Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3836 ggr
nataliest
1

föräldrarna hatar min pv

Jag är 14 år fyller 15 år den 15 september. Har vart ihop me min pv 3 månader och mina föräldrar HATAR honom. Dom vill förbjuda oss att ses. Dom säger att dom bestämmer till jag är myndig men när jag fyller 15 år snart får jag faktiskt ha sex med vem jag vill! Jag har haft sex med han några gånger men det kan jag inte säga till mina föräldrar för dom är redan vansinniga av att vi är ihop.

Det är en massa saker som dom hatar med honom.

1. han är 18 år och "gammal" (jag tycker inte de är gammalt alls)

2. Han har piercingar och tatueringar och skägg och långt hår

3. Han klär sig "ovårdat" säger dom men de gör han inte utan vanliga ungdomliga lite tuffare klädstil bara.

4. Han röker och dricker alkohol men det är faktiskt inte olagligt när han är MYNDIG!
5. Han kör mc

Dom säger han har dåligt inflytande på mig. Dom är rädd att jag ska börja röka men det ska jag inte bara för att han gör det. Dricka alkohol gör jag men HUR MÅNGA GÖR INTE DET INNAN DOM ÄR MYNDIGA DÅ? Är ju inte många som väntar med att dricka alkohol till dom är 18!!!

Det värsta är att jag trodde allt skulle bli bättre om jag bjöd hem honom så dom får träffas men det blev riktigt dåligt då.

Han kom på middag men efter maten så gick han ut och rökte och när han kom in så klagade mamma på att han luktade rök och sa att han nog skulle gå ut och inte komma tillbaka mer för dom hade "sett nog"

Sen skulle dom "ta ett snack" med mig och nu har dom förbjudit oss att ses mer för han hade jeans med litet hål på ena knä, han var oklippt och orakad o ring i näsan. Men det är ju HANS STIL att se ut så. Ska han vara len som ett baby arsel på kinderna och ha perfekt vattenkammat hår och välstruken skjorta så är det inte han jag blev kär i. Färstår ni??

Från 15 september när jag är 15 har jag väl rätt att träffa han så mycket jag vill?? Jag är ju byx myndig då

[rumelle]
18

Kan förstå att det är frustrerande. Men jag tror deras agerande bara betyder att de är rädda om dig och inte vill att du ska råka illa ut.

regskylt
5

18 år och kör MC? Det har han inte åldern inne för då det är 24 ellr 25-års gräns på att ta detta körkort. Dricker alkohol? Folköl eller drinkar på krogen? Starksprit på systemet får han inte köpa själv då han inte har åldern inne för det heller.

Men nej, bara för att du blir byxmyndig så får du inte träffa honom "så mycket som du vill". Du får ha sex lagligt ja, men inte ranna ute som du vill, skillnad där.

Men är han en "bra" person så spelar det ju ingen roll hur han ser ut. Jag är 25 år, tatueringar och piercings och jobbar med barn, men jag är jäkligt bra på mitt jobb. Tråkigt att dina föräldrar dömmer ut honom pga hur han ser ut. Rökning är ju inte deras ensak, han är ju som sagt myndig. Antagligen så är de väl oroliga för dig och jag förstår dem till viss del, men jag förstår även dig också.

Har tyvärr inga bra råd till dig, men lyssna på vad dina föräldrar har att säga och be dem om argument till deras åsikter. Och är verkligen killen bra och inte en sån som super jämt och ständigt och är odräglig så är det ju inget fel att du är ihop med honom.

moa88
7

att du blir byxmyndig tycker inte jag har så mkt med saken att göra? du är ju fortfarande omyndig, och dina föräldrar vill ju bara att du ska vara rädd om dig själv och inte råka illa ut.

Anna4077
7

Håller med. Dom vill bara ditt bästa. Jag väntade tills jag var 18 med alkohol. 14 tycker jag på tok för ungt men ja. Det är så det är. Även om dina föräldrar är jobbiga så tycker jag att du ska lyssna på dom. Visst måste alla göra sina egna misstag men dom försöker skydda dig.

Anna och taxen Max

nataliest
0

Jag glömmde säga att det också är att han hoppat av skolan som dom stör sig på. Man måste ha en "riktig" utbildning. Men han fick jo jobb. Är ju inte fel att hoppa av skolan då tycker jag. Han fick jobb på en värkstad. Hans stora hobby att meka med bilar och han älskar sitt jobb.

Ja han är ju en bra person men det ser ju inte dom! och dom ger han inte en chans mer.

Nej han super ju inte en massa men festar ibland som alla andra gör. Ja man får inte köpa på systemet innan 21 tror jag men som sagt hur många får inte tag på alkohol ändå? Jag tror inte alla här varit så himla präktiga och värkligen väntat tills ni själv fått köpa ut?? Tror många tonåringar druckit faktiskt

Jo jag tycker visst de spelar roll att jag snart blir byx myndig för då kan dom ju inte kräva att jag inte får ha sex före 18. Dom kan ju inte ha egna regler om lagen säger att man får ha sex vid 15.

moa88
1

#5 nej dom kan inte ändra så du inte får ha sex när du är 15, men dom  är ju ändå oroliga över att deras dotter är tsm med en kille som är 18 och kanske inte ser ut som "vanliga killar" (jag har inget emot hans stil, tänker bara som dina föräldrar troligtvis tänker)

[Mustangcab]
11

# 2 Man får ta MC-kort för lätt MC vid 16 år och 18 år får du köra en 500cc.

T.S Jag förstår att dina föräldrar är rädda om dig och han har faktiskt begått ett lagbrott då ni haft  sex innan du var 15 år. Hur han ser ut bryr jag mig inte om.

regskylt
0

#7 jag tänkte tung mc när jag skrev till ts.

Afturelding
4

Mina föräldrar var också misstänksamma när jag träffade min man. Jag var 15, och han fyllde 19 ett par månader efter att vi hade träffats. Han var inte tatuerad då, men skägg hade han, och inte klädde han sig lika propert som nu heller. Och så spelade han i punkband.

Men efter att de hade träffats ett par gånger så blev han en ganska självklar del av familjen, och idag är vi som sagt gifta.

Ge dina föräldrar tid. Att ens barn växer upp är påfrestande i sig för många föräldrar, och de behöver nog se att det faktiskt går bra för er för att acceptera honom. Ditt ansvar blir att inte ryckas med i rökning eller dåliga alkoholvanor. Jag tycker, när jag ser tillbaka, att jag var tvungen att växa upp lite fortare för att få vårat förhållande att fungera. Och med det följer ansvar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Mustangcab]
0

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/MC/

Tung MC är över 125 cc. Du får byta kort när du fyller 18 år och köra upp till 500 cc.

Anna4077
3

Mina föräldrar hade inte gillat om jag va med en kille som hoppat av skolan och jag är 24. Även om han har jobb nu är det fruktansvärt svårt att få jobb om man inte har gymnasiet. Tro mig. Har själv fått problem när jag inte hade gymnasie utbildning och jag skulle bara arbets träna! Min sambo har gymnasium men bara extra kurser efter och han är jätte duktig på sitt jobb men måste dom säga upp folk på hans avdelning åker han troligen först. Ska han söka nytt jobb skulle det bli lite jobbigt för oss och han har jobbat 4-5år på samma ställe men de räknas knappt bara för att han inte har utbildning på papper.

Anna och taxen Max

karamell
2

Jag blev tsm med min kille när jag var 15 och han var 21. Min mamma gillade det inte alls. Han var tatuerad och piercingar i nipplarna och drack och rökte (vilket jag också gjorde). Hon trodde han bara utnyttjade mig och det berodde på åldersskillnaden mellan oss, men jag struntade i det fullständigt. Efter ett tag så lärde hon känna honom och ändrade uppfattning om honom och de kunde prata med varandra i telefon och åka och handla tillsammans (han bodde hos oss i början tills vi flyttade till egen lägenhet). Hon tycker jättebra om honom idag, även fast hon inte fick så bra intryck av honom i början.

Jag hoppas verkligen att dina föräldrar vill ge honom en chans till för jag vet hur det är när ens pojkvän inte är accepterad.

[Moa-]
10

Det är 28 % skillnad i livstid på er, detta är relativt högt. Precis som står ovan så begår han ett lagbrott genom att ha sex med dig, våldtäkt mot barn, BrB 6 kap 4 § "Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.". Det förekommer inget rekvisit om tvång, utan även om du tar initiativet så begår han ett brott som ger fängelse som påföljd, anser du att det är värt att han riskerar detta?

Att hoppa av skolan är fel, och ger en mycket osäker framtid idag, det finns mycket få arbeten för den som inte har fullföljda gymnasiestudier. Både callcenter och snabbmatskedjor kräver detta som regel, vilket är fullt rimligt då arbetsmarknaden ser ut som den gör.

Att andra gjort fel är ett dåligt argument för att du skall göra fel, det måste du ju faktiskt själv hålla med om?

Nej, du har inte rätt att ha sex bara för att du fyller 15 år, det är inte längre straffbart för någon att ha sex med dig, men det är inte samma sak. Dina föräldrar har inflytande över ditt liv fram tills dess att du är 18 år eller flyttar hemifrån, vilket av dem som sker senast. Du kan ju inte på riktigt tro att alla regler upphör att gälla för att du fyller 15 år? Du kommer med stor sannolikhet fortfarande ha tider för hemkomst och vad du får och inte får göra. Livet är tufft när man är ung, och det kan kännas orättvist, men dina föräldrar vill ditt bästa och jag förstår dem.

Att du attraheras och dras till någon som är äldre är fullt normalt och händer de flesta tonåringar, däremot är hans känslor och handlingar enligt mig sjuka och fel, objektivt sett så är de olagliga. Vid 18 år skall du börja bli vuxen, vid 14 år så är du ännu ett barn, även om jag vet att inte du ser det så, det gjorde inte jag heller, men när man ser tillbaka så inser man att det är så det är.

Sweelin
5

Haha jag hade nog varit likadan som dina föräldrar😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Simuala
2

Åh, han låter ju som värsta tonårsdrömmen. Kör hårt ;) 

Och nej, jag tror inte att man automatiskt "mår dåligt" av frivilligt sex med någon som är 18 när man är 14 - 15. 

Du har rätt att göra vad du vill med din kropp. Passa på att njuta av ert förhållande, men tveka inte att avsluta relationen om det inte känns bra längre.

Anna4077
8

#15 det kan man visst göra. Man kan ganska lätt få en sne syn på sex. Själv hade jag sex helt frivilligt för jag trodde inte skulle tycka om mig om jag inte hade sex med dom. Jag va med på det, ingen tvingade mig. Ändå kunde jag gråta och kände mig äcklig. Äcklig som hade sex med dessa personer. Skar mig på insidan av låren för att dom inte skulle vilja ha mig och för att jag var så äcklig. Men om jag inte låg med dom så fick jag inte vara med. Det var inte dom som ställde de kravet utan jag som frivilligt satte mig där i den sitsen där de kravet blev till. Försökte till och med skära mig i ansiktet för att alla skulle se vilket "psykfall" jag var och inte vilja ha sex med mig. Men jag va med på det, ofta inbjöd jag till det själv. Så jo, man må dåligt av sex trots att man va med på det. Och sånt går inte över i första taget. Tar flera år.

Anna och taxen Max

nataliest
3

Nä jag mår inte dåligt av att ha sex med min pojkvän fattar inte hur ni lyckats vrida till det så för att nån av er gjort det betyder det inte att jag gör det och jag skulle aldrig göra så sjuka saker som att skära mig. Jag mår ju BRA och älskar honom!!! Jag skulle inte ha sex "bara för att" som jag vet många kompisar gör, jag har sex bara när jag är KÄR i någon.

#13 Rena rama skitsnacket är det att hans känslor och handlingar skulle vara "sjuka" för att han har sex med sin flickvän (han var oskuld innan vi träffades, vi var båda oskulder och vi ÄLSKAR varann som sagt) och han är drygt 3 år äldre än mig. Han fyllde 18 i juni i år, jag fyller 15 den 15 sept. Isåfall har min pappa VERKLIGEN "sjuka tankar" som blev kär i mamma när han var 27 och hon 16

nataliest
0

Jag glömde också säga att hans föräldrar är jättetrevliga och har verkligen välkomnat mig i familjen. Jag har följt med dit några gånger. Han har ju skaffat en lägenhet men åkte till föräldrarna för att hämta några saker och jag har följt med.

Karmatarerskanise
6

Att du blir byxmyndig förändrar inte det faktum att du är minderårig och dina föräldrar faktiskt bestämmer över dig. Är de jävliga kan de hindra er från att träffas tyvärr.

[Moa-]
8

nataliest; lagen håller ju inte med dig då det är ett brott med tuff påföljd för den som fälls.

[elmaek]
4

Åh, nostalgi. Sorry men jag får nostalgi från ''min'' tid! Jag träffade killar trots att mamma avskydde dom. :) Jag körde på bara.. dock hade jag sex när jag fyllde 15 år, var noga med det där jag.

Jag vill så gärna säga att kör på bara men ändå inte. Jag förstår absolut dina föräldrar. Man vill sitt barn väl. Dvs att man vill att sitt barn ska vara med någon som är självständig och där hör skolan till: man klarar skolan, man tar sitt ansvar och fixar det och jag tror många föräldrar prioriterar det helt enkelt. Att gå ut skolan är att ta ansvar. Sen känner jag lite som så att generationen från förr är lite skeptiska till tatueringar och piercingar liksom. Förr i tiden skulle man inte ha tatueringar eller smycken i ansiktet och sådant lever kvar i den generation idag liksom.. det bara är så. Min mor var sådan och suckade varje gång min bror eller jag kom hem med en ny tatuering. Idag är hon delaktig i det. :) Vill kolla och berömma och så. En vane sak antar jag.

Visst ska man köra sitt race och det bör du väl göra till en viss gräns.. men du ska inte dissa dina föräldrar heller. Även om du ser det som så att dom vill ditt värsta just för att dom inte gillar din pojkvän så vill dom bara ditt bästa. Så är det bara. Dom vill att du ska vara med någon som gått ut skolan och därmed tagit ansvar för sin framtid, dom vill att du ska vara med en ''vårdad'' person för dom har den synen på hur människor ''ska'' se ut (oftast är det så, förr i tiden hade man bara tatueringar om man var sjöman eller brottsling typ). Att han röker och dricker får dom väl och ana att du hamnar där du med och det vill dom ju inte.

Dock är det svårt att säga sånthär till någon i din ålder, för oftast vill man inte tro att ens föräldrar vill ens bästa. Allt man ser är att dom bara går emot en… tonåren som sagt. :)

semenius95
0

Så man är mindre värd för att man hoppa av skolan säger ni ?

[Moa-]
11

semenius95; i arbetsmarknadens ögon ja. Det är ett mycket otaktiskt val som de flesta i efterhand ångrar.

Afturelding
4

Alltså, om man ska värdera en person utefter hurvida man gått klart gymnasiet eller inte så måste ju jag ha varit en av de värsta personerna i världshistorien under ett år, efter att jag har hoppat av gymnasiet inte bara en, utan två gånger. Nu har jag fått min examen via folkhögskola istället, en skolform som jag faktiskt klarade av, men under ett år gjorde jag ingenting alls.

Det går att få en gymnasieexamen senare i livet, och har man inte ambitioner att studera på ett mycket eftertraktat program på högskola/universitet så går det faktiskt väldigt bra att ta sig vidare på också, speciellt om man skriver högskoleprovet.

Däremot är det inte speciellt smart att som 15+ ha sex med en som är under 15. Det tycker jag tyder på brist på ansvar i mycket högre grad än att man hoppat av gymnasiet faktiskt, speciellt om man har jobb. Det är ju till skillnad från våldtäkt mot barn inte straffbart.

/Rebecca

semenius95
2

#23 Ja men han har ju jobb. De är hennes föräldrar som tycker illa om honom.

Ytters få som dömt mig för att jag hoppa av skolan. Och alla påminner mig nu när jag är tillbaks i skolbänken, "vad som än händer är du inte mindre värd" 

Han kanske börjar någon skola/kurs när han är äldre.  

Dom kanske skulle bry sig om hur sin dotter mår ochså. Och inte bara på hur hennes kille ser ut/gör.  De viktigaste är att han är snäll mot henne, och inte gör dåliga saker för sig själv. 

Han har jobb, han röker / drickar (många som gör de), punkstil (många som har de.     Omg att föräldrar ska gå på deras utseende och vad dom gjort tidigare i livet.

[Moa-]
4

semenius95; dock svårt att hitta ett nytt om man någon gång måste byta dock. Du är 17 år, du är fortfarande ett barn och läser nu upp betygen, du lär ju se ett behov av detta någonstans ifrån? Att i vuxen ålder börja om kräver som regel mer.

Nej, personen som person är inte mindre värd, men det är ett dumt val som jag aldrig kommer att stödja eller rekommendera någon att göra.

karamell
6

#25 Alla är lika mycket värda, ingen har sagt något annat.

Men om du var en arbetsgivare och hade två personer att välja mellan, en person som har en färdig utbildning till just det jobbet eller en som inte har någon utbildning alls pga att den hoppade av skolan?

Afturelding
0

#26 Fast vi vet ju faktiskt inte varför han hoppat av, mer än att han fått jobb. Det kan ju finnas fler anledningar. Jag hoppade t.ex av för att jag hade återkommande depressioner som krävde medicinering och terapi flera gånger i veckan. Och så är gymnasiet som skolform väldigt krävande för vissa elever, något som inte direkt var förenligt med psykisk ohälsa.

Men visst är det ett dumt val i de flesta fall, om man t.ex bara hoppar av för att man "inte orkar", men inte har någon direkt anledning till att man inte har orken. Och det är väldigt många som aldrig slutför gymnasiet eftersom att de drar sig fram på "dåliga" jobb resten av livet (arbetsgivare som inte ger någon säkerhet längre än 2 dagar exempelvis och/eller bryter mot lagar).

Men då ställs ju faktiskt en fråga till TS här också, finns det några fler anledningar till hans avhopp än att han fick jobb istället?

/Rebecca

[Yllhilda]
1

När man är såpass ung som du är betyder 3 år mer än om båda var myndiga. Hade ni träffats när du var 10 hade han varit 13, hade du varit 12 hade han varit 15. Det klingar illa i mångas öron. 

Vad du kan göra är att komma med lugna motargument (som att din mamma var 16 och han 27) och att ni som par tar det lugnt, så kanske dina föräldrar mjuknar med tiden. Skrika och bli arg på dina föräldrar kommer tyvärr inte göra dem vänligare inställda till din kille.

[elmaek]
4

Det handlar inte om att man är en dålig person eller mindre värd för man hoppat av skolan utan det handlar om ansvar i mina ögon. Går man klart skolan fast man verkligen inte vill så har man tagit ett stort ansvar över sig själv och det är ALLTID bra. Sen är det gymnasiet också.. förhoppningsvis väljer man en linje som ligger i ens intresse? Då ser jag ingen anledning att hoppa av om man inte har väldigt goda skäl (vilket är väldigt få skäl enligt mig så som allvarlig olycka eller liknande brutala saker).

Alla gör vi som vi vill.. jag tycker det är synd att man hoppar av en gratis utbildning som folk i andra länder avgudar oss för typ. Varför inte ta chansen? Jag själv ser gymnasiet som ett måste typ men högskola som ett val. Jag har valt att inte plugga vidare men jag tvingade mig själv att gå klart gymnasiet fast jag var skoltrött. Någon utbildning skulle jag väl ändå ha liksom?

Karmatarerskanise
6

Det är ju som så att gymnasiet inte passar alla. En del klarar helt enkelt inte av det. Jag är en av dom. Det kan bero på många saker. Så att säga att det handlar om ansvar är fel enligt mig.

Det var så mycket bättre att studera vid Lernia för mig.

Gur4m1
0

#26 jag upplever tvärt om, jag strulade runt som fan med gymnasiet, hoppade av s många gånger att jag är uppe i 3-4 olika program. Sen försökte jag med komvux men jag var helt enkelt inte redo för det i den åldern. Han är kanske int eheller det. När jag pluggar idag får jag VG, MVG, älskar att plugga-porblemet idag är att allt mitt strul är jag om och om igen försökte under min ungdom att studera- bara slösade bort mitt CSN :P SÅ idag har jag inte möjlighet att plugga -_- Jag är inte korkad eller dum, jag hade ADHD och ingen såg mig eller mitt problem på riktigt. Jag skötte inte skolan men jag har aldrig misskött mig på ett jobb, men ja- att inte slutföra gymnasiet försvårar att få jobb. Nu har killen redan fixat ett jobb som han verkar älska dessutom. Som mekaniker behöver man ingen fancy utbildning- han kan säkert fixa någon lärlingsutbildning om det skulle behöva fås ned på papper en vacker dag. Om han vill jobba med just bilar, varför ska han då gå gymnasiet? När han blir äldre kanske han inser vad han vill göra, om han vill något annat. Jag var 26 när jag insåg vad jag ville bli och faktiskt kände att skolan var min grej.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2

#30 de flesta skulle jag påstå, jobbar inte med det de utbildade sig till på gymnasiet så att säga. Du kan gå samhälls och sluta upp på kassan i ICAbutiken. Grejen är att arbetsgivaren ser på det som du- tecken på kraktär. Precis som folk som gått lumpen/tjänstgjort osv.

Sen ÄR det inte nödvändigtvist så. Som jag skrev- jag skolkad ehela tiden i skolan, jag har _aldrig_ kommit försent, skippat ett jobbpass eller liknande. Aldrig misskött mig på mitt jobb, strulat runt och fjantat. De gånger det stått bortom min makt eller jag är sjuk- så hör jag av mig, i god tid. Jag är ingne som "bara inte dök upp" eller "är sjuk flera gånger i månaden" av någon mystisk huvudvärk, och leda. Jag har otroligt bra arbetskaraktär- men skolan var ett gissel.

Handlar inte om att den som gick gymansiet visar att "jag pinade mig igenom 3 år". Oftast handlar det om att man gått ett program bara för att, som många ser på t.ex estetiska program- eller för fortsatta studier på högskola. Jävligt många måste tillbaka till skolbänken på komvux för att läsa till några ämnen efter studenten :P

Själv hoppade jag av pga imkompetenta lärare. Gymnasiet i min kommun vekrligen kryllade av just sådana. Såhär i efterhand, om det var igår allt skedde, skulle jag anmält dem, stämt dem eller något.

Simuala
1

16, såklart man kan må dåligt av sex. Men så är inte alltid fallet.

Jag är bara trött på att unga tjejers sexualitet så ofta ska problematiseras.

[elmaek]
1

#33 Jag gick Handel & Administration och börjar städa hem på måndag. ;) Enda gången jag varit i handels-branschen var på mina praktiker. Jag vart inte heller det jag utbildade mig till. Men jag vill, trots allt, ha en utbildning i min ryggsäck och sen kvittar det vad jag jobbar med i framtiden. Jag vill ha min utbildning, inte något att hurra för om man jämför med högskola men det är en utbildning som visar att jag tagit ansvar och fullföljt min s.k plikt här i livet. Men det är hur JAG ser på det och det är rätt för MIG och vad andra gör är upp till dom. Jag klandrar ingen som hoppat av eller dylikt.. upp till var och en och vem är jag att döma? Jag har åsikter, men jag dömer ingen eller nedvärderar någon.

Karmatarerskanise
3

#35 Du ser utbildning på gymnasium som din plikt här i livet? 

Min plikt här i livet är att vara så bra jag kan. 😉

[elmaek]
1

#36 Ja, det gör jag. Jag har många plikter här i livet enligt mig själv. Men det hör inte hit alls.

Karmatarerskanise
0

#37 Ok, skönt att du har fler 😃
Jag ser inte gymnasiet som en plikt. Däremot ser jag att man gör sitt bästa som en plikt.

[elmaek]
1

#38 Alla ser vi det olika, som sagt. 👍

Karmatarerskanise
0

Jepp 👋

Gur4m1
2

#35 jo du dömer ju folk utifrån det, eftersom du tycker så och nämnde det i tråden om en pojkvän som hoppat av gymnasiet. :)

Jag har inte gått ut gymnasiet, städat hem i ett halvår nu, har även ett annat timjobb som innehåller strre sekretess och ansvar. Som hemstädare ska du ju inte ha något kriminellt förflutet, som ett exempel. Så jag fick ju tydligen samma jobb som dig utan utbildning ;)

Själv skulle jag stuerat vidare om jag gått ut gymnasiet, nte för min plikt utan för att det är kul att tjäna lite mer i månadslön än vad ett städjobb ger (det är ganska stressigt och fysiskt krävande om än inte mentalt krävande (förutom att det är stressigt och stundtals otroligt tråkigt) ).

Men förstår att du tänker och känner som du gör, gymnasiet har blivit något väldigt viktigt. Tyvärr innebär det att arbetsmarknaden stänger ute mycke bra arbetskraft :/

Har man väl haft ett jobb och har möjlighet att få bra meriter och en person som kan tala om för framtida arbetsgivar ehur sjukt bra man var på sitt jobb/vara karaktärsvittnen- + visa ett cv med jobbtillfällen eller studier, att man gör/hjort _något_ så tycker jag inte bristen av gymnasium är så jättestort problem. Men ja, vill TS pojkvän plötligt jobba på banken eller bli byggare/målare så får han nog sätta sig vid skolbänken igen, eller gå lärlingsutbildning- precis som de flesta. Idag upplever jag även att man måste ha högre studier för många yrken. 

TS: Du älskar hans stil och jag vet att sådant är mycket viktigt för många ungdomars identitet och personliga integritet osv. Men be honom testa att "klä upp sig" lite mer. Med t.ex hela byxor, kanske ansa skägget och ta ut ansiktspiercingarna- just när han hälsar på din fmailj för ett nytt försök till en middag. Kanskehan kan skippa att gå ut ch röka just då. Ja, man har rätt att bli accepterad för dne man är, men dina föräldrar är rädda om dig och har tydligen en helt annan ribba än dig- så ge dme en chans att se _honom_, utan att "allt krimskrams" som de fördömer, är i vägen och hindrar dem att se vem du faktiskt är kär i- en kille som förhoppningsvis behandlar dig respektfullt och med kärlek? Som du älskar :) Som faktiskt sitter där för din skull, inte deras.

Ibland måste man mötas halva vägen för att nå fram till något gemensamt. När de sett honom och accepterar det så kommer det itne ha någon betydelse om han färgar håret lila eller grönt :) De måste bara se att han går inte runt med trasiga jeans för att han är fattig/för lat för att köpa nya. Att han inte är tatuerad för att han vill sitta i fängelset, eller har piercingar för att han knarkar…du vet, fördomar som många äldre har. De vill skydda dig, visa dem att han inte är något farligt, att han är MER än alla de där  attributen som de stör sig på.

[elmaek]
0

#41 👍

taggigarosen
2

Personligen tycker inte jag att åldersskillnaden ts snart 15 och hennes pv fyllt 18 är särskilt uppseende väckande eller sjukt på något vis. Dom är båda tonåringar och ganska jämngamla. Jag var också 14 när jag blev tsm med min pojkvän och han är 5 år äldre så vi var 14 - 19. Nu är vi 16 - 21 och fortf. kära.

Tycker det var betydligt värre det kk-förhållande (eler vad man ska kalla det) e gubbe i byn (snart 52 och min kompis 16 år) ade. Äckligt tycker jag det var. Men han blev anmäld. Visserligen blev inga åtgärder men han har dragit sig undan och sköter sitt.

Men ts jag tycker iaf att du ska ge det en chans till, att dom får träffa din pojkvän och se hur han är som person och inte bara döma efter kläder frisyr och sådant.

[Moa-]
0

taggigarosen; dock är fullbordandet av förhållande olagligt, och resulterar i en frihetsberövande påföljd, vilket tydligt säger något om hur samhället ser på brottet och förhållandet.

Jag skulle personligen inte bli tillsammans med någon som är betydligt yngre, vilket 28% i livstid är, i mina ögon är man då ej på samma nivå oavsett aspekt. I detta fall är det särskilt känslig ålder när mycket sker, och därför bör ålderstoleransen vara lägre, är du 14 år så är du utan tvekan att beakta som ett barn, när du fyllt 18 år skall du beaktas som vuxen. Vuxna skall ej dejta barn, svårare är det inte.

Anna4077
0

Åldersskillnaden tycker inte jag är mycket att gnälla om. Däremot att dom haft sex innan ts fyllde 15 kan man ha åsikter om. Jag va i exakt samma sits som ts och min dåvarande var en svärmorsdröm. Vi väntade tills jag va 15 och jag önskar verkligen att jag hade väntat. Han va i ett helt annat stadium. Pratade om att han ville gifta sig med mig när jag fyllt 18. Han kvävde och isolerade mig totalt. Även om han va snällast i världen blev det jätte fel. Missade hela det där med att ha roligt i högstadiet, träffa kompisar och sånt. Missade att ha kille med moppe osv. Enligt min sambo missade jag allt roligt när jag gick från cykel till bil :p men man lär sig av sina misstag. Iallafall, jag förstår ts föräldrar men vill ts inte lyssna på dom så får hon göra sina egna misstag i livet. Detta behöver inte vara ett sådant. Håll dig bara borta från droger i alla former och skydda dig när ni har sex.

Anna och taxen Max

semenius95
0

#26   Jag är inte 17, jag är 18.

taggigarosen
3

sen tycker jag det är synd att en del föräldrar förbjuder allt möjligt. Och då menar jag inte att dom borde tillåta ALLT sånt som är olagligt och så. För sex borde ni ju vänta med ett par veckor till då du fyllt 15 men jag menar att dom kunde ju faktiskt tillåta att ni får träffas hemma hos dig och dina föräldrar. Då har dom ju mer "koll" och du får vara med din pojkvän.

Om föräldrar förbjuder en att ens träffas så tror jag tyvärr att det bara blir att man istället ljuger och träffas ändå bakom deras ryggar på andra ställen vilket är mycket sämre tycker jag.

Jag är glad att mina föräldrar tog emot min pojkvän med öppna armar då jag var 14 år och blev superkär. Vi fick ju inte ha sex men vi fick vara hemma hos varandra så mycket vi ville och dom var glada för våran skull (och är fortfarande)

[Moa-]
0

semenius95;dock påverkar inte det min bedömning i frågan, då du nyligen fyllt 18 år och de flesta 18 åringar fortfarande läser på gymnasiet.

semenius95
1

Ja de gör jag, läser upp mina betyg. Men de e skitsamma. Man är lika mycket värda. 

Men jag har "extrajobb" sidan om, utan utbildning. Och jag kan ha jobb utan utbildning ochså. Vilket jag kan skaffa.. NU. 

Föräldrar ska inte ens blanda sig i hans liv eller va han gjort. Bara att han är bra för deras tös. Och hon är glad. Och inte gör något dåligt.

[Moa-]
0

semenius95; självfallet kan du ha extra arbete utan utbildning, jag började arbeta extra redan under högstadiet, hade extraarbete under hela gymnasiet. Det är skillnad på extraarbeten och trygga tillsvidareanställningar som vuxen. Att du läser upp vet jag inte ens om det stämmer eller det går till, detta då du enligt planen och din ålder ej skulle ha tagit studenten än. Att ta ett sabbatsår mellan nian och ettan är ej samma sak som att hoppa av, och att börja om efter att ha hoppat av ett program är inte att läsa upp. När jag började ettan på gymnasiet hade vi en kille som var 19 år som läste med oss, men han läste inte upp något, eller han läste gymnasiet helt enkelt.

semenius95
0

Jag hoppade av i 8an. Alltså inga betyg i slutändan. Började i 1an på ett gymnasie man läste upp betyg på. Hoppade av. Började om igen, hoppade av. Börja nu igen. 

Nästa år kommer jag in på en "normal" gymnasie skola. Alltså kommer jag gå med 98or. 

De som du undra om de gick ?

[Moa-]
0

semenius95; att läsa upp innebär för mig utanför grund- och gymnasieskolans regi, vilket jag med andra ord har rätt i. Att läsa IV och fristående är ej samma sak som att läsa upp betyg som är underkända i efterhand på komvux.

thessanh
0

tror inte de hatar din pojkvän men de är väl oroliga. Se tiden an

PennyScarlett
0

Som någon annan nämnde så kan du sätta dig med dina föräldrar och be dom komma med goda argument till varför dom inte vill att ni är tillsammans. Var då lugn och lyssna på vad dom har att säga. Det ÄR väldigt känsligt när ens lilla flicka ska börja utforska sin sexualitet. Jag önskar att mina föräldrar inte låtit mig få min vilja ibland. Byxmyndig eller inte. Är du under 18 så har dina föräldrar rent lagligt mer eller mindre rätt att låsa in dig om det så skulle krävas för att hålla dig borta från honom. Önskar mina föräldrar gjort det när jag var 13…(självklart menar jag inte att man bör spärra in sina barn, hoppas ni ändå förstår vad jag menar) för deras jobb är just att skydda dig med alla tänkbara medel som inte skadar dig. Det är deras förstprioriterade uppgift fram tills att du fyllt 18. Din pojkvän ska givetvis inte dömas utefter sitt utseende eller tidigare val. Det är dåliga argument tycker jag, så killar kan se mycket propra ut och ändå vara riktiga skithögar. Min nya kille röker, är tatuerad, har inte gymnasiekompitens, har suttit inne osv….nej, verkligen inte svärmorsdrömmen men han tar numera ansvar för sig själv och sitt liv och han vill aldrig tillbaka till sitt gamla liv. Nu försöker jag inte uppmuntra till att vara med kriminella, men man bör stanna upp och se varje individ för den den är just nu. Det är ju det som är relevant, eller? Sen säger jag som alla andra. Han har begått ett grovt brott genom att ha utfört sexuella handlingar med dig, det kommer du inte ifrån. Det är svårt att hålla fingrarna i styr när man är kära, men nog förtjänar han väl ändå inte att riskera fängelse för något som hade kunnat vänta några månader? Hoppas dina föräldrar vill ge honom en chans till med lite vidare syn, om inte annat att dom har goda, välgrundade skäl till att inte låta er ses…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

nataliest
0

#54 ja han hade kunnat vänta i ÅR för min skull och det sa han MÅNGA gånger men det var JAG som inte ville vänta. När vi vart ihop i över 2 månader så tyckte JAG att det var dags att ha sex trots att HAN sa att vi kan vänta.

I helgen har jag vart hos honom i hans lägenhet och hjälpt honom att inreda osv och vi har haft jätteskoj. Och nej vi har inte haft sex igen. Jag ska vänta till den 15:e bara för sakens skull fast jag vill med honom hela tiden helst varje dag.

Mina föräldrar är inte så glada över att jag vart hos honom men dom har inte hindrat mig i helgen i alla fall mer än att dom ringt varje halvtimme för att höra så vi vart nyktra vilket vi naturligtvis har varit.

[WickedAlly]
5

#55 Det viktigaste nu är nog att du fortsätter svara i telefonen när de ringer och respektera eventuella tider du ska vara hemma. Det tycker i alla fall jag visar på mognad och jag vet att mina föräldrar började respektera mina val och att jag blev äldre när jag själv tog ansvar :)