Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 3256 ggr
OscarP
0

Angående rökning och graviditet

Jag skriver här för att få råd och för att jag är orolig.

Jag är ickerökare och har alltid varit. Men min flickvän och sambo röker. Minst ett cigarettpaket om dagen. Men det är mer än så. 4-5 cigg ur nästa paket blir det också under dygnets 24 timmar.

Jag har aldrig gillat att hon röker men jag har fått acceptera detta. Hon vill inte sluta och blir irriterad när jag försöker förmå henne att dra ner på rökningen. Hon röker utomhus men ibland gör hon det i bilen och lukten sitter i långt efteråt när jag använder bilen.

Men nu till saken. Vi träffades när hon var 26 och jag 28. Nu är hon 29 och jag 31.  Vi sa tidigt att vi ville ha barn en dag. Men vi pratade aldrig om rökning i samband med graviditeten. För mig känns det självklart att man "måste" vara rökfri innan man försöker bli gravid. Eller åtminstone när graviditeten är ett faktum. Men hon påstår att det är ingen fara för barnet. Varken under graviditet eller amning. Och det kommer inte på fråga att hon ska göra uppehåll med sina cigaretter för att vi vill ha barn.

Jag googlar och läser om graviditet och tobak. Att det är stora risker. Fostret får i sig många skadliga ämnen, växer dåligt och till och med kan dö! Jag har också pratat med vårdpersonal som starkt rekommenderar mig att förmå henne sluta innan vi skaffar barn. Men hon vill inte ens söka hjälp för att kunna sluta. Hon VILL röka.

Så länge det bara påverkar hennes hälsa känner jag att jag inte kan lägga mig i så mycket. Men när det kan tänkas påverka vårt kommande barns hälsa så kan jag inte låta bli att lägga mig i.

Och nu vill hon sluta med p-pillren. Jag är förvisso redo att bli pappa men jag vet inte om jag vill riskera att det händer något med mitt barn där i magen.

Är det någon av er som röker/har rökt? Hur kommer ni göra under graviditeten? Eller hur gjorde ni under graviditeten? (om ni redan har barn) Rökte ni? Hur gick det för barnet?

Tacksam för svar!

[Zorita]
6

Jag rökte från 19 års ålder till 29, ett tag så mycket som 2 pack om dagen. I september förra året slutade jag cold turkey, dvs utan "hjälpmedel". Anledningen till att jag slutade, förutom min egen hälsa såklart, var att jag ville skaffa barn. Två månader senare var jag gravid och barnet är beräknat till nästa vecka. Det skulle aldrig falla mig in att försöka bli gravid medan jag rökte. För mig är riskerna alldeles för stora och jag skulle aldrig utsätta ett oskyldigt barn för det. Tyvärr är det ju ganska svårt att sluta röka, men med rätt inställning går allt. Och vad kan vara mer motiverande än ens eget barns hälsa?

[Evisen]
2

Personligen tycker jag att när man vet att man har blivit gravid, så ska man sluta röka och även dricka alkohol. 

Leta efter en dokumentär på google etc som heter: Gravida som krökar. Handlar om Kvinnor i England som både röker, dricker och äter totalfel när de är gravida. De får träffa läkare mm.

Det är jättebra att du forskar runt rökning och graviditet, men tyvärr kan du inte bestämma att din sambo ska sluta röka.  Ultimatum kanske inte är heller så smart i stil med: sluta rök och vi skaffar barn.

Du kan testa en sak: ta en glasburk, fyll med lite vatten och be henne fimpa där i. Låt det ligga ett par dagar och sen be henne lukta i burken.. Sen kanske hon ändrar uppfattning om hur gott det är att röka.

Detta med äckelburken fick jag som tips när jag slutade röka, och det funkade bra:).

Lycka till med sambon och hoppas hon slutar att röka:).

ChristineL
3

Nu är inte jag rökare men jag kan inte förstå hur man som rökare kan fortsätta om man blev gravid! Det innebär stor risk för missfall, om barnet klarar sig är risken för fosterskador jättestor.

När det gäller amning så är det ju naturligtvis bäst att inte röka, men vill man göra det så är det ändå bättre att amma än att ge ersättning. Genom amningen får barnet i sig lite antikroppar och skydd mot den passiva rökningen.

Karmatarerskanise
10

Ha inte oskyddat sex innan hon slutat röka är mitt råd!! Hon är ju intr redo för att ta ansvar för ett annat liv när hon planerar att skada det redan i magen! Att hon påstår att det inte är farligt är ju skrattretande, till och med en 8 åring vet att rökning skadar foster! Blir så arg på hur folk kan skita i skadorna man ger sitt eget ofödda barn ! Så använd kondom.

[rumelle]
3

Jag håller med om att du bör ställa ett ultimatum. Inga barn förrän hon slutar röka. Visst finns det många graviditeter som har gått helt utan problem trots att mamman rökt. Men är det verkligen värt att chansa? Om din sambo skulle bli gravid och om det skulle bli några problem pga rökningen, vill ni verkligen ha det på ert samvete?

ChristineL
8

I det här fallet tycker jag faktiskt att du kan ställa det ultimatumet att så länge hon röker - inga barn. Det handlar inte bara om henne, du påverkas också av både hennes rökning, ev graviditeter, ev missfall, ev bebis som är sjuk från födseln.

[Zorita]
2

Jag håller med övriga, ställ ett ultimatum. Det är ju faktiskt ditt framtida barns liv det gäller också.

Anna4077
7

Håller med alla andra. Rökning = inga barn. Du har rätt inställning. Tror du blir en bra pappa. Tänk på att man är pappa redan i planeringsstadiet :) iallafall tänker jag så

Anna och taxen Max

Intehärutandär
0

Kan hon  ta ansvar för barnet, då det är i magen - hur ska hon kunna det sedan?

OscarP
2

Tack för era svar.

Hon är ganska arg på mig nu. Hon tog inte sitt piller och när vi skulle ha sex så tog jag fram kondom vilket hon tolkade som att jag fått en könssjukdom och att jag varit otrogen. Jag förklarade att så naturligtvis inte var fallet men att jag inte vill riskera barnets hälsa om hon skulle bli gravid.

Hon menar då att det är massor av folk som röker och att om alla slutade röka bara för att dom skaffade barn så skulle rökare utrotas och så ser inte samhället ut utan rökare finns överallt vilket betyder att folk röker fast dom förökar sig.

Intehärutandär
5

#10, återigen. Hon låter väldigt omogen. Vart får hon sin fakta ifrån? 

Jag lärde känna en kvinna över nätet för många år sedan, som likt din flickvän försvarade sin rökning - fast jag la upp länkar, forskning och teorier. "Nej, mina barn (hon har 8, varav 1 dog efter 20 dagar) är fullt friska, de har inga problem alls" hävdade hon. Kort efter det så har diagnoserna trillat in. Av 7 levande barn, så har 6 barn adhd, asberger, lättare utvecklingstörning, beteende störning (tror jag det heter) osv osv. Hela hennes dag går ut på att parera bråk och försöka lösa den enes diagnos från den andras. 

Jag är dock inte fräck nog att fråga idag, om hon är lika säker på rökningen inverkan idag.

ChristineL
6

#10 - Påpeka för henne att många som röker, slutar när dom blir gravida och börjar sen igen när barnet är fött, det är ju inget konstigt med det. Sen att jag personligen tycker det ser fruktansvärt ut med en rökare som går med barnvagn, det är ju en annan sak. Stå på dig!

[Evisen]
4

#10 Hon låter väldigt omogen i sitt resonemang ärligt talat.

När en gravid mamma röker så minskar syresättningen till barnet. Vill hon skada sitt barn redan från början?

Din sambo får räkna med arga kommentarer och ilskna blickar om hon fortsätter röka och drar barnet i barnvagnen. Passiv rökningar skadar det med och rökning är inget ett försvarslöst barn har bett om.

Du kanske ska visa henne denna tråd så får hon läsa din oro och svaren här. Kanske då hon får en "aha-upplevelse" om varför du ber henne om att sluta röka.

Har hon gått på myten att man går upp i vikt när man slutar röka, så är det beroende på hur man äter. Ersätt ciggen med frukt och inte godis:).

Sen skulle det vara jättebra om jordens befolkning som röker skulle sluta. Sjukvården skulle ha plats för andra behövande, miljön skulle må bättre och barnen slippa rökande föräldrar.  Astmatiker skulle kunna stå brevid fd rökare utan behöva sin inhalator osv.

OscarP
0

Antagligen jämför hon väl med sin mamma (som är storrökare) och "alltid rökt" enligt min sambo. Om hon rökt under graviditeten vet jag inte för jag har inte tillräckligt bra kontakt med min svärmor att jag vill ställa den frågan, men enligt min flickvän rökte hon under hela graviditeten "och det gick ju bra för mig och brorsan" säger hon.

Både hon och hennes bror började också röka

andgustav
0

Hej!

Fattar mig kort. Rökningen är livsfarligt=döden. Tänker på alla söta flickor man ser som röker. "Säger bara sluta"!

[Emma--]
0

Visst det kan gå bra, men det finns så stora risker med det. I bästa fall kanske det påverkar fostrets storlek, i värsta fall slutar det med missfall. Hon verkar inte riktigt medveten om farorna med rökning. Och helt klart inte riskerna med passiv rökning. Har läst att en person som röker utsätter andra för passiv rökning i ca 30 minuter efter sista blosset. Och man kan ju inte basera hur farligt något är utifrån ett fåtal fall där det gått bra. Finns dom som röker hela livet och är friska, men det betyder ju inte att rökning är bra för hälsan. Jag förstår inte hur man kan göra så mot sitt barn faktiskt :/ Och se till att hon slutar innan. Vet en som planerade att sluta när hon blev gravid men lyckades aldrig och rökte alltså under hela graviditeten.

Gur4m1
3

Jag kommer fårn en rökande fmailj och min mamma tänkte som din flcikvän när hon fick mig och fortsatte röka- jag är kortast i familjen  :P och har ADHD (som iofs förmodligen är ärvt av någon av föräldrarna) och haft problem med andningen unde rhela min uppväxt så min mor blev tvungen att sluta röka (framförallt inomhus). Min syster och bror där hon däremot inte rökte, är normallånga och inte sjuka eller allergiska på något vis, inga tecken av ADHD heller :( Så jag väljer att tro att min mors rökning under graviditeten faktiskt påverkade mig :( Om än inte dödligt.

När jag var litne så rekomenderad eläkaren att mina föräldrar skulle sluta röka helt eftersom jag fick astma-liknande symptom, men enbart hemma, när mina föräldrar rökt/rökte.

TS googla fram fakta och skriva ut och ta med henne till en barnmorska som du talat med innan och förklara för henne vad som faktiskt är så fel med att röka när man väntar barn och framförallt sen när barnet är fött. Sen finns de tju kanske en ekonomisk fördel om man slutar röka (och inte börjar äta upp pengarna istället).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Monzo]
0

#10 Kan även tillägga att bebisar oftare är sjuka i en miljö där de utsätts för passiv rökning. Så det bästa är att helt sluta röka!

Sedan att det inte påverkar hennes hälsa, så gör ju rökningen det redan nu. Hon kanske inte har utvecklat kol än men hennes lukt och smaksinne är ju kraftigt nedsatt. Sedan kostar ju barn massa pengar men det kanske inte är ett problem för er. Rökning är ju ingen billig grej att hålla på med. 

Men vill hon inte sluta så är det ju svårt att få henne till det.

Gur4m1
2

Och uppenbart #14 så gick det inte så bra för henne och brorsan efterosm hon resonerar som en 5åring. JAg dra rmig för att kalla folk för korkade men hon är nog inte mogen att bli mamma riktigt ännu om hon drar dne där typen av slutsatser på egenhand istället för att titta på fakta och tänka själv (alltså…på ett lyckat sätt).

"Hon menar då att det är massor av folk som röker och att om alla slutade röka bara för att dom skaffade barn så skulle rökare utrotas och så ser inte samhället ut utan rökare finns överallt vilket betyder att folk röker fast dom förökar sig." - ett gott skratt förlänger livet. ;)

1. De börjar röka igen efter ett tag.
2. Det är många där ute som slutar helt också. Men alla skaffar faktiskt inte barn.
3. I samma takt rökare "utrotas" när de skaffar barn, tillkommer ju nya, ioch med att nya generationer av ungdomar börjar röka osv ;)

4. finns alltid idioter.

Hon är nog svår att resonera med så ha tålamod men ge dig inte på den här punkten! Ge henne tid att låta riktig fakta sjunka in och var även ödmjuk så hon inte står och stampar på idiotiska argument som ren fakta av ren tjurighet och stolthet :) Det är mitt tips.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JossanH
0

Vad bra att du väljer att ta ditt blivande barns parti redan nu!! :) Man kan göra allt som innebär stora risker, och få det att gå bra, men du har ju aldrig någon garanti och man har högs insatser. Förr fanns inga bilbälten och det gick ju bra för många, men det är ingen anledning till att sluta åka med bälte. Hur kan hon ens tro att rökning inte skulle kunna påverka fostret? Det hon äter och dricker påverkar barnet, varför skulle inte andra saker som letar sig in i hennes kropp påverka barnet? Att fostrets syresättning påverkas är ren fakta. Och röker man tillsammans med småbarn tar det 2 timmar från sista blosset innan andedräkten är normal igen och inte avger gifter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

polgara
3

Jag är 3 barnsmor och rökare

under första graviditeten rökte jag som vanligt, alla sa att jag måste sluta för barnet skulle bli så litet osv, jag var ung o dum på den tiden, grabben föddes med akut snitt när jag gått 4 dagar över tiden, då vägde han 4600g o var 56 cm lång, jo litet barn, eller hur, pyttsan, undrar vad han vägt om jag inte rökt. Givetvis vill jag inte försvara rökning i detta fallet, för grabben har haft det jättejobbigt med astma osv, beror antagligen på min rökning, graviditet 2 var jag lite förståndigare o la av med rökningen så fort jag fick reda på att jag var gravid o höll upp ett halvår efter dessutom, den grabben vägde nästan lika mkt som första, 4450g o var 54cm lång, han har dock också haft problem med astma så det vet jag inte vad vi ska skylla på, inte rökningen iaf. Graviditet 3 rökte jag lite då o då, den grabben vägde 3880g o var 54 lång, har inte haft problem med astma eller nått.

HUr mkt man kan skylla på rökning vet jag inte, men jag har iaf  gjort både och o det har blivit lite samma resultat i slutändan

Visst är det ohälsosamt att röka över huvudtaget o under graviditet i synnerhet. Visst är det bra om hon slutar röka innan hon blir gravid

Anna4077
0

Jag tror ju att barn med rökande föräldrar lättare börjar röka själva. Min farfar rökte som ung, min pappa (och två syskon röker än) rökte som ung men slutade när jag var jätte liten. Jag har aldrig rökt, provat men aldrig rökt. Min lillebror vill vara mallig och visa att han är stor så han snusar men ingen rökning. Min faster och farbror röker och av dom jag hört något om det senaste åren så är jag säker på att 3 av 6 röker. två är jag osäker på har ingen kontakt med och bott i fosterfamilj sedan dom var ganska små. vad jag vet är den ena ordningssam och den andra fick tyvärr en cp skada då hennes mamma söp konstant när hon va gravid. Den som röker av hans barn är den han haft kontakt med. En av min fasters barn tror jag inte röker men tveksam på de också. Måste ju finnas någon vettig i familjen också? Sen vet jag inte om min faster slutade röka när hon var gravid. Jag vet att hon bara timmar efter kejsarsnitt släpade sig ut för att röka. Alla mina kusiner är lite konstiga. Kraftiga lässvårigheter, adhd och annan diagnos, en är över 30 och bor hemma. 7 år i bostadskö och ändå ingen lägenhet. (Själv har jag stått 3år och kan få en fin lägenhet i barnvänligt område, det är inte dom han söker). Svårt att behålla jobb, lägenhet eller något alls. Tror det finns skulder, ingen gymnasie utbildning på någon av de 3. I mina ögon är det bevis nog men självklart inte fakta.

Anna och taxen Max

Geru
6

#21 Det funkar inte riktigt så att det blir bra direkt för att man slutar heller. Det tar år innan din kropp har rensat allting från rökning. Rökning ökar sannolikheten för att dåliga saker ska ske - men det betyder inte att de måste ske. 

Men vem vill liksom öka chansen för att allting ska gå åt helvete?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[TheMiko]
10

Kim skulle fyllt 18 år den 18 Oktober 2013.

Han dog i graviditetsvecka 40+5. Ung och dum som jag var kunde jag inte ta till mig att sluta röka utan rökte kanske 3-5 cigaretter om dagen under den graviditeten. Det enda som man kom fram till var att han dött av syrebrist pga min rökning. Han vägde 1920 gram. Jag hade väldigt svårt att sluta anklaga mig själv då jag i princip dödat mitt egna barn.

Anna4077
0

#24 va hemskt :(

Anna och taxen Max

[Monzo]
0

#24 Beklagar sorgen! Stark läsning!

[TheMiko]
0

#25 Det var hemskt, men har blivit lättare att acceptera med tiden men jag har väldigt svårt att förstå att man kan överväga att röka under en graviditet.

ramm5tein_
0

#24 Beklagar verkligen sorgen. Starkt av dig att skriva, och att ta dig igenom allt!!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[TheMiko]
3

Tack alla! Vill dela min erfarenhet för att kanske påverka och hjälpa andra i sina beslut.

Har sedan dess fått två friska barn. En son och en dotter, rökte inget under dessa graviditeter eller under perioden med amning. Man vet aldrig hur det går om man röker under graviditeten men jag vet att det kan gå väldigt illa.

Varje höst påminns jag om Kim och vi besöker minneslunden för att sätta blommor och ljus då jag saknar någon, som jag egentligen aldrig haft, i mitt liv.

Grytlapp
2

Säg till henne att sluta röka, annars blir det inget barn är mitt råd! Då får hon också något underbart att kämpa för när hon slutar. Lättare att sluta då.

Själv hade jag svårt att sluta röka under en graviditet, så jag tog på mig ett svagt plåster. När jag kom till barnmorskan så rusade pojkens hjärta. Barnmorskan undrade vad som var fel. När hon fick veta att jag hade plåster så sa hon åt mig att slita av mig det direkt.. Jag visste inte att det var farligt då.. Och i det plåstret är det bara nikotin. I cigg är det väldigt många hemska ämnen som barnen får i sig.

Min morfar dog i kol för några år sedan. En hemsk sjukdom. Min mamma tog hand om honom i 8 år. Nu lider min fina, underbara mamma av svår kol. Inlagd på sjukhus nu 3e gången på en månad.. Har gått ner 2 kg på 1 vecka.. Bara skinn och ben just nu.. Även fast mamma såg vilken vidrig sjukdom kolen verkligen är på min morfar, så förnekade hon själv och fortsatte att röka.. Nu sitter hon själv där och vi kan bara stå brevid och se på :(

Min moster fick lungcanser och hade en sån otrolig tur att dom såg det pga hon hade besvär med sin mage. Hade hennes mage inte krånglat så hade hon varit död i dag. Men hon röker ändå nu!!! Hon har också kol i dag, även min morbror, men alla fortsätter att röka.. Rökning är ett gift och det kan ge en enorm förnekelse! Min mamma förnekar än…

Jag har rökt typ hela mitt liv också, men jag har alltid haft en rädsla i bakhuvudet. Jag tittade på youtob en dag för några år sedan. Kom in på en film- smoking kills. Efter den filmen har jag aldrig mer tagit ett bloss, och kommer aldrig mer att göra. Vi var i samma ålder när vi började och typ samma ålder när han dog och jag såg filmen. Fin småbarnsförälder, och jag hade också småbarn. Jag såg bara honom i skallen när jag kände suget så det blev inte svårt för mig. Hemskt tragisk film :(

#29 Med mitt 4e barn (-07) tjuvrökte jag lite med min mamma sista veckorna.. Han dog 40+6 inne på förlossningen i magen. Vi valde att inte odubsera, utan vi ville ta hem honom ist. Men dom tog blodprover på honom och mig. Jag hade en kraftig urinvägsinfektion veckan innan förlossningen och dom hittade dom bakterierna i hans blod också. Men vi kan ju inte vara helt säkra på om det var det han verkligen dog av när vi inte tog odubtion heller.. Men troligen är det ju så. Men jag har aldrig kunnat släppa att jag tjuvrökte med min mamma.. Otroligt BRA gjort av dig att skriva här tycker jag! Jag kan inte med ord beskriva!  Självklart synd, men otroligt starkt och bra gjort för att lära andra! Min fråga till dig: Hur såg dom att din pojke hade syrebrist? Såg dom det på blodprov eller odubtion? Jag är så rädd att det var mitt fel dom sista veckorna.. Jag unnar ingen att känna det eller oroa sig om det.. Älskar och saknar honom av hela mitt hjärta varje andetag jag tar…

INGET nikotin alls under en graviditet! INGEN alkohol heller! Väldigt farligt för mor och barn!

[TheMiko]
1

Vi gjorde ingen obduktion men hans utseende, samt hans litenhet gjorde att man var ganska säker på att han inte klarat att syresätta sig tillräckligt. Moderkakan var också missfärgad från rökningen. Vi hade en namngivning/begravning för honom och sedan är han kremerad och begravd i minneslund.

❤️ Mitt lilla änglabarn ❤️

Grytlapp
1

#Vår kille var stor (4291g och 53cm lång)  och moderkakan var fin sa dom.. Det känns lite lättare nu när jag mött dig här! Jag vill ge dig en ENORMT STOR kram!! ❤️Våra fina små ängla pojkar! ❤️

23 Oktober hände det oss.. Vilken månad det verkar vara 😕