Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 2478 ggr
Gasoline
0

Jobbig granne/kompis/"friare"

Min granne är min "kompis" vi umgås på dagarna och sådär, ibland iaf. Han har varit kär i mig sedan han flyttade in, det vet jag. Han verkade helt normal, och ja, han är väl ganska normal, men när han är full blir han världens monster.

I början när han hade flyttat hit så följde han med mig, mamma och ett par andra grannar och kompisar för att övernatta i en stuga i skogen. Alla drack och hade trevligt. När alla hade gott och lagt sig började han tjata om att få hålla om mig men jag sa nej, då jag är upptagen. När han insåg att hans försök va hopplösa så vart han arg och skulle hem. Som tur va så så fick vi honom i säng.. Ja, en av våra kompisar kom med en schysst komentar: dra picken i vedhögen så ska du se att det går över. . haha

Men iallafall.. Här för ett tag sen så vart han dryg här ute på gårn när han drack, för er som inte vet så har vi ett grillhus som några grannar brukar samlas i på helgen. Så jag drog upp på byn för att fortsätta ha kul, det var på skolavslutningen föresten. Jo, efter en stund kommer han, svinfull på minicrossen och han jaga mig och talade om hur dum i huvudet osv han va, en vanlig rutin när han är full dvs. "Ingenting är bra med honom, alla hatar honom, förlåt för att jag är ful" 

Samma sak idag. Dom köpte öl, satt hemma hos mig och drack, jag, han och mamma, det var dock bara han som drack. Sen går mamma över till mormor för att vattna blommorna och lämnar oss ensamma. Vi kollar på tv och då ringer min kille. När jag lägger på är han påväg ut. "ska du gå?" sa jag "ja, det är väl bäst att jag går innan jag gör bort mig" ok, aja. Sen kommer mamma hem, me honom. Vi går över till en granne och där upprepas samma sak när min telefon ringer.
När han stack stack ja. Men då kommer han hem till mig och beklagar sig, även fast jag har sagt att jag inte kommer att lyssna när han gör så, men dte är svårt när han sitter i min lägenhet. Sen har han sprungit in och ut, till och från. Nu "sover" jag. Men han skickar meddelanden som "förlåt, jag är dum i huvudet" "Jag är störd, jag är så fet och ful" "Jag har sabbat allt, du hatar mig" osv..

Frågan är: Hur står man ut?

Dessutom, nu ska han med oss upp till rättvik, dvs classic car week. Och vad gör man där bla, jo, dricker! Jag kommer att ha ett rent helvete denna vecka, och gå ner många kilon när jag springer IFRÅN honom, för att han ska låta mig va. Och mobilen kan inte vara på heller, för då skriver han meddelanden och ringer..

Jag blir helt enkelt tokig.

[SharpMissy]
0

Jag hade nog satt mig ner och tagit ett allvarligt snack mellan fyra ögon med den här grabben. Be honom backa, avsäg dig er vänskap och låt bli att umgås med honom vid de tillfällen han dricker.

Du skriver att du är upptagen, jag förmodar då att du har en pojkvän… Vad tycker han om det här, i så fall?

När han kommer med sina ramsor om hur ful och dum han är, bara håll med honom. Säg att "ja, du är dum, nu får du skärpa till dig eller så vill jag inte ha med dig att göra".

Men det är alltid lättare att skriva råd om sådant här, än när man själv är inblandad. Det kan kännas svårt att våga vara så rak och öppen och ärlig, man är rädd att verka dum, att såra någon. Men det kanske är bättre - än att du väntar tills du är så arg så du blir riktigt taskig mot honom.

Berätta gärna hur det går…

Gasoline
0

Jag har tagit ett allvarligt snack med honom, nykter som full. Han verkar inte fatta ett skit. Om jag ska säga upp kontakten så måste jag flytta, då han ofta är nere hon mig och umgås med min mamma. Och ifall jag inte ska umgås med honom när jag är full, då får jag inte längre sitta i grillhuset och vara social, utan måste sitta inne och kolla på tv medans minna grannar och min familj + kompisar har det kul därute.

Ja, jag har en pojkvän, han är skitförbannad. Han vill för det mesta häva ihjäl honom osv. Skit löjligt, men jag förstår om han är arg.

Jodå, igår så ringde han på hem telefonen till 2, då drog mamma ur jacket. Och idag ska han som sagt var med oss upp till rättvik, och jag tänker ignorera honom när han blir full, precis som jag har sagt förut till honom att jag tänker, evt stänga av telefonen.

Ja, jag kan berätta hur det gick, när jog kommer hem, typ nästa veckan, om jag hittar tråden.

[SharpMissy]
0

Jisses, vad problematiskt. Hur du än gör så kan du ju inte "komma undan" honom, såtillvida du inte flyttar till en ny stad och hemlig identitet. 

Jag förstår din kille, jag hade kanske till och med gett mig på honom handgripligen, om jag varit honom. Jag vet inte.

Du kan, om du skulle orka gå så långt, eller tvingas gå så långt, polisanmäla honom för trakasserier och förföljelse. Men det är säkert jättesvårt att bli tagen på allvar, förstås. Jag vet tyvärr inte vad fanken mer du kan göra… Kanske någon annan här inne har någon bra idé?

Gasoline
0

Hmm, nu har jag kommit hem. Han drack första dagen och vart prutt full. Då vart han bara otrevlig. Pappa sa att han nästan höll på att ramla ner i ett dike (diket va 2 m djupt) och då sa jag "ja, det hade ju inte varit bra" Då satte han igång med att jag va otrevlig och att jag skulle gå och lägga mig och hip som hap. Nu är han mest bara otrevlig mot mig, full som nykter och jag har inte gjort ett jävla piss.

[SharpMissy]
0

Hmm, inte roligt att han är otrevlig heller, det förstår jag ju. Men det är å andra sidan lättare att ignorera, tycker jag personligen. Hur bemötte du honom när han var otrevlig? Fy, vad svårt ändå.

Hoppas han i alla fall kan normaliseras snart, han har ju varit i "båda ändarna" känslomässigt, vad gäller dig. Kanske han kan bli normal sen då?

Gasoline
0

Jag sa att han va otrevlig och att han skulle gå och lägga sig, då rumla han iväg till ett tält längre bort. Ja, jag hoppas han slutar med dessa dumheter, det är som att vara fånge i sin egen bostad nästan.

kalindas
0

Du säger att han umgås med din familj.
Kan du inte be dem att ställa sig på din sida och förklara för honom att lägger han inte av med denna förföljelse så är han inte välkommen att umgås med er…

Igentligen ska man ju inte behöva be om hjälp utan han bör fatta ändå. Tyvärr verkar denna kille vara i det trögaste laget.

Hur gammal är han?

Sen tycker jag du ska sluta umgås och/eller prata med honom. Självklart ska du inte sitta själv när andra festar. Men du ska ignorera honom och inte prata med honom. Detta gäller även när han är nykter.
Gör du det så räcker det bevisligen med ett leende från din sida förrän han tror du är kär.

Håller tummarna att han till sist fattar läget. Du har ingen stackars oskyldig ovän du kan para ihop honom med? ;-)

/Elisa

Gasoline
0

#7 Min pappa jobbar ju tillsammans med honom och alla i huset gillar honom, förutom jag som har problem med honom, för att han är som han är.

Jo, han är verkligen trög, jag har förklarart för honom många gånger, full som nykter.. Han är 21 tror jag, har inte riktigt koll

Nej, har tyvärr ingen vän att para ihop honom med =(

BraveandCrazy
0

Hej!

Känner igen det där inte av egen efarenhet men en vännina till mig hade en sådan beundrare.
Du måste sätta gränser. Sätta stopp för terrorn innan han går över gränsen.
Tala om för alla som gillar honom hur han faktiskt är om dom tar hans parti. Dom måste väl ha sett någonting?!?
Påminn din pappa om att han faktiskt är DIN pappa. Osv.
Tala om för honom när han är nykter att nästa gång ringer du till polisen.
Fast bara om du tänker sätta hotet i verklighet.
Du kan inte bara hota och sedan inte göra någonting av det.

Det är aldrig kul med såna män men faktum är att han förmodligen behöver hjälp!
Vill han inte söka den själv så kan han få den av en polisanmälan..
Sjukt men sant!

Lycka till!
Freaket

Medarbetare på HBT ifokus

Gasoline
0

#9 Jadå, både mamma och pappa har sett hur han håller på. Men min pappa är ganska störd i huvudet och tar hellre alla andras parti än mitt, så har det alltid varit. Jag umgås inte med så många som han känner, bara grannarna och alla har sett mer eller mindre.

Tack.

BraveandCrazy
0

Du måste sätta gränser. Sätta stopp för terrorn innan han går över gränsen.
Funkar det inte att tala förstånd med honom så är polisen nog den enda utvägen.

Lycka Till

Gasoline
0

#11 Men terror, han är ju bara dryg, han rotar inte i minna sopor.

Hur som helst, nu verkar han vara sur på mig så jag slipper nog honom iaf. Han kanske har sett detta, inte vet jag?!

BraveandCrazy
0

#12 Med terror menade jag hans jobbiga dryga sätt.
Fel ord kanske men jag tycker nog att det är en form av terror.

Vad skönt att du slipper honom nu då Flört

Gasoline
0

Uppdatering Han har ju helt plötsligt blivit arg av någon anledning, jag antar att det är för att killarna sprang som fluger efter mig uppe i rättvik medans ingen sprang efter honom.
Jag har frågat honom vadför han är arg men han har ej svarat (på msn, då jag ej träffat honom sedan vi kom hem), jävligt barnsligt och omoget om jag får säga vad jag tycker.
Mamma och pappa är på hans sida som vanligt, som alltid! Dom säger att jag va otrevlig mot honom, men det var alltid han som började, han sa något spydigt till mig, då sa jag något spydigt tillbaka. Kan man förvänta sig något annat? Nu ska jag iaf resa bort i några dagar tror ja, så jag slipper detta problemet ett tag

BraveandCrazy
0

#14 Ojdå inte så bra!
Visst är det fruktansvärt omoget av honom.
Skönt att du ska resa från problemet ett tag.
Tyvärr så lär det det nog inte gå över för att du är borta ett par dagar.

Det verkar inte bättre än att den grabben behöver hjälp.
Av kunnig personal någonstans.
Förmodligen anser han att han har rätt och alla andra är dumma i huvudet.
Du måste sätta stopp för detta. Sök gärna upp polisen på orten där du bor och ta reda på vad som händer vid en anmälan så att du vet vad som händer den dagen DU får nog och ringer till dom.

Säg åt honom att söka hjälp och tala om för honom att när han är nykter att om han fortsätter trakassera dig så ringer du till polisen nästa gång!!
Fast bara om du tänker sätta hotet i verklighet.
Du kan inte bara hota och sedan inte göra någonting av det.

Det är aldrig kul med såna män men faktum är att han förmodligen behöver hjälp! Vill han inte söka den själv så kan han få den av en polisanmälan.
Sjukt men sant!

Lycka till!
Freaket

Gasoline
0

#15 Nej, klart det inte är någon lösning. Men man får ju iaf "semester". Och ringa mig kan man inte heller där för det finns ingen täckning, om man inte ringer på deras hemtelefon dvs.

Nej, tomma hot är verkningslöst. Kolla bara på min syrra =P

Tack

BraveandCrazy
0

# 16 Trevlig semester då Flört
Din syster?!?

Gasoline
0

#17 Haha, ja, hon gör precis som hon vill eftersom mamma alltid har kört med tomma hot i hennes uppväxt, nu oxå. Hon vet att ifall mamma säger "gör inte så för då får du en veckas utegångs förbud" så betyder det "om du gör det får du sitta inne och på gårn i max 2 dagar".. Ungar är smartare än vad man tror.
Trevlig sommar =)

Inlägget är låst för nya kommentarer