Relationer iFokus

Relationer

Etikett: allmänt
Läst 1997 ggr
majaliten
0

Säger någons namn utan att mena de ?

Ni vet när man råkat säga fel namn till någon högt eller när man bara tänker för sig själv (har sin innre monolog ) Visst kan de hända av misstag men om de händer hela tiden . Kan de va att man räker på personen i ens undermedvetna ? Har ni vart Med om detta ? Jag hört en gammal skröna den är jätte gammal då när man helt ovetande råkar säga någon annans namn en de som va menat ägnar den personen en tanke åt dig eller nämner dig . Låter klyschigt men de kan stämma hade en bekant som va med om de och jag själv med. Vad tror ni varför blir det så ? Kanske någon man älskar gillar inte går vidare ?

Gur4m1
0

Jag, personligen, som OFTA råkar ut för detta fenomen- att säga fel namn- tror inte att det behöver ha något med ens inre känsloliv att göra.

Ofta, t.ex när jag bråkar med min pojkvän eller min kompis som även är mitt ex, så blandar jag ihop deras namn. Vi skrattar alltid åt det, i början ville mitt ex (som gärna ville ha mig tillbaka) få det till att jag hade känslor kvar för honom men idag vet vi bättre. Kan säga att jag aldrig tänkt på någon speciell av dem när jag råkat säga fel namn- men deras namn börjar på samma bokstav. Detta pågår fortfarande efter 5 år med min nya kille.

Händer däremot oftast om jag är upprörd, aldrig annars. Upprördhet är ju ett liknande tillstånd som när man t.ex kanske har sex? (Jag brukar aldrig säga namn högt under sexakten, tycker det _känns_ jättefjantigt haha) Man är mer känslostyrd…och TÄNKER inte direkt varje gång det har hänt mig. Därför irriterar jag mig bara på filmer, där en partner råkar säga en annan killes/tjejs namn (ok, om min kille började säga sitt exs namn under orgasmen så ksulle jag kanske bli irriterad) så tar det hus i helvete och de gör slut/har ett jättebåk över det. Folk tar det som ett säkert tecken på att man inte gått vidare och bla bla bla…

Jag är så glad att min pojkvän är rationell och framförallt- LITAR PÅ MIG. Han vet min historia och mina känslor för mitt ex- dvs den totala avsaknaden av dem. Han vet även att jag inte är den som sitter och håller inne på kännslor…han skulle nog säkert kunna önska det ibland :P

Detta med att säga fel namn är också något både min mamma och mormor gör- alltid när de är upprörda (Glada, arga, hetsig diskussion eller lugna men känslosamma samtal). Min mamma har som tur var bara ttvå barn utöver mig så hon brukar bara råka kalla mig för min bror och systers namn (min brors namn börjar på samma bokstav). Min mormor däremot, hon kan börja rabbla alla sina döttrar och övriga barnbarns namn + mina syskons namn, ibland sina egna systrars namn….Och hon HÖr ju själv att det är fel och hon vet garanterat vem jag är…men det blir bara så av någon märklig anledning :) Måste säga att det bara händer ibland, men nog så ofta för att jag ska ha sett ett återkommande mönster.

Sen förekommer det säkert att en del tänker aktivt på någon och det råkar slinka ut fel namn…självklart  :) Jag menar mest att det inte måste vara så det ligger till. Det är inget solkart tecken, ibland blir det bara så.

Roligast var när mina svärföräldrar råkat kalla mig för samma namn som deras andra svärdotter (men inte min pojkvänns ex, utan min svågers Ex flickvän som jag vekrligen avskyr). Våra namn är däremot inte lika, men jag tror de anser att vi är lika som personer  😭 Det har hänt vid flera tillfällen…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Karmatarerskanise
1

Upprepar man någons namn hela tiden tänker man på personen. Det betyder dock inte att man tänker positiva tankar om personen, att man älskar den.

ramm5tein_
0

Jag har till exempel ofta råkat säga min brors namn istället för min pojkvän, eller att jag någon gång när jag var yngre sagt "mamma" åt min kompis. Tror bara det har med vana att göra. Som då jag till exempel bodde hemma ett tag och ofta ropade på min bror, så blev det att jag ibland ropade på min bror då jag skulle ropa på min nya pojkvän. 

Det är väl någon man kanske umgåtts intensivt med, träffat mycket, eller helt enkelt tänkt på. I mitt fall gäller det ju dock bara familjemedlemmar.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Gur4m1
0

#3 ja, jag tänker mer så, en vana i amband med en viss situation. Råkade säga mamma åt min lärarinna rätt ofta, och åt en personlig assistens som skötte en av killarna i min klass vars namn började på M och även hade en omhändertagande roll i vår klass (precis som lärarinnan). Så det är inte direkt att jag tänkte på mamma när jag råkade säga mamma, men möjligen av vana- när man pratade/kände en viss känsla. Därmed inte alls märkligt att jag råkar säga mitt ex´s namn när jag är arg/Upprörd, och talar med min nuvarande pojkvän :> Efterosm jag rätt ofta var arg och upprörd, av goda orsaker, på mitt ex. Nu bråkar aldrig jag och min nuvarande, men jag kna ju fortfarande vara upprörd och diskutera/prata om skitsaker i allmänhet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

majaliten
0

Jag har vart med om ett jag tyst för mig själv tänker lite spontant om tex mina djur och säger i min inre monolog aa maxi skulle nog göra så fast menar egentligen Yngve och jag har absolut inte tänkt på personen ifrågan vare sig på gott eller ont men namnet ploppar bara upp när jag pratar med andra eller tänker själv . Men de kan ha och göra med att jag gillar dena person kanske ?