Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 6603 ggr
Malyna
0

Migrationsverket/flytta till Sverige

Har gjort en liknande tråd, men eftersom det blev "löst" snack i den & så gör jag om den.

SÅHÄR SKREV JAG I FÖRRA INLÄGGET:
Jag och min pojkvän har precis gjort en ansökan till Migrationsverket för att kunna bo ihop i Sverige. Jag är den som bor i Sverige och han befinner sig i utlandet.

Har någon erfarenhet nyligen från hur det går till med en sambo-ansökan på Migrationsverket? Dom säger att det tar 7 månader, usch. Både jag och min pojkvän är seriösa. Vi har förlovat oss i Sverige då vi bodde ihop när han var här. Jag är intresserad av att prata med någon som har gjort en likadan ansökan & den har gått igenom. Vill höra hur det har gått osv Ler

För det Migrationsverket sa till oss innan vi gjorde ansökan stämde inte alls med själva ansökan, så börjar bli lite smått orolig nu…

OCH NU:
Han fick mejl från Migrationsverket igår om att kontakta en svensk ambassad. Idag gjorde jag detta åt honom (efter att han godkänt det givetvis) & jag ringde Sveriges Ambassad i det landet han befinner sig i. Han fick en tid för besök den 10/9, vilket är jättesnabbt tycker jag.

Så nu undrar jag till er som gjort en liknande ansökan; hur lång tid tar det efter detta besöket? Jag menar att vi får ett besked. Vet att det är olika för person till person, men på ett ungefär? Hur lång tid tog det för er?

Sajtvärd på Polen

[Yllhilda]
0

Jag tror det beror på landet också. Algeriet och Tunisien till exempel ska tydligen inte vilja släppa folk lättvindigt ur landet, medan i eu-länder ska det vara fritt flaxande hit och dit och allt man behöver är ett id-kort.

Min mor dejtade en kille från Algeriet, han sökte visum till sverige och blev nekad 3 gånger.

En kompis ville att hans kille från Kroatien skulle få stanna i sverige, dem fick bråka med alla former av svenska och kroatiska myndigheter. Sen gick dem tack och lov med i eu, och nu är det grönt för honom att stanna. 

Det varierar.

Malyna
0

#1 Min sambo befinner sig i Europa, men inte i ett EU-land. Så det du skrev var inte mycket till hjälp. Visste redan det med att man får som EU-medborgare flytta vart man vill i princip. Tror det är stor skillnad på homosexuella faktiskt & heterosexuella ansökningar. Även om det är fel att skilja dom åt så är det nog tyvärr så. Vårat förhållande är seriöst & det är inget "dejtande" som du beskriver att din mamma gjorde. Vi är förlovade som sagt, har bott ihop osv.

Sajtvärd på Polen

[Yllhilda]
7

#2 Du vill ju inte säga varifrån han kommer, så jag beklagar att jag inte kunde hjälpa till mer.

Lycka till iaf.

VildaVittra
10

Löst snack? Jösses, förlåt att jag lade min tid på att hjälpa dig med något jag i tjänsten gjort flera gånger.

Ingen av oss är orakel, men sannolikheten att ni lyckas är inte speciellt stor, särskilt som du inte vill höra hur man ska göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anna4077
10

#2, du har aldrig funderat på att tacka för hjälpen folk faktiskt besvärar med att ge? Även om det inte hjälper just dig har någon ansträngt sig för att dela med sig av information. Samma i andra tråden. Tycker du är oerhört otacksam faktiskt. Bara så du vet. Att skriva "det du skrev var inte till så mycket hjälp" eller "vårt förhållande är seriöst inget "dejtande"" är ganska respektlöst och otacksamt. Du kommer säkert tycka mitt inlägg är lika respektlöst men kände att de behövde sägas.

Anna och taxen Max

Malyna
0

#4 lilla du.. Han kommer få tillstånd att flytta till Sverige. Eftersom vi har advokater som jobbar med detta ärendet så är det 100% säkert. Du vet inte ett skit egentligen :) Pratade med MV Sverige idag & dom säger att det enda som är kvar är att han ska visa dokument + fixa visum. Så det är i princip klart. Men nu blir det löst snack igen.. Jag undrade om folk som varit med (ansökt själva) hur dom upplevde tiden efter visum ansökan. Jag frågade inte efter folk som jobbar/har jobbat där. Tycker bara du är irriterande som lägger dig i fortfarande.

Sajtvärd på Polen

Malyna
0

#5 jag säger vad jag vill & tkr :)

Sajtvärd på Polen

Anna4077
4

#6 absolut. Menar bara att man "fångar fler flugor med honung än vinäger". Tror du får mer och bättre hjälp och du visar lite uppskattning. Men självklart gör du som du vill. Det är bara du själv som lider av att inte få någon hjälp. Vi andra tar ingen skada om du och din kille får bo i ihop eller inte :) bara ett tips som sagt.

Anna och taxen Max

VildaVittra
16

#6 Lilla du? Tja, mer än dubbelt så gammal som du, 177 cm och tjock, men tackar för komplimangen.😂

Advokater lovar mycket, men håller litet. Vart med förr, vilket faktiskt är anledningen till att jag lärde mig lagen själv istället. 

Som sagt, lycka till, kanske du kan förvåna hela Sverige genom att få tillstånd att föra in en arbetsskygg tonåring. För ni är ju "kära" (den har de ju aaalllldrrrig hört förr).

Hoppas du vårdar ditt språk lite bättre på Migrationsverket, de brukar inte bli imponerade av sådant. 

Och nej, jag jobbar inte där. Hur jag har erfarenhet av detta har jag tystnadsplikt om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Anna4077
1

#10 oroa dig inte. Jag är långt från intresserad. Ville ge dig ett tips och tyckte du var bra otrevlig mot #1 och även mot mig nu. Lycka till i framtiden.

Anna och taxen Max

VildaVittra
2

#12 Så du menar att du ljög i förra tråden?

"Så allt är planerat & kommer gå bra med själva hur jag ska försörja oss. Han kommer studera direkt när han kommer in i landet. Jag jobbar vid sidan av osv."

För om du hittar på allt eftersom, så kan du ju inte räkna med adekvata svar.

VildaVittra
10

#14 Ursäkta, varför detta ovårdade språk? Och varför skrev du inte det redan  förra tråden utan bara var otrevlig?

Och varför ställa frågor när inga kunniga svar duger för dig? Flera har delat med sig av sin erfarenhet, för vilket du tackat med spott och spe. 

Vad jag tror är att du bara vill höra rosa moln-historier, tyvärr ser inte verkligheten ut så och vill du ha en chans så tycker jag du ska ta till dig av det folk skrivit.

viktoria91
5

Varför kan ni inte flytta till hans land?

Gur4m1
8

TS JAg svarade redan i din förra tråd, om min erfarenhet som släkting till en som tog hem någon från Thailand (utan problem- men de var inte bar aälskare som ni, de var gifta 😉, du vet, ett seriöst förhållande).

Tänkte också påpeka att det här är inte flashback om du trodde att du gått in där. Folk får, precis som du säga vad de tycker och nu var du otroligt tyken mot folk som sa saker de trodde kunde hjälpa dig. Otroligt ottacksamt och otrelvigt bemötande. Du verkar väldigt defensiv och tro att vi vill sabba för er, skitskumt beteende faktiskt.

Dvs att vara otrevlig för att slippa vissa personers svar känns ganska onödigt, varför inte bara ignorera dem i så fall? Hur ska folk veta i förväg om deras inlägg är till hjälp eller inte, speciellt då din information hattar hit och dit. Du tjänar ingenting på att bli irriterad och ta ut frustration på främlingar på nätet, färmlingar som försökt hjälpa dig (oavsett om det är exakt det du vill höra eller inte).

Tänkte mest gå in och önska dig lycka till men det fastnade någonstans mellan inlägg 9 och 10. Jag undrar även varför det togs upp om homosexuella?

Känns som om homosexuella omnågra skulle lättare få komma in i Sverige då de ofta är mer utsatta/förföljda i många andra länder.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
8

Flera av TS inlägg har blivit bortröstade och jag tänker låta det vara så. Jag uppmanar också TS till att vårda sitt språk, det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.