Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 5006 ggr
Vilseisjälen
2013-09-10 09:34
0

Olycklig!

Vet att ingen egentligen kan hjälpa mig i min sítuation, att jag måste hitta rätt väg själv. Vill bara skriva av mig lite.

Jag och min sambo har varit tillsammans i 13 år och vi har två barn ihop, bor på en liten gård och har hästar och lite andra djur. Jag borde vara lycklig, detta är ju vad jag alltid har drömt om. Men jag är rädd för att jag slutade älska min sambo för många år sedan efter vi fick andra barnet. Jag gick in i en djup depression och lusten försvann helt. Något hände senare som fick mig att vakna upp ur depressionen men återkommer till det.

Jag var på väg att lämna min sambo redan då, tog mod till mig och sa att jag inte hade några känslor kvar för honom, var säker på att det skulle betyda att det var slut. Min sambo blev förståss sårad och arg men hans svar var att jag kunde flytta men barnen skulle stanna hos honom. Han har ett barn sedan ett tidigare förhållande och tänkte inte ha delat vårdnad igen. Så det blev att jag stannade kvar men under dessa år har tyngden över mina axlar aldrig lämnat mig. Jag vet djupt inne i själen att detta förhållandet inte är bra för mig. Jag går bara upp i vikt hela tiden, äter så fort jag känner mig stressad och nedstämd. Får riktiga ångestattacker ibland.

Jag tycker fortfarande om min sambo och stundtals inbillar jag mig att vi kan lösa det, tills vi har sex… det har hänt att jag fått hålla tillbaka tårarna när vi har sex, för det får mig att må så dåligt. Alla känslor väller upp inom mig och jag fyllt av en stor tomhetskänsla. Det känns som om jag dör inombords. Min sambo vill ha sex ofta, han frågar varje kväll om vi ska ha det. Nu har det gått kanske 5 dagar och igårkväll sa han " lika bra att gå och lägga sig för det blir ju ingen sex i alla fall" sedan gick han och la sig utan att säga godnatt. Skulle han inte få sex i allafall en gång i veckan så är det katastrof.

Jag har någon gång föreslagit parterapi men han tycker inte vi behöver gå till någon bara för att vi har "olika åsikter", det kan man ju oxå kalla det!!! I somras krisade det rejält igen och jag sa att jag inte kände någon sexlust och att jag inte kände något när vi har sex, njuter inte alls. Sa att vi har problem men hans svar var bara att han tycker inte vi har problem! Han tror dessutom att jag väljer att onnanera och använda sexleksaker istället för att vara med honom, tom slängde min vibrator för ett tag sedan när jag var på jobbet.

Tillbaka till det som väckte mig ur depressionen, jag upptäckte att jag hade kärat ner mig i en kollega, en blick från honom och jag kände glädje för första gången på flera månader. Det blev aldrig mer än blickar men under dessa år har jag bara fått mer och mer känslor för honom. Har aldrig varit så förälskad i någon eller känt en sån stark attraktion. Jag tror att han känner något för mig med, visar det ibland för att i andra stunden välja att ignorera mig, han har oxå familj och jag tror inte han är typen som lämnar sin familj, jag vet att jag måste glömma honom, att jag inte har rätt att tråna efter honom.  
Men det är tankarna på honom som har hållt mig över ytan de här sista åren, nu är jag rädd för att jag kommer gå in i en ny depression igen.

På grund av ekonomiska själ och barnen, gården och djuren så känns det jättesvårt att ta klivet och lämna relationen. Och känslorna åker berg och ban barna hela tiden, i vissa stunder tror jag att vi kan lösa det, jag och min sambo men det är nog mest rädslan som tar överhand då.

Blev visst en lång historia…

Sarah
2013-09-10 11:54
0

Usch vad jobbigt. Men, kräv parterapi! Lägg dig inte för hans dumheter att det inte behövs, om du tycker att det behövs så behövs det. Sen, hans kommentar att du inte får ta barnen… det är ju faktiskt inte ngt som han kan bestämma bara sådär. Kommer ni inte överens så får det gå till familjerätten.

Anna4077
2013-09-10 12:50
0

Håller med #1, han kan inte säga att han vägrar delad vårdnad, det bestämmer inte han. Går du själv i terapi? Det har hjälpt mig genom åren. Din situation känns väldigt ohållbar. Det är inte heller bra för dina barn. Dom känner sånt på sig. Tala om för din sambo att ni faktiskt är två om ert förhållande. I ett förhållande ska man leva tillsammans som ett team. Nu verkar det som han bestämmer hur ni ska ha det och vad som är viktigt. Han bestämmer också att du inte är viktig, låter det som. Det är bara du som kan bestämma om han har rätt. Om du också är viktig och om du tycker det är ok att han behandlar dig så. Ett knep kan vara att försöka se på din situation "utifrån" låtsas att en syster lever ditt liv, skulle det vara ok då? Vad skulle du ge henne för råd? Sedan tänk, vad gör dig annorlunda än din "syster". Önskar dig lycka till. Förstår att det måste vara fruktansvärt

Anna och taxen Max

OlgaMaria
2013-09-10 12:58
0

Kan man inte ta kontakt med en parterapeut och så kan du gå själv ett tag? Jag tror du skulle behöva få prata med någon bara du. Sen kan det bli naturligt att ta in sambon senare. Förhoppningsvis kan han bli mer motiverad med tiden. 

Sen kanske det är så också att du inte mår bra fysiskt. Du kanske skulle behöva ta tag i din hälsa. Mår kroppen dåligt blir du deprimerad, tappar sexlusten, livsglädjen, motivationen osv…

Såna här saker blir ju onda cirklar.. om du har mått dåligt i flera år nu så har du kanske inte kunnat ge så mycket uppskattning till honom.. och det drar ju ner honom också med tiden. Han mår kanske inte heller så bra. Och han känner väl av att du inte vill ha honom längre. 

Män vill ofta ha mer sex (det verkar åtminstone vara så för er, nu), och när vi vill ha det med dem känner de sig väldigt bekräftade och älskade. Det är inte så viktigt som vi kan tro det där med att de bara ska få det gjort. De vill känna sig älskade, åtrådda och som vår number 1. Att han gav den där kommentaren om att det inte skulle bli något sex tror jag uttrycker jättemycket besvikelse, han har försökt vänta lite på dig, men att du aldrig tar initiativet sårar honom riktigt djupt. Till slut kommer han med en spydig kommentar, men jag tror bara att han säger att han är väldigt ledsen över situationen.

Och det där med kollegan. Det är naturligt… gräset är grönare på andra sidan osv… man får rymma in i en värld av romantik ett tag och glömma "verkligheten". Sånt kan uppstå, men man kan också komma över det, och man kan återfinna romantiken med sin livspartner. 

Ett gott och jobbigt råd (därför att vi kan bara förändra oss själva) - jobba med dig själv. Försök investera i din relation. Känns sex alldeles för jobbigt så pressa inte dig själv för mycket. Men försök med annat. Säg snälla saker. Skicka fina sms. Uppmuntra. Ta hand om dig själv och din hälsa. Gå och prata med någon. Gå promenader och njut av sensommaren.

Finns Maaaassor du kan göra för din hälsa, men en sak jag verkligen vill tipsa om är D-vitamin. Nästan alla svenskar har brist under åtminstone vinterhalvåret, och det leder väldigt ofta till depression. Köp på en hälsokost och ta 2000 IE per dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus