Relationer iFokus

Relationer

Etikett: sex
Läst 17700 ggr
Zudine
26

Varför porrsurfar män som är i en relation?

Ja varför en man porrsurfar är väl i sig ganska självklart. Men jag menar en man som har en partner och man har ett fungerande sexliv, varför har han "behovet" av att porrsurfa då? Javisst fantasier för all del, men måste man ta till porr för att ens egna partner är för tråkig att fantisera om? Eller? Nu menar jag verkligen inget illa mot män och jag vill inte se ner på er på något sätt. Vissa Kvinnor porrsurfar ju också.

Porrindustrin har så sjuka ideal på hur en kvinna "ska" se ut, så det är väl klart att partnern tappar lusten om man vet med sig att sin respektive porrsurfar och sitter och tänder på det. Då börjar man ju undra; "Fantiserar han om det han har sett på porrsajter när han har sex med mig? Är det dom kvinnorna han visualiserar framför sig i stundens hetta?

Det är sånt jag funderar på, och det får mig faktiskt att känna mig snäppet lägre. Jag vet att det är hur dumt som helst att tänka så, självklart. Men det är nått man på något sätt inte riktigt kan släppa. Är det bara jag som känner så?

Och ni killar, är det så? Tänker ni på porrbrudarna när ni har sex med eran partner?

JimJ
0

Om alla Kvinnor såg ut som de gjorde i porr-filmerna, skulle jag blivit homosexuel! Jag tycker de ser snuskiga och falska ut. Jag blir av-tänd av att titta på porrfilm. Jag och min moster brukade kocka nypon-soppa på kvällarna och sätta på en porr-film. Men inte för den snuskiga sakens skull. Vi skrattade så vi nästan kissade på oss. Det var mycket bättre än en komedi med Mr. Been. :-)

När jag har sex med någon, tänker jag oftast att jag har det med två samtidigt. Men inte på playboy-brudar. Ja, nu var det erkännt. (Mamma läser inte det här hoppas jag). :-)

Jag förstår inte heller människor som porr-surfar. Jag vet dock lika många killar, som tjejer, som gör det. Men alla har ju sin grej. :-)

Har du frågat din pojkvänn vad han ser och tycker om saken? Det kommer nog att kännas taskigt att skriva en massa påståenden när kanske ingen porr-surfare kommer in och vill försvara sig.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Zudine
1

Jag vill klargöra att jag absolut INTE menar något illa mot folk som porrsurfar, inte alls. Detta är bara en vanlig fundering, en fråga jag aldrig har kunnat få något svar på. Därför frågar jag, inte för att döma någon och absolut inte för att vara elak. Fråga måste man ju få göra ;)

zeretki
0

För det första, det finns mycket porr och erotik som varken är förnedrande för män eller Kvinnor. :) Så det behöver inte vara så att han har en nedvärderande syn på Kvinnor.

För det andra, dom flesta har fantasier och drömmar om olika saker som dom inte vill förverkliga, dom ska bara vara drömmar och fantasier. En del ser på porr eller erotik. En del drömmer om popstjärnor och skådisar. ;)

Sen det där med att tänka på nån annan när man har sex… Jag vill absolut inte döma, för jag tror inte det behöver betyda någonting. Det kan hända, av misstag eller omedvetet att man börjar fantisera om nån annan. Det kan kanske ge en extra krydda…

Jag kan bara gå till mig själv: Om JAG skulle fantisera om någon annan när jag hade sex, skulle jag se det som ett varningstecken på att jag inte älskade honom.

För jag är väldigt närvarande, i nuet, så funkar det för mig.

Men det måste inte vara så för alla! Det är jag övertygad om. :)

Sen tycker jag det är synd att du måste jämföra dig.

Har du ingen favvis-skådis eller nån man som du tycker är skitsnygg? :) Jag är säker på att det finns män du tycker är snygga men att du fortfarande älskar din kille. :)

Jag tycker alltså att fantasier, dom är som dom är. Det kanske till och med är bättre att fantisera om nån annan än om ens partner? För då accepterar man sin partner som dom är och låter fantasier vara fantasier.

Om ni förstår hur jag menar. ;)

Martin
5

För det första är det väl en fråga om hur vi definierar porrsurfa, och sedan så är det upp till var och en hur vi fungerar som människor också.

Jag surfar på en del "porr", både foto, filmer (inte så mycket, för det blir rätt snabbt tråkigt) och framförallt så är jag intresserad av noveller (samt några forum där jag förvisso inte har så mkt tid att vara nuförtiden) - det ger mig mest.

Vad gäller vad som finns i porrindustrin så förstår jag också vilken schablonbild det är som de flesta målar upp, men vi skall ju också vara medvetna om att på nätet går det att hitta i princip alla former av sex/porr, dvs vilken läggning du än har hittar du något som förmodligen tilltalar dig.

Jag är förvisso singel nu, men har läst noveller och förvisso också kollat lite bilder osv även när jag varit i förhållanden, men jag har alltid varit öppen med det. Att tillfredställa oss sexuellt gör de flesta av oss både enskilt (även om vi är i relation), samt med den vi älskar när vi är i en relation.

Vissa saker man ser i filmer/foto/noveller är sådant jag själv tänder enormt på att vara med om, vissa kan fungera som inspiration till att testa något nytt - eller så är det bara för att tillfredställa mig visuellt (hmm, kan man säga så?).

För mig har denna delen inte att göra med att jag inte får vad jag vill i en relation, jag surfar inte mer eller mindre när jag är singel. Kanske lite mindre surfning när jag är i relation, men det beror kanske på att jag då skriver lite till min älskade (och hoppas att hon skriver lite till mig). Inte hela noveller alltid, men små lappar som tänder en tanke, och sedan efter middagen (eller innan för all del) så exploderar det mellan oss :o)

Sist, men inte minst… när jag har sex brukar jag mest gå upp i den personen. Visst - det kan förekomma någon fantasi, men sällan om andra personer - utan snarare i så fall annat scenario / miljö. Skulle min partner dock välja att fantisera om Brad Pitt, Ljungberg eller Forsberg under tiden de hade sex med mig så skulle jag inte ta illa upp av det. För mig är fantasier något jag tror att man mår bra av att ha, och vissa skall man kanske försöka leva ut medan andra skall man spara som just fantasier. Men, detta är säkert helt indivuduellt och vissa klarar detta på ett bra sätt, andra inte.

Mitt förslag (om du nu har en man som porrsurfar), så fråga honom varför han gör det. För mig är det självklart att vara öppen inför en partner om en sådan här sak, för annars förstår jag att tankarna går åt det håll du skriver om. Lycka till och fråga gärna om det är fler saker du har funderat på… men kom ihåg - alla människor är olika individer och bäst svar som kanske är mest relevanta för dig får du om du frågar de för dig inblandade om det hela.

mvh /Martin

mvh Martin

inca
1

För mig beror det på situationen det finns både bra och dålig porr.

Jag hade en man som porrsurfade så fort han kunde och ofta skulle han ha med mig och se när vi skulle ha sex, jag blev så jävla less på det hela och började ifrågasätta om jag egentligen dög eller om han måste se det för att överhuvudtaget tända för att kunna ha sex med mig. Inte speciellt kul för jag tappade sexlusten. Kan ju tillägga att den kommit tillbaka nu men han har jag lämnat. Nu försöker jag hitta min egen sexualitet och det är spännande. Alla har vi ju fantasier ibland men de brukar man väl för det mesta ha när man är för sig själv. Min åsikt ingen annans.

CarolineO
0

_Att tillfredställa oss sexuellt gör de flesta av oss både enskilt (även om vi är i relation)
_E jag ensam om att tycka att det är respektlöst att tillfredsställa sig själv när man är i en relation? Jag tycker det är respektlöst mot partnern…  Han får hellre kolla på porr än att tillfredsställa sig själv

Martin
0

#6 Det vet jag inte, men jag tycker inte att det är konstigt om jag hade en tjej som tillfredställde sig själv en kväll om jag jobbade eller om jag inte hade lust till sex.

mvh Martin

zeretki
2

Ensam är du säkert inte. Det finns lika många åsikter som det finns människor. :)

Jag däremot ser det inte som respektlöst. Det kan ju vara så, som vi diskuterat i en annan tråd, att ens partner inte har lust, kanske inte på ett tag. Är det inte bättre då att fixa det själv, om man har ett behov? :) Då slipper man tjata på sin partner och konflikter kan undvikas. :)

Om jag dessutom är ensam hemma och får lust, varför ska jag då vänta på att min partner kommer hem senare på kvällen? :) Sex är ett behov precis som mat, och alla har olika behov. Om jag är extra hungrig så tvingar jag inte familjen att äta, utan jag tar ett mellanmål själv. :)

Om jag vill gå en promenad och ingen vill följa med, då går jag själv. :)

Och jag ser det som likadant med sex: vill jag men inte min partner, då fixar jag det själv. :)

CarolineO
1

*fniss* jag e kanske lite krävande att va ihop med… Jag tycker att om man e sugen kan man väl hålla sig… Ungefär som om jag blir sugen på glass, godis eller liknande men kan hålla mig. Om det inte finns någon glass hemma kör jag inte tvunget till affären, utan väntar tills det finns hemma, ungefär som jag kan vänta med sex tills min partner finns hemma, så jag vänder lite på det hela   =0)

MissPink
0

Jag skulle inte heller se det som respektlöst om min kille väljer att tillfredställa sig själv. Ens sexualitet är ens egen privatsak och alla är vi olika när det gäller sexlust/sexdrift.

#9: Anta / tänk dig in i en situation

Om t.ex din kille skulle vilja ha sex med dig 5-6 gånger om dagen eftersom han har den sexdriften; tycker du då han ska hålla på sig tills du har lust? Jag menar; man kanske inte pallar med att ha så mycket sex 7 dagar i veckan efterosm man ju kan få skavsår mellan benen. Hahha.

Skulle min partner vilja ha sex så ofta så skulle jag troligtvis få skavsår av allt sex och då föredrar jag nog hellre att han tillfredställer sig själv än att gå där kåt vilket kan leda till frustration vilket sen i sin tur kan leda till att relationen får sig en törn. Det skulle ju vara taskigt att förbjuda ens partner från att tillfredställa sig själv bara för att man själv har vissa principer. Men så är det bara min åsikt. Jag kan visst förstå att en del resonerar som du men själv tycker jag nog ens sexualitet är en privatsak. Om en kvinna/man lever med någon som har såna där principer så inte undra på att en del då smyger och hur kul är det för dom att behöva smyga?

MissPink
1

Det här med att porrsurfa ..

Det behöver ju inte vara så att han fantiserar om dessa Kvinnor han ser. Det kanske bara är en extra krydda han är ute efter. Kanske att han vill testa nåt som han inte vågar berätta. Många vågar inte fråga sin partner om att testa nya grejjer i rädsla om att den andra kanske blir sårad, känner att den inte räcker till etc.

Men jag förstår dina tankar för ogillar man porrindustrin så har man ju svårt att se det erotiska i det hela. Att det istället förstör och äcklar.

Sen beror det ju på vilket sätt ens partner porrsurfar på. Blir det till ett vardagligt inslag; ett slags tvång, att man behöver det för att komma igång .. ja, då är det nog mer destruktivt.

Allra bästa är ju att fråga sin porrsurfande partner om varför den gör det? Och att sen försöka förstå och inte värdera in sig själv i det hela men jag kan förstå att det inte alltid är så lätt.

CarolineO
0

#10   Ja, jag tycker faktiskt att han kan hålla sig i så fall… Ungefär som att jag kan hålla mig från att äta godis 7dagar /vecka *s*
Jag tycker att killen i tagna situation e ganska svag om han inte kan hålla sig, har han ingen självdisciplin? Då tycker jag att han borde skämmas…

Det låter lite konstigt, det ser jag ju nu när jag skriver det, men jag tycker faktiskt att det inte är mer än rätt…
För den delen, många fantiserar ju om andra personer än sin partner då de tillfredsställer sig själva, det kan jag inte acceptera… Det är nog mer det jag tycker e respektlöst.  I så fall duger ju inte partnern..    Så på så sätt kan jag tycka att det är lite som otrohet…   I sinnet alltså, men dock…

Gabriella77
0

Jag tycker inte alls det är respektlöst att tillfredsställa sig själv utan att ens partner är med. Varför skulle det vara det? Bara för att jag är i en relation innebär inte det att han äger hela min sexualitet. Sedan går sexlusten i en relation upp och ner och då är det väl utmärkt att kunna klara av den biten på egen hand då partnern inte har lust. Min sambo blir oerhört tänd på att jag har mina egna "privata stunder", det är något jag gör bara för mig och kan vara ett superbra tricks att ta till stressiga dagar då man behöver varva ner eller om man bara vill förgylla den grå vardagen liteFlört

CarolineO
0

För min del handlar det hela antagligen om kasst självförtroende… Rädsla att inte räcka till…. Det är nog därför jag resonerar som jag gör….

MissPink
0

Jag respekterar att du tycker som du tycker. Alla är vi ju olika. Du nämde att det kanske handlar om kasst självförtroende, rädslan att inte räcka till. Kanske att det är faktorer som spelar in men det kan ju också vara så att du själv har en bra självdiciplin och att du på nåt sätt föväntar dig att din partner också borde ha det; inga konstigheter egentligen. Vet fler som är så. Att det är vissa egenskaper man själv har och som man även vill att den man lever med ska ha.

Du kanske är en sån som har dina principer, värderingar, självdiciplin, höga krav på dig själv etc som gör att en slags kontroll över agerande, känslor och handlingar finns där.

Svårt att förklara. Du ska inte föringra din känsla; du känner ju som du känner och egentligen finns det inga rätt eller fel; alla är vi olika.

[SharpMissy]
0

Varför porrsurfar män i en relation?

Förr i tiden handlade männen porrtidningar. Idag är det belagt med skuld och skam om en man köper en dylik tidning, och likaså om han köper en sådan film. Han vet ju också att om han köper hem filmer, så måste han gömma dem för frugan, frågan är var?

Han vill inte såra henne, men han tycker om att bli uppeggad av filmer, att se vad de gör. Det handlar inte nödvändigtvis om snygga kroppar, utan till största delen om närbilderna av könen, och också situationen personerna i filmen befinner sig i.

Att porrstjärnor har snygga kroppar beror på att det är så man vill ha det när man gör sådana filmer. Men om tjejerna i filmen skulle haft normala kvinnokroppar så hade mannen köpt och tittat på de här filmerna i alla fall. Nu råkar det vara så att tjejerna ser ut som små barbiedockor, och det är inget att göra åt. (Om man inte nödvändigtvis beställer filmer med riktigt FETA Kvinnor, men då skulle hans hustru undra om han sjuk i huvudet och tände på fetman i sig självt).

Hursomhelst, när nu mannen inte vill köpa varken filmer eller tidningar, så väljer han ett sätt som är lättillgängligt, dvs Internet. Det har inget med hans hustru att göra, han bara gillar att bli upphetsad.

Däremot, om en man är registrerad på en sexkontaktsida eller en dejtingsida, när han har en partner är helt fel. Även om han skyller på nyfikenhet eller Gud vet vad, så är det inte okej. Utsätter man sig för en sådan situation, så är det bara en fråga om tid innan man utvecklar ett förhållande på nätet.

Om alla gifta Kvinnor visste hur deras män beter sig på Internet om nätterna när kvinnorna ligger och sover. Då man var reggad som ensam singeltjej en gång i tiden fick man massor av mail från män i åldrarna 30-60 år där de skriver att de är gifta, frun förstår dem inte, de får aldrig ha sex, de har också möjlighet att resa bort i tjänsten och undrar om man vill ställa upp… Alltså 8 av 10 mail i ens inkorg handlar om just detta.

För att återgå till ursprungsinlägget, personligen tycker jag om porr väldigt mycket. Jag tittar gärna själv om jag har möjlighet, porrsurfar gärna men försiktigt med tanke på allt skit man får ner i datorn när man gör det. Jag läser gärna kinky noveller, tittar på kortfilmer som är lite speciella. Vad jag ser kan hetsa upp mig, men det har inget med min man att göra, det är rent opersonligt och bara helt sexuellt.

JimJ
0

Nu vill jag dock påpeka att det här är en disskution som även kan gälla Kvinnor!

Jag har två mostrar som porrsurfar. De är båda också medlemar på olika kontakt-sidor på internet. De har även båda pojkvänner som inte har en aning om vad de sysslar med på internet när de inte är med. :-)

zeretki
0

Jag vill också poängtera att porr finns även för Kvinnor och att ALL porr inte är förnedrande eller innehåller plastikopererade Barbie-dockor. :)

JimJ
0

Jag förstår inte varför folk igentligen tycker det är kvinno-fönedrande med porr-filmer? Kan någon förklara för mig? :-)

Hur kan man säga att någonting är förnedrande mot en själv, när man ens inte varit med som skådespelare i filmen? :-)

zeretki
0

#19 Ja, det finns vissa filmer där Kvinnor förnedras. Eftersom jag, till exempel, ofta identifierar mig med kvinnan, så känner jag mig förnedrad.

Ungefär så är det väl? Eller så ogillar jag det bara för att jag ser förnedring. Det är inget attraktivt för mig. Men vissa tänder på det…

Som jag alltid vill poängtera. Det finns porr och det finns porr. Av varierande kvalitet och stil. En del är bra en del är dåligt. Och en del är förnedrande och annat är det inte.

Tyvärr måste jag väl erkänna att jag tycker just förnedringen blivit alltmer vanlig, vilket jag verkligen inte gillar.

[SharpMissy]
0

Ja, ingenstans i mitt inlägg skriver jag att porr är enbart till för män. Tvärtom, så skrev jag att jag själv gillar porr. Men jag är nog mer för den "vanliga" porren än för erotiska-filmer-för-kvinnor.

Sen om det är förnedrande lägger jag inga värderingar i. Jag anser att man bör veta vad man ger sig in på, man har ett eget ansvar för sitt liv.

zeretki
0

#21 Mina inlägg var inte kommentarer till dig direkt, ville bara säga det. ;) Jag brukar alltid skriva nummer # om jag kommenterar direkt på ett inlägg. :) För att undvika missförstånd. :)

[SharpMissy]
0

#22 Och mitt inlägg var inte direkt riktat till dig heller. Skrattande Det var mer en allmän kommentar, därför skrev jag aldrig något #.

=)

JimJ
0

Nä, jag förstår ändå inte vad som är förnedrande! :-)

Då måste man ju även känna sig förnedrad över att se på en DVD-film som handlar om en man som slår sin hustru, eller en film som handlar om en kille som våldtar en kvinna.

Jag är säker på att alla tjejer och killar inom porr-branchen har förstått vad de gett sig in på. Sedan finns det ju ingenting som säger att de inte kan sluta.

Nu har vi hoppat väldigt mycket i ämnet va? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

zeretki
0

#23 *fniss* Ja men då så! Kyss *kram*

#24 Jaa, det är väl individuellt över vad man reagerar på. Blod och sånt bryr mig inte. Våldtäkt och misshandel, mobbing och vissa andra saker stör mig. Jag blir lessen och känner mig kränkt.

Själv kan jag låta bli att se på det, men jag skulle nog ha svårt för en man som tyckte om att se Kvinnor bli förnedrade.

På samma sätt som att vissa män skulle ha problem med vissa saker jag gillar. ;)

JimJ
0

Det behöver ju inte ha med att mannen tycker det är roligt att se en kvinna blir förnedrad. Oftast brukar det ju vara filmens handling som gör att man tycker om den. Är det annars bara Kvinnor som får tycka om sådana filmer? 

Vad är skillnaden på en vanilg film och porr-film när det gäller frågan om förnedring? Att en man piskar en kvinnas rumpa för bådas njutning, lär ju knappast vara mer förnedrande än en vanlig film om våldtäkt. Varför klagar man bara på porr-filmer?

Jag vet många filmer som skulle kunna vara förnedrande mot män. Men inte klagar jag. Inte på porr-filmer heller för den delen, eftersom jag inte ser någonting förnedrande i dem, även om det vore så att kvinnan piskade mannen. :-)

Nu vill jag ha en bättre förklaring Zeretki. Som det kanske märks, förstår jag nog fortfarande inte det här med förnedring. Förklara med några exempel! :-)

Många kramar,
- Jim Johansson

MissPink
0

Det är ju skillnad på att bli piskad och att bli piskad.

Det finns filmer där både män och Kvinnor är den som piskar och tvärtom. De njuter av detta. De gillar det. Det är ömsesidigt. Det finns en erotisk ton i det hela, en glädje och det speglar sen hela filmen.

Sen finns det filmer där en kvinna blir piskad av exempelvis flera män. Hon blir tagen i alla hålen. Hennes hål bänds upp för att exponeras för kameran; för den som sen tittar på filmen och som blir upphetsad över att rumphålet töjts ut.  Tror du kvinnan tycker det är skönt att få arslet uppfläkt sådär? Hon må göra det av fri vilja men ofta handlar den fria viljan ändå inte om att det är helt frivilligt i grunden. Hon kanske behöver pengarna. Hon kanske är drogmissbrukare. Hon kansk einte ser nåt annat val.

Sedan blir hon tagen igen i alla hål av alla männen och piskad och nerspermad. Sluttouchen brukar ju vara kaskaden av sperma som verkar vara ett traditionellt avslut på det hela och med kvinnans ansikte inzoomat; och att hon låtsas njuta av det. För det är så regissören vill ha det.

Om du tittar på porrfilm och betrktar kvinnans ansikte noga; tycker du att hon ser ut att gilla det? Får hon orgasm av att få sperma från 4 män i fejset? Får hon orgasm av att få arslet uttänjt? Knappast. Det är en film gjord av män för män. Och sen finns det såklart en del Kvinnor som också tilltalas av det.

Naturligtvis så finns det också film där man klart och tydligt ser att tjejen gillar det som görs men samtidigt får man inte glömma att det också finns en baksida av det hela. Ämnet porr, pornografi, skillnaden mellan erotik vs porr; om det nu finns nån skillnad etc är samtalsämnen som inte är så lättbhandlade.

Jag har läst många böcker om porrindustrin bl.a "Porr - en bästsäljande historia" av Mattias Andersson.

http://dagensbok.com/index.asp?id=1748 

Jag har också sett en hel del porrfilm och hur filmerna är varierar stort. Läst böcker och sett filmerna har jag gjort för att jag ville veta mer om hur det är, hur industrin ser ut, hur utbudet ser ut och för vilka det är inriktat. Etc.  

Jag gillade porr förrut och tänkte också lätt lättvindigt om det; jamen, kvinnan har ju ett val. Hon behöver inte ställa upp på det om hon nu inte vill. Men rktigt så enkelt är det inte alla gångerna. Inte alla Kvinnor i branchen är starka och självständiga som kan sätta gränser.  

Visst kan jag idag kittlas av rätt sorts porr men utbudet är torftigt. Det får inte vara solkigt och smutsigt och tyvärr är mycket porr just det.

johan
0

Jag satt och bläddrade i en Hennes-tidning på semestern. Enda skillnaden porr och Hennes är att brudarna i Hennes har lite mer kläder på sig, men det är ju precis samma snedvridna kvinnoideal.

Till detta nummer var dessutom en erotik-bilaga. Vissa av novellerna där var grövre än det mesta jag läst på annat håll. Med tanke på Hennes målgrupp så känns det faktiskt värre än porr på nätet.

Sedan kan man nog knappast dra en hel industri över en kam. Det är ju som att säga att alla restuaranger är värdelösa bara för att det finns riktigt sunkiga syltor med äcklig ohygienisk mat.

Men det går ju inte att argumentera mot att vissa verkar ha extremt dålig smak och en rätt skruvat syn på sex och respekt.

Sedan förstår jag faktiskt inte hur man kan tycka det är fel att ens partner även tillfredställer sig själv. Jag tycker det är mycket bättre att min partner gör det än går runt och är frustrerad. Och själv skulle jag bli skogstokig om min partner försökte kontrollera mitt liv på den nivån. Respektlöst!

Vem vem vem skulle kunna ha en livslång relation utan att bli attraherade av andra människor? Kanske till och med lite förälskad i någon annan ibland? Jag tycker snarare att det kan stärka ens relation.

Jag är snart inne på mitt femte år i en relation. Visst har det förekommit gånger då man träffat någon man blivit attraherad av, men varje gång har det lätt till att jag medvetet eller omedvetet gjort ett val: jag har det bra, min flickvän är bättre. Och varje gång gör det mig påmind om varför jag är tillsammans med henne och varför jag blev kär från första början.

// Johan

Mvh // Johan

Martin
0

JimJ, hur personer uppfattar olika saker är faktiskt individuellt, det finns inte alltid en lösning på saker och ting.

Det innebär att det kanske inte går att förklara bättre på vilket sätt någon tycker att porrfilm är förnedrande. Bara för att du inte gör det, så innebär det inte att andra inte gör det.

Många tycker om inlagd sill. Jag gör det inte. Det innebär inte att inlagd sill är äckligt.

Själv tittar jag som sagt på film ibland, och anser visst att det finns en del som är förnedrande, både mot män och Kvinnor.

mvh Martin

zeretki
0

#26 Tja, bättre förklaring finns inte tyvärr. SOm jag skrev, det är individuellt vad man känner är kränkande. :) Det finns säkert män som tycker vissa saker, till exempel porrfilmer, är kränkande för deras mans och kvinnobild, även om du och andra inte gör det. :)

Precis som #29 skriver. :)

Jag tycker heller inte, och jag tror inte jag skrev det, att det är någon skillnad på porrfilm och vanlig film när det gäller förnedring. Det är vissa saker som stör mig, oavsett om det är skådespelare eller om det är på riktigt.

JimJ
0

Tack Zeretki, nu börjar jag förstå lite! Men jag tycker ändå det hela är lite konstigt. :-)

Varför är det nästan bara porr-film man klagar på då? Varför kan man inte gå runt och klaga på en drama-film som handlar om en man som begår övergrepp på en kvinna? Det måste ju också vara kränkande för kvinnobilden. Om de hade visat porr-filmer på biograferna runt om i Sverige, skulle det bli ett väldigt liv på Sveriges Kvinnor om att det är förnedrande och kränkande. Men några drama-filmer hör man ingenting om, varken från killar eller tjejer. Drama-filmer får priser och hyllas av världens befolkning utan en minsta klagan om förnedring. En film delar ut kännslor som sorg och glädje, men jag har aldrig hört talas om att en film är förnedrande. Har du någonsin stängt av en film för den kännslans skull? :-)

En vanlig film där en man våldtar en kvinna, måste vara hundra gånger mer kränkande, nedstättande och förnedrande mot kvinno-bilden än en porrfilm. Ändå går man runt och tipsar sinna vänner om filmen för att den var så bra.

#29, man kan ju inte ta snuskig sill som exempel! :-)

Jag har desutom inte menat på att alla tycker si och så. Jag berättar vad jag tycker och försöker få fram ett väl-definerat svar av min fråga om vad förnedring betyder, så att jag kan förstå lite bättre. :-)

Jag börjar fundera mer och mer på ordet förnedrande. Jag kan nog aldrig förstå mig på det ordet ordentligt. Jag saknar förmågan att känna mig förnedrad när någon annan blir det. Om någon ska känna sig förnedrad så är det ju personen i filmen, mannen som kvinnan, och ingen annan. Men sedan finns det ju andra som istället njuter av det de gör i porr-filmerna. De känner sig inte förnedrade överhuvud taget.

Människors syn på kvinnan då? Varför skulle den förändras genom en förnedrande film som handlar om en kvinna? Jag går inte runt på stan, tittar på Kvinnor och tänker "Stackars Kvinnor som de måste känna av porr-filmernas excistens". På ett sätt skulle ju det därimot vara förnedrande mot kvinno-bilden om jag gick runt och tänkte så! :-)

Jag tror mitt problem ligger i att jag ser varje människa som enskilda individer. Jag deler inte upp dem i kön. Med det menar jag att jag varken är man eller kvinna, jag är mig själv. Därför kan jag inte känna mig förnedrad bara för att någon man blir piskad av Kvinnor i rumpan. Om frågan därimot hade varit en helt annan. Om jag t.ex var Jude som bode i Sverige och Hitler sade en massa nedsättande påståenden om alla Judar, då hade jag kännt mig förnedrad. Dock inte om han endast påstått någonting om alla Judar som bor i Jerusalem.

Det är svårt att förklara mina tankar om det här i text-form. Jag hoppas att jag får disskutera det här med någon utav er med riktiga ord en vacker dag. :-)

Nu har jag säkert framkallat en massa illska här inne. Men sådana smällar får man ta när man disskuterar med andra som inte har samma syn på saker som en själv. Hur arga ni än är, så hoppas jag att ni tar åt er när jag säger att jag önskar er allt gott! :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

jn84
0

Har inte orkat läsa alla inlägg, men jag vill bara säga att jag är TJEJ och jag ofta på mycket porr, oftast ensam eller tillsammans med min dildo Oskyldig

Det är spänningen som är det intressanta. Scener med "perfekta" Kvinnor med silikonbröst som tar den i hål nr 2 spolar jag över. Det jag vill åt är njutningen (för både tjejen och killen även om det är fejkat). Scener som startar med "k*ken i hålet" är helt meningslösa. Jag vill se när de kysser varandra och klär av sig. Endast in och ut känns lite meningslöst…

Min sambo däremot tittar aldrig på porr. När det väl händer så är det på mitt initiativ och på mina filmer. Det är jag som behöver sex i det här förhållandet, han verkar klara sig alldeles utmärkt ändå..

MissPink
0

JimJ : Jag tror inte du framkllar nån ilska. Alla har ju rätt till sina åsikter. Alla tycker helt enkelt olika om saker och ting och inget är egentligen rätt eller fel.

Tycker man ska kunna framföra sina åsikter men samtidigt försöka ha förståelse för de som nu tänker annorlunda om det man valt att diskutera.

Illa blir det ju om någon argumenterar för sin sak på ett sånt sätt att allt det andra tycker är löjligt etc medans ens egen åsikt är det korrekta. Att man helt enkelt inte kan förstå hur andra kan tycka si när man själv tycker så.

Detta ämne är så oerhört komplext. Ibland måste man nog ha mer insikter och erfarenheter av helhetsbilden baserad från flera perspektiv och att på nåt sätt försöka sätta sig in i situationer som för en själv är främmande för att få fram någon slags förståelse.

Jag tyckte t.ex inte att porr var så hemskt som så men efter att ha läst mycket om det, tagit del av berättelser från de som jobbat i porrindustrin, varit på föreläsningar, sett olika sorters porrfilm etc så har min syn förändrats något.

Så är det ju .. ju mer man vet om helheten destå mer kan förstå vad de andra menar som ex. tycker att det är förnedrande. Och de exemepl du skrev om; att jämföra drama med porr .. det känns lite långsökt om jag nu får säga så utan att du ilsknar till. det är skillnad på verklighet och verklighet. Våldtäkt i en dramafilm är ju verkligt; nåt som händer i vår värld. Männsikor som knullar på porrfilm på det sätt som regissören lagt fram det är bara fantasier till för att kåta upp. Det finns inget verkligt över det. Svårt att förklara kort exakt det jag vill ha fram.

Summan av kardemumman är iallfall att alla har rätt till sin åsikt vad man nu än tycker om porrfilm. Allla är vi ju olika.

Martin
0

Jim, här kommer ett exempel från verkligheten. Det har utspelat sig i Malmö. Jag tycker att kvinnan i "storyn" (som sagt, verklig) tvingas till förnedring i flera fall, medan hon inte delar uppfattningen i alla fallen.

En man i 60-årsåldern driver flera svartklubbar, och är stor distributör av heroin. Tjejer får det mot sexuella tjänster, männen får köpa det.

En tjej i 25-årsåldern har varit heroinist sedan hon var 14. Hon har tidigare gått på gatan för att få ihop pengar till sin narkotika, hon behöver i genomsnitt 3.000 / vecka. Jag har pratat en hel del med tjejen för ca ett halvår sedan. Då tyckte hon att allt var helt ok. Hon gav den 60-åriga mannen sex (hon ansåg att han var ett svin och att det berodde på att han utnyttjade henne då han själv inte använde narkotikan, hon fick dessutom bara dagsdoser så att hon var tvungen att komma till honom varje dag och hon ställde upp på sex som hon inte gillade för egen del - bara för att få heroinet). Dock ansåg hon inte det vara förnedrande, hon tyckte det var ok. Hon jämförde med alternativet, att gå på gatan och göra i princip samma saker till massa olika män. För mig är båda sakerna förnedrande - men hon tyckte som sagt ena saken var "helt ok, men han är ett svin". Sagan har inget lyckligt slut. Mannen torskade i ett tillslag och sitter nu bakom lås och bom. Tjejen har nu tvingats gå på gatan igen, för att finansiera sitt missbruk. Hon sade till mig, att hon tycker att detta är det värsta som hänt henne på flera år, att han åkte fast. Nu måste hon förnedra sig för att överleva, innan mådde hon bra (enligt hennes normer) och visste vad som gällde.

Halvt om halvt är hon på väg ur missbruket (för denna gången) genom behandling, men den har aldrig lyckats tidigare och jag tror tyvärr inte hon kommer klara det denna gången heller.

Som du ser, finns olika syner på olika saker - beroende på vem som betraktar dem. En invändning mot denna storyn kan vara att hon inte gör det frivilligt, att hon är beroende och tvingas på grund av det. Frågan är: Vad säger att kvinnorna - och männen - i porrfilmer inte missbrukar något, och behöver pengarna?

mvh /Martin

mvh Martin

MissPink
0

Martin: Bra skrivet. Och det är så sant så; det finns olika syner på olika saker beroende på vem som betraktar dem.

Och precis som du skriver .. det är ett faktum att en del ställer upp för att ex. finansiera sitt drogmissbruk och sen finns det de som säger att de ändå gör det frivilligt eftersom det finns andra sätt att tjäna pengar på men riktigt så enkelt är det inte.

Att lättvindigt säga att folk har en fri vilja är alltför enkelt; för så enkelt är det ju inte.

martensson
0

För det första så är ju att porrsurfa så otroligt lätt att göra så tillgängligheten har nog mycket med saken att göra till att vi män gör det, och Kvinnor också!. Visst är det fantaasier som driver till att porrsurfa men se det ur den positiva sidan. Vi män är dom flesta likadana och vi är definitivt annorlunda tjejer i stora drag. Hur skulle det se ut ifall killar endast kunde leva ut sina fantasier med sina partners. Shit!! Ni skulle få det riktigt jobbigt att lyssna på det ena önskemålet efter det andra dag ut och dag in*L*!! Och att porrsurfa har inget med sin partner att göra eller att hon skulle vara otillräklig på någotsätt. Testosteroner har en skum inverkan på oss killar. Ni har ju östrogen som påverkar er eller hur.

Håller helt med att porrindustrin är skit!! Men vad är det som säger att killar baraq tittar på upp pumpade silicon tuttar och plutande läppar som är ett par storlekar för mycket. Det finns ju en massa olika lägningar och vissa tar man kanske inte upp med sin partner. Vissa gillar gammlagummor, överviktiga tjejer, hårigatjejr, extremt korta eller extremt långa Kvinnor, latex, kanske rakade huvuden eller vad som helst,,  och jag tror inte att det där med att man skulle visualisera i sexakten med sin partner något man har sett på nätet riktigt funkar så. Stunder killar har med sig själv och ev porrsurfande är något som upplevs just för den stunden det är ju inget man riktigt vill ha i verkligheten och därför inte heller fantiserar om det medans man är med sin partner.

Jag kan med lätthet erkänna att jag har porrsurfat nångång ibland. Har  läst lite noveller och kollat in bilder där situationer och miljöer är viktigare än om det är en porrbimbo,,om du förstår vad jag menar.. Men nu är jag ju singel så det är bara min ensak men skulle jag ha en partner och OM jag skulle surfa runt nångång så är det ABSOLUT INTE pga jag vill ha någon annan eller på nåt sätt ändra på personen man har valt att leva med. Förhoppningsvis är man så pass öppen med varandra att man talar med varandra om vad man gillar och inte gillar.

Jag kan inte riktigt förstå i vad tjejer ser hotet ifall en kille väljer att porrsurfa så länge det inte pedoskit, då ska det ju anmälas direkt!!! Och sker det ohälsosamt mycket så är det nog inte bara för att piffa upp fantasierna lite.. Och dax att ta kontakt med proffs folk för att bryta en dåligvana.

Jag skulle inte tycka att det skulle vara störande ifall jag skulle träffa en tjej som porrsurfade i måttlig mängd!! Jag skulle inte känna mig mindre manlig eller dålig i sänghalmen.. Men skulle absolut börja funder ifall hon vill jag skall vara något jag inte är eller ställa krav om sex som inte intresserar mig bara för att det är det som tänder henne och är något hon söker på nätet. Då kan hon ju skaffa sig en bimboporrkille istället*s*

Jag tro att allt snack om hur taskiga killar/tjejer är för att dom p-surfar bygger mycket på en inre sexuell osäkerhet från båda håll om det skulle visa sig att det blir ett stort problem.

Dr. ulf har talat *S*

Hoppas att ni  inte tror att jag är någon porrsurfande galning nu!!*L*

zeretki
0

#36 Hehe, det är helt OK att vara en porrsurfande galning fast jag tror det inte. Om du vore det så skulle du väl inte vara härinne? ;)

Inlägget är låst för nya kommentarer