Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 4323 ggr
Individuell
0

Det här med munhygien...

Något jag har märkt och som jag alltid blivit lika förvånad av, är att jag alltid lyckas träffa pojkvänner som i princip skiter i sin munhygien. Är det här vanligt?

Med "skiter i" menar jag att de kanske inte ens borstar tänderna varje dag, och max en gång per dag om dom gör det. Använder aldrig tandtråd, aldrig munskölj. Jag är JÄTTEKÄNSLIG för dålig munhygien… Vill inte snurra runt med tungan med nån som inte luktar eller smakar gott. Både kring mig själv och med andra. Jag vill sällan hångla innan jag borstat tänderna på morgon, medans de ofta vill oavsett ifall de inte borstat tänderna på två dagar eller vad det kan vara. Det stör mig jättemycket, men det finns ju inget man kan säga?

Nu vet jag inte riktigt exakt med min nya då vi inte varit tillsammans mer än någon månad och inte bor ihop (han är dock här jämt ändå), men det är ju bara jag som borstar tänderna morgon och kväll.

Jag hade hånglat och kyssts sååååå mycket mer om han också "tog hand om sin mun/sina tänder". Det är väl säkert inte så, men är det kanske mer vanligt att tjejer är mer mån om sin mun/sina tänder? Av fyra seriösa förhållanden har EN varit noga och borstat morgon och kväll. Och jag har pratat med fler kompisar som tycker det är viktigt att killen är noga med sin munhygien, inte direkt hört det bland mina killkompisar… Bara att man använder tandtråd om det verkligen ser "omysigt ut" känns som en självklarhet för mig. Vill man inte vara fräsch för den andra? Jag tycker det är viktigt gentemot min partner! Samma med svett och dylikt.

Det är inget problem förstås, än i varje fall, men undrar bara hur ni ser på det med munhygien hos sin partner? 🙂 Jag tuggar gärna tuggummi innan jag kysser/hånglar med nån om det är mitt på dan och jag ätit emellan tandborstningen, medans de killar jag varit med inte verkar brytt sig ett skit…. Det kan tyvärr göra mig avtänd det där och kan störa mig något så enormt.

Jaja, tänkte bara se hur ni ser på det!

vallhund
2

Varför vara intim med någon man man upplever avtändande? Att kommunicera med en partner om sina preferenser är bra att göra innan man syltar in sig för mycket i en relation.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Karmatarerskanise
3

Munhygien är ett måste. Både jag och sambon är väldigt niga med den.

Gur4m1
1

Mja…haft pojkvänner som helt skiter (i all sn hygien) och det påverkade vårt förhållande när han sket i det. Min nuvarande pojkvän är väldigt noga med all sin hygien- speciellt munnen. Nämner jag att han luktar illanågot luktar illa så studdsar han iväg och borstar tänderna eller pillar in ett tuggummi, han gör samma sak för mig- om jag inte "smakar/luktar" gott så säger han till, vilket jag är glad för. Jag vet hur avtändande dålig munhygien är…däremot tror jag man märker åsnt ju äldre man blir….

När jag var yngre märkte jag knappt något lukt/smakmässigtpå pojkvänner osm knappt borstade en gång i veckan. En ung kille på 20 år har kanske inte samma bakterieflora/tandsten osv? Bara en teori jag har, eller denna: Folk är olika mottagliga för karies och liknande. Ett ex till mig borstade bara tänderna på kvällen innan sängående och han hade jättefina tänder och oftast fräsh andedräkt. Upplever att de flesta har riktigt dålig andedräkt på morgonen- tills de dricker eller äter något.

Men bryr sig killen det minsta om att vara attraktiv för sin tjej, så lär han reagera om man reagerar negativt på andedräkten… Hårt mot hårt. "Fy vad du luktar illa i munnen, här blire inge hångel!" ;D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[rumelle]
7

Jag jobbar som tandhygienist. Tror att det säger allt. ;P

Individuell
0

#1 Men… Detta handlar ju inte om hela tiden. Det handlar om skillnaden i våra vanor. Nej jag tänker inte göra slut för att han har dålig munhygien IBLAND? Det kan alltså vara avtändande ibland. Inte hela tiden… Vem är tillsammans med någon som är avtändande?

Frågan var om ni är van vid att det är så ibland, eller överhuvudtaget. Jag är mest troligt alldeles för känslig. Självklart är det inte samma rutiner jämt. Jag är tillsammans med honom för att jag älskar honom, det var en simpel fråga bara ifall ni upplevt samma sak som jag?

Fjäril
2

Jag har aldrig haft en pojkvän med dålig munhygien eftersom jag är väldigt noga med det själv. Om sanningen ska fram tycker jag det ser ofräscht ut med matrester mellan tänderna. En väns vän har det så där ibland och han borstar inte tänderna varje dag - vilket jag brukar påpeka. Inte bara för att bevara tänderna och för att det ska se fräscht ut (eftersom man visar dem varje gång man talar med någon), utan också för hälsan. Det är farligt på lång sikt att inte vara noggrann med det där.

Sajtvärd på Övernaturligt

Individuell
0

#6 Precis, håller med dig. Så är det verkligen inte i detta fallet, att det är mat kvar och så. Tycker bara det är lite trist att inte alla ser munhygien som något mer än "nödvändigt". Jag tycker det är viktigt.

Men hur ska man framföra en sån sak? För det är ju inte mega-mega-störande, utan det är ibland och ofta att han inte borstar innan han lägger sig. Nej jag tänker inte säga att jag tycker han borstar tänderna för lite, han är hem till sig en sväng varje dag (och oftare) och då kanske han tar jättebra hand om dom. Det är ju nytt i övrigt mellan oss och fastän han fått en tandborste här kanske det inte känns lika naturligt.

Gur4m1
2

#7 man framför det genom att säga det. Eller göra det tille n rutin att ni borsta tänderna ihop på kvällen, så gör jag och min kille, det är lite mysigt tycker jag ^_^ Vi brukar försöka få varandra att skratta så man dregglar en massa lödder :P (mogna, but ofc!). Men ja, jag har alltid kört med att säga det. Min pojkvän påpekar alltid "nu ska vi borsta tänderna, det är viktigt" om jag glömt det någon gång eller han TROR att jag glömt bort det :)

Fjäril
0

Ja sådant är svårt om man inte känner varandra väl. Om jag tycker min sambo behöver borsta tänderna (kanske för att han har ätit något som jag tycker luktar illa) säger jag det rätt ut, eller som till min väns vän, jag brukar påpeka det där också.

Om jag vore du skulle jag kanske börja prata om hål i tänderna eller berätta om någon artikel som tar upp "viktigt med munhälsan", att du själv vill bli bättre på det och så vidare. 

Här står lite:

http://www.vardhandboken.se/texter/munhalsa/oversikt/

Sajtvärd på Övernaturligt

Individuell
0

Tack för era tips! Självklart kan man vara mer rakt på sak om man är sambos eller varit tillsammans länge… Men jag tycker på något sätt det är ett känsligt ämne, så vill inte bara säga det rakt ut typ direkt efter middan eller på morgonen.

Att säga "nu ska vi borsta tänderna, det är viktigt!" är ju smart. För då behöver man inte attackera någon, för såhär tidigt i ett förhållande tycker jag det är lite att attackera någon. För som sagt, till största del av tiden tar han ju hand om det. Men det kommer säkert några dagar i veckan då jag förstår att han inte borstat på hela dan.

Han har riktigt fina tänder i allmänt så det är ingen sunkig munhåla direkt :) haha. Dessutom efter jag varit hos tandläkarn rätt nyss och var prio 2 eller nånting (som menar att man har nästintill perfekta tänder) sa han att han också hade just prio 2. Men han har väl allmänt inte en superrutin nu under sommarn då han har ledigt från skola och inget jobb. Och det är nu under sommarn vi har träffats.

Kan ju helt enkelt vara så? Nog blir jag slarvigare med tandborstningen om jag ska vara ärlig ifall mina andra rutiner inte är super…

Aniara4
1

Jag minns när jag var ung och bodde i ett annat land med kanske lite annan kultur (eller så var det grungen, ha ha). Min dåvarande pojkvän förvånades över två saker: 1) att jag hade så vita och fina tänder, och 2) att jag höll på och borsta tänderna hela tiden, morgon OCH kväll, varenda dag, liksom. Öööhhh… 🤔Försökte få honom att förstå sambandet, men jag vet inte säkert om det riktigt gick in. "Man borstar väl tänderna när man har dålig andedräkt och typ ska gå på disco?"

PennyScarlett
0

Ja, jag fick lära mitt ex att borsta tänderna, tvätta händerna efter toalettbesök och att använda tvål när man duschar…Det var fruktansvärt ._. han luktade verkligen bajs ur munnen och stank svett hela tiden, dagarna i ända..

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

ramm5tein_
0

#12 Helt sjukt att det ska vara sådär!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Aniara4
0

#12 Men luktade han så illa när ni träffades också? För det är en sak som skulle kunna få mig att le tillkämpat och hålla första dejten kort och utan fortsättning.

Gur4m1
0

Alltså…vi är inte sambos jag och min pojkvän :) Vi har dessutom gjort/betett oss så sen dag ett av vår relation :) Det är så jag vill ha det- rak kommunikation. Man mår nog som partner rätt däligt om man går i flera veckor/månader och beter sig påe tt sätt  som man tror är okej, sen kommer tjejen med bomben "du luktar illa" eller "du borde borsta tänderna mer", som ""jaha…vad hände fram tills nu då?"". Så jag tror på kommunikation än manipulation eller "hintar" som bara gör en irriterad (tycker jag själv).

Min kille tog rätt tidigt sin tandborste till mig, då började vi även borsta tänderna ihop- och påpeka om den andre borstat eller inte, även på mornarna (speciellt, för då luktar man inte blommor i munnen även om man borstade kvällen innan). 

Finns snälla och mindre snälla sätt att framföra saker på. Det viktiga är att man är tydlig med sina intentioner, dvs inte bara hasplar ur sig som ingenting "din mun luktar skit", men jag tror ärlighet lönar sig och jag skulle säga något i stil med "Ibland känner jag att du inte har bortat tänderna, du får säga till mig om du tycker att jag luktar dåligt ur munnen" osv. Eller det där med att tandborstning är nyttigt och bra, morgon och framförallt kväll. Men var rak på sak; "Du kanske ska testa Flux? Man blir jättefräsh i munnen av det". Eller köp hem en sådan helt enkelt och börja använda dne och erbjud honom en kopp också när han är på besök- kanske skapar en bra vana hos honom så småningom.

PennyScarlett
0

Han luktade rätt mycket då också, men trodde det bara var tillfälligt av den varma sommaren…det blev liksom bara värre och värre tycker jag och till sist var jag tvungen att vända bort huvudet när vi kollade på film om han började skratta….

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

SuperLimm
0

För mig är munnhygien viktigt och jag tycker det är väldigt ofrächt om folk inte borstar tänderna morgon och kväll. Jag har varit tillsammans med folk som varit dåliga på att borsta tänderna varje dag men jag tror ofta det beror på att dom inte fått in det som en rutin morgon och kväll så ofta glömmer dom bort det. När de varit med mig och sovit ihop med mig (oavsätt hos vem) så har alla borstat tänderna när jag gjort det.

Skulle jag vara tillsammans med någon som har dålig munnhygien skulle jag bara säga att "du får borsta tänderna innan jag tänker pussas med dig" eller något i den stilen. Eftersom jag är väldigt ärlig i vanliga fall tror jag inte personen i fråga tagit illa upp.

Mvh Linn

ramm5tein_
2

När jag ser på det känner jag igen mig, eller sett det lite som en relationssak… Första natten jag sovit hos/med nån, någon jag varit på g med eller som blivit ett förhållande (kan väl vara 5,6 gånger ca), med helt olika killar jämfört med varandra, så har ingen av oss borstat tänderna typ innan vi lägger oss. Utan man har gjort det dagen efter vid läge, typ.

Man håller antagligen på hela kvällen, myser och tänker definitivt inte på det! Sedan på morgonen vill åtminstone jag borsta tänderna, men vet inte om killarna visat så tydligt att de vill det ändå.

Ingen som känner igen det? Jag menar, är man fortfarande inne på första veckorna tillsammans och man har det sådär magiskt så man bara försvinner, och att tandborstningen kanske inte blir så regelbunden. Liksom "Jag vet att vi har det magiskt här, och hela mitt hjärta bankar för jag är så kär i dig, men skit samma, let's gå och borsta tänderna innan vi somnar!! skynda!" Fattar ni? Det blir ju inte riktigt så, och det tycker jag är okej…

Vad jag förstår har inte TS varit tillsammans med den här killen länge, men om de umgåtts väldigt tätt har det väl blivit mer märkbart? Jag tycker då inte att det är konstigt att det inte blir så rutinerat då man just träffats, speciellt inte under sommaren om inte ens båda har sysselsättning.

Men ni kanske dejtat någon första veckorna som rusat iväg från myset/kärleken för att "nu måste det borstas tänder!!"? Kom ihåg att det är stoooor skillnad på att ha varit tillsammans i ett halvår, år, flera år och att just ha träffats. Vara i de tidigaste veckorna. Fortsätter "problemet" flera veckor till hade jag personligen givetvis sagt till, men jag hade nog kunnat vänta in rutinerna lite. När det inte inträffade jämt heller dessutom.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Individuell
1

#18 Precis… Du besvara de väldigt bra. Har ärligt talat aldrig varit så kär i nån och inte han heller vad jag förstår, så ligger man och myser på kvällen och somnar, ska man ändå bara rusa upp och borsta tänderna då? När det finns läge borstar jag givetvis på kvällen med, men nu i början slarvar jag me och jag skrev inte för att höra alla andra säga att man måste borsta tänderna. De fattar vi väl BÅDA

Ska försöka lägga in de på ett smidigt sätt i alla fall nästa gång jag borstar. För det har hänt ett par gånger att jag viker av ifall han vill pussas/hångla. Främst för att ja känner att ja inte e fräsch just då och även för att han kanske inte e det. Tänkte säga typ "bara om du undrar varför jag viker av ibland om du vill kyssas är det för att jag är så noga med min egen munhygien. vägrar kyssas med någon om jag inte är fräsch! bara så du vet. vet inte hur du ser på det, men för mig är det viktigt att vara fräsch. därför jag tuggar tuggumi så mycke oxå.."

För det gör jag. Tuggar tuggummi efter nästan varje måltid då ja inte borstar tädnerna. Låter de som ett bra upplägg?

Gur4m1
0

Vi skriver väl inte bara att man måste borsta tänderna? Tycker folk gett tips på hur man kan framföra det. Tycker däremot inte att man ska göra slut med någon pga dåligmunhygien- munhygien är något alla tjänar på att förbättra så … :) Jag vet inte, jag och killen "sprang" upp på badrummet och borstade tänderna, ofta myser vi i duschen tillsmmans efter _s_e_x_ så då blev det väldigt anturligt att även borsta tänderna- beror ju helt på rutinerna man har :) Ville bara ge tips på hur man kan lägga fram det.

Att ha en påse med "extra" med en god, mintig smak vid sängborde toch bjuda på är ju också en bra idé- glöm bara inte bort att spotta ut det innan ni somnar! Tuggummi bland lakanen is a bitch, och att vakna av att man "sväljer" tuggummit är inte heller mysigt …

Sen kna dålig andedräkt bero på mer än dålig tandborstning- vet att det hjälpte mig massr att skaffa en tungskrapa- Är ju inte bara tandsten som luktar, så att säga.