Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 1209 ggr
ramm5tein_
5

Åsikter VS Elakt bemötande

Det här gäller ju relationer, så jag tycker detta passar in här!

I ett inlägg idag skriver jag om skillnaden mellan åsikter och elakt bemötande.

Ser ni skillnaden? Har du själv bettet dig så eller blivit bemött så? Det händer oftast på internet, eller hur? Riktigt viktigt att reflektera över tycker jag. Måste du säga till din vän att hon köpt en riktigt ful tröja? Är det verkligen så svårt att knipa igen ifall ingen bett om din åsikt? Det är värst när det gäller utseenden och smak, vi behöver respektera varandras olikheter bättre. Och oftare.

In och läs och säg ditt - eller diskutera här! Detta är så viktigt och tråkigt nog mycket vanligt, speciellt i våra sociala medier! >LÄNK<

/Bat kisses from LITZIUMWORLD ^V^

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[Yllhilda]
3

Ah! 

Du menar skillnaden mellan;

"Du är dum i hela jävla huvudet som gjorde så! Gå och dö!

och;

"Jag anser att det du gjorde var fel för att […] och jag anser att detta är bättre; […]" ☝️

ramm5tein_
0

#1 Ja i princip! Det är väl där folk är HETAST på gröten. Men främst menar jag sånt som slinker ur folk, typ "det var inte fint när du hade håret så", eller "hur f*n kan du länka en låt med det bandet? dom suger ju".

Sånt som är helt omotiverat och enbart elakt. Men du har helt rätt. Det där är typ det värsta….

[Emma--]
0

Något jag tycker är riktigt svårt på ett forum då det känns som att gränsen är rätt liten mellan när folk uppfattar det som en åsikt eller uppfattar det som att man är elak.

I övrigt tycker jag inte det är svårt. 
Men visst har jag nån vän som kallar sig ärlig men som egentligen bara är elak ibland.

vallhund
0

Om du refererar till tråden "Kan jag smitta?" så är jag helt med dig, där några önskade att TS blev smittad för att denne varit otrogen.

Däremot är jag ganska allergisk mot inlägg där skribenter avfärdar andras åsikter/inlägg med motiveringen:

-Man behöver inte bry sig om de stackars känslomässigt stympade människor som häver ur sig vad som helst bakom sin skärm/tangentbord. de är bara elaka för att de inte har något liv.

NB grov överdrift, men kontentan brukar vara så.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Yllhilda]
1

Det är ju lite av en innegrej att kritisera och klanka ner på saker och personliga tycken och smaker. Vad folk inte tänker på är att det är ju så mobbing i skolan fungerar.

ramm5tein_
0

#4 Det gjorde jag förvisso inte, men håller med dig. Sure att det var riktigt riktigt dåligt gjort, men man kan ju inte önska någon HIV. Eller något annat för den delen. Anser jag.

Om jag förstod dig rätt så tycker inte jag det är okej heller. De kan visst växa upp och ta förnuftet till fånga, och inte spy galla över allt som inte passar. Det känns inte som att det borde vara så svårt.

#5 EXAKT. I många fall ÄR det mobbing. Mobbing med noga valda ordval och meningsbyggnader som ska sitta som en käftsmäll.

Gur4m1
0

Nu tycker ja själv att det är milsvid skillnad mellan att uttrycka sin åsikt kring t.ex otrohet- från att säga något elakt om någons utseende. Det ena kna vi påverka långt mycket mer och ÄR ett taskigt beteende. Sen verkar folk löpa linan ut, det är ju då saker blir fel.

Upplever ni mobbing här i forumet eller i media i allmänhet?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ramm5tein_
0

#7 Precis, och det var det ytliga jag syftade på mest! Jag ville bara dela med mig av ett blogginlägg jag skrivit idag. Syftade inte alls på något här från forumet. Jag upplever inte mobbing här inne, bara lite väl heta diskussioner ibland (och går det över gränsen är admin duktig på att ta bort sådant) 🙂

Gur4m1
0

Åh…dum jag känner mig, missade länken helt. 😃

ramm5tein_
0

#9 Haha jaha! Ja, grejen var den att jag tycker det är ett viktigt ämne att diskutera - och att inlägget i bloggen är längre och detaljerat. Så man fattar mer vad det handlar om ifall man läser där, så man kan diskutera bättre här 😉

Så hänvisar återigen till LÄNKEN där det står precis vad jag menar.

Gur4m1
0

*läst nu*

Håller med, är väl fräsmt sådant beteende som orsakade mobbingen i min skolkass. Det blev mobbing just för att det upprepades, om och om igen och inför andra och folk hakar på. Det är ju så det ofta ser ut öven på nätet- först kan alla vara helt "ooh ja så snyggt bla bla" alla kommentarer-sen kommer någon "Nej men usch så ful", så börjar det drälla in negativa kommentarer istället som en jävla lavin (ursäkta franskan).

Eller folk som säger väldigt elaka saker och låtsas sen som att de gör det för _min skull_ så jag vet bättre än göra om misstaget att gå upp 5 kg, köpa röda strumpbyxor, eller färga håret gult.

Jag blir glad om min vän eller främling säger "hey stop, varför gör du sådär" om jag skulle råka gå över den här gränsen för samtidigt tror jag att det är otroligt lätt. En delgör det nog som en jargong, i stil med en härskarteknik mot andra- medan en del av oss kanske råkar göra det ibland, någon enstaka gång och det blir fel och man är uppriktigt ledsen för hur det "fördes fram/blev mottaget". Så ja, man bör absolut säga ifrån om det händer! Tyvärr tror jag inte att folk som låter åsn där skit rinna av dem som vatten på gås, är folk som läser och reflekterar över ett sånt där blogginlägg…