lediga. Men jag tycker inte du ska behöva sova på soffan jämt för det!
# 10 Håller med. TS, din sambo är väldigt respektlös. Din sömn är inte mindre viktig än hans.
Jag kan vara ganska elak o kompromisslös, jag hade nog krävt vällagad middag när jag kommer hem sent, romantiskt med levande ljus o parfymerat bad med rosenblad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag mår bäst i längden av att stiga upp mellan 5 och 6 på morgonen och min man behöver sova ut vissa dagar eftersom han jobbar.
Jag har en vibrerande väckarklocka (som jag tycker väcker bättre än hög musik) det kanske är nått för honom att testa?
Han kanske inte har testat det för att han inte vet att det finns.
l'm back
Hade jag råkat ut för samma sak så hade jag sparkat honom ur sängen så fort väckarklockan satt igång. Sen får han väl gå till något annat rum och vakna sakta till musik där istället så du får fortsätta sova. Sover jag med någon så är jag alltid så snabb som möjligt med att stänga av alarmet för att inte störa, det handlar ju om allmänt vett och grundläggande respekt.
Jag brukar kasta mig över personen brevid mig för att stänga av deras alarm och sen knuffa upp dom ur sängen så dom inte somnar om. Jag blir klarvaken av alarm på nolltid och pallar inte dom som ligger och drar sig med alarmet på i flera minuter, då kan jag inte somna om igen efteråt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.