Hur ska jag bemöta henne?
Jag och min sambo har lovat min mamma att gräva i hennes stugan. Vi brukar hjälpa till med SMÅ projekt. Denna gång räknade hon att det skulle ta 3 dagar (sa hon när de väl skulle ske).
Kändes tufft (och dyrt med bensin då vi inte kan sova över) så sa att de var lite svårt men ialf 1 el 2 dagar kunde vi komma.
Så tänkte åka igår men då regnade de på morgonen så då skulle vi höras av senare. På kvällen ringer hon och säger att hon redan varit där och grävt (vill mest bara informera om att hon åkt och de var tungt). Lät trött etc Jaha okej sa jag.
Jag har då erbjudit att vi kan komma men de struntar hon i men ska ändå ringa och berätta hur mycket hon gjort. Har info henne om att vi ska på bio imorgon men kan ändå hjälpa till på dagen. Eftersom de är gratisbio och inga bestämda platser vill vi vara där i tid, så vi vill gärna åka vid 3 tiden från stugan. Då när vi pratar om de idag säger hon att då är de ju ingen idé att åka. Sa till henne att om vi åker vi 9-10 tiden har vi ju flera timmar att gräva. Suckar högt, och säger ja vi gör väl de då.
Jag blir frustrerad och arg över detta beteende. Vi säger att vi kan hjälpa men när de inte bli exakt den tiden hon vill så blir hon sur. Slutklämmen är ju att vi hjälper henne.
Råd?
Åk tidigare och ge henne samma antal arbetstimmar som hon från början tänkt sig? =P Ja, ni är snälla och hjälper henne, men samtidigt måste hon få lov att planera sitt liv också, det handlar om respekt i bägge riktningar.
Offerkofta på! Men fråga hur hon vill lösa det med era förutsättningar?
Sätt ner foten redan från börjar för sådana här saker (tjänster) lär öka annars och då blir det enbart på hennes premisser.
Bättre att göra klart redan från början.
/Maria

#1 vi åker i tid, och vi gör samma antal timmar har jag räknat ut. men de blir ingen lång middag på kvällen.
#2 vem menar du är offer?
#3 de är mest små saker och det trodde jag det skulle vara nu också. har förut tagit 1 dag saker.
jag skulle ha frågat från början absolut.
men som sagt jag ger henne fortfarande samma antal timmar, obetalt, till hennes stuga på min semester.
vi hade inte innan bokat antal dagar bara någon gång under veckan.
#4 Din mamma tar på sig en offerkofta…borde väl vara väldigt uppenbart? Hon säger att hon gör så mycket etc…säg att hon är jätteduktig och verkar klara sig själv? Man ska inte behöva tigga eller så för att hjälpa till…och lite tacksamhet är inte helt fel heller.
Dock kanske hon lika mycket önskar sällskap och en trevlig middag som att ni skall komma, effektivt gräva och vara relativt osociala… Grävandet kanske är den delen som skall ses som bonus och inte middagen? Kan ni inte komma en dag tidigare eller senare istället och kanske övernatta eller i alla fall stanna och äta en trevlig middag utan att stressa?
Jag avskyr när man ställer upp och hjälper folk och det inte duger hur man än gör. Jag tappar lusten till att hjälpa såna människor. Tror du behöver sätta dig med din mamma och prata igenom det hela med henne. Säga något i stil med "nu blev det lite dumt, nästa gång kanske vi tillsammans kan planera bättre när vi ska komma och hjälpa utan att det blir dumt för någon av oss". För ni har ju erat liv som inte hamnar på pause bara för att hon behöver hjälp samtidigt som hon har sitt liv trots att hon behöver hjälp med något. Sedan är det ju också viktigt att om man säger att man ska komma tex tisdag att personen faktiskt kommer då samt att den som behöver hjälp inte gör allt på måndagen Min pappa kan ibland vara sån "ingen är intresserad av att hjälpa till" men han säger inte ifrån när han behöver hjälp fören efteråt. Jag har sagt till honom rakt ut att vill ha ha hjälp får han be om det för vi hjälper gärna till. Men vi kan inte veta när han behöver hjälp om haninte klämmer fram det.
Anna och taxen Max
Ps, din mamma kanske inte bara ville ha hjälp utan ville mest ha ert sällskap? Att hon ville att ni skulle kommit ändå även om ni inte hade kunnat gräva?
Anna och taxen Max

#5 jo förstod de sen. lite trött bara :p
Absolut att hon vill ha sällskap men nu har hon också sagt att hon sparar in pengar på att vi gör detta och pratat om de innan (nej inte nämnt exakt dag bara att de ska göras).
Vi har erbjudit oss att göra massor med saker (men fått nej), även saker hon nu har betalt någon att göra (ta bort buskar). Så därför känns de inte så kul denna gång.