Hittat en ny.. Men inte vem som helst
För två månader sedan så gjorde mitt ex slut med mig. Vi var tillsammans i lite över ett år. Sedan sommarlovet har jag inte träffat honom en enda gång förutom förra veckan när jag var på en liten fest, då kom han dit. Han har betett sig riktigt illa sen vi gjorde slut så det var ett helt under att han inte gjorde någonting då. I alla fall så var han där med fem kompisar, och hans ena vän började småflirta med mig och nu har jag träffat hans vän igen efter det och igår skrev han att han tyckte om mig… Jag vet inte vad jag ska göra för allt känns så fel, och jag vet inte om jag tycker om den "nya" killen så att säga. Jag behöver verkligen tips och råd på hur jag ska göra? Mitt ex vet ingenting om detta heller.
Känns det fel så är det fel. 🙂 Sen kan mycket annat spela in (privata hinder osv). Har du svårt att träffa nytt folk eller är det enkelt för dig? Är det svårt så kanske du ska fundera om det är killen som känns fel eller om det är dina privata hinder som strular till det? Om du däremot har enkelt för att träffa nya killar/nytt folk överlag och det ändå känns fel så är det nog med stor sannolikhet fel. Det ska kännas rätt, det man ger sig in på. Har man inga privata hinder så ska man vilja träffa människan och se fram emot det osv.
#1, Jag vill ju träffa honom igen så klart. Men allt känns ju så himla fel för att han är faktiskt väldigt nära vän med mitt ex. Jag vet inte om jag tycker om den nya redan, men troligtvis gör jag ju det..
Jag har väldigt lätt att träffa nytt folk, är inte alls blyg eller något sådant. Det känns ju rätt med honom såklart men inte när mitt ex är med på ett hörn. Egentligen borde jag skita i mitt ex, bara absolut inte bry mig. Men jag är en person som inte vill såra andra. Iofs hade mitt ex sagt att han "inte brydde sig". Men jag känner honom sen länge och jag vet att innerst inne gör han det.
Dock kan jag ju inte tänka på vad mitt ex tycker när det gäller mig. Vill bara inte såra honom så som han gjorde mot mig.
#2 Ibland måste man såra andra för att själv må bra. På gott och ont. Om du vill träffa killen så gör det. Det kanske inte blir nåt super seriöst eller så blir det super seriöst? Vilket som så får du erfarenhet och kunskap som är nyttigt att ha längre fram. :) Allt man är med om bildar sig själv som person, på gott och ont.
Gör det som känns bäst för dig och var lite egoistisk, det måste man nog vara när det gäller ens egna lycka och välmående.
#2 Men det var ju han som gjorde slut med dig. Det hade varit annorlunda om det var du som gjort slut och sen börjat träffa hans polare. Men ta det lite lugnt, du har precis kommit från ett förhållande och man behöver lite tid att läka, det är lätt att det blir fel när det är så nära inpå det förra.
Johanna - Instagram
Som sagt, känns det fel så känns det fel, ni kan säkert vara vänner, men varför fortsätta om det inte känns bra?
/Christine
#4, Jag är redan helt över mitt ex så det är lugnt :-)
#5, Det känns inte fel med honom, som jag tidigare förklarade. Det som känns fel är att det är en nära vän till mitt ex. Det känns alltså fel på grund av att mitt ex blir inblandat igen. Jag vet att jag borde enbart tänka på mig i denna situationen, men jag hade inte blivit så glad om min vän hade börjat träffa mitt ex till exempel. Det är så jag känner.
#6 Vet inte om detta hjälper: Mitt ex som jag var förlovad med ett tag och sambo med var min f.d väns ex. Illa? Kanske. Men jag var lycklig med han där ett tag innan det tog slut så jag valde att vara egoistisk och bara köra på. Mitt ex ex var ju inte min vän längre ens.. det hade varit en annan sak för mig om jag var vän med henne under tiden, men det var jag inte och kände ingen plikt att vara snäll mot henne. Skit fick jag ta lite överallt, tro mig. Men vi härdade ut och hade det väldigt bra. :) (Och jag vill undvika pajkastning pga detta.. det kanske inte sker men jag vill bara säga det). Vi reste lite överallt, vi köpte bil och katt, vi förlovade oss och var sambos och vi stod varandra jätte nära och jag ångrar inte en sekund av det hela.
Så ibland får man vara egoistisk. Han är ditt ex, du har inga plikter att göra han nöjd över huvud taget.
Om det känns bra kan du prova fram och umgås med honom ett tag. Min första tanke var.. att be dig vara försiktig. Man vet inte om han menar allvar eller kanske bara tänkte på en sak och sen att du blir bränd efteråt..
#7 själv tyckte jag det du gjorde var lite fult mot din vän :) (fast beror ju helt på omständigheterna- hur länge sen de gjorde slut, vem gjorde slut, osv). Jag skulle inte göra så mot en person jag kallar för vän.
MEN det är ju upp till var och en, så du inte tar det som pajkastning. Jag kan tycka att "the bro code" kan gå till överdrift ibland. TS, i ditt fall är det faktiskt mer din nya flirt som gör fel mot sin vän, än du. DU har inget ansvar att hålla koll på vilka som är vänner/ex etc åt ditt ex. Är ni vänner så får han börja se dg som just en vän, men låter som att han bara varit taskig mot dig sen ni gjort slut.
Verkar ju som att din nya flirt är villig att riskera sin vänskap för att vara med dig, så jag tycker du ska lägga de där känslorna åt sidan och njuta om det är det här som du vill.
Jag är tillsammans och väldigt glad med min pojkvän- som är mitt ex vän. De slutade vara vänner pga detta, däremot är exet fortfarande vän med mig (men så är mitt ex en resonabel, mogen person som inte utsatt mig för skitsaker efter att vi gjorde slut). JAG svek ju inte exets förtroende, vi har ju gjort slut, däremot kände han sig enormt sviken av sin vän. Idag kan de umgås i samma rum och så, utan att det blir spydigheter men första året var det helt off mellan dem. Min pojkvän trodde inte att mitt ex skulle ta det så hårt (Vi blev ett par 4 månader efter jag och exet gjort slut) men kände sen att "äh….det är hans val att känna så, Life goes on!" :)
Deras vänskap är inte din uppgift att oroa dig över och ta ansvar för. Du får lita på att din flirt vet vad han riskerar och vem vet, han är kanske medveten om att ditt ex inte bryr sig? Eller redo att ta den risken för att vara med dig :) Så kör på!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag är blev kär i min sambo vän och ångrar inte att jag agerade på det.
Kör på, du har inget "ansvar" inför ditt ex och får ju umgås med vem du vill. 👍
Hej!
Gör som ugglan i Fablernas värld "Simma lugnt"! När kommit ut från ett förhållande bör man inte hoppa in i ett nytt på en gång.
#9 Ja, det fanns omständigheter. :) Jag hade aldrig gjort så mot en vän. Men denna tjej var inte längre min vän, hade inte haft kontakt eller umgänge på kanske ett år. Hade hon varit min vän i samma veva han hörde av sig hade jag nekat han. Och bakom detta finns det en drös av omständigheter.
Jag reagerar mest på att det bara gått två månader sedan han gjorde slut. Vill hans kompis riskera deras vänskap för att vara din rebound?
#13 Min rebound? När mitt ex gjorde slut med mig hade han varit otrogen samt blev tillsammans med en ny tjej exakt samma dag som vi gjorde slut. Han har kallat mig h*ra och sl*mpa, spridit rykten om mig i hela staden för att han "hatar mig så mycket". Hans beteende gjorde att jag kom över honom väldigt, väldigt snabbt. Så med andra ord har jag inga som helst känslor för mitt ex och letar inte något plåster på såret för i så fall hade jag gjort det tidigare. Nu har det gått några månader vilket fick mig att inse att det inte är han jag vill ha.
14 min erfarenhet säger mig att känslor tyvärr inte bara försvinner huxflux, trots sådan behandling. Men jag hoppas för din skull att du inte märker det sedan när ilskan lagt sig.
#15. Min ilska har lagt sig. Jag är någorlunda vän med mitt ex igen då vi går på samma skola, i samma klass. Hade jag haft känslor för honom hade jag inte klarat av att umgås med honom på samma sätt. Han är ingenting för mig längre och din erfarenhet talar ju för hur du känner och vad du varit med om. Du vet ju ingenting om hur mitt och hans förhållande var. Sedan februari så har vi gjort slut - blivit tillsammans - gjort slut och så vidare, så under dom månaderna så släppte väldigt mycket känslor. Det var alltså inte ett bra förhållande enda in i slutet.
2 måander är lång tid för vissa, kort tid för vissa, jag skulle inte kalla en ny kärlek för rebound om det gått minst 2 månader sedan uppbrottet. Under 2 månader hinner man sörja och fundera en hel del, speciellt under ett sommarlov.
Jag träffade min nya pojkvän efter 3 månader (vi blev inte ett par direkt men jag blev intresserad direkt) och då kom jag ut ur ett samboförhållande med en kille jag känt i 5 år. Även om det är en rebound så vet man det sen. Jag tvivlade aldrig och var aldrig i närheten av att gå tillbaka till mitt ex- och erbjudandet kom.
Så länge TS är säker på att hon inte vill ha tillbaka sin gamla pojkvän (låter som han gjort ett bra jobb där med att förhindra sådana impulser ;) (Beklagar TS, inte kul att bli bedragen :( Lycka till!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag träffade min nuvarande pojkvän 1 månad efter att jag gjorde slut med killen innan. Han är långt ifrån ett rebound. Har varit tillsammans i över 4 år, bott tillsammans i 3,5 och väntar vårt första barn. Exet var jag över innan jag gjorde slut med honom, så jag behövde ingen tid däremellan egentligen. Alla är vi olika och alla förhållanden är olika :)